GR_B skrev:
Patetiskt att jämnföra en ambulerande firma mot tex Volvos anläggningar.Vet ni vad det kostar att driva en Volvoverkstad med dessa verktyg för miljoner mot en ambulerande rörpulare som kanske har verktyg/delar för ca 100000:- i bilen.Enbart diagnostikprogramet hos Volvo för felsökning kostar flera hundratusen.Och det är inte bara Volvo mfl som har dessa maskiner.Tror inte att ni är insatta i vad det kostar att driva en repverkstad idag.
Men som vanligt finns det jönnsepellar som tror att man kan öppna en bilverstad med hammare och skiftnyckel.
Självklart fattar jag att det kostar att driva en verkstad.
Säg att du har 5 mekaniker på din volvoverkstad, jämför då med 5 ambulerande montörer, som också behöver en liten verkstad med lager och kontor mm.
Vi har också minsann dyra instrument för rökgasanalyser, injustering mm
Det finns ju Jönsepellar som tror man kan driva en rörfirma med en rörtång och en rulle gängtejp....

Vad jag egentligen ville komma till är att det alltid finns folk som tycker det är för dyrt. Jag tycker det är j-vligt dyrt att lämna bilen på verkstad, därför lagar jag den själv om jag kan. Kan jag inte så får jag hosta upp slantarna.
Tycker man det är för dyrt att byta köksblandare, så får man göra det själv, annars får man betala.
Alla företagare bestämmer ju själv vilken timpeng de debiterar. Det är upp till kunden att bedöma om de vill betala den taxan eller välja ngn annan, alternativt göra jobbet själv.
Sen angående debatten om av kunden tillhandahållet mtrl, så är de ju också upp till firman om de vill installera detta eller inte.
Om man ska jämföra med bilverkstaden igen, så kanske man skulle testa att köpa delar på Biltema och åka till Volvo och be dem montera dessa, undrar vad svaret hade blivit? För de tjänar väl inget på att sälja originaldelar, eller??
 
Eller varför inte köpa köttbiten på Lidl och ta med en flaska tysk-JP till restaurangen......
 
Snailman
Det är väl knappast jämförbart, skillnaden är ju att rördelar tex kan vara tillverkade av Wirsbo, och dessa kan man tex köpa av rinkabyrör, om man köper dessa genom en röris, så är det ju exakt samma delar, detta är ju inte tillämpart på en motordel till en volvo normalt sett. Angånde bilar, så brukar några bilverstäder inte se mej efter garantiservicen normalt...
 
Snailman skrev:
Det är väl knappast jämförbart, skillnaden är ju att rördelar tex kan vara tillverkade av Wirsbo, och dessa kan man tex köpa av rinkabyrör, om man köper dessa genom en röris, så är det ju exakt samma delar, detta är ju inte tillämpart på en motordel till en volvo normalt sett. Angånde bilar, så brukar några bilverstäder inte se mej efter garantiservicen normalt...
Jodå, visst är det jämförbart, då många "piratdelar" kommer från samma tillverkare som tillverkar originaldelen. Det är bara märket på kartongen och priset som skiljer.
 
Snailman
Det är i bilfallet betydligt svårare att avgöra om en piratdel är tillverkad av samme tillverkare, och handlar man på biltema, så har det väldigt sällan varit fallet för det jag behövt. Och handlar man dem på tex Mekonomen så har de ju sällan delar hemma, och då kan man ju inte se hur de är märkta innan köpet. Däremot är ju piratdelarna väldigt bra för att hålla nere priset på orginaldelar.

Men var och en får ju tro vad denne vill.

Det som är bra med vissa billiga firmor som rinkabyrör, är ju att man kan beställa extra delar så man inte blir utan om man räknat fel och sedan returnera det som blir över (har för mig man har 6 månader på sig där)
 
D
sville skrev:
Kan lägga in vad man som egen företagare utan anställda behöver deb. i timmen för att få en normal lön.
Enl. min revisor skulle jag, om jag vill ha 100:-/timme ut och fem veckors betald semester, behöva debitera 500:-/timme + moms.
Då räknar hon på att man har 30 debiterbara timmar/vecka och dessutom är försäkringarna inräknade där.
Kanske man skulle införa lite mer matte även för rörkrökare?

30 timmar/vecka och 500:-/timme ger ca 47*30*500=705,000:-/år (5 veckors semester).

Från detta får man betala runt 28% i egenavgifter, dvs man får kvar 0.72*705,000 = 507,600:-/år.

