R rodak skrev:
Även folk som bor direkt brevid macken? ;)
Jag tycker din jämförelse haltar. Vad spelar det för roll? Man tankar ju inte sin bil hemma hos folk oavsett. Bara för att elen är "lättillgänglig".
Så om jag har kommunalt vatten som är lättillgängligt och alla grannar runt om har egen brunn så ska de helt fritt ta fram långa trädgårdsslangar och fylla sina poolen?
Nu är ju vatten betydligt billigare än el så denna jämförelse är kanske inte den bästa men oavsett. Skaffar man pool så får man betala för sig eller se till så man har vatten tillgängligt, men skaffar man elbil då är man helt plötsligt nån allsmäktig gud som får bete sig hur som helst?
Alltså, det är jävligt enkelt.

Om du inte kan bjuda på el för några tior om det underlättar väldigt för dina gäster är du en snåljåp.

Om du varje gång du är bortbjuden, utan att fråga, laddar trots att du inte egentligen behöver det för att du vill undivka att ladda hemma är du både oförskämd och en ännu större snåljåp.

Om du inte kan erbjuda lite laddning trots att inga tekniska hinder föreligger och gästen tom erbjuder sig att betala är du knäpp.
 
  • Gilla
skydiver och 15 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nedro skrev:
Ser detta lite som ett övergångsproblem. Eller möjligvis bestående beroende på elpriser eller nätavgifter…

Men för egendel hamnade jag i en skoj diskussion med min egen far om just detta. Han har firma och skaffat sig en Elbil. (Någon månad sedan) Vi har kvar vår V90 diesel i troligen 1-1,5 år till pga service avtal osv osv…

Oavsätt så skulle han och min mor komma på besök, vid julledigheten vilket var skoj. Han har tidigare inför att han skall skaffa elbil varit på mig om att jag borde passa på och installera en laddbox nu när det finns bidrag och för kommande besök.
Vilket då jag vänligt påtalat att jag planerar att skaffa när jag själv skaffar elbil och troligen ej innan detta. Av två större anledningar, vi är just nu föräldralediga och har det därför rätt knapert.
Sedan har vi idag inget garage eller dylikt utan vår uppfart ligger drygt 25 meter från huset uppe på en höjd. Vilket innebär att förutom inkoppling kommer det krävas ett gravjobb osv för att lägga kabelrör osv osv. Troligen inget som kommer ingå i någon standard pris.

trots att han känner till detta och vår begränsade möjlighet så blev det en lite sådär stämning när jag förklarade att vi inte hade möjlighet för honom att ladda över besöket.

Ett gammalt hus med elsystem orginal från 70-taket, utan något eluttag på utsidan heller. Så den potentiella möjligheten vore isåfall en 40 meter förlängningskabel i vårat ojordade uttag, vilket jag inte är jätte sugen på. Men oavsätt saknar en kabelför.

Trots då från min sida att försökt vara rak och ärlig emot min egen far. Samt att jag själv är väldigt sugen på elbil när ekonomin tillåter blev det lite skum stämning, då de nu fick stanna 40min extra och ladda inför besöket hos oss..

Det som störde mig i detta fallet var att det föreföll sig som ”mitt fel” som ännu då inte bytt drivmedel.

(Har haft liknande diskussion med min bror som beklagar sig inför eventuellt besök att det blir så stökigt med ett extra laddstopp och mycket dyrare med snabbladdning än hemma…)

Känns trist att sitta med svartpetter på något sätt fast jag får tanka dyr diesel och har en bil som kostar 1/3 i inköp….

tror inte vänner skulle vara så uppriktiga med hur det störde dem men vem vet. I framtiden dock ett troligt icke problem. De laddar hos oss och vi hos dem.
Ja herrejösses, här är din far verkligen ute och cyklar.
Jag ger mina vänner rätt att ladda hemma hos mig om de behöver, men inte en chans i världen att jag installerar en alddbox för deras skull om jag inte har behovet själv. Hemma hos dig fanns inga förutsättningar alls, förlängningssladd från ojordat uttag är verkligen inget alternativ, så det måste man ju fatta som elbilsförare. 40 minuters stopp på en laddstation betyder ju att de dessutom laddade rätt mycket.
 
