F frasen_36 skrev:
2700:-/månad utan att äga nånting efteråt..är det billigt?? Det det är ju en halv bostadshyra.
Ingen har sagt att leasing är billigt, men inte dyrt heller, men helt riskfritt och du behöver inte binda något kapital!
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
2700:-/månad utan att äga nånting efteråt..är det billigt?? Det det är ju en halv bostadshyra.
Att ha bil kostar pengar. Jag körde som sagt en helt betald bensinbil innan och den kostade ju ungefär samma i bränsle och service/reparationer, försäkring varje månad.

Det är nog svårt att äga en bil så mycket billigare.

Ska man transportera sig billigare är det buss eller cykel som gäller.
 
F
S Styrman_jansson skrev:
Att ha bil kostar pengar. Jag körde som sagt en helt betald bensinbil innan och den kostade ju ungefär samma i bränsle och service/reparationer, försäkring varje månad.

Det är nog svårt att äga en bil så mycket billigare.

Ska man transportera sig billigare är det buss eller cykel som gäller.
Jo att äga istället för att låna/hyra kan man göra billigare, men inte en senaste modell förstås..;)
Då blir det en äldre i stället som kanske inte har allt lulllull..typ antispinn, antisladd, DRL,
antihit & antidit mm.mm men man äger den. :cool:
 
F frasen_36 skrev:
Jo att äga istället för att låna/hyra kan man göra billigare, men inte en senaste modell förstås..;)
Då blir det en äldre i stället som kanske inte har allt lulllull..typ antispinn, antisladd, DRL,
antihit & antidit mm.mm men man äger den. :cool:
Javisst, men då jämför man äpplen och päron. Trots detta skiljde det för mig typ 600:- i månaden mellan att fortsätta köra min gamla Mazda 6 från 2008 som gått 27k mil och mot ny el-Minin. Då åker jag helt ny bil där all service, försäkring, däck m.m. ingår. Det som gör att det inte skiljer mer är att med Mazdan gick det åt 1800kr i bensin varje månad. I Minin blir det istället en femhundring eller mindre om jag laddar mer hemma.

Dessutom slapp jag binda massa kapital då jag var mitt upp i ett husbygge.

Andrabilen är dock ägd. En diesel från -15 som kostar runt 4500-5000kr i månaden inkl. allt såsom skatt service, försäkring, däck, bränsle, och amortering då det finns lite lån kvar på den.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skatteverket ansåg han inte kunde leva på sin deklarade inkomst. Det är väl misstänkt för noll taxering? Oh well. Han var ju oskyldig och blev friad. Men enbart tur, med Skatteverket spelar det ingen roll om du är oskyldig.
Min pappa råkade ut för samma sak och blev skönstaxerad med ett godtyckligt belopp. Minns tyvärr inte hur det gick med överklagandet, men mot skatteverket räcker det inte långt med bara äggskal i stövlarna om man ger sig ut på deras jaktmarker. Väldigt, väldigt lätt att bli överkörd och söndersliten.
 
  • Ledsen
AndersMalmgren
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det är amorteringen för min fastighet exkl ränta... Så ställer jag dem emot varandra så väger nog fastigheten mer i allt.. än att hyra en bil...
Hur mycket pengar lägger du på bränsle till din bil varje månad?
 
MultiMan
S Styrman_jansson skrev:
Att ha bil kostar pengar. Jag körde som sagt en helt betald bensinbil innan och den kostade ju ungefär samma i bränsle och service/reparationer, försäkring varje månad.

Det är nog svårt att äga en bil så mycket billigare.

Ska man transportera sig billigare är det buss eller cykel som gäller.
Det beror ju till största delen på statens ständiga interventioner. På samma sätt är en elbil fördelaktig just nu.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Min pappa råkade ut för samma sak och blev skönstaxerad med ett godtyckligt belopp. Minns tyvärr inte hur det gick med överklagandet, men mot skatteverket räcker det inte långt med bara äggskal i stövlarna om man ger sig ut på deras jaktmarker. Väldigt, väldigt lätt att bli överkörd och söndersliten.
Det är ju tydligt i denna tråd gemene man inte känner till metoderna skatteverket för sig med . Vilket är skrämmande.
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Hur mycket pengar lägger du på bränsle till din bil varje månad?
total bränsle inköp ca 100 l.
inkl diesel..
Så ca 1600-2000 kr..
2 bilar 1 traktor.
Har inte fört bok vilken som drar mest.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det beror ju till största delen på statens ständiga interventioner. På samma sätt är en elbil fördelaktig just nu.
Nja, visst skjuter staten till men den största skillnaden består ändå i minskad bränsle och servicekostnad ( detta ingår förvisso i leasingen men kostanden för den är ju baserad på att det är väldigt lite service på en elbil).
På de 3 år som jag kommer ha Minin ingår ett servicetillfälle där man ska byta bromsvätska...
 
