Någon som hittat någon ersättare eller rent av redan bytt? :)

En annan fråga som jag inte hittat svar på är hur man vet om en värmepump är tillräcklig för huset man har eller ej? (Har inte lyckats hitta något vettigt svar) Antal kvadratmeter säger väl egentligen inte så mycket iom att alla hus är olika isolerade och har olika mycket fönster. Jag har dessutom dubbel takhöjd i halva huset och det innebär väl att det blir volymen som är intressant och inte kvadratmeterna iom att allt värms upp. Så 200kvm kan väl i så fall likställas med 300kvm kanske? Fast det blir ju bara 200kvm golvvärmeslinga.

Det går väl inte att kolla på hur många kwh man drar på ett år idag iom att pumpen jag har idag inte är att likställa med en ny.
 
Om man vet när huset är byggt, hur stort det är och var det står så kan man göra en hyfsad gissning på vilken storlek av värmepump som behövs. Sedan beror det också på om vill underdimensionera en del för att få lägre investering eller om man vill att värmepumpen ska klara hela värmebehovet.
 
  • Gilla
Marlin11
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om man vet när huset är byggt, hur stort det är och var det står så kan man göra en hyfsad gissning på vilken storlek av värmepump som behövs. Sedan beror det också på om vill underdimensionera en del för att få lägre investering eller om man vill att värmepumpen ska klara hela värmebehovet.
Så antar att man får ta hit de som säljer värmepumpar och så får de göra en kalkyl, flera olika så klart.
 
I mitt fall fick jag ett glasklart svar .. Nibe F730 eller som den som släpps snart heter S735.

Ren frånluftsvärmepump.
 
  • Gilla
Marlin11
  • Laddar…
M M@ZE skrev:
I mitt fall fick jag ett glasklart svar .. Nibe F730 eller som den som släpps snart heter S735.

Ren frånluftsvärmepump.
M M@ZE skrev:
I mitt fall fick jag ett glasklart svar .. Nibe F730 eller som den som släpps snart heter S735.

Ren frånluftsvärmepump.
Ok. Och du har 212 kvm vad jag kunnat läsa mig till så kan väl vara nått för mig att titta på också då.
 
Det tror jag absolut, fick ett så övertygande svar från ”Vi värmer Sverige” och utav Sven så han kändes pålitlig. Andra lösningar som en mindre bergvärmepump plus FLM eller luft/vatten eller Ren bergvärme plus extra borrning kostar alldeles för mkt investering och går inte att räkna hem i jämförelse. Det var vad jag fick som svar.

i mitt fall skulle jag hamna på en årsförbrukning på enbart Nibe pumpen på 7300kwh mot min IVT idag på 12000kwh.
 
M M@ZE skrev:
Det tror jag absolut, fick ett så övertygande svar från ”Vi värmer Sverige” och utav Sven så han kändes pålitlig. Andra lösningar som en mindre bergvärmepump plus FLM eller luft/vatten eller Ren bergvärme plus extra borrning kostar alldeles för mkt investering och går inte att räkna hem i jämförelse. Det var vad jag fick som svar.

i mitt fall skulle jag hamna på en årsförbrukning på enbart Nibe pumpen på 7300kwh mot min IVT idag på 12000kwh.
Intressant att det skulle minska förbrukningen också. Med dagens elpriser skulle den ju betala av sig fortare också :D 25000 kwh hamnade jag på 2021 (Inkl husållsel). När ska du byta?
 
Ja det har ju hänt lite på 16år om man säger så, dom har ju blivit mycket mer effektiva. När jag ringde Nibe så nämnde dom bara dom dyra lösningarna, men efter jag fått Sven’s svar så ringde jag tillbaks och då tyckte Nibe att ”ja det är ju också ett mycket bra val” dom känner mycket väl till Sven och är en av dom bästa på Nibe enligt Nibe själva.

Den nya efterföljaren kommer även att ha 1kw större kompressor också och klarar hus upp till 250kvm.

Precis, även om nu nuvarande pump fungerar så desto tidigare man byter ut den desto snabbare sparar man in på förbrukningen. Jag sitter och väntar på att den nya ska komma ut
 
  • Gilla
Marlin11
  • Laddar…
M M@ZE skrev:
I mitt fall fick jag ett glasklart svar .. Nibe F730 eller som den som släpps snart heter S735.

Ren frånluftsvärmepump.
Tack för en tydlig rekommendation. Skall också hålla mina ögon på S735 när den kommer. Har ett 188m2 hus byggt 2007 så S735 borde fungera bra. Vet du när den släpps?
 
D
M M@ZE skrev:
Ja det har ju hänt lite på 16år om man säger så, dom har ju blivit mycket mer effektiva. När jag ringde Nibe så nämnde dom bara dom dyra lösningarna, men efter jag fått Sven’s svar så ringde jag tillbaks och då tyckte Nibe att ”ja det är ju också ett mycket bra val” dom känner mycket väl till Sven och är en av dom bästa på Nibe enligt Nibe själva.

Den nya efterföljaren kommer även att ha 1kw större kompressor också och klarar hus upp till 250kvm.

Precis, även om nu nuvarande pump fungerar så desto tidigare man byter ut den desto snabbare sparar man in på förbrukningen. Jag sitter och väntar på att den nya ska komma ut
Vad säger Sven om luftflödet, har förstått att det ökar med de nya pumparna och kräver viss ombyggnad? Även bullret hos en bekant har blivit påtagligt, lite bättre nu efter att de satt på ljuddämpare, som dock tyvärr hamnade väldigt tråkigt..
 
Ja, det känns ju inte som att det kommer vara helt friktionsfritt att byta. Några baksidor måste det ju vara :/
Jag hittar inget om jag googlar på den så känns inte som det är i närtid.
 
D djac skrev:
Vad säger Sven om luftflödet, har förstått att det ökar med de nya pumparna och kräver viss ombyggnad? Även bullret hos en bekant har blivit påtagligt, lite bättre nu efter att de satt på ljuddämpare, som dock tyvärr hamnade väldigt tråkigt..
Det har jag dessvärre ingen aning om. Luftflöden går väl att ställa ? Det gör det till och med på min idag, 3 olika lägen på fläkten. Men tråkigt om det blir så, buller eller att f730 & f750 låter en del har jag också hört men beror på kompressorn. Kanske därför det kommer en ny också.

M Marlin11 skrev:
Ja, det känns ju inte som att det kommer vara helt friktionsfritt att byta. Några baksidor måste det ju vara :/
Jag hittar inget om jag googlar på den så känns inte som det är i närtid.
Jodå, dom håller på informationen. Har funnits förut men verkar som om dom har tagit bort det.
 
D
M M@ZE skrev:
Det har jag dessvärre ingen aning om. Luftflöden går väl att ställa ? Det gör det till och med på min idag, 3 olika lägen på fläkten. Men tråkigt om det blir så, buller eller att f730 & f750 låter en del har jag också hört men beror på kompressorn. Kanske därför det kommer en ny också.



Jodå, dom håller på informationen. Har funnits förut men verkar som om dom har tagit bort det.
Sist jag kikade så behövde man större dimension på luftkanalerna, min bekant fick därför göra nytt utblås, de sa att det var på håret på tilluftssidan, dvs från huset, har de sagt något om det?
 
  • Gilla
PelleSor
  • Laddar…
Hmm är du säker att det är F730 du pratar om ? Den ska ju ha samma dimension på kanalen 125mm.

Nej inte som har sagt något om det, inget Sven har nämt heller. Kanske skulle kolla upp det igen mer noggrant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.