B
N noone70 skrev:
Torktumlare, tv, ledlampor mm är i det närmaste försumbart om man jämför med varmvatten och uppvärmning av huset.

faktum kvarstår, politikerna har under de senaste 15-20 åren gjort att vi har gått från att ha världens bästa och billigaste elförsörjning (påväg)till u-landsnivå
Ja det är exakt så Svensken resonerar/resonerat inkl mig, men många bäckar små.. speciellt med elpriser i dagens nivåer.
ca 40-45% av min elförbrukning är INTE värme/vatten.

Och det räcker ju inte att tycka att vi har gått till U-landsnivå.. man har ändå det egna valet att göra SIN egen situation bättre genom att kolla över sina förbrukning... att gnälla kommer göra varken till eller från =p
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
B Bus1t skrev:
Ja det är exakt så Svensken resonerar/resonerat inkl mig, men många bäckar små.. speciellt med elpriser i dagens nivåer.
ca 40-45% av min elförbrukning är INTE värme/vatten.

Och det räcker ju inte att tycka att vi har gått till U-landsnivå.. man har ändå det egna valet att göra SIN egen situation bättre genom att kolla över sina förbrukning... att gnälla kommer göra varken till eller från =p
Det är inte gnäll utan kritik mot den förda politiken
Jag gör precis det du säger, därför så kommer jag gå över till en mer fossil bas i vår uppvärmning. Nästa värmesystem kommer ha sin bas i ved eller flis.

Bra för klimatet va?
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
A
N noone70 skrev:
Det är inte gnäll utan kritik mot den förda politiken
Jag gör precis det du säger, därför så kommer jag gå över till en mer fossil bas i vår uppvärmning. Nästa värmesystem kommer ha sin bas i ved eller flis.

Bra för klimatet va?
ved och dess förbränning är i ett biokretslopp så det är betydligt bättre än att bränna olja för att hålla Sverige med el för att man fått hybris...
miljötomtar kommer aldrig att begripa detta.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
B
N noone70 skrev:
Det är inte gnäll utan kritik mot den förda politiken
Jag gör precis det du säger, därför så kommer jag gå över till en mer fossil bas i vår uppvärmning. Nästa värmesystem kommer ha sin bas i ved eller flis.

Bra för klimatet va?
Ja det är ju jättebra! Då följer du ju utvecklingen. Precis så samhället går framåt =)

Kollar man tillbaka i tiden så har vi gått från Ved, till olja, till el, till Solfångare, till pellets, till el/VP, till solceller osv osv.

Samma snack när oljan blev så dyr så man gick till el istället..
 
Och snart är oljan billigare än elen, dax att leta beg oljetank på blocket ;)
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
A
B Bus1t skrev:
Ja det är ju jättebra! Då följer du ju utvecklingen. Precis så samhället går framåt =)

Kollar man tillbaka i tiden så har vi gått från Ved, till olja, till el, till Solfångare, till pellets, till el/VP, till solceller osv osv.

Samma snack när oljan blev så dyr så man gick till el istället..
blanda inte ihop ved förbränning med oljebränning.
Det är inte samma sak och kommer aldrig att vara.

Så den som värmer sitt hus och familj med ved gör en bra sak för Sveriges framtid.
 
C cpalm skrev:
Hur menar du då?
Elskatten är ju 44,5 öre/kWh, alternativt 32,5 öre/kWh (reducerad) ink. moms.
Momsen blir ju dock i absoluta belopp större ju högre elpriset är.
Hela momsen på belopp högre än fjolårets motsvarande faktura borde återbetalas för samma abonnent. Minst! För ytterligare stöd hänvisar jag till norska politiker… Men våra är ju bäst , bättre än norrmännen att hjälpa sina invånare i denna hutlösa situation och bättre än danska politiker att bekämpa gängbrottslighet, inte sant?
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Torktumlare, tv, ledlampor mm är i det närmaste försumbart om man jämför med varmvatten och uppvärmning av huset.

