Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns redan en sån tråd, men det blir ju inte så mycket diskussion när alla är eniga.
Håll dig till den gruppen då.. ‍:cool::cool:
 
  • Haha
pegr
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jaså, får de inte post-covid menar du?
25-åringar får det, men alltså knte 18-åringar? :rolleyes:
Post-Covid vilket påhitt vist mycket möjligt att man kan drabbas av utdragen symtom mm men detta kan faktiskt alla influensor ge. Människor är olika och symtom kan naturligtvis också vara olika det är inget konstigt med det och har varit så sen begynnelsen. Ex En person kan få influensa men den är över på 3dag medan en annan kan få samma influensa men den varar betydligt längre samt att återhämtningen också är sämre med fler biverkningar. Alltså det är ju naturligt att när vi blir sjuka uppstår det ju symtom i varierande grad ex hosta, illamående, kräkningar, huvudvärk, mm. Post-Covid tror jag bara ytterligare är ett verktyg för få folket dit man vill alltså svammel tror jag.

https://www.medscape.com/viewarticle/962479
 
  • Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
J
perra i skogen perra i skogen skrev:
För att vara en tråd angående varför man på ett eller annat sätt valt avstå vaccinet mot covid-19, så är det väldigt många som tagit vaccinet som är här inne och gnäller.

Kan inte ni skapa en egen tråd där ni kan berömma varandra över hur duktiga ni varit och där ni kan diskutera varför ni valde att ta vaccinet.

Kan ju bara hoppas att alla som gnäller även tagit alla andra vaccin som erbjuds, tex influensa, TBE osv .
Nu vet jag att du inte är så intresserad, men ska man vara petig är den ställda frågan varför NI inte har vaccinerat er. Det är alltså vi tänkande som frågar er övriga varför ni har tummen i röven så att säga. Annars hade det varit bättre om titeln var Varför VI...
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
L LiteForce skrev:
Post-Covid vilket påhitt vist mycket möjligt att man kan drabbas av utdragen symtom mm men detta kan faktiskt alla influensor ge. Människor är olika och symtom kan naturligtvis också vara olika det är inget konstigt med det och har varit så sen begynnelsen. Ex En person kan få influensa men den är över på 3dag medan en annan kan få samma influensa men den varar betydligt längre samt att återhämtningen också är sämre med fler biverkningar. Alltså det är ju naturligt att när vi blir sjuka uppstår det ju symtom i varierande grad ex hosta, illamående, kräkningar, huvudvärk, mm. Post-Covid tror jag bara ytterligare är ett verktyg för få folket dit man vill alltså svammel tror jag.

[länk]
Ja, alla infektioner kan ge postinfektiösa symtom men eftersom det nu är så många som har fått covid, många fler än som får influensa på 1-2 år, så är det nu ett stort problem för vården att ta hand om och rehabilitera så många som möjligt till ett liv där de kan arbeta.

Postcovid var känt långt innan det fanns några vaccin och eftersom många med postcovid kräver omfattande sjukvårdsresurser så är det inget svammel. Sen finns det även de som inte har jätteproblem pga. sin postcovid som @harry73 som, om jag minns rätt, har en del kvarvarande problem med lukt och smak trots att över ett år har gott. Andra har lungskador, påvisbara med röntgen, och det kommer troligen att påverka dem resten av livet.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L LiteForce skrev:
Post-Covid vilket påhitt vist mycket möjligt att man kan drabbas av utdragen symtom mm men detta kan faktiskt alla influensor ge. Människor är olika och symtom kan naturligtvis också vara olika det är inget konstigt med det och har varit så sen begynnelsen. Ex En person kan få influensa men den är över på 3dag medan en annan kan få samma influensa men den varar betydligt längre samt att återhämtningen också är sämre med fler biverkningar. Alltså det är ju naturligt att när vi blir sjuka uppstår det ju symtom i varierande grad ex hosta, illamående, kräkningar, huvudvärk, mm. Post-Covid tror jag bara ytterligare är ett verktyg för få folket dit man vill alltså svammel tror jag.

