P
T Tullen127 skrev:
Sen dess (typ 50 år sen) har jag inte åkt längdskidor mer än ett par hundra meter.
Det är ju så TRÅÅÅKIGT. ;)
Inte jättekul, men effektiv motion för den som har ett stillasittande arbete. Bättre än att jogga. Definitivt bättre än att jogga med snöskor.

Det bästa man kan använda ett par skidor till är dock att ge sig ut på en flerdagars långtur i lämplig fjällvärld.
 
P
Maskintok skrev:
Nä det är från demokraternas sida detta hävdas.
Hade Trump verkligen gjort detta så hade han blivit åtalad för länge sen..
hetsa en folk massa är en helt annan sak än att bidra eller agera i en statskupp..
Om man inte tror att Trumps tal till kuppmakararna ökade på deras kuppvilja så kan man ändå inte förneka att Trump var helt passiv i flera timmar och bara tittade på trots uppmaningar från folk som normalt stöder honom att ingripa. Det kallas för underlåtenhetssynd.

Kuppförsöket undersöks grundligt. Det kommer att ta tid att lagföra alla inblandade.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Då är din jämförelse lite osäker.
Ja meningen var inte att göra en skarp kalkyl utan mer visa att det inte behöver bli ”svindyrt” att ha en elbil som många tror. Ska man göra en skarp jämförelse måste den nog göras individuellt enligt var och ens förutsättningar. För övrigt går det nu att privatleasa en Mini Cooper SE för ca. 2700kr/månad;
https://www.holmgrensbil.se/kampanjer/privatleasing/mini/electric
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Ja meningen var inte att göra en skarp kalkyl utan mer visa att det inte behöver bli ”svindyrt” att ha en elbil som många tror. Ska man göra en skarp jämförelse måste den nog göras individuellt enligt var och ens förutsättningar. För övrigt går det nu att privatleasa en Mini Cooper SE för ca. 2700kr/månad;
[länk]
Det är väl egentligen tre problem, 36mdr är kanske lite långt, 20.000 kontant + fakturaavgift lägger över 600kr per månad till kostnaden (BMW kör den lite fula stilen hela tiden), körsträckan om 1000 mil lite kort för de flesta, annars känns väl 3000/mån, 24 månaders avtal och 1500mil som en rimlig nivå på den?
 
P pmd skrev:
Kul! Helikoptern har dock för få lyftmotorer. Jag tvivlar på att den klarar att kompensera för ett motorbortfall. Om fler än en motor faller bort är det definitivt helt kört om det inte går att autorotera även med en sån där apparat.

För lite redundans är antagligen anledningen till att flygturen gjordes på mycket låg höjd.

F.ö är det energieffektivare med en flygfarkost som har vingar.
Den borde kunna kompensera då den har 8 motorer. För andra liknande saker kan kompensera med även 3 trasiga. Sen ska den tydligen även ha fallskärm för hela grejen. Och ett pris på 90 000 Euro.
 
P pmd skrev:
Om man inte tror att Trumps tal till kuppmakararna ökade på deras kuppvilja så kan man ändå inte förneka att Trump var helt passiv i flera timmar och bara tittade på trots uppmaningar från folk som normalt stöder honom att ingripa. Det kallas för underlåtenhetssynd.

Kuppförsöket undersöks grundligt. Det kommer att ta tid att lagföra alla inblandade.
Sluta med politik i tråden, det står ändå väldigt lite i svensk media, så då blir det inte bra att prata om saker, det blir svårt. Att det skulle undersökas grundligt är t ex så fel det kan bli. Det mesta är t ex hemligstämplat. Inte normalt alls och kongressen försökte få till en normal och grundlig utredning men det blev stoppat av demokraterna. Vi vet också att FBI hade många personer med i demonstrationen och dessa har inte åtalats. Nej lägg ner där och inse att det hela inte är normalt.
 
D
K Nils Andersson1 skrev:
Sluta med politik i tråden, det står ändå väldigt lite i svensk media, så då blir det inte bra att prata om saker, det blir svårt. Att det skulle undersökas grundligt är t ex så fel det kan bli. Det mesta är t ex hemligstämplat. Inte normalt alls och kongressen försökte få till en normal och grundlig utredning men det blev stoppat av demokraterna. Vi vet också att FBI hade många personer med i demonstrationen och dessa har inte åtalats. Nej lägg ner där och inse att det hela inte är normalt.
Lever du på fake news eller?
 
