@jonaserik Du får skicka till Nibe att deras inkoppling av ESBE shuntventil aldrig kommer att fungera.

Schematisk bild av värmesystemprincip med förklarande text och symbolförklaringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av ESBE shuntventil med riktningar för retur- och framledning samt separat skaldiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Sen kan du skicka cc till Ouman också.

Skärmklipp av installationsinstruktioner för ventilstyrning med text och diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Sen kan du skicka cc till Ouman också.

[bild]
Ja du det gäller att leta efter något som skulle vara till förfång för mig och nu har du hittat något som rättfärdigar dig,, bra för dig, den första som visar är en fyrvägsshunt på panna och går inte jämföra med nuvarande objekt och den måste kopplas med rören på ett visst sätt för att fungera. Flödet måste gå en viss väg.
NR 2 som du visar är en Termomix och är inte lika en ESBE i markering och läge efter axelns fasning. Så nu vet jag att du inte vet riktigt vad du håller på med när det gäller shuntar, utan bara försöker hitta något som du tror är rätt enligt dig. Så håll dig till fakta när det gäller produkter och inte någon gissning.
 
D Daniel 109 skrev:
Åter igen. INGEN i tråden har sagt att det är fel att göra så. Sluta upprepa den lögnen. Det flera har sagt, mig inkluderad, är att det inte kommer att hjälpa att flytta pumpen.
Inte sagt att det inte fungerar, det påstår ni om att det är helt fel med vad jag skriver, jag har sagt att det inte är 100 % i funktion. Så det med lögn som du säger är en ren lögn för få det till att du/ni vet bäst och inget annat. Så ta och tänk till lite om lögner och annat. Sen som din kollega i det här objektet och säger att jag ska kontakta någon. Illustrationer på montage ger bara att pumpen ska/bör sitta på framledningen och inte något som ska vara och har inte framfört det heller. Bara egen erfarenhet om flöden, pump och shunt. Så tagga ner nu och avvakta så får i se vad et blir för svar från Jonna i det hela. Att jag tog upp det som ett halvvarv till var för att se vad som kom ifrån dig och totalkontroll och det gjorde det.
 
De visar att man kan ha en circulationspump på returen som du anser är fel.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
De visar att man kan ha en circulationspump på returen som du anser är fel.
Någonting måste du skriva ochleta efter då du har gått i clinch med mig om detta, bra att du hittade något efter letande. Nu verkar du vackla lite på den punkten med punpens placering och har du inget att komma med mer så tagga ner nu och vänta på vad Jonna kommer med. Säger lika till dig om att gå ett halvvarv till. Det var för känna er på pulsen lite och det gav svar ungefär som jag förväntade mig. Ett försök att kringgå problemet lite från er sida.
 
  • Haha
Maxwells demon
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Någonting måste du skriva ochleta efter då du har gått i clinch med mig om detta, bra att du hittade något efter letande. Nu verkar du vackla lite på den punkten med punpens placering och har du inget att komma med mer så tagga ner nu och vänta på vad Jonna kommer med. Säger lika till dig om att gå ett halvvarv till. Det var för känna er på pulsen lite och det gav svar ungefär som jag förväntade mig. Ett försök att kringgå problemet lite från er sida.
Passa dig ett skratt kan fastna i halsen och det blir andnöd, inte bra, det har det gjort på andra med så ta det lugnt med skratten du.
 
Så du menar fortfarande att det är fel att ha en cirkulationspump på returen? Fast vi har postat hur många referenser som helst?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Så du menar fortfarande att det är fel att ha en cirkulationspump på returen? Fast vi har postat hur många referenser som helst?
Antingen trollar han eller också har han inte förmåga att ta in information. Sluta att svara på hans dumheter. Vänta tills TS kommer med mer information.
 
  • Gilla
Jeppson och 2 till
  • Laddar…
I måndags var en gubbe här och bytte till en shunt som det ska vara och nu funkar det som det ska!! Woohoo
Det har inte varit så kallt ännu men vid 0° klarar den att hålla lagom framledning och en högre temperatur i tanken :D
 
  • Display av värmesystem med temperaturangivelser, ny shunt installerad, fungerar korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmvisning av driftinfo för värmesystem med temperaturkurvor och tidsangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display av en värmepump som visar driftsstatus och temperaturvärden efter installation av ny shunt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jeppson och 3 till
  • Laddar…
Skönt! Du kan öka farten på circulationspumpen brinesidan :)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Skönt! Du kan öka farten på circulationspumpen brinesidan :)
Jag kan inte göra det själv :p
Jag hade tänkt fråga gubben som var här att kolla, men att byta shunten var ett mycket större jobb än vi trott så han han inte mer saker
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Jag kan inte göra det själv :p
Jag hade tänkt fråga gubben som var här att kolla, men att byta shunten var ett mycket större jobb än vi trott så han han inte mer saker
Men fortfarande går din pump nonstop så när det blir kallare kommer du få samma problem.
 
V växelventil skrev:
Men fortfarande går din pump nonstop så när det blir kallare kommer du få samma problem.
hur vet du att den går non stop? :p den kommer nästan upp i börvärdet(55) på natten när det är 0, sen sjunker den lite på dagen när alla använder varm vatten.. men den kommer nog klar -5 nu iaf utan spets.. sen kommer det knappt vara under 0 nu i några veckor

det jag har gjort förutom att fixa shunten är att sänka cirkpumpen till så lågt det går utan att det blir för låg retur, och det verkar ha gjort susen
 
Blev det att ni flyttade cirkpumpen också?
 
  • Haha
  • Wow
jsoderholm47 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.