K karlmb skrev:
Du är nog sosse.
Så bara för att jag hjälper mindre utsatta är jag en sosse?
 
Maskintok skrev:
Vart har jag skrivit att jag är orolig för min el faktura?
Det är jag inte.
Däremot så ser jag ingen glädje i att folk ska behöva betala höga summor för något som skall ha egen marknad dvs inhemsk sådan.
Och att exportpriset är en annan sak..

Nu får vi betala export pris för vår egen energi.. Och sedan läggs en massa avgifter och skatt på som höjds undan för undan utan att det sker något med varken produktion eller nätet som säkerställer god el tillgång..

så för mig blir det en hobby att diskutera och analysera... samt att jag inte tycker att de med sämst inkomst skall betala för kalaset konstant..
Bra sammanfattning.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
A
T Titagurgi skrev:
Så bara för att jag hjälper mindre utsatta är jag en sosse?
Nä då är du en samarit.
En trevlig tillvaro att hålla på med om man kan och orkar..
Hoppas du får lika mycket tillbaka som du ger. (y)
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hade nog ersatt ett av målen med havregrynsgröt om jag levde på marginalen..



Som sagt (typ 300 gånger), det finns ett skyddsnät i Sverige som heter ekonomiskt bistånd. Det är dit man vänder sig om man har problem att betala för sina grundläggande behov.
Du får det att låta så enkelt. Behöver du ekonomiskt bistånd så måste du ansöka om biståndet varje månad, alltså inget som rullar på.
För många är det otroligt skamligt att leva på detta vis och att varje månad behöva bli ifrågasatt om man verkligen behöver hjälp.
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
I Norge hjälper staten till med elräkningen så nätet verkar vara finmaskigare än här.
#vafanfårjag ?
staten Norge har som insikt att skatten inte är annat än ocker på energipriset och att landets medborgare har lidit nog av pandemien och annat.. Så då för att underlätta så agerar staten som den ska i en demokrati... ger tillbaka det den ej behöver men folket är beroende av...
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
S
Norge betalar ännu större del av sina invånares el nu. Nu vet jag inte om vi exporterar till Norge o jag orkar inte kolla upp. Men alla länder som subventionerar el åt medborgare gör ju situationen än mer ohållbar för oss. De låter sina invånare förbruka som om elpriset vore på helt normala nivåer vilket höjer priset för alla men påverkar endast de som inte får subventionerad el.

För övrigt måste man vara blind om man inte fattar att det här beror på det massiva pengatryckandet som skett senaste 2 åren.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
A
Lill72 Lill72 skrev:
Du får det att låta så enkelt. Behöver du ekonomiskt bistånd så måste du ansöka om biståndet varje månad, alltså inget som rullar på.
För många är det otroligt skamligt att leva på detta vis och att varje månad behöva bli ifrågasatt om man verkligen behöver hjälp.
Ja det är ett fult sätt att spela på skam.
Att hjälpa en individ i samhället vore absolut staten hjälpt av själv då samhället får bekosta allt många gånger om istället för att staten fick folket på fötter.. Och många har redan betalat detta på skatten men blir utan ändå..
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson
S SueCia skrev:
Norge betalar ännu större del av sina invånares el nu. Nu vet jag inte om vi exporterar till Norge o jag orkar inte kolla upp. Men alla länder som subventionerar el åt medborgare gör ju situationen än mer ohållbar för oss. De låter sina invånare förbruka som om elpriset vore på helt normala nivåer vilket höjer priset för alla men påverkar endast de som inte får subventionerad el.

För övrigt måste man vara blind om man inte fattar att det här beror på det massiva pengatryckandet som skett senaste 2 åren.
Sveriges och Norges konsumtion av el påverkar nog priset endast lite eftersom det är de stora konsumenterna i Europa som driver det här extrema prisläget. Så jag tycker att Norge gör rätt för sina medborgare.
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
A
S SueCia skrev:
Norge betalar ännu större del av sina invånares el nu. Nu vet jag inte om vi exporterar till Norge o jag orkar inte kolla upp. Men alla länder som subventionerar el åt medborgare gör ju situationen än mer ohållbar för oss. De låter sina invånare förbruka som om elpriset vore på helt normala nivåer vilket höjer priset för alla men påverkar endast de som inte får subventionerad el.

För övrigt måste man vara blind om man inte fattar att det här beror på det massiva pengatryckandet som skett senaste 2 åren.
Det är helt klart så.
Men Norge har inte råd att stanna av hur som.
Det är billigare att subventionera med den skatt som staten ej behöver förstunden än att köra på med höga priser och hushållen inte klarar detta.

Jodå vi både köper och säljer till Norge..

Så vi häver ihjäl varandra...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A
EddieHansson EddieHansson skrev:
Sveriges och Norges konsumtion av el påverkar nog priset endast lite eftersom det är de stora konsumenterna i Europa som driver det här extrema prisläget. Så jag tycker att Norge för rätt för sina medborgare.
Norge och vi påverkar positivt på det finska priset..
Då de håller på med underhåll mm.
Men snart skulle väl alla investeringar vara klara där och då skjuter de till för exporten de med och då ökar mängden energi rejält..
Så förlusterna bör bli mindre kännbara i söder... Men ner till Europa så är det ingen skillnad...
 
Nissens Nissens skrev:
Att köpa ”färdigrätter” är väldigt dyrt, det kostar betydligt mer än elen varje månad, om man lagar maten själv kan man nog spara 75% av matkostnaden…
Personen ifråga är ju sjukskriven. Och vi vet inte pga vad. Men att ta sig ur sängen kan många gånger vara krävande nog. Det kan helt enkelt vara så att personen inte har energi till att laga mat.
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
A
N noone70 skrev:
Är du släkt med Tovatt?
ganska onödig kommentar.
Men i striden så märker man inte detta..
Men jag tycker vi kan hålla god ton och argumentera för vår sak istället för att dra in någon som uppenbart inte velat läsa på innan han agerade...
 
A
G GVR4 skrev:
Personen ifråga är ju sjukskriven. Och vi vet inte pga vad. Men att ta sig ur sängen kan många gånger vara krävande nog. Det kan helt enkelt vara så att personen inte har energi till att laga mat.
Jag blir faktiskt lite ledsen inombords när jag läser sådant här..
Så om personen är ärlig i sitt inlägg där så är det en fruktansvärd situation..
Och det är just sådant här jag inte ville se...

att staten aktivt har skapat en avgrund för de med väldigt låg inkomst... Det finns saker man kan göra men allt kräver ork...
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ganska onödig kommentar.
Men i striden så märker man inte detta..
Men jag tycker vi kan hålla god ton och argumentera för vår sak istället för att dra in någon som uppenbart inte velat läsa på innan han agerade...
Jo du kan ha rätt i det, men när man slänger rasistkortet så…
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
A
N noone70 skrev:
Jo du kan ha rätt i det, men när man slänger rasistkortet så…
Du, jag vet att du är bättre än så..
mest troligt så kan du ta en kommentar även om denne nu kommer med felaktigt påstående.. det är en underliggande fråga mellan två medlemmar... Men jag har inte funnit något i närheten av det han beskrev... Så jag släppte det..

Du kan det här spelet vissa håller på med..
jag avskyr det.. därför säger jag ifrån.

Så nu fortsätter vi med trivseln istället. (y)
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.