D Derbyboy skrev:
Kanonfläkt du har i badrummet!

Tror kanske inte du kommer förstå varför det finns en poäng att integrera en fläkt i ett smart hem och kunna styra efter värden på externa sensorer, närvaro, frånvaro osv.

men vi försöker…..

Jag har en liknande fläkt men som går dessutom med ett grundflöde. Grundflödet vill jag stänga av när jag kör öppna spisen. Hade fläkten kunnat styras med z-wave, Zigbee mm. det kunnat lösas automatiskt.

Btw

Byt controller om den fungerar så som du beskriver.
Min har även den ett grundflöde. Varför stänga av det när öppnaspisen går?
Interna sensorer på saker brukar räcka rätt långt idag. Mitt garage har 40% rh och alltid 15 grader utan smarta saker.
Kör samsung smarthubb och varje gång man öppnar appen kontrollerar den status på alla enheter och tar tydligen en jäkla tid. Frågan är om någon annan är snabbare.

EDIT: Har även en NAS med kamera program och den kan göra så mycket att man blir ledsen av att titta på allt. identifiera folk, läsa reg skylar och mycket mer men vad ska man göra med allt blir frågan då istället?
 
Redigerat:
D
Jaja, vet inte när köksfläkten kom in i bilden.

Hurusom, jag ser en fördel med integrering av köksfläktar mm i mitt smarta hem. Det gör du nog också tids nog.
 
D Derbyboy skrev:
Jaja, vet inte när köksfläkten kom in i bilden.

Hurusom, jag ser en fördel med integrering av köksfläktar mm i mitt smarta hem. Det gör du nog också tids nog.
Skrev fel, ändrade det innan du hann svara

Svårt att förstå fördelarna med det när dom redan är såpass smarta?
 
D
Det beror säkert på hur och var fläkten används. Du tog upp badrumsfläkten som ett exempel på en ”smart” fläkt. Det är inte ovanligt att sådan mekanisk frånluftsfläkt ersatt självdrag i många äldre hus. Det finns då såklart även ett behov av att tex kunna forcera fläkten på grund av andra omständigheter än sådana som uppstår i badrummet (där fläkten ofta är placerad).

Du vill tex temporärt kunna dra ner grundflödet om det är minus 20 utomhus och elpriset är dyrt.

Du vill temporärt öka grundflödet om det blir dålig luft i vardagsrummet i samband med en större sammankomst.

Du ska tända i en svårstartad öppen spis då vill du stänga av fläkten med en knapp/kontrollpanel som sitter vid den öppna spisen.

osv…….
 
Redigerat:
D Derbyboy skrev:
Det beror säkert på hur och var fläkten används. Du tog upp badrumsfläkten som ett exempel på en ”smart” fläkt. Det är inte ovanligt att sådan mekanisk frånluftsfläkt ersatt självdrag i många äldre hus. Det finns då såklart även ett behov av att tex kunna forcera fläkten på grund av andra omständigheter än sådana som uppstår i badrummet (där fläkten ofta är placerad).

Du vill tex temporärt kunna dra ner grundflödet om det är minus 20 utomhus och elpriset är dyrt.

Du vill temporärt öka grundflödet om det blir dålig luft i vardagsrummet i samband med en större sammankomst.

Du ska tända i en svårstartad öppen spis då vill du stänga av fläkten med en knapp/kontrollpanel som sitter vid den öppna spisen.

osv…….
Den hjälper självdraget lite, forcerat självdrag brukar det nog kallas. Frågan är om dessa smarta manicker inte drar mer än att temporärt kunna ändra flöden tillfälligt för att spara ström? Dom är ju ofta på 24/7 och har man flera så blir det nog lite el dom drar i standby. Sen har vi service och inköpspris också. på mina 2 år med mitt smarta system har 2 st 400kr pluggar gått sönder.
hittar ingen info på mina trasiga vad dom drar, bara att dom klarar av 2300 watt. Vet att vanliga timrar kan dra några få watt och har man en led lampa kan man ibland tjäna på att skippa timern helt.