  • Gilla
Tommynorskens och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Lever du på fake news eller?
Jag läser vad som verkligen gjorts mot att gissa som du gör här. Och det kommer från dålig information från media, nu stoppar jag har.
 
P pmd skrev:
Arvet gagnar inte samhället. Det skadar inte samhället heller. Vad arvingen gör med sin ärvda pengar spelar dock roll för samhället.
Jo det gagnar samhället. Alternativt kan man ju göra som Robert Mugabe och dels ut allting till sina kompisar. Finns bra dokumentation på hur det föll ut.

Att driva ett familjeföretag är inte en dans på rosor och vi bör vara tacksamma mot de som vågar ta personliga risker för att vi skall ha en ekonomi.
 
D
K Nils Andersson1 skrev:
Jag läser vad som verkligen gjorts mot att gissa som du gör här. Och det kommer från dålig information från media, nu stoppar jag har.
Ja men ur den aspekten håller jag med dig, det verkar som att när man väl fastnat i alternativsekternas grepp, vare sig det är Coronan, vaccinet, 5G, elpriserna, etc, så krävs det en rejäl insats för att få tillbaks folk till verkligheten, detta är knappast ett bra behandlingsforum.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Han levde väl på utdelning från sitt bolag?

Och om han inte gjorde det så levde han förmodligen på sitt kapital.

Jag förstår inte heller riktigt uttrycket "misstänkt för nolltaxering". Vad betyder det? Hur mycket inkomst man har deklarerat står ju i deklarationen.
Skatteverket ansåg han inte kunde leva på sin deklarade inkomst. Det är väl misstänkt för noll taxering? Oh well. Han var ju oskyldig och blev friad. Men enbart tur, med Skatteverket spelar det ingen roll om du är oskyldig.
 
D djac skrev:
Det är väl egentligen tre problem, 36mdr är kanske lite långt, 20.000 kontant + fakturaavgift lägger över 600kr per månad till kostnaden (BMW kör den lite fula stilen hela tiden), körsträckan om 1000 mil lite kort för de flesta, annars känns väl 3000/mån, 24 månaders avtal och 1500mil som en rimlig nivå på den?
Ja någonstans där bör den ligga. Jag ger som sagt 2900:-/månad och 1500mil men då som bilkontobil.

Sedan får man faktiskt lite mer upplevd kvalite för slantarna i Minin jämfört med t.ex. en Zoe eller e208. Allt känns rejält och välbyggt och vägegenskaperna är något helt annat. Helt enkelt väldigt mycket bil för pengarna tyckte jag…
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F
S Styrman_jansson skrev:
Ja meningen var inte att göra en skarp kalkyl utan mer visa att det inte behöver bli ”svindyrt” att ha en elbil som många tror. Ska man göra en skarp jämförelse måste den nog göras individuellt enligt var och ens förutsättningar. För övrigt går det nu att privatleasa en Mini Cooper SE för ca. 2700kr/månad;
[länk]
2700:-/månad utan att äga nånting efteråt..är det billigt?? Det det är ju en halv bostadshyra.
 
A
F frasen_36 skrev:
2700:-/månad utan att äga nånting efteråt..är det billigt?? Det det är ju en halv bostadshyra.
Det är amorteringen för min fastighet exkl ränta... Så ställer jag dem emot varandra så väger nog fastigheten mer i allt.. än att hyra en bil...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D
F frasen_36 skrev:
2700:-/månad utan att äga nånting efteråt..är det billigt?? Det det är ju en halv bostadshyra.
Om du skulle köpa en bil för, låt oss ta en rund och enkel summa, 500.000kr, räknar du då att en enkel indexfond i snitt gör 7% per år, så är bara den missade avkastningen 35.000kr/år, dvs 2900kr per månad. Då är själva finansieringen av bilen i stort sett plus minus noll, sen finns det ju andra kostnader men själva hyran av bilen är inte svår att motivera.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.