U
Hej, har precis reglar upp bjälklaget i badrummet. Har 2.4m i frilängd så kollade vad svenskt trä dimensioneringsguide sa för dimension för 300cc.
Det landande på 45x145 C24 300cc med kortlingar på 600cc, förskjutna 300mm mellan bjälklagsfacken.

Fick nu en klump i magen att jag tagit för klent eftersom när jag läser bygg säkra badrum, bkr och gvk så nämner de ingen klenare dimension än 45x190, fast då anger frilängd till 3.2m (c14).

behöver jag göra om allt?
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Hej, har precis reglar upp bjälklaget i badrummet. Har 2.4m i frilängd så kollade vad svenskt trä dimensioneringsguide sa för dimension för 300cc.
Det landande på 45x145 C24 300cc med kortlingar på 600cc, förskjutna 300mm mellan bjälklagsfacken.

Fick nu en klump i magen att jag tagit för klent eftersom när jag läser bygg säkra badrum, bkr och gvk så nämner de ingen klenare dimension än 45x190, fast då anger frilängd till 3.2m (c14).

behöver jag göra om allt?
Har du möjlighet att byta till 45x195 höjdmässigt?
Tänker om det finns möjlighet att limskruva en 45x45 uppepå befintlig regling.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
P Pumabjörnen skrev:
Har du möjlighet att byta till 45x195 höjdmässigt?
Tänker om det finns möjlighet att limskruva en 45x45 uppepå befintlig regling.
inte uppepå, då blir bygghöjden för hög, men det finns utrymme nedåt
 
U Utsliten och utdömd skrev:
inte uppepå, då blir bygghöjden för hög, men det finns utrymme nedåt
Har du några bilder?
 
U
P Pumabjörnen skrev:
Har du några bilder?
på bilderna hade jag inte kortlat klart och inte lagt alla reglar på plats för att komma ned under. Så några sitter 600cc Oavslutat byggprojekt under hus med synliga reglar, avloppsrör och grund av sten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis installerat avlopp med gråa rör på grusunderlag, träreglar och stödben ovanför i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:

Bästa svaret

45x145 C 24 är fullt tillräckligt både med avseende på svikt och belastning. 45x195 C 14 är obetydligt bättre när det gäller belastning. Jag skulle låta 145:surprised:rna vara kvar och satsa på ett styvare skivmaterial ovanpå. T.ex. 21 mm golvplywood som du limskruvar. Slutresultatet blir betydligt bättre än 45x195 C 14 + spånskiva.
 
  • Gilla
Pumabjörnen och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju alltid limskruva på 45x45 undertill om det känns bättre.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
Tanken är att det skall vara spårad 22mm spånskiva för vattenburen golvvärme, skruvlimmad. Därpå 13mm limmad golvgips, flyt/avjämning (min 12mm +fall) med elvärme sen tätskickt och klinker.
 
Redigerat:
Ska du ha både vattenburen golvvärme och elvärme? Vilket som ställer golvvärmen till det. Man bör vara medveten om att det är ingen långsiktigt särskilt hållbar lösning. Spårad 22 mm spånskiva tillför inte så mycket styvhet så det gäller att golvet under är styvt. Limningen mellan de olika skikten är dock bra.
 
U
J justusandersson skrev:
Ska du ha både vattenburen golvvärme och elvärme? Vilket som ställer golvvärmen till det. Man bör vara medveten om att det är ingen långsiktigt särskilt hållbar lösning. Spårad 22 mm spånskiva tillför inte så mycket styvhet så det gäller att golvet under är styvt. Limningen mellan de olika skikten är dock bra.
Ja, det är 10kvm så det är ganska stor yta i detta gamla huset att värma upp med el.
Sen att vi installerar elvärme är mest för att det inte är så stor skillnad i kostnad att lägga in det när man ändå renoverar och på höst och vår innan vattenburna systemet kommit igång få varmt golv i badrummet.

Alternativet är kanske att byta ut gipset mot golvplyfa och ändra ordningen.
1. Bjälklag
2. Golvplyfa
3. Spårad spån
4. Värmeslang +plåt
5. Flyt med golvvärme och armering (min 12mm +fall)
6. Tätskickt och klinker

bygghöjden blir ju likvärdig i slutändan
Eller köra på min initiala ordning och lager men limskruva på 45x45 under mina 45x145 reglar.

men det verkar vara lite olika direktiv om det räcker med att flyta över värmeslangen eller om man skall ha en ”död” skiva ovanpå.
 