Maskintok skrev:
total bränsle inköp ca 100 l.
inkl diesel..
Så ca 1600-2000 kr..
2 bilar 1 traktor.
Har inte fört bok vilken som drar mest.
Om vi bortser från traktorn och säger att du kör runt 170mil varje månad så;
Om dessa skulle köra på el istället så skulle du göra av med ca. 290kW/h( 170 x1,7kWh/mil). Nu är ju elpriset rekordhögt men säg att du köper el för 2kr/kWh. Det ger då en bränslekostnad på 578kr/månad istället.

D.v.s även om det en elbil kostar mer i inköp så kan de gå ihop sig med tanke på bränselkostnaden. I detta fall skulle du spara 2000-578=1422kr x12= 17 064kr om året.

Slå ut det på 3 år så skulle en elbil kunna kosta 52 000tsek mer i inköp och du skulle fortfarande gå +/- noll. På det har du betydligt lägre servicekostnader. Och så de statliga subventionerna men vi kan bortse ifrån dem.

Sedan kanske det inte finns en elbil som passar ditt körmönster. Men det är en annan sak...
 
D
MultiMan MultiMan skrev:
Det beror ju till största delen på statens ständiga interventioner. På samma sätt är en elbil fördelaktig just nu.
Bränslekostnaden är försumbar (om jag raljerar lite) i sammanhanget för nya(re) bilar, kapitalkostnad och värdeförlust, tillsammans med kringkostnaderna, är så pass stora att både drivmedel och dess pris kan ignoreras.
 
D djac skrev:
Bränslekostnaden är försumbar (om jag raljerar lite) i sammanhanget för nya(re) bilar, kapitalkostnad och värdeförlust, tillsammans med kringkostnaderna är så pass stora att både drivmedel och dess pris kan ignoreras.
Nja, Om du i vilket fall som helst ska köpa en ny bil som du tänker äga i säg 5 år. Väljer du då en som kostar 1200:- mer varje månad i bränsle? Det blir ju en sådär 72 000kr som nog borde märkas i kalkylen...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Om vi bortser från traktorn och säger att du kör runt 170mil varje månad så;
Om dessa skulle köra på el istället så skulle du göra av med ca. 290kW/h( 170 x1,7kWh/mil). Nu är ju elpriset rekordhögt men säg att du köper el för 2kr/kWh. Det ger då en bränslekostnad på 578kr/månad istället.

D.v.s även om det en elbil kostar mer i inköp så kan de gå ihop sig med tanke på bränselkostnaden. I detta fall skulle du spara 2000-578=1422kr x12= 17 064kr om året.

Slå ut det på 3 år så skulle en elbil kunna kosta 52 000tsek mer i inköp och du skulle fortfarande gå +/- noll. På det har du betydligt lägre servicekostnader. Och så de statliga subventionerna men vi kan bortse ifrån dem.

Sedan kanske det inte finns en elbil som passar ditt körmönster. Men det är en annan sak...
Nja.. För annan passar detta nog bra men för egen del inte..

En elbil skulle väl behöva stå och ladda konstant här isåfall..
För de tål nog inte att stå i kyla oanvända..
Det kan vara kinkigt med vanliga batterier..

samt att jag nu betalar lite för elen..
Men mer för bränsle.. det är för min del helt okej... Jag hade 372 kWh i december..
74 öre..
tänker inte hålla på med en massa tok med flera olika elavtal för att få en rättare redovisning och kalkyl..
mycket bättre med bränslefaktura. och en elfaktura.. samt nätet..
Det ger transparens..
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Nja, Om du i vilket fall som helst ska köpa en ny bil som du tänker äga i säg 5 år. Väljer du då en som kostar 1200:- mer varje månad i bränsle? Det blir ju en sådär 72 000kr som nog borde märkas i kalkylen...
Ja, jo, det blir ju just som mest 1200 per månad men som du nämnde så kostar ju bilen ganska mycket sidan om det, så det blir kanske max 10-15% skillnad i bilkost?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.