Ny medlem men har ofta läst(och hamnat på detta forum)tack vare olika projekt genom åren.
Jag har nu dragit igång ett projekt där jag gärna vill ha en bra start med idéer eller faktiska lösningar.

Projekt,off grid.
Jag har i många år som många andra tänkt mycket på att hugga matningen in till huset och reda sig själv och sitt liv utan inblandade elbolag och nätbolag, jag har genom åren samlat på mig både elmaterial/installationsmaterial för ett 2'a elsystem i huset.

Projektet består i dagsläget av 3st 230v 2kw äkta (svensktillverkade) sinusvåg invertrar och en bra början på ett kubota D905-E egenbyggt dieselelverk som står på fundament i källaren med kylslingan termostatstyrd mot uppvärmning då jag har vattenburet i huset alternativt ut under mark,jag har petat och förberett med vind och solceller även om det saknas på den sistnämnda mer solceller,.
Projektet har fått lite nytändning både av höga elpriser samt av det faktum att jag äntligen fått ihop min batteribank bestående av 4st 600v 10kw/h per batteri(kan såklart lägga om spänning och celler till lägre utspänning),jag har kört flera cykler och har kalibrerat bms på respektive batteri så jag har bra koll på hur kapaciteten förbrukas och tillförs.
Min fråga, finns det ett vettigt alternativt till omvandlare 300-600v till 12-24 som klarar effekt?eller hur gör man en bra lösning där mellan batterier och hus?,kanske det finns ett färdigt paket direkt mellan batteribank och 230v så omvandlare blir onödigt?.

Detta projekt får ta tid och i viss utsträckning pengar,certifierade personer finns på både installation och högspänning,dock med begränsad erfarenhet om just detta.

ej uppvärmning,ej varmvatten, ej spis,ej pumpautomatik färskvatten kommer behövas då det är löst för denna övergång,.behövt behov hushåll belysning(led),tv fiber diverse.i dagsläget årliga förbrukning 9800kwh baserat på inkluderande av spis,3000kwh uppvärmning, liten del varmvatten, vilka kommer försvinna.
3 Pers i hushållet.

Vad tror ni och vad har ni för idéer?och frågor för den delen
 
Jag tror bästa idén är att vänta några år tills priserna på småskaliga kärnreaktorer blir överkomliga för alla och envar. Solceller etc, detta är system som hålls under armarna av subventioner idag och det är osäkra projekt att investera i som jag ser det. Har ingen naturlig bärighet på våra breddgrader, sorry.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag tror bästa idén är att vänta några år tills priserna på småskaliga kärnreaktorer blir överkomliga för alla och envar. Solceller etc, detta är system som hålls under armarna av subventioner idag och det är osäkra projekt att investera i som jag ser det. Har ingen naturlig bärighet på våra breddgrader, sorry.
Du var ju en rolig filur måste jag säga och jag kan faktiskt hålla med dig till viss utsträckning ,nu är mitt bygge vare sig subventionerat eller uppkopplat mot elnätet så ditt resonemang faller direkt.jag är jag och mitt är mitt i detta,har inget med nån annan att göra.
 
Jag har väl ett tips. Se till att motorn kommer upp i sin specificerade drifttemperatur, så att du inte kyler den för mycket genom att värma upp systemet. Koks och kolvringshaveri är närmast garanterat om den går för kallt.
Erfarenheten grundar sig i 10 års erfarenhet av off-grid-lösningar med 4 kW Lombardini-motorer, som laddade 350-3000 Ah batteribanker installerade i skogen i hela Sverige. Vi körde motorerna helt autonomt ca 8-16 timmer per dygn i 10-15.000 timmar med endast olje- och filterbyten (ca 3-500 timmars intervall) samt justering av ventilspel innan vevstaken eller kolvarna gav upp. De högst upp i landet med -30-35 grader på vintern höll 3-4000 timmar.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Jag har väl ett tips. Se till att motorn kommer upp i sin specificerade drifttemperatur, så att du inte kyler den för mycket genom att värma upp systemet. Koks och kolvringshaveri är närmast garanterat om den går för kallt.
Erfarenheten grundar sig i 10 års erfarenhet av off-grid-lösningar med 4 kW Lombardini-motorer, som laddade 350-3000 Ah batteribanker installerade i skogen i hela Sverige. Vi körde motorerna helt autonomt ca 8-16 timmer per dygn i 10-15.000 timmar med endast olje- och filterbyten (ca 3-500 timmars intervall) samt justering av ventilspel innan vevstaken eller kolvarna gav upp. De högst upp i landet med -30-35 grader på vintern höll 3-4000 timmar.
Motorn i detta fallet är helt nybyggd så tipset uppskattas,tanken är att den inte ska småköras utan vara sist på linan så gångtiden maximeras,motorn sitter för laddning och inte för att höja eller tillgodose ett kortare högre effektuttag.har dock inte räknat på uppskattat gångtid så livslängden blir som den blir.
 
