hsd
Jamen vadå, de som har chansade på att få lite lägre elpris visste att det fanns en risk för högt pris eller tycker Ni att regeringen ska gå in med stöd när börsen faller :sweat:
 
Redigerat:
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det är precis det den styrande sosseeliten räknar med!
Ja. Visserligen så räknar nog merparten av Sveriges partier med detta. Man känner sina väljare väl.
 
hsd hsd skrev:
Jamen vadå, de som har chansade på att få lite lägre elpris visste att det fanns en risk för högt oris eller tycker Ni att regeringen ska gå in med stöd när börsen faller :sweat:
Jag hoppas att du har bunkrat upp farmartankar med drickbart vatten hemma eller borrat en egen brunn? För imorgon kanske vattenpriset höjs med 1500%.
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Jamen vadå, de som har chansade på att få lite lägre elpris visste att det fanns en risk för högt oris eller tycker Ni att regeringen ska gå in med stöd när börsen faller :sweat:
Ja det tycker jag men framför allt så ska staten inte TJÄNA pengar på denna olycka. Så det minsta man kan göra är att ta bort momsen.

Jag har inte valt att få en avreglerad elmarknad och hade varit mer än nöjd om staten hade haft kontrollen över priserna och elförsörjningen.

I nästa steg kommer de bolag som nu sålt för billigt till fastpris gå omkull. Då får alla vara med att betala till marknaden.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
.
I nästa steg kommer de bolag som nu sålt för billigt till fastpris gå omkull. Då får alla vara med att betala till marknaden.
Varför tror du inte att dom redan låst in vinsten när fastprisavtalen ingicks?
Tradingrisker tar alla men slutkundsaffärer med god marginal cashar man nog bara in,
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
hsd
Mmm
Såg att pellets priset gått up 30% i december jämfört med förra året
 
hsd hsd skrev:
Mmm
Såg att pellets priset gått up 30% i december jämfört med förra året
Dieselpriset också.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det tycker jag men framför allt så ska staten inte TJÄNA pengar på denna olycka. Så det minsta man kan göra är att ta bort momsen..
Staten tjänar ju inget på momsen. Mer moms in från el och motsvarande mindre moms in från det som folk snålar på att köpa nu när elräkningen blir hög.
 
  • Haha
gone_fishing
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Lite goda nyheter för oss i SE4: [länk]
"Prognosen som säger att elproduktionen kan återstartas klockan 23.59 på måndag ligger därmed fast."

Nu kanske priset kan sjunka en smula...
Kanske några ören. För närvarande så importerar ni i SE4 ca 4583MW från SE3 samtidigt som ni exporterar hela 2635MW till Europa. Ni exporterar mer än 50% av er tillgängliga energi till Europa.

Att exportera oförädlade råvaror är något som oftast förknippas med diktaturer eller U-länder. Speciellt om man gör det samtidigt som det är en bristvara och invånarna och inhemsk industri är i stort behov av dom.
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing och 4 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Jamen vadå, de som har chansade på att få lite lägre elpris visste att det fanns en risk för högt oris eller tycker Ni att regeringen ska gå in med stöd när börsen faller :sweat:
Men kom in i matchen. Hur kan du jämföra investeringar på börsen med en viktig grundläggande samhällsfunktion som elförsörjning som p.g.a. en totalt havererad politik riskerar både arbetstillfällen och hushåll ? Tänk om, tänk rätt.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Hjälp mig bena i detta ... 1 månad 1 villa med direkt el och luft/luft
Hjälp mig förstå denna enorma förbrukning

Ja jag vet att jag är 106 sidor försenad med denna fråga
 
Redigerat:
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Hjälp mig bena i detta ... 1 månad 1 villa med direkt el och luft/luft
Hjälp mig förstå

Ja jag vet att jag är 106 sidor försenad med denna fråga
42?
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Kanske några ören. För närvarande så importerar ni i SE4 ca 4583MW från SE3 samtidigt som ni exporterar hela 2635MW till Europa. Ni exporterar mer än 50% av er tillgängliga energi till Europa.
Jag tycker din tolkning är lite felaktig. SE4 importerar 1948MW och 2635 MW från SE3 passerar SE4 på vägen ut i Europa.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.