R
G GVR4 skrev:
Tänkte jämfört med om dom investerat i ved eller pellets istället
Ok, otydligt formulerat med andra ord. Det hade gått att göra en större besparing genom att byta till något annat än värmepump för tillfället, fine.

Men det är inte alla som har lust att hålla på med skitig ved eller pellets. Jag betalar gärna lite mer för att slippa det.
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Många som avslöjar sin låga intelligens i tråden. Men det här inlägget ligger nog i topp just nu.
Jag tänkte mer att det är ju trist att lägga ut 100+kr och ändå få samma elräkning i slutändan. Jämfört med ren eluppvärmning är det ju självklart en besparing.
 
A
R RoAd skrev:
Ok, otydligt formulerat med andra ord. Det hade gått att göra en större besparing genom att byta till något annat än värmepump för tillfället, fine.

Men det är inte alla som har lust att hålla på med skitig ved eller pellets. Jag betalar gärna lite mer för att slippa det.
helt okej om man är klar över vad det har för effekter och kostnad... alla vet ju inte detta då kan det vara bra med upplysningar..
 
R
G GVR4 skrev:
Jag tänkte mer att det är ju trist att lägga ut 100+kr och ändå få samma elräkning i slutändan. Jämfört med ren eluppvärmning är det ju självklart en besparing.
Fast det hade ju varit minst lika trist att få en mycket större elräkning än att få en lika stor.

Hur du än vrider och vänder på det så finns samma procentuella besparing där. Och om man tittar på besparingen i rena pengar så blir den förstås större med ett högre elpris vilket gör att värmepumpen har tjänat in sin kostnad fortare.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Jag har alltid haft bundet avtal men det gick ut i december (vilken timing....) Ni som tycker man får skylla sig själv om man inte binder, har ni tagit en titt vad fast avtal kostar i elområde 4? Elområde 3 kan inte jämföras i fast pris.
 
  • Gilla
Screew och 4 till
  • Laddar…
D djanlov skrev:
[länk]
Ja, det var en låst artikel, men jag tror att vi diskuterade det (se inlägg #1580), det är elskatten det handlar om.
 
G GVR4 skrev:
407kWh kostade mig med rörligt pris i Se4 1674kr inklusive alla tänkbara avgifter för december.

Inte så blodigt. Trist för alla som blivit pålurade att investera i värmepumpar för stora pengar utan att göra någon besparing på det nu. Fast har man bott i Sverige några år bör man ju veta att goda gärningar alltid bestraffas.

Vore intressant att se hur orderböckerna ser ut för Pellets/vedpanne och kamintillverkare nu.
407 kWh, det är ju typ bara hushållsel. Jag tycker jag har snålat som fan och då ligger jag ändå på 1600 kWh för december.
 
A
L Leifur skrev:
407 kWh, det är ju typ bara hushållsel. Jag tycker jag har snålat som fan och då ligger jag ändå på 1600 kWh för december.
värmer du kåken med då?
Jag har vedeldning och hade 472 kWh.. :thinking:
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
har nu fått min räkning, räknade med 7-8 tusen men fick en human räkning om man jämför med vissa, på 4521kr. rätt nöjd.
 
hsd hsd skrev:
Mmm
Såg att pellets priset gått up 30% i december jämfört med förra året
Snorbilligt med andra ord.
 
M masseman33 skrev:
Nedan är saxat från energinyheter men ger svar på många av frågorna varför detta hänt, det jag reagerade på är att överförings kapaciteten till kontinenten byggts ut kraftigt medans sydlänken inte hade kapaciteten de trodde???
hur kan det blivit så fel??
varför byggde de ut kapaciteten till kontinenten när de stängde ner kärnkraft?
någon vill inte Sverige väl


saxat----------------------

Vi genomlider nu en mycket allvarlig el- och energikris. Men vad beror det på? Vad hände? Som vanligt när man analyserar olyckor och plötsliga förändringar är orsaken inte en utan flera.


