Excel
Drivisen Drivisen skrev:
Man räknar med att kärnkraft kostar runt 100 öre/kWh att tillverka jämfört med vindkraft som kostar runt 35 öre/kWh. Kärnkraft är tyvärr inte lönsamt, det är helt fritt att bygga kärnkraftverk eller förlänga driften på dom i Sverige men det lönar sig inte
Synd att du inte är påläst.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jag var i kontakt med kärnkraft i fredags för att se var deras snittpris under december hade varit.
Som svar fick jag att det har legat på ca 235öre/kWh

dom kör rörligt och det pendlar där med, svaret på detta var att många byter till el från kärnkraft just samt allt som händer kring kärnkraften.

Tibbers priser låg på smit 228öre/kWh

Har du ett avtal som går ut snart så rekommenderar jag att avvakta, kör Tibber eller något liknande under någon månad och sedan binda dig 1 år i sommar, juni och juli är elen som allra billigast.
Om du är intresserad av smart prylar och liknande så rekommenderar jag starkt Tibber!
Testa, ingen bindningstid och jag tror att elen bara kommer bli billigare efter februari.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B b50gud skrev:
korkat påstående då skulle de som köper kärnkraftsel inte få ström förra veckan då 30% av den låg nere.

att elen nu är dyr beror på att vi avreglerat elmarknaden och den är sammanlänkad med övriga EU som har brist på el till skillnad mot Sverige som har överskott ca 300 dgar om året. vissa områden har problem med överföring av el då behoven är större än tillgången på el. de priser vi nu ser är här för att stanna. om några år kommer ingen ström att kunna överföras söderut från norrbotten när SSAB slutar elda kol i stålverken (Hybrit) fosilfritt stål.
västerbotten kommer att mer än halvera sin leverans söder ut pga Nortvolt (batterifabrik).
de många vindkaftparker som byggs nu i norrland bland annat utanför Piteå med 1102 verk i en park kommer att tillsammans med vattenkraften skapa ett stabilt nät för norrland. södra sverige måste bygga ny produktion oavsett vad den består av så behövs den, alternativet är inport av något energislag. Tyskland ska stänga sina återstående kärnkraftverk i ett land som redan nu har brist på el finnland startar snar sitt senaste kärnkraftverk som kommer att producera el till en kostnad som är 10ggr så dyr som vindkraft. vindkraftens problem går dock att lösa med lagring samma sak med solceller den elen måste lagras på något sätt då den produceras under en tidpunkt när behoven är små.
Vad kostar det per kWh att lagra el? Det beror på hur långa uppehåll man behöver klara. Om det inte blåser på en vecka, behöver man ha lagrat upp 7*24 kWh för att kunna ta ut 1 kW i genomsnitt för denna veckan. Veckan innan måste man alltså producera det dubbla för att både kunna ladda och samtidigt kunna ta ut 1 kW. Ett bilbatteri på 12 V och 80 Ah kan lagra ungefär 1 kWh. Ett sådant kostar ungefär 1.000 kr och håller i tio år. Det behövs alltså 7*24 = 168 sådana batterier. Kostnad 168.000 kr. Men denna kostnad ska då slås ut på de kWh som produceras på denna tid, alltså 10*365*24*1 = 87.600 kWh. Det blir ungefär 2 kr/kWh bara för batterierna. Sen tillkommer ju kostnader för elektroniken såsom likriktare, laddstyrning och växelriktare. Kostnader för förluster såsom värme och läckage. Och allt detta är utöver kostnaden för själva elproduktionen.
 
S skaraborgsfakir skrev:
Vi skulle få en hel del vindkraft för någonstans 50-60 miljarder.....
Absolut, har den 9 eller 28%tillgänglighet? Finns det några bra lägen på land i SE4 eller SE3 bör det nog oxå övervägas
 
O oscrug skrev:
Hej!

Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.

Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.

Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?
Hej! Det är inte riktigt så elbörsen fungerar. Priset på börsen sätts efter den dyrast producerade kilowatten för varje timme.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O oscrug skrev:
Hej!

Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.

Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.

Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?
O oscrug skrev:
Hej!

Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.

Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.

Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?
Kolla in elbolaget Kärnkraft.
https://www.karnkraft.se/
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ja och nu verkar kärnkraften klassas som hållbar så jag behöver inte längre välja bort 'grön' produktion
O oscrug skrev:
Hej!

Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.

Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.

Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?
Har precis tecknat med Vattenfall ,ett treårigt fast avtal med 100% kärnkraft.Börjar gälla 30 mars .91,60öre utan moms.Ganska precis dubbelt upp mot det som börjar löpa ut,som är på 47,50 öre.Förbrukning 11000 kWh
 
O oscrug skrev:
Hej!

Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.

Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.

Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?

Då skulle jag bara rekommendera att rösta rätt vid nästa val. Äta kakan och samtidigt ha den kvar funkar inte så bra.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Kärnkraftsel kostar 43 öre att producera idag så konsumentpris runt det dubbla.
 
