Från fläkt i köket så är anslutningen min 125 mm och spiro ska vara samma hela vägen upp. eternittrumman inte säker på måtten nu, men är nog inte grövre än spiro, så det med mer plats är tveksamt
 
M Manfreds skrev:
Främst för att jag vill ha ett rör i köket som tar mindre plats. … Men det sagt hade jag aldrig funderat på tanken att byta ut dem om vi inte även skulle renovera köket.
Det är alltså en imkanal (frånluft från köksfläkten).
En imkanal ska idag brandisoleras med minst 15mm brandisolering samt minst 30mm avstånd till brännbart material så fort det lämnar det rum där den börjar.

Mellan oisolerad imkanal och brännbart material måste det vara minst 15mm.

http://imkanal.se/PDF/Branschstandard.pdf

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/ventilation/koksventilation/
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är alltså en imkanal (frånluft från köksfläkten).
En imkanal ska idag brandisoleras med minst 15mm brandisolering samt minst 30mm avstånd till brännbart material så fort det lämnar det rum där den börjar.

Mellan oisolerad imkanal och brännbart material måste det vara minst 15mm.

[länk]

[länk]
Ja, såklart det är! I alla fall var frågan menad mer praktiskt, hur man kan lyfta bort rören. Eternitrören är 150x150, har tagit bort täckskivan nu och de verkar tight kring genomföringen, se bild. I övrigt hoppas jag lite på att det går att bara plocka upp/ner dem, även där de ligger i kattvinden. Kan det bli problem att istället få plats med den nya, isolerade imkanalen? Ska läsa på mer i de länkarna.
 
  • Eternitrör 150x150 syns tight kring genomföringen med borttagen täckskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
150*150 eternitkanal motsvarar minst 160mm rund spirokanal.

Om du väljer en 125mm spirokanal så tar den minst 165mm med isoleringen, 125+2*15=165mm
 
Demmpa Demmpa skrev:
150*150 eternitkanal motsvarar minst 160mm rund spirokanal.

Om du väljer en 125mm spirokanal så tar den minst 165mm med isoleringen, 125+2*15=165mm
Bör väl bli 155? Jag hade tänkt mig 150 mm, för bättre utsug, det verkar mer rekommenderat. Det är också en ganska lång kanal.
 
Rickard.
M Manfreds skrev:
Bör väl bli 155? Jag hade tänkt mig 150 mm, för bättre utsug, det verkar mer rekommenderat. Det är också en ganska lång kanal.
För att komma upp i BBRs krav som gällde när ditt hus byggdes ska du upp i hela 160, du får göra en bedömning om det känns relevant men jag måste ju få använda lite av allt dumt jag lägger på minnet.

Det gäller då bara om du inte har annan frånluft i köket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
För att komma upp i BBRs krav som gällde när ditt hus byggdes ska du upp i hela 160, du får göra en bedömning om det känns relevant men jag måste ju få använda lite av allt dumt jag lägger på minnet.

Det gäller då bara om du inte har annan frånluft i köket.
Ok! Har kikat in på kattvinden och känner mig spontant positivt inställd. Just nu verkar största problemet vara att få bort kanalen vid genomföringen, och att det finns risk att vi sedan behöver göra hålet i betongbjälklaget större. Förvisso har vi FTX, då gäller annat alltså?
 
J jonaserik skrev:
Varför byta något som fungerar, sen det med olika orsaker är en annan sak, så länge som trumman inte är sprucken så fungerar det och den är även inte difftät utan att ev fukt från köket luftas ut bra.
En av anledningarna vi tog bort eternitkanalerna trots att de fungerade, var för att kunna rensa de i framtiden utan att man riskerade riva upp eternitpartiklar.

För övrigt tog vi i vecka ut de sista eternitkanalerna som fanns i källaren. Riktigt skönt att bli av med de.
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
Rickard.
M Manfreds skrev:
Förvisso har vi FTX, då gäller annat alltså?
Jaa då kan man helt glömma bort dom gamla reglerna. Går ftxen i eterniten eller är imkanalen separat?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jaa då kan man helt glömma bort dom gamla reglerna. Går ftxen i eterniten eller är imkanalen separat?
Nej, imkanalen är separat, resten är nytt och enskilt.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
En av anledningarna vi tog bort eternitkanalerna trots att de fungerade, var för att kunna rensa de i framtiden utan att man riskerade riva upp eternitpartiklar.

