Har ju varit uppe en jäkla massa sådana här trådar. Vi köpte en gård i somras .Men vem vänder man sig till om man vill sätta upp skyltar på sin tomt? Har varit i kontakt med kommunen, lantmäteriet , länsstyrelsen men alla bara bollar tillbaka till varandra. Jag har tröttnat på folk som ska springa, cykla , promenera genom våran gårdsplan. Vår grusväg leder bara till vår gårdsplan från stora vägen Förra ägare lät bygga ett ridhus för 20år sedan och kopplade på en väg från vår gårdsplan ner till ridhuset och sedan från ridhuset till grannens väg ut på stora vägen igen. Jag har servitut på grannens väg. Finns inget servitut på min väg. Men nu kan man då gå igenom vår gård som inte gick förut. Går en stor väg parallellt med vår väg så finns ingen anledning att gå igenom vår gård men det är såklart finare. Problemet blir att dom går 1meter ifrån vår hyresgäst uteplats.på tomten Alltså närmare än Corona avståndet som krävs. Dom kan inte sitta i sin trädgård eller på altanen utan att bli rejält störda . Vi har lite mer avstånd .. 5 meter kanske . Men vi blir störda , det är jättenära. Problemet är att ingen instans vill ta tag i det trots att alla instanser anser att folket går igenom vår hemfridzon. Dom bara bollar runt oss. Det är utanför tätbebyggda område så borde vara länsstyrelsen . Jag blir galen och har bara lust att anmäla oss själva så det blir utrett. Vi har ju skyltar som ingen jävel bryr sig om.
 
  • Gilla
K@tten och 1 till
  • Laddar…
Ser ut såhär Luftbild med markerad rutt på satellitkarta, inkluderar byggnader och tomter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Flygbild över ett bostadsområde med hus och tomter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
samkje och 2 till
  • Laddar…
.
 
  • Satellitbild på en by med hus och gårdar omgivna av åkrar och grönområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Intresserad men okunnig och 1 till
  • Laddar…
Svartt prick våra hyresgäster. Röd oss och gul väg
 
Alltså frågan är ju egentligen vilken jäkla instans som ska ge oss tillståndet att sätta upp skyltar. Alla instanser är redan överens om att folk går i vår hemfridzon mendom bara bollar runt oss. Jag har egentligen inga problem med folk som promenerar om det intebärstora sällskap . Värre med cyklister och joggare i klump med pannlampa i mörkret som skrämmer hästarna som går i hagarna längs med grusvägen. Ett gäng skrämde dom så dom sprang igenom stängslet, som tur var bara till nästa hage. Dom fattar ju inte vad det där guppande ljuset är och dom är reaktiva tävlingshästar som står högt i blod.
 
Jag tror inte alls att någon myndighet håller med om att det där är er hemfridszon. Det är en väg, de respektive hemfridszonerna slutar där vägen börjar. Det finns alltså inga skyltar om hemfridszon med någon rättsverkan som ni kan sätta upp, eftersom att det inte är hemfridszon.

Det betyder dock inte att ni inte kan göra något. Ni kan exempelvis:
  • Riva upp vägen och utöka respektive bostads trädgård och därmed hemfridszon.
  • Hägna in gårdsplanen för att ni har lösa djur där (om ni har det).

Men så länge ni har en väg genom gårdsplanen kommer det vara tillåtet för alla och envar att gå på den, även om ni tycker att ni blir störda i de hemfridszoner ni har gränsande till vägen för de två bostadshusen.
 
  • Gilla
jonas.o och 28 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte alls att någon myndighet håller med om att det där är er hemfridszon. Det är en väg, de respektive hemfridszonerna slutar där vägen börjar. Det finns alltså inga skyltar om hemfridszon med någon rättsverkan som ni kan sätta upp, eftersom att det inte är hemfridszon.

Det betyder dock inte att ni inte kan göra något. Ni kan exempelvis:
  • Riva upp vägen och utöka respektive bostads trädgård och därmed hemfridszon.
  • Hägna in gårdsplanen för att ni har lösa djur där (om ni har det).

Men så länge ni har en väg genom gårdsplanen kommer det vara tillåtet för alla och envar att gå på den, även om ni tycker att ni blir störda i de hemfridszoner ni har gränsande till vägen för de två bostadshusen.
Fast alla myndigheter håller redan med om det. Så det är inte problemet. Problemet är att ingen vill ta tag i det och bollar runt oss
 
Detta skickade länsstyrelsen till oss
 
  • En skärmavbild av ett dokument om allemansrätten och lagtext relaterad till att gå till fots i naturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sida ur ett dokument med rubriken "Till fots i naturen" som beskriver regler för hemfridsbrott och otillåtet intrång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett dokument från länsstyrelsen som beskriver regler för allemansrätten och definitionen av tomträtt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sida från ett dokument med text som diskuterar definitionen av "tomt" i relation till allemansrätten och närhet till bostadsbyggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett dokument med text från länsstyrelsen om rättigheter att röra sig nära bostadshus i naturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte alls att någon myndighet håller med om att det där är er hemfridszon. Det är en väg, de respektive hemfridszonerna slutar där vägen börjar. Det finns alltså inga skyltar om hemfridszon med någon rättsverkan som ni kan sätta upp, eftersom att det inte är hemfridszon.

