Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ekonomiska stimulanser sen finanskrisen 2008.

Pandemi med stängda gränser.

Krigshot i Europa.

Känns ju som en alldeles för giftig cocktail.
Jo som jag tolkade "marknaden idag så var det först inflationen som främst beror på kraftigt höjda energipriser (rakt av alla börser i Europa) och sedan på eftermiddagshandeln amerikanska arbetstillfällen.
Nu har SvD förpassat artikeln till betalväggen men det ser klart rimligt ut.
Angående energipriser så har "marknaden" då fokuserat på Tyskland och deras prekära situation som drar med sig alla grannlännder. (den gröna växlingen går inte så bra)
 
C
Blir dock intressant att se vad som händer när riksbanken skall desarmera räntevapnet och höja styrräntan.
 
C cpalm skrev:
Blir dock intressant att se vad som händer när riksbanken skall desarmera räntevapnet och höja styrräntan.
Jo och kraftigt höjda energipriser tror jag inte Riksbanken riktigt räknat med.
I Kazakstan blev det uppror och fram med vapnen.... Ukraina är en veritabel krutdurk så det här ser klart mörkt ut just nu!
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ikea höjer priset med minst 10% och även betydligt mer på vissa produkter.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ikea höjer priset med minst 10% och även betydligt mer på vissa produkter.
Av 10000 varor höjs priserna på 5000 st. Du får köpa de varor som inte höjs.....
Snitthöjningen på de 5000 höjda priserna är 9%. De talar inte om hur höjningen slår över hela sortimentet.
 
K Kane skrev:
Av 10000 varor höjs priserna på 5000 st. Du får köpa de varor som inte höjs.....
Snitthöjningen på de 5000 höjda priserna är 9%. De talar inte om hur höjningen slår över hela sortimentet.
Blir förmodligen annat än ikea om inte de också höjer priserna, återstår att se.
 
T
Ulltand Ulltand skrev:
Har låst in pengarna i bankfack efter mottot, "Låt pengarna knulla"
Skuldfri då förutsätter jag. Cash är ju sämsta placeringen. Guld i bankfack däremot. Jag köpte för några tusenlappar tidigare på skoj men tyyvkte det va för lite action, nu har det varit action senaste åren och kommer att bli om allt brakar. Vågar dock inte ge rådet att köpa guld nu
 
Meta (Facebook) är -25% idag!

Har bubblan spruckit?
 
J
Inflationen i eurozonen 8,1%
 
  • Gilla
mstreamer
  • Laddar…
Räntan i eurozonen höjs, för oss som har Euribor 12 sitter vi säkert tills nästa maj eller så. Men man undrar om man borde amortera mera än vad vi gör för att skydda sig mot ev. räntechock.

https://svenska.yle.fi/a/7-10017562
 
J
Inflationen just nu 7,2% i Sverige.
 
Jag har så jag klarar mig.
Men hat ni överbelånat er eller nått? :crysmile:
 
T TheGame skrev:
Jag har så jag klarar mig.
Men hat ni överbelånat er eller nått? :crysmile:
Jag glum
 
  • Haha
  • Gilla
viklar03 och 1 till
  • Laddar…
Nå vi ska inte se helt negativt på inflationen, den äter upp våra lån också. Och jag kom ju på att om man ökar räntan så blir det ju bättre för dom som har pengar på bankkonto.
 
Bara om dina inkomster ökar i samma utsträckning, om din lön är kvar på samma nivå men allt ökar i pris blir inte lånet lättare att betala
 
  • Gilla
Zlatje och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.