Jag bor i ett självdragshus från 1947(funkis eran) där jag förbättrat ventilationen med frånluftsfläkt i badrummen. För en tid sedan köpte jag en mät "puck" från airthings där man kan se CO2, VOC, radon och andra värden på inomhus luften.
Märkte snabbt att CO2 värden steg kraftigt i sovrummet och andra ställen där man vistades länge, även på vintern när självdrag funkar som bäst. beror nog på att man eldar för lite och har ett helt annat sätt att leva nuförtiden.
Huset är ett litet funkis hus där man tagit bort de flesta dörrar för att en luft luft värmepump ska kunna fungera, varje våning har en egen och för att våningarna(källare och markplan) är på 65 KVM så funkar det rätt bra. Har även element som värms av en panna med direktverkande el så den använder man så lite som möjligt just nu.

Kikade lite på mini ventilationer men märkte snabbt att det finns väldigt lite info om dessa. Brukar stå att dom är bra och inte mycket mer, så jag tänkte göra en lite djupare analys än "funkar bra" ;).

Har haft denna sedan den 17 december och har klämt fast en tempmätare i utblåset för att se om den faktiskt återvinner något. Inte mest vetenskapliga mätningar såklart eller helt korrekta men ger en ganska bra "hum" om den fungerar eller ej. Har kollat tempen vid olika ute temperaturer för att se skillnaden och här i stockholms området har vi haft ganska bra kyla faktiskt.

Maximalt mätte jag upp att den återvinner ca 88% av värmen vid en ute temperatur på -1,1 grader.
Sämsta värdet fick jag vid -14,6 grader med ca 73% återvinning.
Genomsnittet på 28 mätnings tillfällen är 83% effektivitet.
Det är faktiskt bättre än jag förväntat mig, manualen säger upp till 85% effektivitet och sådant brukar jag alltid ta med en stor nypa salt. Som med wifi att man kan komma upp i en viss hastighet...om du tejpar fast telefonen på antennen och är i ett perfekt vakuum :)

Testat enbart med lägsta fläkt hastigheten vilket även ger bäst återvinning. Tror de flesta inte vill köra på högre, på lägsta kan den nog jämföras med en luft luft värmepump på låg hastighet. Deras mindre variant VL-50 ska vara tystare, men det får någon annan pröva.

Den suger in luft från höger sida och blåser ut den på vänster under sidan men det finns en "läpp" man kan fälla ut så den blåser ut den rakt fram istället om man tex har en bokhylla under den.

Köpte denna nu för att priset var bra(4800kr) och att andra varianter som sitter i väggen ofta kräver rätt tjocka väggar och arbetar bäst i par men då snackar vi 15-20 tusen för 2 stycken i vissa fall. mina väggar är för tunna för dessa. Utöver det behöver hålen vara 16 cm i diameter vilket kan bli ett problem.
Funderade på ett riktigt ftx system men det skulle kosta ungefär 150 tusen kronor och massor av fula rör måste ned i källaren på något sätt. det är givetvis bäst om man har pengarna och kanske kan dölja rör i väggarna.

Fukten på fönstren på morgnarna är helt borta. Stängde badrumsdörren en natt för att se att det inte var en tillfällighet och på morgonen var vattnet tillbaka på badrumsfönstret. Enligt mät instrumentet airthings har jag gått från ca 200 i radon på övervåningen till runt 100(källaren är en annan historia). CO2 halterna har som högst sedan installationen legat på lite över 900 PPM allt över 800 ska ses som förhöjt även om det krävs rätt mycket innan det blir farligt men redan vid 1000-2000 kan man känna sig lite dåsig. Innan det låg det på över 1500 i sovrummet.
Det är en rumsventilator men påverkar hela övervåningen, hade innan vatten på de flesta rutor på morgnarna vilket är ett tydligt tecken på dålig ventilation.

Sätt den inte över soffan eller för nära andra ställen där man vistas då den blåser ut kylig luft, drag är aldrig bra i längden. Utöver det kanske det inte är den finaste pjäsen att ha på väggen.