  • Gilla
l3ff3 och 4 till
  • Laddar…
Det märkligaste här är ju att medlemmarna i elbilskyrkan hela tiden måste påpeka hur LÄTT det är att ladda på alla laddstationer som finns PRECIS ÖVERALLT , och att det tar en halvtimma är ju bara TREVLIGT, för det är så skönt att ta en liten promenad eller en fika...

..Men när man ska hem till någon så är det plötsligt helt omöjligt att göra det ? då MÅSTE man "tanka" hos den man besöker ?

Samma sak med gnällandet över dyra laddstolpar.. ojojdå, stackars människa som betalat över en miljon för sin bil och som måste betala flera hundra kronor för en laddning.. haledudande dej då, det är såå synd om dej, hur ska du ha rååd.. suck.
 
  • Gilla
gasell och 4 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Det märkligaste här är ju att medlemmarna i elbilskyrkan hela tiden måste påpeka hur LÄTT det är att ladda på alla laddstationer som finns PRECIS ÖVERALLT
Du får nog jobba på läsförståelsen. Just bristen på laddstationer och att det bara är enstaka laddare på varje ställe är nog det vi elbilsförare har mest besvär med – och erkänner att det är så.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du får nog jobba på läsförståelsen. Just bristen på laddstationer och att det bara är enstaka laddare på varje ställe är nog det vi elbilsförare har mest besvär med – och erkänner att det är så.
får faktiskt säga emot dig.
i de flesta trådar så dyker det konstant upp inlägg om att allt annat än just bilen det är fel på..
anläggningen...
svärfar..
snål johan
uttagen för laddning..
Att vädret inte var gynsamt.

Ja med mycket mer...
Så jo det påstås att det är bara att plugga in vart som helst och ladda...
En del anser att man ej heller ska fråga först... Och då begå lagbrott.. För att ladda sin lilla leksak...
Jo jo.. när Ken ska ragga på barbie då får världen vänta..
 
  • Gilla
skoge och 2 till
  • Laddar…
Du kan ju också fundera på din bias då…

Jag hög förvisso till dem som tycker att det är ok att behövs ts ett laddstopp på 15–20 minuter om man ska 30–40 mil vintertid och två stopp om man ska längre än så. Det är ett stopp mer än jag kanske skulle behövs om jag kör själv, men helt ok.

Risken att hamna i laddkö, särskilt vissa vägar vissa tider är dock ett problem.

Du får gärna hitta citat från regelbundna skribenter hör som är mer optimistiska än så, men jag tror du får lägga rätt mycket tid på det. För det är i princip ingen här som säger att elbilsägande är utan problem, även om vi är ett antal dom hävdar att dr är bättre än avgasbilar.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du kan ju också fundera på din bias då…

Jag hög förvisso till dem som tycker att det är ok att behövs ts ett laddstopp på 15–20 minuter om man ska 30–40 mil vintertid och två stopp om man ska längre än så. Det är ett stopp mer än jag kanske skulle behövs om jag kör själv, men helt ok.

Risken att hamna i laddkö, särskilt vissa vägar vissa tider är dock ett problem.

Du får gärna hitta citat från regelbundna skribenter hör som är mer optimistiska än så, men jag tror du får lägga rätt mycket tid på det. För det är i princip ingen här som säger att elbilsägande är utan problem, även om vi är ett antal dom hävdar att dr är bättre än avgasbilar.
Nu drog du iväg lite på annat än det jag avsåg men visst..
 