[länk]
Du verkar så säker, men jag VET att du har fel.
Jag känner en tjej som var 25 när hon fick Covid. När hon inte återfått lukt o smaksinne efter ett år så sade läkarna att hon får vara beredd på att hon aldrig får tillbaka dem. Nu har det gått 1,5 år…
Och hon känner fortfarande varken lukt eller smak.

En kompis i 40-årsåldern kan inte äta ägg efter att hen hade Covid, de smakar vedervärdigt enlgt vad hen säger.

Så du fabulerar och snackar dumheter, bevisligen har du ingen som helst koll…

Vad jag vet har INGEN fått dessa problem med vaccinen, och till skillnad från dig så tror jag att om en 25 åring kan få bestående men av en covidinfektion, så kan en 18 åring också få det.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
FG FG skrev:
Att barn dör av Covid i USA är inte så förvånande med tanke på den omfattande barnfetman och allmän ohälsa.

[länk]
Vi har rätt mycket barnfetma även i Sverige.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Enligt experter så kan vi inte utrota detta viruset utan det kommer bara bli mildare och mildare tills det blir ett av våra återkommande coronavirus (förkylningar)
Kan väll bli värre också? Är ju någon ny variant i frankrike som har mycket mer kraftig muterad än nuvarande, den kanske är farligare?
https://www.foxnews.com/health/covid-19-variant-found-in-france-nicknamed-ihu-report
BirgitS BirgitS skrev:
Ett vaccin kan inte mutera av sig själv så att det motsvarar hur ett virus har muterat på egen hand. Däremot så går det att uppdatera vaccin så att de fungerar bättre mot en ny variant och detta görs för närvarande. I april lär det finnas covidvaccin som är gjort just mot omikron. Då går skyddsnivån upp igen och det kan bli tal om flockimmunitet mot omikronvarianten.
Kan inte mutera ÄN men kanske i framtiden när tekniken är mogen med nano robotar eller motsvarande.
 
BirgitS
A aka_the_barf skrev:
Kan väll bli värre också? Är ju någon ny variant i frankrike som har mycket mer kraftig muterad än nuvarande, den kanske är farligare?
[länk]
Ja, eller korsningen mellan delta och omikron, kallad deltakron i media, som har upptäckts på Cypern. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-virusvariant-upptackt-pa-cypern-deltakron

Nya varianter uppstår hela tiden och sen får man se om de dör ut eller smittar bättre.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, eller korsningen mellan delta och omikron, kallad deltakron i media, som har upptäckts på Cypern. [länk]

Nya varianter uppstår hela tiden och sen får man se om de dör ut eller smittar bättre.
Ja naturliga urvalet, den starkaste överlever eller kanske bäst anpassade efter situationen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L LiteForce skrev:
Post-Covid vilket påhitt
Läser i lokaltidningen om att man nu öppnat en nyinrättad postcovid mottagning i regionen för att hjälpa människor tillbaka till arbetslivet, tidigare har patienterna hänvisats till primärvården. En rejäl satsning alltså av regionen. I samband med artikeln berättar en kvinna i 40- årsåldern om ett år av besvär efter insjuknandet i Covid. Återkommande febertoppar, yrsel, sömnsvårigheter, överkänslig för ljud och ljus, minnesproblem, tappar ord och har koncentrationssvårigheter - sjukskriven.

Påhitt av patienten? Påhitt av regionen som satsar medel till detta trots en ansträngd budget?

Förklara gärna varför både patienter och en region hittar på detta? Vilket är motivet?

L LiteForce skrev:
Post-Covid tror jag bara ytterligare är ett verktyg för få folket dit man vill alltså svammel tror jag.
Vem är man? Och vart vill man få folket? Vilket är syftet?