1. Naturgaspriserna. Naturgasnätet i Europa är den stora energibäraren, de flesta hushåll i t ex Tyskland och Holland värmer sina bostäder med naturgas. Nordsjöfälten håller på att sina och man försöker ersätta den med LNG från bl a USA och ledningsbunden gas från Ryssland, Nordafrika och Azerbaijan. Det ryska Nord Stream 2-projektet har motarbetats av EU och USA av politiska skäl vilket fördröjt idrifttagandet. Allt detta har medfört en brist på gas. Ungefär 20% av Europas el produceras med naturgas, varför detta också har en stor inverkan på elpriserna.

2. Vindkraften. Vindkraftsproduktionen i hela Europa har varit ovanligt låg från maj till och med september, beroende på vindstilla väder. Detta medförde att den uteblivna vindkraftsproduktionen fick ersättas av andra kraftslag, till stor del fossileldade (i Sverige Karlshamnsverkets oljeeldade pannor) och dyrare alternativ. I Tyskland ökad produktionen av kolkraft till höga kostnader inte minst på grund av kostnader för elcertifikat. Även vattenkraften fick träda in och producera mer än vanligt.

3. Vattenkraften. Nivåerna i de svenska och norska vattenmagasinen är mycket låga för närvarande. Den ovanligt låga vindkraftsproduktionen har tvingat vattenkraftverken att öka produktionen, vilket lett till större uttag av vatten. Detta har stor inverkan eftersom låga nivåer betyder mindre uteffekt och att priset ökar, möjligen på grund av att man vill hålla igen på produktionen för att spara vatten (=energi) och för att klara bestämmelser i vattendomar mm.

4. Kärnkraften. Tyskland har redan reducerat sin kärnkraftsproduktion med 50%. Sverige har reducerat sin med 40%. Detta motsvarar ca 200 TWh/år.

5. Överföringskapacitet. De stora begränsningarna i överföringskapacitet mellan norra och södra Sverige är ett problem, inte minst eftersom överföringskapaciteten mellan södra Sverige och kontinenten byggts ut kraftigt. Lite förenklat medför detta att skåningar måste betala lika mycket för elen som i Tyskland, annars exporteras all el dit. Hade Sverige fått ändan ur vagnen och byggt ut överföringskapaciteten hade åtminstone hela Sverige haft mer eller mindre samma pris.

Vad kan avhjälpa situationen? Om Nord Stream 2 kommer i gång, kommer med stor sannolikhet naturgaspriserna i Europa att stabiliseras. Detta kommer att ha en positiv inverkan även på elpriset. En stor nederbördsmängd i höst kan också hjälpa upp vattenkraftsproduktionen.

Sveriges energiminister, Anders Ygeman, säger nu att det behövs mer produktionskapacitet i södra Sverige. Han tänker självfallet på den havsbaserade vindkraft som ska smycka stora delar av södra Östersjön framöver. Ygemans argumenterande är ett imponerande cirkusnummer. För bara ett år sedan höll han fast vid mantrat att ”Sverige har ett elöverskott”. Allt skulle lösas med mer överföringskapacitet och man gjorde därför ingenting för att stoppa nedläggningen av

Ringhals-1 (och -2 för den delen). När SydVästlänken visade sig inte ge den effektöverföring som man förväntat, tvingades man till reträtt.

Detta är elefanten i rummet. Hade Tyskland och Sverige inte lagt ner kärnkraften hade problemet aldrig inträffat. Dels för att vindkraften inte hade behövts, dels för att då hade inte vattenkraften behövts köras så hårt som nu, dels hade Europa varit mindre beroende av importerad gas och dels hade överföringsproblemet inte varit ett problem, alla fall inte i Sverige.

Text: Sven Olof Andersson Hederoth
Hade inte överföringskapaciteten från Norge kraftigt ökat i somras så hade vi inte haft några problem.
Det är ju inte ens kallt.
 
Maskintok skrev:
blanda inte ihop ved förbränning med oljebränning.
Det är inte samma sak och kommer aldrig att vara.

Så den som värmer sitt hus och familj med ved gör en bra sak för Sveriges framtid.
Nej, du skövlar som i Amazonas.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, du skövlar som i Amazonas.
1490 kwh i dec, 596 kr för elen och ytterliggare 904 kr i olika avgifter DEt är billigt . 40 tals hus med luftvatten och elbil 150 mil
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.