Gör du detta för att du kan eller för att spara pengar?
 
R Razer skrev:
Projektet har fått lite nytändning både av höga elpriser samt av det faktum att jag äntligen fått ihop min batteribank bestående av 4st 600v 10kw/h per batteri(kan såklart lägga om spänning och celler till lägre utspänning),jag har kört flera cykler och har kalibrerat bms på respektive batteri så jag har bra koll på hur kapaciteten förbrukas och tillförs.
Min fråga, finns det ett vettigt alternativt till omvandlare 300-600v till 12-24 som klarar effekt?eller hur gör man en bra lösning där mellan batterier och hus?,kanske det finns ett färdigt paket direkt mellan batteribank och 230v så omvandlare blir onödigt
Hej Razer

Intressant projekt!

Är målet att bli självförsörjande på elkraft?
Att generera elkraften med vindkraft och solceller som lagras i batterier och ha en dieselgenerator som backup?

Har du 4 st 600 V batterier med totalt 40kwh energilagring? Typ av batteri?

Antar att dieselelverket ger 400 V trefas, men vad är spänningsnivån (och effekten) från vindkraften och solcellerna.

Vill du omvandla 600 V först till 12–24 V och sedan därifrån generera 230 V i tre enfasiga omriktare?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gör du detta för att du kan eller för att spara pengar?
Målet är absolut inte att spara pengar faktiskt, jag är till och med osäker att jag kommer göra det..
Jag gillar idén att "jag gör som jag vill om jag känner för det ",lockas av ordet oberoende och har i många år haft en mindre anläggning där jag är den enda vid strömavbrott som haft både tv och värme igång med tänd utebelysning i en övrigt mörk by,vill uppgradera helt enkelt.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Razer

Intressant projekt!

Är målet att bli självförsörjande på elkraft?
Att generera elkraften med vindkraft och solceller som lagras i batterier och ha en dieselgenerator som backup?

Har du 4 st 600 V batterier med totalt 40kwh energilagring? Typ av batteri?

Antar att dieselelverket ger 400 V trefas, men vad är spänningsnivån (och effekten) från vindkraften och solcellerna.

Vill du omvandla 600 V först till 12–24 V och sedan därifrån generera 230 V i tre enfasiga omriktare?
Målet är i dagsläget inte att gå off grid,även om jag vill komma ditmen jag bygger/uppgraderar för framtiden och tar gärna till nu och inte sen.
Batterier är 600v 10kw/h antal 4st med BMS som jag idag klurar lite runt styrning på,jag står idag och velar över att köra 600v eller börja separera dom 48volts celler som batterierna bygger på och göra något av det,solceller behöver kompletteras och ev flyttas till annan yta som dedikeras just för detta.
Elverket bygger jag själv och även om motorinstallationen är klar så har jag väntat just med generatorn(kör med en 230v tillfälligt nu) då systemet i övrigt inte är spikat. Du har helt rätt att det blir 3x230v som driver varsin del av fastigheten och utanför.

Batterierna är litium.
 
R Razer skrev:
Målet är i dagsläget inte att gå off grid, men jag bygger/uppgraderar för framtiden och tar gärna till nu och inte sen.
Batterier är 600v 10kw/h antal 4st med BMS som jag idag klurar lite runt styrning på,jag står idag och velar över att köra 600v eller börja separera dom 48volts celler som batterierna bygger på och göra något av det,solceller behöver kompletteras och ev flyttas till annan yta som dedikeras just för detta.
Elverket bygger jag själv och även om motorinstallationen är klar så har jag väntat just med generatorn(kör med en 230v tillfälligt nu) då systemet i övrigt inte är spikat. Du har helt rätt att det blir 3x230v som driver varsin del av fastigheten och utanför.
Hej Razer

Synpunkter.