Ett orosmoln med denna var att det står i instruktionen att man ska stänga av den vid -10 grader och max 30% fuktighet inomhus vilket jag tyckte lät som vansinne. Måste vara ett fel då det längre ned stod en tabell att den klarar -10 med 40% fuktighet och sedan en extra minusgrad per sjunkande % så den klarar alltså -11 vid 39% och -15 vid 35% osv.
Så har ni väldigt fuktigt hemma även på vintern så kanske denna inte är för er. Vi är 2 vuxna och 2 katter i huset och fukthalten har legat mellan 30% och 35% hela tiden. Vet inte vad som händer om fukten är för hög, kanske fryser värmeväxlardelen som verkar vara i något form av pappers eller plast material? Frågan är hur mycket sämre den funkar i sådant fall?

Installationen var enkel och rättfram, en nackdel är att man är tvungen att ladda ned instruktionen på nätet och sedan skriva ut den. Jag vill i alla fall helst ha den med mig när jag installerar något. Levereras här i europa med 3 meter kabel och stickpropp med snöre för start/stopp.

Vill ni veta något mer är det bara fråga. Hoppas det kanske hjälper någon.
Qysfwkl.jpg
9SPuU2O.jpg
GNlAPLb.jpg
JyxU1vW.jpg
 
  • Gilla
AndersR2 och 13 till
  • Laddar…
Krokben
Intressant, och tack för ditt utförliga inlägg! Har länge sneglat på denna då jag skulle vilja ha bättre ventilation i sovrummet. Jag har dragit mig för att täta fönstren då jag inte vill ta bort det lilla självdrag jag har där. Problemet är väl att jag har tegelfasad och sovrummet är på övervåningen så installationen blir lite bökigare.

Tror du att denna skulle fungera i ett sovrum på 20kvm på lägsta hastighet eller är det bara att glömma? Frugan är lite ljudkänslig.:D
 
Krokben Krokben skrev:
Intressant, och tack för ditt utförliga inlägg! Har länge sneglat på denna då jag skulle vilja ha bättre ventilation i sovrummet. Jag har dragit mig för att täta fönstren då jag inte vill ta bort det lilla självdrag jag har där. Problemet är väl att jag har tegelfasad och sovrummet är på övervåningen så installationen blir lite bökigare.

Tror du att denna skulle fungera i ett sovrum på 20kvm på lägsta hastighet eller är det bara att glömma? Frugan är lite ljudkänslig.:D
Är man ljudkänslig så är detta fel enhet. jag skulle sneglat på den mindre VL-50 då istället. den ska vara tystare. om det är tillräckligt är en bra fråga? enligt manualen så ska den enbart alstra 15 db. det är lågt tycker i alla fall jag.

Hade denna inte fungerat så bra som den faktiskt gör så hade en VL-50 stått högt på listan i sovrummet. Har man en öppen planlösning och alltid öppet till sovrummet som oss skulle man kunna sätta en VL-100 utanför i närheten?

Har du tjocka väggar så kanske en sån här: https://www.bauhaus.se/rumsventilator-flexit-roomie-dual-wifi#yotpo-recension

Vet dock inte om den är så mycket tystare?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hur hög vägg yta behöver man ha för att montera den? Jag har funderingar att sätta den över ytterdörren har där 300mm att tillgå. Andra sidan korridoren sitter en luftvärmepump 8m bort i trappen, skulle det funka eller blåser man ut all värme då tro? Interiörbild av en korridor med trappa och luftvärmepump monterad högt på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Korridor med ytterdörr och vägg med utrymme där ett objekt kan monteras, möbler och dekor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Den är 265mm hög, och behöver 64mm fri yta ovanför den. Dvs 33cm om man ska hålla sig till rekommendationerna. Den får plats, men det blir utanför rekommendationerna från tillverkaren.

Du får ju större ventilationsförluster om du har varmare luft där den sitter. Är det varmt i hallen kanske den platsen inte är den bästa att montera aggregatet på.
 
B BSOD skrev:
Den är 265mm hög, och behöver 64mm fri yta ovanför den. Dvs 33cm om man ska hålla sig till rekommendationerna. Den får plats, men det blir utanför rekommendationerna från tillverkaren.