Redigerat:
U
J justusandersson skrev:
Ska du ha både vattenburen golvvärme och elvärme? Vilket som ställer golvvärmen till det. Man bör vara medveten om att det är ingen långsiktigt särskilt hållbar lösning. Spårad 22 mm spånskiva tillför inte så mycket styvhet så det gäller att golvet under är styvt. Limningen mellan de olika skikten är dock bra.
Vad exakt syftar du på med att golvvärme inte är någon långsiktig hållbar lösning?
Idag har vi inget värmesystem alls förutom en vedspis och några elradiatorer.
Jag förstår att slangen har en viss livslängd osv. men samtidigt har ju inte badrummet eller dess tätskickt heller oändlig livslängd.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Alternativet är kanske att byta ut gipset mot golvplyfa och ändra ordningen.
Det tror jag är en bättre ordning. Flytspacklet gör gipsskivan onödig.
U Utsliten och utdömd skrev:
Vad exakt syftar du på med att golvvärme inte är någon långsiktig hållbar lösning?
Svaret på det kan bli långrandigt och filosofiskt. Jag tror att det ni tänker er kan vara en bra lösning i ert fall. Har man varit i byggbranschen så länge som jag har varit, så blir man lite luttrad. Principiellt tycker jag att man inte kombinerar vattenburen golvvärme eller klinkers med träbjälklag. Det kommer inte att hålla i 100 år... På rätt underlag håller klinkers i tusentals år.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
Tack Justus
J justusandersson skrev:
Det tror jag är en bättre ordning. Flytspacklet gör gipsskivan onödig.

Svaret på det kan bli långrandigt och filosofiskt. Jag tror att det ni tänker er kan vara en bra lösning i ert fall. Har man varit i byggbranschen så länge som jag har varit, så blir man lite luttrad. Principiellt tycker jag att man inte kombinerar vattenburen golvvärme eller klinkers med träbjälklag. Det kommer inte att hålla i 100 år... På rätt underlag håller klinkers i tusentals år.
Då förstår jag, så lägger plyfa först så vi får ett ordentligt bjälklag och undergolv.

Mådde dåligt nu när du inte sa att vi borde ha golvvärme :( så tack för förtydligandet att det fungerar men att du kanske inte tycker det är den besätta lösningen. läser man på om renovering av gamla timmerhus, som detta är så känns golvvärme kombinerat med hasopor som den vanligaste/trendigaste lösningen.

Jag är ganska händig av mig men har uselt självförtroende så så fort jag läser att någon annan gjort annorlunda så snurrar tankarna igång och jag får en stor sten i magen. Som igår när jag snickrat bjälklaget och sen inte kunde hitta 45x145 i några föreskrifter eller antagandet för just badrum så blev det inte många timmar sömn inatt.
 
Självförtroende kommer i bästa fall av kunskap. Hasopor och golvvärme tror jag är jättebra i gamla timmerhus, men vattenburen golvvärme ska helst kombineras med en betongplatta för att bli riktigt hållbar. Hållfasthetsklassen för virke har stor betydelse. C 14 har bara ca 60% av den styvhet som C 24 har. Sedan spelar bjälkens geometri också roll. Den viktigaste parametern är det så kallade yttröghetsmomentet. Det kan man själv lätt räkna ut med formeln: bxh^3/12. För 45x195 är det 2781 cm4, för 45x145 1143 cm4.
Jag ogillar BKR:s branschregler för att de innehåller ett antal oförklarade antaganden. De poserar dessutom som byggnormer, vilket de inte är. Svenskt träs hemsidor tycker jag är korrekta och föredömliga.

Bilden från ditt bygge ser väldigt bra ut!
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Det är väl svikt i golvbjälklaget i ett badrum som belastar golv/tätskikt och inte så mycket hållfastheten.

Det bärande i väggar och golv måste minimeras med avseende på svikt.
Hur hållfast det är har inte lina stor betydelse.
Att väggarna är väl förankrade i golvet är viktigt så att fogen/tätskiktet mellan golv/vägg inte rör på sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.