Om du tänker använda trefas då måste dina tre inverterar vara byggda för att kopplas i Y-koppling och leverera 3 st 230V spänningar med 120 graders fasvinkel. Är dina omriktare avsedda för detta? I annat fall har du tre separata 230 V spänningar där du inte kan ta ut 400V trefas.

Teoretiskt så är 600 V batterispänning lämpligt nära likspänningsnivån i en frekvensomriktare (eller trefasinverter) som levererar 400 V trefas.

Men vill du ha en komplett lösning för solceller, batterier, 400 V från elnätet och från 400 V reservkraftgenerator då finns minst två företag med trefas växelriktare som använder 48 V batterispänning

Exempelvis StorEdge från SolarEdge
https://www.solaredge.com/sites/def...ported-system-configurations-app-note-swe.pdf

Quattro-II från Victron Energy
https://www.victronenergy.se/upload...ESS-application-Quattro-48V-8-10-15kVA-SV.pdf

https://www.victronenergy.com/uploa...55.422692813.1641916353-1836824479.1632586004

Jag tänker använda en 500 VA enfasinverter 12/230 V och en batteriladdare 30A /12 V båda från victronenergy när jag håller på att bygga ett enfasnät för reservdrift.

För ca ett år sedan beskrev jag hur jag planerade min enfas reservdrift som avser att försörja mitt hus i upp till en vecka med elkraft. Jag har tre 12 V blybatterier (ersätts möjligen med andra batterier senare) som kan laddas med en Honda enfasgenerator som kör på Aspen-bränsle, som kan lagras några år. Med 25–50 liter bränsle räknar jag klara mig ca en vecka

Värme får jag genom spisinsatser i mina två öppna spisar. Och mat värms bl.a. på spritkök.

Hur jag började planera kan du läsa från #58 (23 jan 2021) här,
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-4

Köp av utrustning, tester av de ingående delarna och utveckling av systemet pågår, du kan följa det i tråden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Razer
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Razer

Synpunkter.

Om du tänker använda trefas då måste dina tre inverterar vara byggda för att kopplas i Y-koppling och leverera 3 st 230V spänningar med 120 graders fasvinkel. Är dina omriktare avsedda för detta? I annat fall har du tre separata 230 V spänningar där du inte kan ta ut 400V trefas.

Teoretiskt så är 600 V batterispänning lämpligt nära likspänningsnivån i en frekvensomriktare (eller trefasinverter) som levererar 400 V trefas.

Men vill du ha en komplett lösning för solceller, batterier, 400 V från elnätet och från 400 V reservkraftgenerator då finns minst två företag med trefas växelriktare som använder 48 V batterispänning

Exempelvis StorEdge från SolarEdge
[länk]

Quattro-II från Victron Energy
[länk]

[länk]

Jag tänker använda en 500 VA enfasinverter 12/230 V och en batteriladdare 30A /12 V båda från victronenergy när jag håller på att bygga ett enfasnät för reservdrift.
Jag är inte ute efter 400v utan kör dom 3 som olika grupper,du väckte dock nya frågor om detta och jag måste nog kolla alla möjligheter och om det finns.
Jag ska kolla igenom dina länkar men det känns som vi går på samma spår.
 
R Razer skrev:
10kw/h
Vad menar du med det? kWh?
 
Såvida du inte har egen oljekälla på fastigheten och eget raffinaderi så byter du ju bara beroendet av köpt el-energi mot ett beroende av kemisk energi i form av bränsle?

Nä, ska man leva "off-grid" och helt rå om sig själv så är det enbart småskalig vattenkraft som fungerar rent praktiskt med dagens teknik, samt komplettera med att elda ved för värme.

Kolla gärna denna lirare som halkat in i mitt youtube-flöde, han bygger tokenkla "hill-billy" lösningar av gamla tvättmaskiner som verkar fungera bra och länge.
Satsar man på att bygga detta lite mer ordentligt så...

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.