Stänga av fläkten i en svårstartad spis behöver man ingen smart sak till, brukar duga med en vanlig strömbrytare. både billigt och pålitligt Den kan du med fördel sätta vid spisen och den tar nog även mindre plats än en kontrollpanel ;)
 
D
Haha,

Du tänker att jag sänker grundflödet för att själva fläkten ska dra mindre ström. Nej jag sänker grundflödet för att den inte ska dra ut min varma inomhusluft. Den varma inomhusluften har jag värmt upp med el. Det är den elen som sparas.

Vid nybygge kan du såklart dra ett vp-rör från badrumsfläkten till öppna spisen men i övriga fall blir det ofta klurigt. En smart styrning löser det.
 
D
Jag har 40-50 smarta puckar/dimrar/sensorer mm. De första köpte jag för 8-10 år sedan. 1 har gått sönder, en utomhusplugg.
 
B
Så kan det nog ibland vara. 0.3W drar t.ex. en av mina smarta enheter (enligt tillverkarens spec). Har för mig att min rörelsevakt drar 1W - lampan drar bara 18W när den är igång. Så mycket standby kan det bli i vissa fall.

Men jag slipper irritera mig på att ungar och fru inte släcker efter sig härochvar...

Samtidigt så är t.ex. ventilation många hundra W i förluster, eller >1kW om man har frånluft utan återvinning (när det är kallt ute). Så det beror nog på fall till fall.

För min egen del är det helt klart hobbykontot som finansierar smarta saker i hemmet, inte en strikt lönsamhetskalkyl.
 
D
Jag har väldigt lite automationer i syfte att sänka elförbrukningen men det har ökat något med tanke på elpriset.

största anledningen är att bekvämligheten ökar, vardagen blir enklare och bekvämare.
 
Redigerat:
D Derbyboy skrev:
Haha,

Du tänker att jag sänker grundflödet för att själva fläkten ska dra mindre ström. Nej jag sänker grundflödet för att den inte ska dra ut min varma inomhusluft. Den varma inomhusluften har jag värmt upp med el. Det är den elen som sparas.

Vid nybygge kan du såklart dra ett vp-rör från badrumsfläkten till öppna spisen men i övriga fall blir det ofta klurigt. En smart styrning löser det.
Tänkte mer på att det som styr drar mer än du tjänar på sparningen av varma inomhusluften under tex ett år eftersom de enheterna är på hela tiden hela året.
Då kanske du köpt bättre saker än mina 2 som gått sönder: https://telldus.com/en/p/z-wave-extender/
Dom började blinka för att sedan ge upp helt.
B BSOD skrev:
Så kan det nog ibland vara. 0.3W drar t.ex. en av mina smarta enheter (enligt tillverkarens spec). Har för mig att min rörelsevakt drar 1W - lampan drar bara 18W när den är igång. Så mycket standby kan det bli i vissa fall.

Men jag slipper irritera mig på att ungar och fru inte släcker efter sig härochvar...

Samtidigt så är t.ex. ventilation många hundra W i förluster, eller >1kW om man har frånluft utan återvinning (när det är kallt ute). Så det beror nog på fall till fall.

För min egen del är det helt klart hobbykontot som finansierar smarta saker i hemmet, inte en strikt lönsamhetskalkyl.
Nä så är det, det är ofta kul att leka lite med nya saker och inte bara man tänker på lönsamhet.
 
  • Gilla
antonvallin
  • Laddar…
D
Nej,

Det tex en fibaropuck drar på ett år tjänar jag in på 15 minuter om jag sänker ventilationen vid minus 20 grader.
 
D Derbyboy skrev:
Nej,

Det tex en fibaropuck drar på ett år tjänar jag in på 15 minuter om jag sänker ventilationen vid minus 20 grader.
vad drar en sån där puck, borde vara samma med mina pluggar?
 
D
Jag googlade runt lite, ganska svår uppgift att hitta men några poster fanns det som angav 0,3w-0,6w.
 
D
Så alltså 5,2 kwh per år (0,6x24x365). Kanske inte riktigt vad mitt element drar på en kvart vid minus 20 men du förstår principen. Att ha en puck kostar alltså vid normalpris drygt 10 kr per år.
 
D Derbyboy skrev:
Jag googlade runt lite, ganska svår uppgift att hitta men några poster fanns det som angav 0,3w-0,6w.
har man några stycken blir det ju lite när dom är på år ut och år in precis hela tiden. Någon kanske får "offra" sig och köpa en dyr mer precis mätare än de billiga som finns :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.