Intressant att spendera kostnaden för ett halvt kärnkraftverk på en höft sådar.

Alla som bor i hus bör ju ha lite mer än ingenting i buffert.

/ATW
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Men att binda är ju likvärdigt med att teckna en försäkring. Om regeringen råkar bränna ner 10.000 villor och 5.000 har en försäkring som täcker återuppbyggnaden, så är det väl rimligt att regeringen betalar uppbyggnaden av återstående 5.000 villor som ej hade försäkring?

Eller skall man vara så otacksam och dryg att man blir sur på att regeringen återbygger dessa 5.000 villor som ej hade försäkring mot regeringens misstag?
Jag är inte sur eller otacksam men tycker det skulle vara principiellt fel.
 
De som tjänar mest på detta är väl de som har bundet lågt elpris men ändå gör av med ganska mkt, dock max 2000 kw. Måste väl bli win-win genom lågt elpris OCH retroaktivt stöd. Eller skulle det bara gälla de med rörligt avtal?

Edit: nej gäller alla "Det gäller oavsett om du har rörligt eller bundet avtal, bekräftar finansminister Mikael Dambergs pressekreterare i ett sms till Aftonbladet."
 
Maskintok skrev:
Jo visst men i debatt tycker jag transparens är viktigt..
Och då måste ju man även räkna med Norrland..

Jag hade svalt att detta bara gällde områdena s3 och s4 då det är dessa som fått höga prisbilder.. Men nu räknar man nation... Så då blir detta enormt konstigt...
Jo men de som bor i Norrland har inte råkat lika illa ut av prisökningarna som i SE3 & 4.
Därav min tanke på skattefritt över 1kr/kWh .
Fast man skulle ju kunna ta skattefritt över 5ggr(eller något annat lämpligt värde) medelspotpris den månad det gäller för de 5-10 senaste åren.
Då blir det mer rättvist överlandet med.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
R Riverground skrev:
Jag skulle gissa att S har oproportioneligt många husägare som röstar på dem i Norrland kontra övriga Sverige, givet att det är valår så blir det här lite gratis valfläsk som kanske ses som lite kompensation för höga dieselpriser.
risken finns..
Men s är ett asfaltsparti nu mer... :thinking:
 
R rax_72 skrev:
Fast anser du att du ska ta smällen för att Putin vill klämma åt EU med naturgasen?
Det är ju inte pga att du valt rörligt som priset var 3 ggr så högt i december eller?

Historiskt så har rörligt inneburit ett något högre pris under vinterhalvåret men inom rimliga nivåer baserat på ökad efterfrågan. Och det är detta man normalt tagit höjd för i budgeten för elen.
Om jag vill ha säkerhet så binder jag eller tecknar försäkring för vissa händelser annars så får jag betala för mig.
 
A
M MrDizzy skrev:
Jo men de som bor i Norrland har inte råkat lika illa ut av prisökningarna som i SE3 & 4.
Därav min tanke på skattefritt över 1kr/kWh .
Fast man skulle ju kunna ta skattefritt över 5ggr(eller något annat lämpligt värde) medelspotpris den månad det gäller för de 5-10 senaste åren.
Då blir det mer rättvist överlandet med.
Det var det jag avsåg, fast mer i klartext;)(y)
 
A ArneTW skrev:
Intressant att spendera kostnaden för ett halvt kärnkraftverk på en höft sådar.

Alla som bor i hus bör ju ha lite mer än ingenting i buffert.

/ATW
Bufferten man har ska ju dock täcka mer än en katastrofalt oförutsedd hög elräkning.

Vi buffrade rejält (tyckte vi) för elen, baserat på tidigare ägare's kostnader och förbrukning. Vi flyttade in i Juni och tömde det mesta av vårt sparkapital rakt in i huset vid köpet.
Vi har även åkt på andra oförutsedda kostnader som ätit av den lilla buffert vi hittills lyckats skrapa ihop.
(dusch som fick frispel, spolning av avlopp bla).

Att det inte är gratis att ha hus är självklart.
Men att bygga upp en buffert tar tid. Vi förutsåg inte alls elpriser på 8kr /kwh, även om vi budgeterade för 2500:-/snitt per månad.

För oss handlar det inte om att inte ha råd, självklart har vi råd. Det är mest bara jävligt orimligt att priserna är där de är.
 
tttomten tttomten skrev:
Om jag vill ha säkerhet så binder jag eller tecknar försäkring för vissa händelser annars så får jag betala för mig.
Det går inte att teckna en försäkring för politisk inkompetens. Det kommer drabba dig till slut hur många försäkringar du än tecknar.

Vilken försäkring skulle Ebba Åkerlunds far tecknat? Gå du och teckna en försäkring medans vi andra försöker ta ansvar för Sveriges energiförsörjning genom att visa att vi ej accepterar nuvarande situation.
 
A
funderade en stund till..

@KristinaRT
sonen funderade på atomubåt..
Ryssland funderar på att bygga 14 ubåtar till en kostnad av 864 miljarder kr..
Så då borde det egentligen vara mer lönsamt att skippa idén om att köpa en begagnad ubåt..
utan helt satsa på kärnkraftverk direkt..
Och konkurrera ut statligt ägande ur detta
då kan inte partier använda som slagträ...
 
  • Haha
KristinaRT
  • Laddar…
Allt annat än att elpriskompensationen kommer kopplas till betalt elpris/månadsmedelspot eller liknande är ju bara dumt. Som prognosen ser ut för januari i SE3 så ligger det på 132 öre/kwh. 1 kr/kwh rakt av upp till 2000 kwh förbrukning blir ju långt under mitt normala betalda viktade medelvärde för el (59,61 öre/kwh). Jag ska inte klaga, men det slår ju väldigt fel om kompensationen utformas så. För boende i SE1 och SE2 blir det ju ren vinstaffä (om man håller sig under 2000 kwh dvs.).
 
P perserkungen skrev:
De höga elpriserna har drabbat alla, inte rimligt att rikt folk med elbilar och utomhusspan och andra lyxslukare skall få tillbaka 2000kr. Slår ju helt fel.
Jag tycker det är hål i huvudet med bidrag och precis som du skriver ger det mer pengar til de som förbrukar mycket. Sponsring av spabad, grymt!

Men att elbilar slukar el är en missuppfattning, jag laddar ca 2000 kWh om året hemma. Det tar bilen drygt 1000 mil. Kör knappt 2000 mil om året så en del laddas annorstädes.

Och rik är jag inte heller.. bilen kostar mindre att äga än den tidigare tre-fyra år gamla avgasbilen.
 
  • Gilla
Redlös
  • Laddar…
S
Tolkar jag detta rätt nu?
Några kommer få tillbaka Max 6000 under dessa tre månader, vem som får tillbaka vad oklart. Hur detta ska ske är också oklart. Men det lutar åt att dom som behöver det minst kommer förmodligen att vinna på detta?
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 3 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Tolkar jag detta rätt nu?
Några kommer få tillbaka Max 6000 under dessa tre månader, vem som får tillbaka vad oklart. Hur detta ska ske är också oklart. Men det lutar åt att dom som behöver det minst kommer förmodligen att vinna på detta?
Som det ser ut nu, så är svaret ja.
Avdraget gäller hela sverige, oavsett elområde och oavsett om man har bundet eller rörligt elpris.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle det annars se ut. Olika ersättning beroende på vilka avtal du har valt? Det låter inte alls lämplig.
Man hade kunnat gjort något liknande Norge där man får kompensation för höga priser istället för hög förbrukning.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.