För övrigt tog vi i vecka ut de sista eternitkanalerna som fanns i källaren. Riktigt skönt att bli av med de.
Det är också ett argument för mig. Men framförallt att det är lika bra att plocka bort för varje gång man har med det att göra blir det mer komplicerat. Jag menar, vi renoverar fullt fungerande kök, badrum och övrigt, ser verkligen ingen anledning att behålla gamla eternitkanaler när det ändå ska renoveras. De jag har i köket tar dessutom sinnessjukt mkt plats. Taket kommer ligga tills jag dör dock, oavsett vad som händer :heart:
 
T
M Manfreds skrev:
För en som inte kan så mycket om att montera ventilation. Vi har en asbestkanal från köket, som går vidare ut genom kattvinden och upp på vinden. Av olika anledningar skulle jag vilja byta ut asbestkanalen, de synliga delarna i köket och på vinden bör kunna monteras ner utan större problem, men för en total nybörjare, hur löser man de delarna som går genom kattvinden? Är det stökigt/komplicerat? Det är begränsad tillgång till kattvinden.
Ska göra detsamma inom närtid fast från ett duschrum istället i samband med en renovering. Hoppas kunna dra ut dem från varandra, med början på vinden och jobba mig nedåt, utan att de går sönder och frigör asbestfiber. Ibland sitter de ihop med lite bruk men det lossnar förhoppningsvis lätt.

Men du har inte funderat på imkanal rakt ut i yttervägg om spisfläkten sitter mot en yttervägg? Vet inte så mycket om denna lösning, om det ger större värmeförluster, mer kalldrag eller andra tekniska aspekter men jag har sett flertalet äldre hus som gjort denna lösning, kanske just p.g.a. problem att få plats med kanal och isolering i snedtaket på ovanvåning.
 
T
M Mawe85 skrev:
En av anledningarna vi tog bort eternitkanalerna trots att de fungerade, var för att kunna rensa de i framtiden utan att man riskerade riva upp eternitpartiklar.

För övrigt tog vi i vecka ut de sista eternitkanalerna som fanns i källaren. Riktigt skönt att bli av med de.
Måste vara en skön känsla att blivit av med samtliga kanaler, grattis! Själv har jag bytt vindslucka i dagarna med eternitkanalerna precis ovanför huvudet på mig. :) Får man fråga om ni vidtagit några säkerhetsåtgärder i samband med bytena?
 
T Tobbe_G skrev:
Ska göra detsamma inom närtid fast från ett duschrum istället i samband med en renovering. Hoppas kunna dra ut dem från varandra, med början på vinden och jobba mig nedåt, utan att de går sönder och frigör asbestfiber. Ibland sitter de ihop med lite bruk men det lossnar förhoppningsvis lätt.

Men du har inte funderat på imkanal rakt ut i yttervägg om spisfläkten sitter mot en yttervägg? Vet inte så mycket om denna lösning, om det ger större värmeförluster, mer kalldrag eller andra tekniska aspekter men jag har sett flertalet äldre hus som gjort denna lösning, kanske just p.g.a. problem att få plats med kanal och isolering i snedtaket på ovanvåning.
Jo, vi övervägde kort det men känns väl ändå gött att släppa matosen genom taket och inte ut på sidan? Största problemet är ändå att asbestkanalen i köket behöver tas bort. Förefaller som att böjen som går genom taket ev är gjuten i bjälklaget.
 
T
M Manfreds skrev:
Jo, vi övervägde kort det men känns väl ändå gött att släppa matosen genom taket och inte ut på sidan? Största problemet är ändå att asbestkanalen i köket behöver tas bort. Förefaller som att böjen som går genom taket ev är gjuten i bjälklaget.
Jo, håller med. Helt klart det bästa att släppa ut matosen på taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.