Du måste nog se till att det finns snörasskydd.
Gör det med stor glädje och säg att kommunen hjälpte till med bidrag så även grannen fick vara med att betala, strö salt i såren bara ;-)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 25 till
  • Laddar…
Hur har grannen mot sin granne på andra sidan, har grannen satt upp rasskydd där för det var väl kedjehus eller råkar grannens hus vara det sista?

Protte
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
H
prototypen prototypen skrev:
Hur har grannen mot sin granne på andra sidan, har grannen satt upp rasskydd där för det var väl kedjehus eller råkar grannens hus vara det sista?

Protte
Grannen har ju ett eget tak vars snö faller ner på samma uppfart, och där finns inget snörasskydd. Däremot så är grannens hus det sista huset, så på andra sidan finns ingen
 
  • Gilla
Bmwricke
  • Laddar…
Cheesen
H Hermoine79 skrev:
Grannen har ju ett eget tak vars snö faller ner på samma uppfart, och där finns inget snörasskydd. Däremot så är grannens hus det sista huset, så på andra sidan finns ingen
Jag hade vart duktigt irriterad på dig om jag vart din granne. Men jag hade bara dragit över din snö till din uppfart. Tala om respektlöst att inte ta hand om sin snö.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
H
Cheesen Cheesen skrev:
Jag hade vart duktigt irriterad på dig om jag vart din granne. Men jag hade bara dragit över din snö till din uppfart. Tala om respektlöst att inte ta hand om sin snö.
Vi tar ju hand om grannens snö, som i sin tur kommer på vår uppfart.
Cheesen Cheesen skrev:
Jag hade vart duktigt irriterad på dig om jag vart din granne. Men jag hade bara dragit över din snö till din uppfart. Tala om respektlöst att inte ta hand om sin snö.
Haha tänk om all grannar hade skyfflat vidare snön från granntaket till grannen Vi får ju skyffla snö från grannens tak, det är så det är för alla kedjehus i området. Det är inte annorlunda för oss på något sätt
 
  • Gilla
LG1 och 4 till
  • Laddar…
Var går tomtgränsen?
 
  • Gilla
Criser
  • Laddar…
H
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var går tomtgränsen?
Precis under taket, så taket tillhör oss och omedelbart under är grannens uppfart
 
Synd, annars kunde ni ju ta hand om snön på er egen tomt.
 
  • Gilla
Hermione79
  • Laddar…
harry73
Jag skulle i alla fall inte montera takrasskydd på direkten. På våren eller sommaren kan det vara ett trevligt projekt, men har du en besvärlig och otrevlig granne skulle jag inte ha bråttom.

Har ni stora snömängder, kan ni eventuellt behöva snörasskydd på båda sidor så att taket inte blir ojämnt belastat
 
  • Gilla
allan51 och 3 till
  • Laddar…
Juridik och praktik är inte alltid det samma.

Juridiskt: snön som rasar från ditt tak ner på grannens gård är ditt ansvar.

Praktik: 99,9% av alla människor i kedjehus skottar bort den snö som ligger på ens uppfart utan att bry sig om det kom från grannens eller ens egna tak.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 24 till
  • Laddar…
Sätt upp snörasskydd, bjud på lite mat och sprit och bli kompisar igen. Grannen har säkert andra problem som gör att de tar ut det på din snö, men livet är för kort för att grannar ska vara långsinta.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
H
H Hermoine79 skrev:
Vi tar ju hand om grannens snö, som i sin tur kommer på vår uppfart.

tt

Ja och istället för att skyffla den snön och vara snäll så kan ni be er granne att montera snörasskydd med.

tyvärr måste man ta reda på sin egen snö.

Själv hade jag frågat lite snällt om grannen har något mot att jag monterar skydd själv, för jag skulle inte vilja ha bilen under ifall det kommer ett lass snö.
Men jag hade inte orkat bråka och tvinga grannen att montera.
Är ju snack om små smulor i penga väg.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
JohanPil och 2 till
  • Laddar…
Något ansvar att skotta på grannens tomt om det inte uppstått inga skador och/eller kostnader för grannen finns generellt inte.

Dilemmat är om grannen börjar parkera bilen just nedanför för att hoppas de rasar ner på bilen men samtidigt måste de stämma dig så de lär inte hända.

Du kan alltid köpa en snöraka på biltema och dra ner lite snö nån gång under vintern. Då har du vidtagit åtgärder gjort en konsekvensanalys. Tekniskt sätt får du inte gå på grannens uppfart så de är ett nytt dilemma :p

Spännande och måla huset utan att gå på deras uppfart. Är du säker de inte är bostadsrättsradhus
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Hade samma problem som TS granne tidigare. Sa till nya grannen att det vore bra om de satte upp snörasskydd så vi kunde köra ut på vår väg.

grannen köpte stegpinnar för läkten och satte upp i rad. Tada ingen av oss har problem med nedrasande snö längre :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.