En annan klassiker är att piggen bakom termostaten fastnat i stängt/halvstängt läge ta av och motionera med tång gärna lite olja.
 
Johhhan
Realvamos Realvamos skrev:
En annan klassiker är att piggen bakom termostaten fastnat i stängt/halvstängt läge ta av och motionera med tång gärna lite olja.
Undvik olja, eftersom det finns gummi där som då kan svälla. Silikonbaserat armaturfett är bättre. Man bör heller inte dra i piggen.
 
Johhhan Johhhan skrev:
Undvik olja, eftersom det finns gummi där som då kan svälla. Silikonbaserat armaturfett är bättre. Man bör heller inte dra i piggen.
Bra där, tyvärr kostade armaturfett en mindre förmögenhet sist jag köpte men ser nu att lågpriskedjorna har det.
 
  • Gilla
Johhhan
  • Laddar…
Realvamos Realvamos skrev:
Bra där, tyvärr kostade armaturfett en mindre förmögenhet sist jag köpte men ser nu att lågpriskedjorna har det.
Termostaterna inga problem och alltid på max just nu, måste förstå hur detta är byggt. Kan vara helt fel koppel, ej injusterat eller något annat. Har nu strypt returen på ett koppel för att se om det påverkar något.
 
Fortsätter leka lite med mitt system. De andra radiatorerna blir inte kalla om jag stänger av någon. har testat flera. Men det andra man kan observera är när jag stryper returventilen då fortsätter flödet i rören och i kopplet, kortsluter bara radiatorn, så är detta verkligen ett två-systems koppel så som det är installerat nu.
När jag använder returventilen för att justera så jag får 6-8 graders diff i radiatorn så stiger tempen i returröret ner mot golvet.
Är inte detta vad man förväntar sig från ett en-rörs system?
 
Johhhan
Vilken storlek är det på insexnyckeln du använder vid fördelaren?
 
Johhhan Johhhan skrev:
Vilken storlek är det på insexnyckeln du använder vid fördelaren?
Ute nu, men runt 6-7 mm så ganska grov.
 
Johhhan
Jag tror 2-rörsfördelaren Tworett, RSD 802, är den enda av TA:s modeller som har så stort mått (6mm) där.
 
Johhhan Johhhan skrev:
Jag tror 2-rörsfördelaren Tworett, RSD 802, är den enda av TA:s modeller som har så stort mått (6mm) där.
På ett sådant borde inte returen blockera helt? Och rören bli svalare, när man dragit returen i botten.
Annars har man ju bypass till returen.
 
Jag hade för länge sedan ett liknande fel, eller egentligen två fel.
Mina koppel på ovanvåningen hade monterats med 2-rörs koppel när jag hade ett system som var tänkt att fungera som 1-rörs koppel enligt ritningen.
Då blev det ju kallt på ovanvåningen pga att ett element inte gick att bypassa.
Dessutom hade en av de två slingorna på ovanvåningen kopplats åt fel håll.
Det medförde bland annat att systemet blev obelastat och ett element förde oväsen (knackade) ibland.
De förra ägarna hade levt med detta utan att begripa något.
Men jag behövde verkligen fixa till det själv för att kunna installera bergvärme och få ordning på systemet.
Slingans inkommande och utgående rör gick i väggen för att komma upp till ovanvåningen.
Då fanns det en lucka i väggen som jag skruvade av och där under gick det att växla de felkopplade rören genom att koppla om dem med vanliga klämringskopplingar.
För att begripa exakt hur rören är dragna så var jag tvungen att läsa ritningen väldigt noga för att genomskåda om något var felkopplat.
 
  • Gilla
BubbenHasse
  • Laddar…
Johhhan
B BubbenHasse skrev:
Fortsätter leka lite med mitt system. De andra radiatorerna blir inte kalla om jag stänger av någon. har testat flera. Men det andra man kan observera är när jag stryper returventilen då fortsätter flödet i rören och i kopplet, kortsluter bara radiatorn, så är detta verkligen ett två-systems koppel så som det är installerat nu.
När jag använder returventilen för att justera så jag får 6-8 graders diff i radiatorn så stiger tempen i returröret ner mot golvet.
Är inte detta vad man förväntar sig från ett en-rörs system?
Med tvårörsfördelarens avstängning dragen helt i botten borde både tillopp och retur vara stängda. Riktigt hur flödet påverkas i lägen mellan öppen och stängd vet jag inte. Justering av grundflödet, förinställningen, ska göras uppe vid radiatorventilen med förinställningsverktyg.
 