C cbrolin skrev:
Vad kostar det per kWh att lagra el? Det beror på hur långa uppehåll man behöver klara. Om det inte blåser på en vecka, behöver man ha lagrat upp 7*24 kWh för att kunna ta ut 1 kW i genomsnitt för denna veckan. Veckan innan måste man alltså producera det dubbla för att både kunna ladda och samtidigt kunna ta ut 1 kW. Ett bilbatteri på 12 V och 80 Ah kan lagra ungefär 1 kWh. Ett sådant kostar ungefär 1.000 kr och håller i tio år. Det behövs alltså 7*24 = 168 sådana batterier. Kostnad 168.000 kr. Men denna kostnad ska då slås ut på de kWh som produceras på denna tid, alltså 10*365*24*1 = 87.600 kWh. Det blir ungefär 2 kr/kWh bara för batterierna. Sen tillkommer ju kostnader för elektroniken såsom likriktare, laddstyrning och växelriktare. Kostnader för förluster såsom värme och läckage. Och allt detta är utöver kostnaden för själva elproduktionen.
Man använder inte bilbatterier till solenergilagring!!! Smarta solcellsbatterierna kan lagra upp till 3,6 kWh i grundutförande, med möjlighet att bygga ut lagringskapaciteten upp till 9,6 kWh.
 
B BJKALLE skrev:
Kärnkraftsel kostar 43 öre att producera idag så konsumentpris runt det dubbla.
Nej, ungefär hälften. Se mitt tidigare inlägg.

Vissa dagar är konsumentpriset 10 öre, andra dagar 200 öre. Det har inte med kärnkraftens produktionskostnad att göra.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Vill man ha kärnkraft är tibber inget alternativ för det har de inte.

Jag vill ha el utan driftavbrott så fort det blir mörkt, kallt och vindstilla. Därför vill jag ha kärnkraft. Jag hade gärna sett att man vid elbrist pga mörker och stiltje i första hand kopplade bort de som valt sol och vindkraft.

Alla köper sin el på börsen nordpool. Vilket gör att alla elbolag som erbjuder rörligt pris betalar exakt samma pris för sin el. Därför är det minimala skillnader i pris mellan de seriösa bolagen om man vill ha rörligt pris.
tibber och karnkraft.se har jag ingen erfarenhet av.

Göteborgsbaserade karnfull.se har jag sedan en tid tillbaka. De garanterar 100% kärnkraft och har en kul shop där man kan köpa tex denna
DSC_1166-300x300.jpg
Men det bästa är deras blixtsnabba support. Jag fick hjälp en kväll kl 23 av deras högste chef. Som dessutom är väldigt trevlig.

Priserna skiljer mycket lite på rörligt pris så jag testar nu kärnfull med belåtenhet.
 
  • Arg
  • Gilla
krill7 och 1 till
  • Laddar…
V skiffervag skrev:
Har precis tecknat med Vattenfall ,ett treårigt fast avtal med 100% kärnkraft.Börjar gälla 30 mars .91,60öre utan moms.Ganska precis dubbelt upp mot det som börjar löpa ut,som är på 47,50 öre.Förbrukning 11000 kWh
Fördelen med bundet pris är att man slipper betala fullt pris de enstaka dagarna med rekordhöga priser. Nackdelen är att man betalar överpris nästan alltid annars. Så är det oftast, men det är en chansning. Ibland kan man spara mycket, andra gånger kan man missa perioder med låga priser. Men man vet vad man får. Det är nog den största fördelen.

Det rörliga priset har väl varierat från rekordhögt typ 3,50kr ned till negativt pris. Dvs man får betalt för att förbruka el. Det är nästan alltid ganska stora dygnsvariationer. Jo, just det: man betalar skatt per kWh till staten även om elen i sig inte kostar något. Föga förvånande...

"rörligt" pris är normalt ett månadsmedelvärde.
Med timprisdebitering ändras priset varje timme. Priset under en dag kan variera väldigt mycket. Det är inte ovanligt att den dyraste timmen är 10 gånger dyrare än den billigaste, ibland ännu större variationer. Det kan man utnyttja för att få riktigt låga el kostnader. Bara genom att inte köra diskmaskin, tvättmaskin och liknande när elen är dyrast sparar man mycket. Har man en el-bil kan man ladda den precis när elen är billigast. Det kräver lite tanke och planering, visst. Men billigt blir det! Tex NIBE har värmepumpar som utnyttjar prisvariationerna för att spara el för uppvärmning och varmvatten. Det funkar helt automatiskt. Men då måste man ha rörligt pris med timdebitering.

Jämfört med detta är fast pris dyrare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej! Kolla med karnfull.se de levererar bara kärnkraft. Jag hade dem tidigare och märkte det kraftigt på elräkningen. Varför jag inte har dem nu är att jag har precis flyttat och inte bytt än för mina tummar sitter ordentligt fast i röven just nu.
 
  • Gilla
oscrug
  • Laddar…
https://www.forwardenergy.se/

Du slipper tesla,iphone 08:er(tibber) 100%kärnkraft
Ingen Chang frick o sånt. Funkar bra men timpris är inte det smartaste nu man skulle bundit innan denna kaos vinter.
 
  • Gilla
oscrug
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.