faktum kvarstår, politikerna har under de senaste 15-20 åren gjort att vi har gått från att ha världens bästa och billigaste elförsörjning (påväg)till u-landsnivå
Och skola och infrastruktur, och trygghet, och välfärd och.... och....och....
Vilken tur vi alla sitter och tittar på spektaklet och gnäller på forum och facebook !
Då kan de fortsätta förstöra allt helt ostört av oss pöbeln.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
A
M Michael_P skrev:
Hela momsen på belopp högre än fjolårets motsvarande faktura borde återbetalas för samma abonnent. Minst! För ytterligare stöd hänvisar jag till norska politiker… Men våra är ju bäst , bättre än norrmännen att hjälpa sina invånare i denna hutlösa situation och bättre än danska politiker att bekämpa gängbrottslighet, inte sant?
Norge agerar efter en inhemsk marknad..
Det gör inte vi.. vi har samma inhemskt pris som för export... Vilket blir galet..

Vad brottslighet har med denna fråga är jag frågande till.. :thinking:
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
A
H Hamstraren skrev:
Och skola och infrastruktur, och trygghet, och välfärd och.... och....och....
Vilken tur vi alla sitter och tittar på spektaklet och gnäller på forum och facebook !
Då kan de fortsätta förstöra allt helt ostört av oss pöbeln.
Och annars ska vi?
vilka åtgärder ska vi agera efter för att få stopp på detta?

kapa kablarna till Europa?
Japp skrev jag för längesen att jag ställer upp på..

utan bra tillvägagångssätt så blir resultatet samma som att sitta här..
 
C
M Michael_P skrev:
Hela momsen på belopp högre än fjolårets motsvarande faktura borde återbetalas för samma abonnent. Minst! För ytterligare stöd hänvisar jag till norska politiker…
Visst, men moms och elskatt är två olika saker.
Personligen tycker jag inte det är rätt lösning att stoppa skattepengar i fickan på elproducenterna. Skattepengar uppstår ju inte ur tomma intet.
 
R
N noone70 skrev:
Det är inte gnäll utan kritik mot den förda politiken
Jag gör precis det du säger, därför så kommer jag gå över till en mer fossil bas i vår uppvärmning. Nästa värmesystem kommer ha sin bas i ved eller flis.

Bra för klimatet va?
Ved är inte fossil och bidrar inte till att öka mängden CO2 i kolkretsloppet, så ja, bra för klimatet. Kanske sämre för miljön.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och snart är oljan billigare än elen, dax att leta beg oljetank på blocket ;)
Ja det kan du ju tro :)
 
A
R RoAd skrev:
Ved är inte fossil och bidrar inte till att öka mängden CO2 i kolkretsloppet, så ja, bra för klimatet. Kanske sämre för miljön.



Ja det kan du ju tro :)
iallafall någons närmiljö.. ;)
 
MultiMan
A Abies koreana skrev:
En snabb koll på omvärlden, i Kazakstan har oroligheter brutit ut, upplopp snarare som nu slås ner med våld av en diktatorisk ledare. Orsak? Fördubblat pris på motorgas, det vanligaste drivmedlet i deras bilar. Sannolikt har Ryssland sitt finger med i spelet men oavsett, fossil energi ökar i pris och tillgången på billig olja är så grundläggande i våra samhällen att det rubbar stabiliteten när prisökningarna kommer.

Och nej, jag tror inte att Miljöpartiet har kunnat påverka prisbildningen i Kazakstan.
Det som oroar mig mest är att Kazakstan står för runt 50% av världens uran (minns inte om det är aktuell brytning, vad som finns i marken eller både och). Vore riktigt dåligt om Putin lyckas "införliva" Kazakstan så han får ytterligare pjäser på det politiska schackbrädet att spela med.
 
A
MultiMan MultiMan skrev:
Det som oroar mig mest är att Kazakstan står för runt 50% av världens uran (minns inte om det är aktuell brytning, vad som finns i marken eller både och). Vore riktigt dåligt om Putin lyckas "införliva" Kazakstan så han får ytterligare pjäser på det politiska schackbrädet att spela med.
Putin har redan tillräckligt med inflytande över det landets styre..
Annars hade inte man tillkallat fallskärmsjägare från Ryssland..
nog för att bataljonen var på övning men det var ändå lite väl lämpligt... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.