Du får ju större ventilationsförluster om du har varmare luft där den sitter. Är det varmt i hallen kanske den platsen inte är den bästa att montera aggregatet på.
Frågan är om man inte tjänar på att ha lite varmt där den sitter så får man in varmare luft om du förstår hur jag tänker, tex som jag har nu ut ca 22 grader och 18 grader in. Istället för kanske ut 18 grader och 14 grader in? Vardagsrummet är snäppet kallare nu än innan, men luften är MYCKET bättre. Denna gör sig bra med en pump som sprider runt luften inomhus. Hela övervåningen för mig fick ett betydligt bättre klimat och det tror jag har lite att göra med att pumpen hjälper till att sprida runt luften litegrann.
Min värmepump sitter i hallen ovanför dörren. Den blåser sedan in genom en öppen dörr till vardagsrummet. Min ventilator sitter på väggen över altan dörren som sitter mittemot pumpen fast ca 2 meter till höger.

Min sitter på rätt avstånd som den ska, den suger in luft på höger ovansida och högersidan. så skulle den sitta mot taket skulle den fortfarande suga in luft från högersidan. Ett par centimeter hit eller det tror jag knappast påverkar, speciellt inte om du tänker köra den på lägsta läget. Ett par cm måste man ha efter som man hänger på den på krokar ovanifrån på montering plattan.
Du kan ju skära ut en plats för den i karmen som de gjort här. svårt att se men du kanske inte har en karm?
 
  • Gilla
AndersR2
  • Laddar…
B
Alltså, ju varmare just in i utgående luft man har i en ftx, desto varmare luft får man ju tillbaka in från uteluften. Men det är ju en verkningsgrad, så sätter man den på ett ställe där det är 25C, så kommer man ha större ventilationsförluster (kWh) jämfört med 20"c inomhusluft.

Men så onormalt varmt lär det väl inte vara där, är ju en bra bit från LLVP?

Utifrån ett kalldragsperspektiv är ju hallen bra, ingen plats man vistas länge vid.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Alltså, ju varmare just in i utgående luft man har i en ftx, desto varmare luft får man ju tillbaka in från uteluften. Men det är ju en verkningsgrad, så sätter man den på ett ställe där det är 25C, så kommer man ha större ventilationsförluster (kWh) jämfört med 20"c inomhusluft.

Men så onormalt varmt lär det väl inte vara där, är ju en bra bit från LLVP?

Utifrån ett kalldragsperspektiv är ju hallen bra, ingen plats man vistas länge vid.
Ja men den lilla extra förlusten kan man kanske ta om man slipper kalldrag, fast oandra sidan kanske det inte spelar så mycket roll i hallen?
 
Var 32cm vid närmare mätning, sen är väggen slut. Karmen sitter förskjuten in i väggen så att säga.
Då är jag så nära rekommendationerna så det borde funka tycker jag.
Värmen har stabiliserat sig vid ytterdörren.
Pratade med grannen om ventilation, han hade satt in ett ftx system och rådde mig att göra samma sak. Rördragning var lättare än jag målat upp och som han sa man kan fuska och inte ansluta sista sovrummet som man inte kommer åt. Så velar i beslutet hur jag skall göra.
 
S sunkann skrev:
Var 32cm vid närmare mätning, sen är väggen slut. Karmen sitter förskjuten in i väggen så att säga.
Då är jag så nära rekommendationerna så det borde funka tycker jag.
Värmen har stabiliserat sig vid ytterdörren.
Pratade med grannen om ventilation, han hade satt in ett ftx system och rådde mig att göra samma sak. Rördragning var lättare än jag målat upp och som han sa man kan fuska och inte ansluta sista sovrummet som man inte kommer åt. Så velar i beslutet hur jag skall göra.
Själv skippade riktig jag ftx för att det skulle kosta 150 tusen. 5 tusen kändes inte lika blodigt och om det inte blev så bra så är det ändå bara 5 tusen och eventuella rör och sådant slipper jag så det är lätt att återställa, antar att man vill ventilera källaren samtidigt och då kan det bli en del rör. dessutom är mitt hus inte så stort heller.

ja då får du nog fundera lite och kanske ta in ett par offerter. mitt pris hamnade så högt just för att jag har inga ventiler eller rör eftersom det är självdrag så allt måste göras från grunden och vinden behövdes modifieras lite och dra upp el mm.

