F
D djac skrev:
Om du skulle köpa en bil för, låt oss ta en rund och enkel summa, 500.000kr, räknar du då att en enkel indexfond i snitt gör 7% per år, så är bara den missade avkastningen 35.000kr/år, dvs 2900kr per månad. Då är själva finansieringen av bilen i stort sett plus minus noll, sen finns det ju andra kostnader men själva hyran av bilen är inte svår att motivera.
Men jag är inte alls intresserad av att köpa en ny bil. Har aldrig ägt och kommer aldrig att äga en ny bil. Det är väl en av de sämsta penningplaceringar man kan göra?
Nån eller några andra "intresserade" får ta den värdeminskningen före mig.
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen har sagt att leasing är billigt, men inte dyrt heller, men helt riskfritt och du behöver inte binda något kapital!
I mitt fall "investerar" jag hellre än att betala för att få låna.
 
D
F frasen_36 skrev:
Men jag är inte alls intresserad av att köpa en ny bil. Har aldrig ägt och kommer aldrig att äga en ny bil. Det är väl en av de sämsta penningplaceringar man kan göra?
Nån eller några andra "intresserade" får ta den värdeminskningen före mig.
Det gör inte någon större skillnad i kostnaden, någon komponent går upp någon går ner. Det finns forum där detta diskuteras i detalj, i sådan omfattning att man nog kan anse det belagt.
 
F frasen_36 skrev:
I mitt fall "investerar" jag hellre än att betala för att få låna.
Man kan ju göra båda delarna, investera för att sedan ha råd att spendera på det man önskar.
Och i viss situation låna för att man inte vill eller kan frigöra investering.
Den som har mest pengar när man dör vinner;)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Min pappa råkade ut för samma sak och blev skönstaxerad med ett godtyckligt belopp. Minns tyvärr inte hur det gick med överklagandet, men mot skatteverket räcker det inte långt med bara äggskal i stövlarna om man ger sig ut på deras jaktmarker. Väldigt, väldigt lätt att bli överkörd och söndersliten.
Jag trodde man först begärde ut och tittade på alla redovisningar som lämnats in. Fast de gör väl så för att få dig att visa att det som de påstår inte stämmer. Har du följt reglerna och kan visa det så stryker de väl det?

Jag hade enskild firma för massor av år sen och har för mig att man bara lämnade in "resultatet", så de vet egentligen inte speciellt mycket hur man bollat runt på pengarna.

Jag tycker faktiskt det är bra att skattemyndigheten är offensiva, då det sannolikt är många som försöker fuska. Sen ska man inte bli överkörd om man gjort rätt, klart man ska få ta ut noll i lön om man vill bygga upp företaget och har andra pengar att ta av.
 
F
D djac skrev:
Det gör inte någon större skillnad i kostnaden, någon komponent går upp någon går ner. Det finns forum där detta diskuteras i detalj, i sådan omfattning att man nog kan anse det belagt.
Det är självklart att det totalt är dyrare köpa & äga en ny bil jämfört med en begagnad.
De flesta (?) vet att en ny bil har störst värdeminskning och att värdet sjunker fort den lämnar bilaffären.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det är självklart att det totalt är dyrare köpa & äga en ny bil jämfört med en begagnad.
De flesta (?) vet att en ny bil har störst värdeminskning och att värdet sjunker fort den lämnar bilaffären.
Faktiskt inte självklart nu med högt begagnatpris och fast nypris med bonus mm.
Tror knappt du kan köpa en nyare (under året) ladd/elbil utan att betala mer än nypris (bonusen borträknad).
Vet dock ej hur det ser ut på fossilsidan.
 
F frasen_36 skrev:
Det är självklart att det totalt är dyrare köpa & äga en ny bil jämfört med en begagnad.
De flesta (?) vet att en ny bil har störst värdeminskning och att värdet sjunker fort den lämnar bilaffären.
Ja det kostar en slant med ny bil men att kategoriskt säga att det alltid är dyrare, set till hela ägande, tror jag inte. Jämför en 3 år gammal Volvo V60 med en ny Dacia Spring…
 
D
F frasen_36 skrev:
Det är självklart att det totalt är dyrare köpa & äga en ny bil jämfört med en begagnad.
De flesta (?) vet att en ny bil har störst värdeminskning och att värdet sjunker fort den lämnar bilaffären.
Det är svårt att slå en privatleasad (normal)bil idag, även om du köper en begagnad, det sistnämnda tenderar bli dyrare.
 