Det är ingen dålig årslön, en månadslön på 42,300:-. Sådana väldiga övriga kostnader kan inte en rörkrökare ha. Har själv egen rörelse (i annan bransch visserligen) och försäkringar och sådant jox är ganska försumbart . Reskostnader osv, tar ju rörkrökaren betalt för extra i vilket fall som helst, så de kostnaderna uppvägs av intäkterna.

Allt det där pratet om att man måste ta ut typ 5ggr så mycket för att få si och så mycket lön, är bara tomt prat som folk använder för att motivera höga priser. Det stämmer inte alls med verkligheten.

Ursäkta om ni tycker jag kommenterar ett gammalt msg...
 
ridax skrev:
Det är ingen dålig årslön, en månadslön på 42,300:-. Sådana väldiga övriga kostnader kan inte en rörkrökare ha.
Jag tippar att hans fasta kostnader är likvärdiga med mina och mina kollegors (vi är snickare och plattsättare), och vi ligger runt 10000:-/ mån om man räknar med billeasing, service, försäkringar, pensionssparande, telefon, verktyg och arbetskläder, kontorsmaterial och allt annat smått runt omkring.
Sen är 500:-/tim inte speciellt vanligt, snarare 400:- för en röris, och då försvinner ytterligare 8500:-/mån.
23800:- i månaden innan skatt är ingen höjdarlön med tanke på jobben som man emellanåt står och utför.

Skulle du gräva bajs för den lönen?
 
Betänk också, att en egenföretagare behöver sätta undan en slant till sin pension, eftersom han/hon inte har ngn avtalspension. Han/hon har inte heller de försäkringar som man har som anställd, utan behöver teckna sådana också.

Sen hävdar jag fortfarande att det är fritt fram att debitera vilken timpeng man vill, så länge man är överens med kunden.
Man driver ju ett företag för att tjäna pengar, inte för att det med nöd och näppe ska gå runt. Den företagare som säger ngt annat snackar skit.
 
D
ACME skrev:
Jag tippar att hans fasta kostnader är likvärdiga med mina och mina kollegors (vi är snickare och plattsättare), och vi ligger runt 10000:-/ mån om man räknar med billeasing, service, försäkringar, pensionssparande, telefon, verktyg och arbetskläder, kontorsmaterial och allt annat smått runt omkring.
Sen är 500:-/tim inte speciellt vanligt, snarare 400:- för en röris, och då försvinner ytterligare 8500:-/mån.
23800:- i månaden innan skatt är ingen höjdarlön med tanke på jobben som man emellanåt står och utför.

Skulle du gräva bajs för den lönen?
Bilkostnader som billeasing kan du glömma... det tar ju hantverkarna ut i form av reskostnader på fakturan... det skrev jag ju redan. Pensionsförsäkring... det får man allt räkna på den "privata delen" på lönen som alla andra som sparar i egna pensionsförsäkringar (att det sedan tekniskt skattemässigt ser lite annorlunda ut spelar ingen roll för principen).

Om ni kommer upp i "fasta kostnader" på 10,000:-/månad för en enkel egenföretagare som är ensam, så tro jag nog att det är ganska mycket runt omkring inräknat. Det är väl mosters strykjärn, brorsans TV, julklappar till släkten (för de får ju kontorsmaterial) osv...

För övrigt räknar du åt skogen... 705,000-120,000 = 585,000 * 0.72 = 421,200 / 12 = 35,100:-/månad. Skulle man sänka timtaxan till 400:-/timme (vilket iofs är totalt oväsentligt, eftersom resonemanget gick ut på att för att få ut 100:-/timme så var man tvungen att debitera 500:-/timme), så skulle kalkylen istället bli 47 * 30 * 400 = 564000 - 120,000 = 444,000 * 0.72 = 319,680 / 12 = 26,640:-.

Hur du får detta till 23,800:- vet jag inte, men det måste vara den högre matematiken... Oavsett om du får det till 26,640 eller till 23,800 så är det ju betydligt mer än 100:-/timme, som ju som sagt var utgångspunkten att slutresultatet bara skulle bli, då 100:-/timme är samma som 16,000:-/månad (om man räknar "total" arbetstid) och 12,000:-/månad om man räknar debiterad tid). Så en överdrift med ungefär det dubbla...