Riktig ftx är såklart bättre på alla sätt givetvis.
 
Ja 150 tusen är rätt saftigt. Räknar med att göra allt själv utom intrimning så borde hamna en bra slant billigare hoppas jag.
 
Intressant. Har själv klurat på att installera FTX i vårt hus från -64. 100kvm boa 100kvm källare.

Installerade mekanisk frånluft på vinden på boplan. Där hade det varit väldigt enkelt att konvertera till FTX med tanke på att vi praktiskt taget har ståhöjd på vinden. Värre är det med källarplan då det blivit bedrövligt fult med utanpåliggande spirorör för att få till ventilation i hela utrymmet.

Har tittat på "miniftx" liknande den som är testad här i tråden. Finns ju olika tillverkare.

Funderat på 4st för att kunna samköra dom men då är vi uppe i runt 20k för aggregaten.

Tyvärr finns det väldigt få (om några) opartiska tester på konceptet vad jag kunnat hitta.
 
  • Gilla
kwasten
  • Laddar…
S sunkann skrev:
Ja 150 tusen är rätt saftigt. Räknar med att göra allt själv utom intrimning så borde hamna en bra slant billigare hoppas jag.
Ja det lär bli billigare men även mycket mer jobb för att göra det rätt. brandspjäll och justeringsspjäll måste sitta på rätt ställen till exempel.
B boohoo skrev:
Intressant. Har själv klurat på att installera FTX i vårt hus från -64. 100kvm boa 100kvm källare.

Installerade mekanisk frånluft på vinden på boplan. Där hade det varit väldigt enkelt att konvertera till FTX med tanke på att vi praktiskt taget har ståhöjd på vinden. Värre är det med källarplan då det blivit bedrövligt fult med utanpåliggande spirorör för att få till ventilation i hela utrymmet.

Har tittat på "miniftx" liknande den som är testad här i tråden. Finns ju olika tillverkare.

Funderat på 4st för att kunna samköra dom men då är vi uppe i runt 20k för aggregaten.

Tyvärr finns det väldigt få (om några) opartiska tester på konceptet vad jag kunnat hitta.
Ja det finns massor av olika typer. Du kanske ska kika på dessa som samverkar och är mer inuti väggen, kräver tjocka väggar men kan säkert fungera bättre genom flera rum.
https://www.bauhaus.se/rumsventilator-flexit-roomie-dual-wifi#yotpo-recension


hade samma problem som du att infon är extremt skral, lite därför jag gjorde denna tråd för att kanske erbjuda någon hjälp. Jag är nöjd men ett stort problem är faktiskt om jag är nöjd om 3 år eller om enheten har fallerat 5 gånger? sånt man inte vet än.
Konstruktionen är rätt enkel och likaså tekniken men det behöver inte betyda att det håller men kanske är lätt att laga om det skiter sig?
 
A aka_the_barf skrev:
Ja det lär bli billigare men även mycket mer jobb för att göra det rätt. brandspjäll och justeringsspjäll måste sitta på rätt ställen till exempel.

Ja det finns massor av olika typer. Du kanske ska kika på dessa som samverkar och är mer inuti väggen, kräver tjocka väggar men kan säkert fungera bättre genom flera rum.
[länk]


hade samma problem som du att infon är extremt skral, lite därför jag gjorde denna tråd för att kanske erbjuda någon hjälp. Jag är nöjd men ett stort problem är faktiskt om jag är nöjd om 3 år eller om enheten har fallerat 5 gånger? sånt man inte vet än.
Konstruktionen är rätt enkel och likaså tekniken men det behöver inte betyda att det håller men kanske är lätt att laga om det skiter sig?
Japp, finns ett antal. Har 25cm vägg så dom flesta verkar passa om jag skulle vilja sätta in något som sitter i väggen.

En jag kikat på som har ett "rimligt pris" är Ambientika Wireless+. Fresh har en egen variant som ligger på ca 7500kr.
 
De där stormhuvarna var gräsliga men jag antar att man kan använda egna huvar eller galler?

Jag har dessutom svart fasad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.