Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
KristinaRT
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Haha! Vem har hjärntvättat dig med allt du lägger upp?
Jag tror det är dags att sluta mata trollet…….
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Om vaccinet hade gett flockimmunitet hade vi redan varit där med över 80% vaccinerade
När det gäller mässling krävs det 90-95 % immuna för att det ska bli flockimmunitet.

Hade omikron inte kommit hade Sverige antagligen haft flockimmunitet efter en mindre våg under vintern eftersom gruppen barn hade låg immunitetsgrad i början av hösten men den var god i andra åldersgrupper (kring 85 % av den vuxna befolkningen hade antikroppar under slutet av september).
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Men det är skillnad på den kurva du visar som räknar dödsfall per invånare kopplat till Covid 19 och överdödlighet i hela befolkningen.

Diskussionen har varit inne på det tidigare, men länder definierar också dödsfall på grund av eller med Covid 19 olika. Att du haft Covid 19 betyder ju inte automatiskt att du dött av det. Oavsett så är det två olika siffror som jämförs.

Ingen påstår att det inte dött många i Sverige under pandemin. Men att överdödligheten inte varit anmärkningsvärd trots det kan ju viska om dels en överskattning av siffrorna, dels en hint om att man lyckats dämpa många andra dödsorsaker med åtgärder.
Överdödligheten stämmer mycket väl överens med antalet döda i corona. Så det råder ingen som helst tvekan om att dödsfallen i corona är ungefär rätt. Nu talar jag om Sverige och Norden. Men i tex Ryssland har man typ 3 ggr så hög överdödlighet som de officiella dödstalen i Covid-19.


Sverige hade en mycket hög överdödlighet i första vågen. Av det följer en underdödlighet när många svaga individer har gått bort vilket kan vara förvirrande. Effekten blir ändå en massa förlorade levnadsår.
 
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Intressant statistik:
[länk]
[länk]
Förutom det som b8q skrev om snedvridna urval så tar den andra inte hänsyn till skillnader i smittspridning under en viss månad mellan olika år. Har man kraftigare våg av något (covid t.ex.) ett år men inte ett annat så ökar förstås risken för dödsfall under året med en kraftigare våg.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
timmelstad timmelstad skrev:
Vissa dagar känner jag bara att det är så obegripligt att det här fortfarande diskuteras.

Det blir liksom inte tydligare än på den här bilden att vaccinet gör skillnad.

Då ska man komma ihåg att det är väldigt många fler som är vaccinerade än inte. Det är alltså över 80% av befolkningen.

Trots det är smittspridningen högre bland ovaccinerade, och det är nästan bara ovaccinerade som hamnar på IVA.
Det är precis detta jag ser på akuten; Av de som kommer in m covid är några enstaka äldre och då oftast vaccinerade men med andra sjukdomar i bagaget. De flesta med covid är födda på 70-80 talet, ovaccinerade och kommer in pga hög feber (det känns som man ska dö om man är 40+ och har 39,5), pneumoni, lungemboli, hosta så man inte kan sova och oförmåga att syresätta sig.
Absolut inte alla som blir inlagda, de flesta som är 40 år klarar av att vars hemma trots feber, hosta och lunginflammation.

Platsläget på sjukhuset är så ansträngt att patienter i behov av inläggning får vänta timmar (10-24) på plats. Jag hade en patient som fick veta att han hade plats nästföljande vardag kl 7, detta var 15 h tidigare och innebar att en multisjuk äldre fick spendera natten på sjukhus. Och samtidigt låstes ett rum upp hels natten, vilket ökade beläggningen på akuten.

Isoleringsrummen på akuten räcker inte till för det finns inga platser på covidavdelningar att flytta patienterna till.

Patienter med mag/tarmbesvär tex Crohns kan inte vårdas på Gastroavdelning för den är numera primärt covid-avdelning.

Det är sådan brist på personal, och ofta sena sjukanmälningar, att ssk inte sällan jobbar två pass på raken - tänk er att jobba 07-22 i konstant stress och press…..

Jag förstår att detta inte är något allmänheten känner till, och de flesta slipper lyckligtvis uppleva det. Men det är också därför jag känner att jag vill berätta, så att fler får en insikt i vår verklighet. Hur det faktiskt ser ut på sjukhuset, verkligheten bakom alla diagram och siffror.
 
  • Älska
  • Gilla
  • Ledsen
kashieda och 21 till
  • Laddar…
Det också en myt att dödstalen avser avlidna med Covid 19. Socilastyrelsen anger faktiskt dödsfall i Covid 19. Det förra är bara en preliminär siffra,

"Statistiken visar inte det slutgiltiga antalet avlidna utan uppdateras i takt med att fler dödsintyg kommer in. Läkarna skickar intygen inom tre veckor och det slutgiltiga antalet kommer att förändras allt eftersom det inkommer fler dödsorsaksintyg.


https://www.socialstyrelsen.se/stat...d-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nja det stämmer inte helt men Norge hör till de som lyckats allra bäst med sin coronastratergi. Men även Finland och Island har topplaceringar följt av Danmark som lyckats hyfsat. Europa som helhet har inte klarat det bra alls och Sverige sett till förutsättningarna sämst av alla.

Kurvorna talar sitt tydliga språk.

[bild]
Din graf verkar inte särskilt bra när det gäller överdödlighet. I år har Finland nästan hela tiden en överdödlighet så mycket att de ligger sämre till än Norge och Danmark.
Graf över excessdödlighet med kurvor för Finland, Danmark och Norge från januari 2020 till december 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...+by+test+positivity=false&country=DNK~NOR~FIN
Finland har sån överdödlighet att de nu har nått upp till hälften av Sveriges.