Fortsättning följer, jag och gamla grannrn har kommit fram till att jag har två obalanserad slingor på ett enrörs system, med vissa radiatorer åt fel håll. Sedan sitter de mindre dimensionerad radiatorerna sist på slingorna och första radiatorer per slinga på andra sidan huset. Så känslan är att det är fel på fel på fel. Koppeltypen hoppas jag få svar på, men den bypassar även fullt indragen. Den verkar funka som en ettrörssystemskoppel så som den är monterad.
Planen,
1, Dubbelkolla koppel
2, Koppla slingorna så de lägst dimensionerad rummen ligger först
3, Se till att alla radiatorer då går åt rätt håll
4, Lägg till strypningsmöjlighet så att slingorna går att balansera. Om slingorna ligger som jag tror har den ena betydligt lägre motstånd.

Egentligen borde man nog räkna på dimensionering per rum när det är så pass mycket som strular.
 
Verkar som att du trodde kopplen var av uni-typ, men märkningen i gjutjärnet stämmer inte med en sådan. Kolla datablad på något liknande TA-koppel och se fördelarens märkning. Fördelaren borde vara märkt med streckmarkeringar i gjutjärnet så att det direkt logiskt och visuellt ska kunna gå att avgöra hur flödena ser ut i fördelaren.

I mitt hus ligger också första elementet längst bort i varje slinga. Med längst bort menar jag i förhållande till pannan och centralfläkten som är bredvid. De har dragit det så för att optimera energieffektiviteten i ventilationssystemet tror jag.
 
Nu har delar gjorts:
0, Kartlagt slingorna, hade antagit en radiator till fel slinga. Så det var 4 av 5 radiatorer på en slinga som gick baklänges.
1, Kopplen gäckar mig ännu. De funkar precis som en-rörs koppel men märkningen indikerar ingen bypass. Skruvar jag in returventilen så minskar flödet in i radiatorn men returen ledningen blir varmare. Och jag kan inte hitta datablad på TA B.42.
2, Av de två slingorna vände vi den som hade 4 radiatorer som gick baklänges. För att slippa korskoppla alla fyra, så får ett sovrum vara lite lägre dimensionerat.
3, Korskopplade den radiator som gick baklänges på den slingan vi vände.
4, Kopplat in strypningsmöjligjeter vid pannan. Har strypt den ena lite grann.

För första gången så funkar radiatorerna i den vända slingan. Inte längre halv varma...
På den slingan vi inte vänt funkar det nästan bra, en lång radiator 280*30 cm är lite seg att få igång. Baksidan blir varm och delar av framsidan.
Nu får det gå ett tag och se om allt går igång med lite tid.
Men sim sagt kopplen gäckar mig fortfarande!
 
I din punkt 1 så tror jag du borde se det mera som att när du skruvade in ventilen så skickar du tilloppsvärmen istället till de efterföljande elementen som alla är kopplade till tilloppsledningen. Varje element returnerar sedan till returledningen. Ett mindre element svarar snabbare på värmeförändringar som då märks i returledningen. Så värmeökningen du kände i returen kom nog från ett annat element. Det kan också ha varit ett dåligt luftat element eller något strul med ett felvänt element, alltså att elementet inte kunde absorbera värmen utan att den egentligen försvann för snabbt ut i returledningen. Kanske du hade rättat till just det nu och att det inte märks så tydligt längre. Så med det resonemanget har du förmodligen ett 2-rörs system.

Jag har också ett stort dubbelt element som är trögt och kallare, trots att pinnen fjädrar fint. Kanske ventilen ändå ska bytas. Sedan är det varmare på ovanvåningen än på nedervåningen. Går säkert att reglera på något sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.