R RolandC skrev:
Någon som funderat på att det faktiskt är olagligt att sälja el? Har inte hört att det finns något undantag för detta men det kanske det gör?
har för mig att det är tillåtet att sälja el för de finns de me sol-celler som säljer tillbaka till elbolagen
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
ingen här som säger att elbilsägande är utan problem
Med preciseringen "här" har du kanske rätt. Om man ser bredare så är det, som med alla religioner, inte riktigt så. I andra sociala medier, liksom i verkligheten, blir man snabbt avfärdad som fossilkramare, miljöbov, bakåtsträvare och dumskalle om man ens andas att det skulle finnas några problem kopplat till att köra elbil.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Det är svårt att försvara sig mot sådana halmdockeangrepp. Vi har en diskussion här i vilken man rimligen diskuterar med dem som tycker annorlunda eller i alla fall preciserar sina påståenden om vem som säger det man kritiserar.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du får nog jobba på läsförståelsen. Just bristen på laddstationer och att det bara är enstaka laddare på varje ställe är nog det vi elbilsförare har mest besvär med – och erkänner att det är så.
Nu syftar jag inte enbart på denna tråden, men när elbilsfolket ska berätta för en hur bra deras elbil är (fast man inte frågat) och hur dålig ens egen bensin/dieselbil är (vilket dom gör mest hela tiden) så är ju argumenten HELA TIDEN att det inte finns några problem alls.. det är laddstationer i praktiken i varenda hörn, att det tar tid att ladda är en FÖRDEL, och dom gör ändå aldrig resor som är längre än räckvidden, och att den kostar en halv miljon spelar ingen roll för man kan låna pengarna osv osv.

Och om man ens ANDAS om nån nackdel med elbil (för det finns många) så blir man kallad nedsättande saker och hånad.

Det är helt klart sektvibbar över det hela.

..Givetvis gäller inte det ALLA som kör elbil, men många tyvärr.
 
  • Gilla
gasell och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Nu syftar jag inte enbart på denna tråden, men när elbilsfolket ska berätta för en hur bra deras elbil är (fast man inte frågat) och hur dålig ens egen bensin/dieselbil är (vilket dom gör mest hela tiden) så är ju argumenten HELA TIDEN att det inte finns några problem alls.. det är laddstationer i praktiken i varenda hörn, att det tar tid att ladda är en FÖRDEL, och dom gör ändå aldrig resor som är längre än räckvidden, och att den kostar en halv miljon spelar ingen roll för man kan låna pengarna osv osv.

Och om man ens ANDAS om nån nackdel med elbil (för det finns många) så blir man kallad nedsättande saker och hånad.

Det är helt klart sektvibbar över det hela.

..Givetvis gäller inte det ALLA som kör elbil, men många tyvärr.
Konstiga vänner eller bekanta du har som hånar dig, byt ut dom :(
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
AXS
GlennB GlennB skrev:
Nu syftar jag inte enbart på denna tråden, men när elbilsfolket ska berätta för en hur bra deras elbil är (fast man inte frågat) och hur dålig ens egen bensin/dieselbil är (vilket dom gör mest hela tiden) så är ju argumenten HELA TIDEN att det inte finns några problem alls.. det är laddstationer i praktiken i varenda hörn, att det tar tid att ladda är en FÖRDEL, och dom gör ändå aldrig resor som är längre än räckvidden, och att den kostar en halv miljon spelar ingen roll för man kan låna pengarna osv osv.

Och om man ens ANDAS om nån nackdel med elbil (för det finns många) så blir man kallad nedsättande saker och hånad.

Det är helt klart sektvibbar över det hela.

..Givetvis gäller inte det ALLA som kör elbil, men många tyvärr.
Som sagt, byt vänner.

Hur många så kallade vänner har du som gör såhär?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är väl vanligen inte vänner, mer kollegor eller folk på forum eller folk man träffar av någon annan anledning.

Jag har slutat att ens argumentera mot, bättre att vara tyst och hoppas att ordbajseriet slutar av sej själv.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Ett Stockholmsproblem skulle jag tro, därtill koncentrerat till Söder och Midsommarkransen, typ. Men det är lugnt, de flesta sv de människorna hatar oss elbilsbilister också, de är nämligen i första hand utopiker.

Så låt oss som sagt bortse från dem, eller ta upp faktiska exempel snarare än svepande generaliseringar om de ändå måste diskuteras.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.