Seså...berätta nu vad som utspelar sig i kulisserna och som i varje fall jag är helt ovetande om.
 
  • Gilla
pmd och 9 till
  • Laddar…
L LiteForce skrev:
Jag syftade på noll risk barn under 18år. Såg lite senare att artikeln beskriver 18år vilket är tonåring inte barn men jag skulle i vart fall avråda min tonåring med den information jag har i dag. Då unga klarar detta med i det närmaste noll risk.
Kan du inte delge oss andra, konkret och med tydliga exempel, vilka risker det är du oroar dig för, för barns räkning, vid en vaccinering med Covid-19?

Hjärtsäcksinflammation är en känd risk, för unga män med vaccination med Modernas vaccin (så det används inte till den gruppen), men det vore intressant att få reda vilka andra risker du ser vaccinen?
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
B Bus1t skrev:
BRA! Du kan se tendenser! Fast mina inlägg började faktiskt med mig själv och min egen åldersgrupp där jag istället för att tycka en massa räknade fram min risker. Kom fram till att risken för allvarlig biverkning av vaccinet var större än risken att hamna på IVA. (plus ootroligt låg risk att dö).

Men det var inte ok utan man kunde då hamna i övrig sjukvård och det var ju inte heller bra då.. och därför skulle jag ta vaccinet..

Valde då att gå ner ett åldersspann eftersom riskerna hela tiden sjunker. Även då gå över till kvinnor som generellt har lägre risk att råka ut för elände av Covid- men har ännu mer allvarliga biverkningar. DÅ var det inte längre sjukvården som var problemet utan Postcovid.. DÄRFÖR skulle dessa vaccinera sig. succe!

Nu är vi nere på 18åringar. (att det blir 10-18 beror på de olika sökfunktionerna).

EN frisk 18åring har alltså större risk att dö av vaccinet än av sjukdomen!

DU Fairlane behöver inte svara för tidigare åldergrupper och inte debetara "ett rörligt mål" utan bara svara på 18års frågan. Vilket du ännu inte gjort..

Hur ser din uträkning ut?

Enligt dig- skall en frisk 18åring vaccinera sig?
Men vilka biverkningar är det som är mer dödliga i statistiskt perspektiv än själva sjukdomen för 18-åringar?

Kan du inte svara med siffror från säkra källor och länkar tack?
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, alla infektioner kan ge postinfektiösa symtom men eftersom det nu är så många som har fått covid, många fler än som får influensa på 1-2 år, så är det nu ett stort problem för vården att ta hand om och rehabilitera så många som möjligt till ett liv där de kan arbeta.

Postcovid var känt långt innan det fanns några vaccin och eftersom många med postcovid kräver omfattande sjukvårdsresurser så är det inget svammel. Sen finns det även de som inte har jätteproblem pga. sin postcovid som @harry73 som, om jag minns rätt, har en del kvarvarande problem med lukt och smak trots att över ett år har gott. Andra har lungskador, påvisbara med röntgen, och det kommer troligen att påverka dem resten av livet.
Nissens Nissens skrev:
Du verkar så säker, men jag VET att du har fel.
Jag känner en tjej som var 25 när hon fick Covid. När hon inte återfått lukt o smaksinne efter ett år så sade läkarna att hon får vara beredd på att hon aldrig får tillbaka dem. Nu har det gått 1,5 år…
Och hon känner fortfarande varken lukt eller smak.

En kompis i 40-årsåldern kan inte äta ägg efter att hen hade Covid, de smakar vedervärdigt enlgt vad hen säger.