F frasen_36 skrev:
Åja, det är allt ett och annat träd i småland också.;) - men instämmer i att hellre skog än motorvägar genom öde slättlandskap.
Men smaken är olika..
Väg 26 är det jag har i åtanke. Det är långa öde jättetråkiga vägar. Var ett tag sen nu. Ska upp i sommar igen.
Men den vägen har jag kört så många ggr. En gång tog jag sporthoj, ena benet hängde mestadels av vägen pga tristress och stelhet av att köra allt i ett sträck haha.
 
P pmd skrev:
I Stockholmsområdet är det mycket fullt på motorvägarna i rusningstid, och några alternativa mötesfria vägar finns sällan. De flesta i det områden lär nog pendla åtminstone delvis på motorväg.

Finns det statistik på sånt här att läsa nånstans?
Titta på kartan =) Det finns MASSOR av vägar utan räcken. Den jag pendlar varje dag är livsfarlig, idag började den vanliga trafiken igen efter ledigheten och direkt kommer rövhålen som ur ingenstans. Förra veckan var jag nästan helt själv.
 
T Tullen127 skrev:
Instämmer, tänker på han i Hälgetidningen som bara njöt av titta på sin hög med kluven ved...;)
Näe, först köa på vägar i 40-50 mil för att komma till köerna till uthyrningar, liftar och matställen.
Jag förstår faktiskt inte hur de tänker nu när smittan stiger snabbt igen - hur kan man tränga ihop sig på såna ställen? Jag skulle inte våga.
Jag var nyfiken så jag tog en titt på kamerorna för och kolla trängseln. Men det var ju inte så farligt till liftarna, ungefär som förra året.
De få jag känner som åker upp, de åker förvisso inte under loven men de tar faktiskt med egen mat och bor i helt egen stuga. Men de trängs iallafall inte nått säger de vid liftarna.

Valet är ju att klappa igen allting och ge de bidrag för all förlorad inkomst till de blåser faran över, men det vill ju vissa snubbar där i de där huset i storstan inte göra =)

vemdalen
Vy över ett vintersportområde med människor som samlas vid skidliftar utan större trängsel, omgivet av snötäckta byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lindvallen
Webbkamerabild av skidbacke med skidåkare och måttlig kö till liftar, Lindvallen under lovet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
R Rkarlsson skrev:
Jag var nyfiken så jag tog en titt på kamerorna för och kolla trängseln. Men det var ju inte så farligt till liftarna, ungefär som förra året.
De få jag känner som åker upp, de åker förvisso inte under loven men de tar faktiskt med egen mat och bor i helt egen stuga. Men de trängs iallafall inte nått säger de vid liftarna.

Valet är ju att klappa igen allting och ge de bidrag för all förlorad inkomst till de blåser faran över, men det vill ju vissa snubbar där i de där huset i storstan inte göra =)

vemdalen
[bild]

Lindvallen
[bild]
vemdalsskalet.. ;)
vemdalen är en liten by innan..
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vemdalsskalet.. ;)
vemdalen är en liten by innan..
Jaja ;) Jag hänger inte direkt där uppe så jag tog bara och kollade av deras kameror =) Det är värre på ica maxi eller citygross jämfört med liftkön.
Om de bara håller sig så är det lugnt, det är väl afterskin och allt annat som ställer till det =) Själv hade jag inte hängt på de där ställena efter ett par åk.
Hade nog sett till att ha allt med mig med om jag skulle valt att åka upp nu. Men det är ett par år kvar innan vi tänkte börja åka med ungen så då har de väl flutit förbi, men man ska nog spara ihop semesterdagar så man slipper loven =)
 
R Rkarlsson skrev:
men man ska nog spara ihop semesterdagar så man slipper loven =)
Problemet är oftast inte de vuxnas semester utan att barnen inte tillåts vara borta en vecka från skolan när det inte är lov. Jag tycker man borde göra sportlovet mer flexibelt. Det skulle avlasta skidorterna och göra det billigare för barnfamiljer. Förut åkte vi precis innan jul och det gick att bo bra för ett par tusen, nu får man minst tredubbla och då ändå få mycket sämre, plus att det är mycket mer trängsel och köer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.