Så något skiljer sig åt i hur de länderna redovisar sina dödsfall.

Sen stämmer ju inte dina kurvor så bra överens med redovisad coviddödsfall heller.
https://ourworldindata.org/explorer...+by+test+positivity=false&country=DNK~NOR~FIN
Saknar t.ex. den kraftiga uppgång som Danmark hade för ett år sen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Din graf verkar inte särskilt bra när det gäller överdödlighet. I år har Finland nästan hela tiden en överdödlighet så mycket att de ligger sämre till än Norge och Danmark.
[bild]
[länk]
Finland har sån överdödlighet att de nu har nått upp till hälften av Sveriges.

Så något skiljer sig åt i hur de länderna redovisar sina dödsfall.

Sen stämmer ju inte dina kurvor så bra överens med redovisad coviddödsfall heller.
[länk]
Saknar t.ex. den kraftiga uppgång som Danmark hade för ett år sen.
Grafen är väldigt grov och bara årsdata ännu så länge. Och det den visar det faktisk avlidna i Covid-19 inte överdödligheten. Den är alltså "sann" 1/1 varje år. Jag kommer att lägga in mer punkter senare.

En direkt fråga tror du att registrerade dödsfall i de nordiska länderna skiljer sig signifikant från verkligheten?

Det är en sak att det sker en stor underrappotering i tex Ryssland men ingen har väl ifrågasatt nordens siffror vad jag vet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Din graf verkar inte särskilt bra när det gäller överdödlighet. I år har Finland nästan hela tiden en överdödlighet så mycket att de ligger sämre till än Norge och Danmark.
[bild]
[länk]
Finland har sån överdödlighet att de nu har nått upp till hälften av Sveriges.

Så något skiljer sig åt i hur de länderna redovisar sina dödsfall.

Sen stämmer ju inte dina kurvor så bra överens med redovisad coviddödsfall heller.
[länk]
Saknar t.ex. den kraftiga uppgång som Danmark hade för ett år sen.

Rent statistik förhåller det sig så att har man mycket små dödstal i Corona som Finland har kommer de data att drunkna i annat. Du kan helt enkelt in plocka upp Finlands dödstal i corona i överdödlighet, de är för små.

Vem har gett er idén att göra den här typen av meningslösa jämförelser? Knappast från någon vetenskaplig grund?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Grafen är väldigt grov och bara årsdata ännu så länge. Och det den visar det faktisk avlidna i Covid-19 inte överdödligheten. Den är alltså "sann" 1/1 varje år. Jag kommer att lägga in mer punkter senare.
Det finns inget behov av det eftersom det finns bra grafer på andra webbplatser t.ex. Our World in Data.

Ulltand Ulltand skrev:
En direkt fråga tror du att registrerade dödsfall i de nordiska länderna skiljer sig signifikant från verkligheten?
Jag vet inte, jag bara ser att Finland har en överdödlighet som inte stämmer med deras registrerade coviddödsfall. Sen är ju överdödlighet ett bättre mått för att täcka in alla dödsfall som pandemin orsakar, oavsett om det är en död med/av covid eller ökat antal som dör i cancer, trafikolyckor, självmord etc.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte, jag bara ser att Finland har en överdödlighet som inte stämmer med deras registrerade coviddödsfall. Sen är ju överdödlighet ett bättre mått för att täcka in alla dödsfall som pandemin orsakar, oavsett om det är en död med/av covid eller ökat antal som dör i cancer, trafikolyckor, självmord etc.


Rent statistik förhåller det sig så att har man mycket små dödstal i Corona som Finland har kommer de data att drunkna i annat. Du kan helt enkelt in plocka upp Finlands dödstal i corona i överdödlighet, de är för små.

Vem har gett er idén att göra den här typen av meningslösa jämförelser? Knappast från någon vetenskaplig grund? Vad är syftet? Att så in tvivel om Sverige höga dödstal? Tror du att Finländarna har hemlighållit ett mycket stort sjuktal med stor belastning på sjukus och IVA?
 
B
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, jag tänker inte sitta och leta upp gamla artiklar till dig.
.
Va? Någon kan du väl dela med dig av? Det är ju högst anmärkningsvärt om du inte delar med dig av källa till ditt påstående? Ett litet SVT inslag? DN reportage? utlägg i någon av Sveriges dagstidningar?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Rent statistik förhåller det sig så att har man mycket små dödstal i Corona som Finland har kommer de data att drunkna i annat. Du kan helt enkelt in plocka upp Finlands dödstal i corona i överdödlighet, de är för små.

Vem har gett er idén att göra den här typen av meningslösa jämförelser? Knappast från någon vetenskaplig grund?
Då kan man ju fråga sig varför Finland har sån överdödlighet av annat under pandemin.

Forskning är att ställa sig frågor och undersöka verkligheten. Det är aldrig meningslöst att ställa frågor och undersöka verkligheten. Rätt som det är kommer något fram som ger ett genombrott i sökandet.

Att jämföra överdödlighet mellan länder under pandemin samt undersöka varför det ser ut som det gör är definitivt något som forskare studerar på vetenskaplig grund på olika håll i världen. Kommer du inte ihåg alla rapporter som kom under senvintern/våren förra året som gällde överdödlighet under 2020?

Så du är nog rätt ensam om att tycka att det är meningslöst.
 
BirgitS
B Bus1t skrev:
Va? Någon kan du väl dela med dig av? Det är ju högst anmärkningsvärt om du inte delar med dig av källa till ditt påstående? Ett litet SVT inslag? DN reportage? utlägg i någon av Sveriges dagstidningar?
Läs själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.