Så du fabulerar och snackar dumheter, bevisligen har du ingen som helst koll…

Vad jag vet har INGEN fått dessa problem med vaccinen, och till skillnad från dig så tror jag att om en 25 åring kan få bestående men av en covidinfektion, så kan en 18 åring också få det.
A Abies koreana skrev:
Läser i lokaltidningen om att man nu öppnat en nyinrättad postcovid mottagning i regionen för att hjälpa människor tillbaka till arbetslivet, tidigare har patienterna hänvisats till primärvården. En rejäl satsning alltså av regionen. I samband med artikeln berättar en kvinna i 40- årsåldern om ett år av besvär efter insjuknandet i Covid. Återkommande febertoppar, yrsel, sömnsvårigheter, överkänslig för ljud och ljus, minnesproblem, tappar ord och har koncentrationssvårigheter - sjukskriven.

Påhitt av patienten? Påhitt av regionen som satsar medel till detta trots en ansträngd budget?

Förklara gärna varför både patienter och en region hittar på detta? Vilket är motivet?



Vem är man? Och vart vill man få folket? Vilket är syftet?

Seså...berätta nu vad som utspelar sig i kulisserna och som i varje fall jag är helt ovetande om.
Jag förstår att det jag skrev på slutet ordet svammel lätt kan misstolkas på olika sätt men min menig med det var inte att det inte kan förekomma symtom när man får covid eller vilken förkylning eller influensa som helst vilket jag skrev inledningsvis symtom i varierande grad får alla som blir sjuka vilket är helt naturligt och då spelar det ingen roll vilken sjukdom. Sen vilka efterföljande biverkningar osv kan man ju aldrig heller förutse för människor har olika förutsättningar att stå emot olika typer av sjukdomar alla får ju inte cancer exempelvis har man otur kan man ju till och med dö av en vanlig förkylning. Det jag menade var att postcovid används som ett verktyg på något som är helt naturligt vilket jag tycker är svammel eftersom det används som argument för vaccinering bland annat i det här forumet det fins inte något underlag, tester, statistik som är tillförlitligt för hur utbrett just postcovid är. Det fins heller inga tester eller underlag som visar att det är just sjukdomen covid som orsakat efter biverkningarna utan man antar det. Jag menar inte att det inte kan förekomma några biverkningar utan vist är det möjlig som med alla sjukdomar men jag tror doc att de är väldigt låg risk för unga att drabbas av efter biverkningar och att det föreligger mycket högre risk att de tar skada av vaccinet.
 
L LiteForce skrev:
Jag förstår att det jag skrev på slutet ordet svammel lätt kan misstolkas på olika sätt men min menig med det var inte att det inte kan förekomma symtom när man får covid eller vilken förkylning eller influensa som helst vilket jag skrev inledningsvis symtom i varierande grad får alla som blir sjuka vilket är helt naturligt och då spelar det ingen roll vilken sjukdom. Sen vilka efterföljande biverkningar osv kan man ju aldrig heller förutse för människor har olika förutsättningar att stå emot olika typer av sjukdomar alla får ju inte cancer exempelvis har man otur kan man ju till och med dö av en vanlig förkylning. Det jag menade var att postcovid används som ett verktyg på något som är helt naturligt vilket jag tycker är svammel eftersom det används som argument för vaccinering bland annat i det här forumet det fins inte något underlag, tester, statistik som är tillförlitligt för hur utbrett just postcovid är. Det fins heller inga tester eller underlag som visar att det är just sjukdomen covid som orsakat efter biverkningarna utan man antar det. Jag menar inte att det inte kan förekomma några biverkningar utan vist är det möjlig som med alla sjukdomar men jag tror doc att de är väldigt låg risk för unga att drabbas av efter biverkningar och att det föreligger mycket högre risk att de tar skada av vaccinet.
Du menar? Vad har du för belägg för det påståendet? Eller gissar du bara? Det finns gott om undersökningar som visar att komplikationerna från en infektion med covid är betydligt allvarligare än biverkningarna av vaccinerna. Har du läst motsatsen nånstans?
https://www.socialstyrelsen.se/glob...ment/artikelkatalog/statistik/2021-6-7495.pdf
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.