M Manfreds skrev:
Förefaller som att böjen som går genom taket ev är gjuten i bjälklaget.
Jag tror att den bara sitter med puts-/murbruk.
”Jucka” på böjen så tror jag att den lossnar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag tror att den bara sitter med puts-/murbruk.
”Jucka” på böjen så tror jag att den lossnar.
Jag tycker det låter rimligt ja, men det ser verkligen helgjutet ut. Vi får se!
 
T Tobbe_G skrev:
Måste vara en skön känsla att blivit av med samtliga kanaler, grattis! Själv har jag bytt vindslucka i dagarna med eternitkanalerna precis ovanför huvudet på mig. :) Får man fråga om ni vidtagit några säkerhetsåtgärder i samband med bytena?
Jag hade en bra skyddsmask samt en engångsoverall. Det var väldigt enkelt att ta bort de på vinden eftersom de endast satt fast med eternitsvep. Rören i källaren var desto jobbigare då rören doldes av puts, så jag fick plasta in både tvättstuga och pannrum där rören fanns. På vissa ställen fick jag knacka sönder eternitrören med en hammare pga man på 80 eller 90-talet borrade värmerör genom eternitrören (och jag kunde inte ta bort värmerören).

Renoverad källarvägg med synliga rester där eternitrör tidigare varit dolda av puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett eternitsvep med märkningen "Eternit E-SVEP 1515
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålat rum med tomma vägghyllor och inbyggd skåpenhet under takbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
T
M Mawe85 skrev:
Jag hade en bra skyddsmask samt en engångsoverall. Det var väldigt enkelt att ta bort de på vinden eftersom de endast satt fast med eternitsvep. Rören i källaren var desto jobbigare då rören doldes av puts, så jag fick plasta in både tvättstuga och pannrum där rören fanns. På vissa ställen fick jag knacka sönder eternitrören med en hammare pga man på 80 eller 90-talet borrade värmerör genom eternitrören (och jag kunde inte ta bort värmerören).

[bild] [bild] [bild]
Snyggt, och sen lite moppande och dammsugande med HEPA-filter efteråt? Jag är väl lite av den nojiga typen oavsett hur mycket jag läser på forumen här om att enstaka exponeringar är lika med ingen risk alls typ. Funderar på en bättre grovdammsugare med rätt typ av filter men vet inte om det är värt pengarna. Ska förutom att riva eternitkanaler även riva tappvattenrör med asbest i, förhoppningsvis bara i böjarna dock. Vår eternitkanal i källaren är också putsad på någon vänster.
 
Jag har säkert moppat golvet 6-7 gånger men hade inget HEPA filter i dammsugaren. Dock slängdes påsen direkt efter att jag var klar.
 
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
Hoppar in med en fråga i ämnet. Jag har två fyrkantiga eternitrör som går igenom våran hall ner i källaren, ena röret går till ett badrum som ytterst sällan anvönds. Det andra röret går igenom sagda badrum till en tvättstuga. Jag tänkte ta bort dessa och ersätta med ett rör som går hela vägen till tvättstugan med ett t-stycke med en ventil i badrummet. Vad tror vi om detta? :)
 
Är det självdrag dom driver ventilationen?
Vi har det så och det funkar ok.
 
T topmount skrev:
Är det självdrag dom driver ventilationen?
Vi har det så och det funkar ok.
Ja precis, självdrag och inte kopplade till murstocken. Tack för snabbt svar.
 
Är det ok att byta ut eterniten mot spiro om man har självdrag?
Eldar pellets och trodde självdrag endast fungerade om skorstenen hölls varm?

Skulle främst vilja byta från badrummet där jag skulle vilja ha en fuktstyrd fläkt i taket.
 
Ja, det är ok att byta från eternitrör till spiro när man har självdrag.

I det hus jag växte upp i hade självdrag och det var spirorör.

Självdraget fungerar bäst när kanalerna går genom en varm murstock.
 
Rickard.
Ja såklart.

Självdrag fungerar bäst när det är varmare inomhus än utomhus så på sommaren får man helt enkelt vädra och på vår/höst när det är lite kallt men inte ”tillräckligt” är frånluftfläktar bra, jag kör två paxfläktar i mitt hus och det fungerar mycket bra.
 
Tack för svar!
 
Mycket intressant tråd detta med många kloka inspel. Jag passar på att fylla på frågelådan med ventilationsrör av eternit om det är okej.

Jag bor i ett hus från 1896 som totalrenoverades på 60-talet och ventilationsrör av eternit installerades. Självdrag. Trots att vissa av rören går upp i ena murstocken som inte eldas fungerar draget mycket fint under kalla vinterhalvåret. Jag har nu pga renovering av tvättstuga lyft ut den nedersta delen av eternitröret för ventilation som hade "halkat ned" från sin skarv. Jag tänker låta resterande kanal (er) av eternit få vara kvar då de funkar fint och jag inte planerar göra någon åverkan på dem.

Jag vill nu ansluta ett ventilationsrör mot befintligt kvadratisk eternitrör 150x150 mm. Hur löser jag övergången mellan ventilationsrör och eternitrör bäst så det blir tätt och sitter hop och vilken dimension på ventilationsröret behövs? Tack på förhand!
 
En anledning att ta bort eternitrören är för att kunna rensa ventilationskanalerna, och det vill du inte göra med eternitrör ;) Sen rensar man kanske inte rören varje år, men det bör säkert göras vart femte år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.