Bor sedan 20 år i lägenhet med direktverkande elvärme, inte så kul i dessa tider. Flyttade i höstas till mindre lägenhet (samma bostadsområde, samma direktverkande el) för att minska boendekostnaderna, fick naturligtvis en chock när jag såg elräkningen. Men när jag tittade närmare på fakturan ser jag att samtidigt som min boendeyta har minskat med 30%, har min elförbrukning ökat med 50%. Jag jämförde december månad i min lilla lägenhet med december i min stora lägenhet förra året. Antal kWh har ökat från 600 till 900... Hur är det ens möjligt?
Har 17-18 grader inomhus med två element igång, golvvärme i badrummet som går till 50%, en del halogen-spottar (satt här när jag flyttade in) som jag använder så lite som möjligt.
Var ska jag börja kolla? Något måste ju vara fel.
 
December var väldigt kall. Hur är det med ytterväggar i din nya lgh? Har du ex hörnlägenhet nu så kan du ha mer ytterväggar. Eller om du har kallt utrymme (källare/vind) i anslutning till lägenheten.

En annan sak som kan påverka är om du har bättre ventilation i nya lgh.
 
Jag bor i samma hus som förut med samma ventilation, har mindre yta av ytterväggar nu. Två saker har ändrats; jag flyttade från 2:a våningen till första, lägenheten ligger i ett annat väderstreck. Planlösningen är densamma som förut, har bara tagit bort ett stort rum, en liten hall och ett badrum.
 
Finns det någon källare under? Det är ju tänkbart att du har ett större läckage av värme nedåt än du hade i den tidigare lägenheten. Var det golvvärme i den gamla lägenhetens badrum också? Vad är det för skick på fönstren och dess tätningslister?
 
Ingen källare, huset står på platta. I den gamla lägenheten hade jag två badrum, inga av dem hade golvvärme. Samma fönster i båda lägenheterna, som byttes samtidigt, för ca 7 år sedan. Jag bor alltså i samma huskropp som tidigare, har bara bytt trappuppgång.
 
Hur gammalt är huset? Det säger något om hur bra isolerad plattan är. Men det borde läcka ut mycket mer värme genom plattan ut i marken är till en uppvärmd lägenhet under. Golvvärmen är ju också en skillnad också. Men det borde inte göra så stor skillnad ensamt. Med så nya fönster borde det inte vara en stor skillnad. Du har ju bott några månader i lägenheten vad jag förstår. Hur var förbrukningen tidigare månader jämfört med gamla lägenheten tidigare år?
 
Man bör jämföra under en längre tidsperiod även månad. Det kan vara så att värmebehovet varierar en hel del mellan olika år. En annan faktor är att man i lägenheter får en hel del av värmebehovet från andra lägenheter, främst den som ligger under. Du har nu flyttat från andra våningen med en varm lägenhet under till första våningen med en kall platta under, det ökar nog värmebehovet.
 
  • Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
Är det samma vitvaror i lägenheten som i den gamla?
Om du flyttat till bottenplan har du värmeförluster genom golvet (tidigare hade du en uppvärmd lägenhet under dig). Beroende på hur grunden är gjort så kan detta påverka mer eller mindre.

Som andra nämnt så påverkar utomhustemperaturen.

Du kan mest troligt logga in på "mina sidor" hos ditt elbolag, och kolla hur förbrukningen ser ut dag för dag. Det brukar vara bra.
 
Kom ihåg att varm luft stiger. När man beräknar hur mycket värme som går åt till lägenhet brukar man vara tvungen att räkna om för att få det rättvist.

Den som bor högst upp behöver knappt ha på någon värme. Så om det är du själv som står för uppvärmning skulle jag inte vilja bo längst ner.
 
S sjoelund skrev:
Kom ihåg att varm luft stiger. När man beräknar hur mycket värme som går åt till lägenhet brukar man vara tvungen att räkna om för att få det rättvist.

Den som bor högst upp behöver knappt ha på någon värme. Så om det är du själv som står för uppvärmning skulle jag inte vilja bo längst ner.
Även om värme naturligtvis stiger innebär transmissions- och infiltrationsförluster från tak ett ökat värmebehov. Dessutom får man hoppas att det är tätt mellan planen i ett flerfamiljshus, så den stigande värmen kommer lägga sig som en kudde inom planet och tillför endast marginell effektökning för planet ovan.
I en villa eller liknande där det är öppet till planet ovan får man desto större draghjälp av stigningseffekten.
 
D Disktrasan skrev:
Även om värme naturligtvis stiger innebär transmissions- och infiltrationsförluster från tak ett ökat värmebehov. Dessutom får man hoppas att det är tätt mellan planen i ett flerfamiljshus, så den stigande värmen kommer lägga sig som en kudde inom planet och tillför endast marginell effektökning för planet ovan.
I en villa eller liknande där det är öppet till planet ovan får man desto större draghjälp av stigningseffekten.
Ok, om det bara var 2 våningar i huset borde det inte varit så stor skillnad, men att bo i mitten hjälper...

Linjediagram visar årsvärdeförbrukningen i kWh/m2 för bottenvåning, mellanvåning och vindsvåning från 1994 till 2004.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Värmen från lägenheten under lär ju ha hjälpt en hel del.
 
Stäng av den elektriska golvvärmen. Om den är efterinstallerad kan den ha mycket stora förluster mot platta och mark.
 
  • Gilla
Annelie Hultberg
  • Laddar…
Jo, det lutar nog åt det sistnämnda, att stänga av golvvärmen i badrummet. Jag har ett extra, oanvänt element i förrådet, får kalla hit min elektriker att koppla in det. Jag har kollat min förbrukning dag för dag, det skiftar hej vilt från 15 kWh till 46 kWh under samma månad. Hoppas jag kan hålla det nere när jag stängt av golvvärmen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.