Vem som helst får i princip försöka ta så mycket betalt som den kan. Det är inte det jag invänder emot. Men att komma och påstå att man MÅSTE debitera 500:- för att i slutändan få ut en lön på en hundring/timme, det är inte vederhäftigt.
 
ridax skrev:
Pensionsförsäkring... det får man allt räkna på den "privata delen" på lönen som alla andra som sparar i egna pensionsförsäkringar (att det sedan tekniskt skattemässigt ser lite annorlunda ut spelar ingen roll för principen).
Hmm.. det får du förklara för en stackars trög röris.. Vad jag pensionssparar privat, och vad min arbetsgivare betalar in enligt VVS-avtalet är ju två olika saker.
Startar jag eget så mister jag ju den ena delen.
 
D
lordi skrev:
Hmm.. det får du förklara för en stackars trög röris.. Vad jag pensionssparar privat, och vad min arbetsgivare betalar in enligt VVS-avtalet är ju två olika saker.
Startar jag eget så mister jag ju den ena delen.
Du tycks ta för givet att avtalspension är en självklarhet som alla har? Så är inte fallet och oavsett så är den delen så liten, så det påverkar inte beräkningarna i någon större betydelse, typ några hundra per månad. Det de flesta avser med pensionssparande är privat pensionssparande, som du också kan göra som egenföretagare.

Det du pratar om är bara småpotatis som på intet sätt förändrar bilden. Sanningen är den att för att få en timlön på 100:- (16,000:-/månad), så krävs det att man gör ett nettoresultat på 22,222:-/månad (dvs debiterar 130 timmar * 171:- per månad om man bortser från kostnader). Om vi drar i ordentligt och säger att dina avtalspensioner, sjukförsäkringar (utöver det som staten ger) m.m. som du tycks ta som självklarheter, betalar 2,000:-/månad för detta och 10,000:-/månad för övriga kostnader, så blir det fortfarande bara 130 * 365:-/timme per månad. Att man skulle behöva debitera 500:- för att få ut en hundralapp är alltå en ruskig överdrift... Omvänt, för att det påståendet skulle vara sant, så skulle du vara tvungen att ha omkostnader på 42800:- + moms/månad! Du kan inte med hedern i behåll påstå att en ensam egenföretagare kommer upp i dessa kostnader som en normal hantverkare.
 
ridax skrev:
Kanske man skulle införa lite mer matte även för rörkrökare?

30 timmar/vecka och 500:-/timme ger ca 47*30*500=705,000:-/år (5 veckors semester).

Från detta får man betala runt 28% i egenavgifter, dvs man får kvar 0.72*705,000 = 507,600:-/år.

Det är ingen dålig årslön, en månadslön på 42,300:-. Sådana väldiga övriga kostnader kan inte en rörkrökare ha. Har själv egen rörelse (i annan bransch visserligen) och försäkringar och sådant jox är ganska försumbart . Reskostnader osv, tar ju rörkrökaren betalt för extra i vilket fall som helst, så de kostnaderna uppvägs av intäkterna.

Allt det där pratet om att man måste ta ut typ 5ggr så mycket för att få si och så mycket lön, är bara tomt prat som folk använder för att motivera höga priser. Det stämmer inte alls med verkligheten.

Ursäkta om ni tycker jag kommenterar ett gammalt msg...
Ridax, jag vet inte vilken bransch du är i, men försäkringskostnaderna är inte försumbara i byggnadsbranschen! Och angående mattekunskaperna för rörisar...borde väl vara svilles revisor du ska kasta skit på, inte på sville och alla andra rörisar, det var ju hon som påstod att man måste ta 500 spänn för att kunna få ut 100 i lön.
 
Jag tycker det är helt OK att en rörmokare och andra specialhantverkare debiterar 400-450kr/timmen, för det är något sådant som krävs om det skall gå runt för dem. I synnerhet om vi talar om jobb med enstaka timmar. Skall du ha åtskilliga arbetsdagars på ett bräde kan du säkert pruta 20-25%. Men, som sagts tidigare i tråden, för det priset får de vara något så när artiga, kunna passa tider och städa upp efter sig.

Jag tycker också att det är OK för en rörmokare att ha 30% marginal på det material de säljer, och kunna ta ansvar för det. Går något sönder så byts det ut, utan tjafs om att det skall reklameras någon annanstans.

Ett problem i sammanhanget är att vi har ett högt skattetryck i Sverige. Om du som egenföretagare, t.ex. bilmekaniker, skall anlita en rörmokare för att göra arbeten hemma, så är det en grotesk andel pengar som försvinner in till statskassanb från det att bilmekaninkerns kund betalar för sin reparation, till det att rörmokaren får skattade ärliga vita pengar i sin hand att handla vad man vill för.
 