Det betyder dock inte att ni inte kan göra något. Ni kan exempelvis:
  • Riva upp vägen och utöka respektive bostads trädgård och därmed hemfridszon.
  • Hägna in gårdsplanen för att ni har lösa djur där (om ni har det).

Men så länge ni har en väg genom gårdsplanen kommer det vara tillåtet för alla och envar att gå på den, även om ni tycker att ni blir störda i de hemfridszoner ni har gränsande till vägen för de två bostadshusen.
Så egentligen menar du att det var ett misstag av förra ägaren att koppla på en väg från vår gårdsplan ner till ridhuset när det byggdes? Ja den kan vi ju lätt riva upp isåfall. Är ju dessutom min arbetsplats . Egentligen vill jag ju inte stänga folk ute .. bara kunna säga till dom lagligt när dom stör oss och mina djur.
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
Ja, jag menar att så länge det är en väg får man gå på den. Är vägen inte genomgående kan man fråga sig om den verkligen börjar inom gårdsplanen eller efter den, det är nog inte helt lätt att veta. Men kommer man ut från gårdsplanen till vägar åt båda håll skulle jag säga att vägen är genomgående.

Naturvårdsverket är den myndighet som skriver mest om allemansrätten, här dels specifikt om enskilda vägar och dels om hemfridszon. .

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/platser/enskild-vag/
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/platser/hemfridzon/

Att det är din arbetsplats påverkar inte allemansrätten.

Det finns exempel på där hemfridszon räknats som gående över vägar och alltså de facto bryter allemansrätten på vägen. Har du myndighetsbeslut på det i ditt fall så har du, men om det bara är någon/några som muntligen sagt något om dina hemfridszoner skulle jag tillmäta det mindre betydelse. För det normala är trots allt att väg bryter hemfridszon. Det är också så allmänheten normalt ser det.
 
  • Gilla
Peter Petterson och 9 till
  • Laddar…
Sätt upp en fin grind vid tomtgränsen och en skylt där det står "Välkommen till familjen XX"?

Trevligare än "PRIVAT" men kan nog få folk att vända tillbaka och gå runt
 
  • Gilla
Deliquate och 35 till
  • Laddar…
En relevant frågeställning kan ju också vara: exakt vilken lösning på problemet har ni tänkt er? Du skriver att ni har skyltar som ingen jävel bryr sig om, men du frågar även om hur du ska få tillstånd att sätta upp skyltar på er tomt?
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Staket vid infarten och en färist kan göra att folk undviker den vägen, sen är det nog bara en grind som hjälper i slutändan.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jag menar att så länge det är en väg får man gå på den. Är vägen inte genomgående kan man fråga sig om den verkligen börjar inom gårdsplanen eller efter den, det är nog inte helt lätt att veta. Men kommer man ut från gårdsplanen till vägar åt båda håll skulle jag säga att vägen är genomgående.

Naturvårdsverket är den myndighet som skriver mest om allemansrätten, här dels specifikt om enskilda vägar och dels om hemfridszon. .

[länk]
[länk]

Att det är din arbetsplats påverkar inte allemansrätten.

Det finns exempel på där hemfridszon räknats som gående över vägar och alltså de facto bryter allemansrätten på vägen. Har du myndighetsbeslut på det i ditt fall så har du, men om det bara är någon/några som muntligen sagt något om dina hemfridszoner skulle jag tillmäta det mindre betydelse. För det normala är trots allt att väg bryter hemfridszon. Det är också så allmänheten normalt ser det.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jag menar att så länge det är en väg får man gå på den. Är vägen inte genomgående kan man fråga sig om den verkligen börjar inom gårdsplanen eller efter den, det är nog inte helt lätt att veta. Men kommer man ut från gårdsplanen till vägar åt båda håll skulle jag säga att vägen är genomgående.

Naturvårdsverket är den myndighet som skriver mest om allemansrätten, här dels specifikt om enskilda vägar och dels om hemfridszon. .

[länk]
[länk]

Att det är din arbetsplats påverkar inte allemansrätten.

Det finns exempel på där hemfridszon räknats som gående över vägar och alltså de facto bryter allemansrätten på vägen. Har du myndighetsbeslut på det i ditt fall så har du, men om det bara är någon/några som muntligen sagt något om dina hemfridszoner skulle jag tillmäta det mindre betydelse. För det normala är trots allt att väg bryter hemfridszon. Det är också så allmänheten normalt ser det.
Det länsstyrelsen skickade till oss är från naturvårdsverket. Som du ser i den texten spelar det ingen roll om vägen går igenom eller ej. Det är inte hos naturvårdsverket man ansöker om skyltar.

Så är det oxå bedömt i tex detta fall och där är huset mkt längre från vägen än våra.

En cyklist som delar med sig om det

https://bicycling.se/blogg/you-shall-not-pass/
 
S Staffan-N skrev:
En relevant frågeställning kan ju också vara: exakt vilken lösning på problemet har ni tänkt er? Du skriver att ni har skyltar som ingen jävel bryr sig om, men du frågar även om hur du ska få tillstånd att sätta upp skyltar på er tomt?
Ja man måste ha ett beslut på det. Problemet är att kommunen anser att det är länsstyrelsens sak och länsstyrelsen anser att det är kommunens sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.