Jo du Ridax, visst tar jag för givet att alla har avtalspension. Det har alla fackligt anslutna i byggbranschen.
Och sen verkar det som det finns fler än oss stackars obildade rörisar som behöver ta en kurs i matte. På 22000 i månaden lär det inte bli några 100 kr i timmen kvar efter skatt. (omräkningsfaktorn till månadslön är timlönX171,5 tim för övrigt)

Men iaf så gick jag in på Nuteks sida och gjorde en beräkning på vad jag bör debitera i timmen om jag skulle starta eget. Jag utgick ifrån att jag jobbar 2000 tim/år och kunde debitera 1500 tim. (räknade med 75% debiterbar tid som i ditt exempel) Månadskostnaden för verktyg, bil mm satte jag till 7000, egenligen lite lågt räknat, men en liten avgift för bilen kan man ju debitera kunden. Lönen som jag ville plocka ut är 150 kr/tim före skatt. (150-30% = 105)

Då såg det ut såhär:

Arbetskostnad : 293 kr /tim
Materialkostnad 0 (räknade enbart på tjänster inget mtrl)
Övriga kostnader 56 kr/tim

Summa 349 kr

Vill jag då ha en marginal på 20% så behöver jag debitera 419 kr+moms alltså 523 kr inkl moms/timme
 
D
lordi: Vem har sagt att det var 100:- EFTER SKATT? Det som skrevs var att man ville ha 100:- ut, så var man tvungen att debitera 500:-. Med 100:- ut, så tar jag för givet att man menar 100:- ut ur företaget (dvs lön). Att räkna lön efter skatt är ju omöjligt att generalisera eftersom skatten varierar beroende på hur mycket lön du har och var du bor. Det är väl inte alla fackligt anslutna som har avtalspension heller? Det är alla fackligt anslutna med kollektivavtal som har det. Men det är väl i stort sett samma sak i byggbranschen kanske... Angående Nuteks beräkning så verkar den väl vettig (beror ju iofs på vilka parametrar man stoppar in). Men sedan slänger du i slutet med att du vill ha 20% marginal också? Och så räknar du dessutom med "inkl. moms" priset? Varför kommer det med? Utgångspunkten var ju att för att "få ut" 100:-/timme så skulle man debitera 500:-/timme PLUS MOMS. Om du vill ha 20% marginal, så betyder det ju att du i själva verket vill ha ut 180:-/timme och inte 150:-/timme. 75% debiterbar tid var inte min utgångspunkt, det var den utgångspunkt som användes i exemplet som jag kommenterade (från revisorn), så jag lät det vara. Jag tror ju en egenföretagande hantverkare i dessa tider ligger på bra mycket högre andel debiterbar tid, men det varierar ju med konjunktur och andra förhållanden, så det får var och en avgöra själv hur mycket som man klarar att debitera ut.

Ardex: Ja, det var revisorn ifråga (om det nu var revisorn som verkligen sa så), som jag avsåg att kasta skit på. Jag har väl inte sagt att jag har kritiserat någon annan heller? Det är hela tiden påståendet att man skulle behöva debitera 500:- för att få ut 100:- i lön som jag har kritiserat. Jag vet inte vilka försäkringskostnader som en hantverkare har, men jag drog ju till med 2000:-/månad för försäkring+avtalspension, och det var ju mer än vad någon av hantverkarna som svarade mig, senare drog till med.

swetrot: Tja... det var väl lite av det jag ville komma åt... Alla tycks tro att vi har så otroligt högt skattetryck i Sverige att en kommentar som att "för att få ut 100:- i lön, så måste man debitera 500:-/timme + moms" accepteras och de flesta tycks tro på det. Jag vet inte vad du vill med ditt exempel om bilmekanikern som betalar en rörmokare "för att göra arbeten hemma". Lite svårt att kommentera då jag inte vet om du avser att rörmokaren anlitas för att göra något arbete som ingår i bilmekanikerns näringsverksamhet som en kostnad. Annars förstår jag inte riktigt vad det spelar för roll om kunden är en bilmekaniker eller något helt annat. Om vi antar att det är i näringsverksamheten som han anlitar rörmokaren och han betalar 100:- exkl. moms (moms betalar han ju inte) så får rörmokaren 100:- och får skatta ca 28% i egenavgifter och sedan runt 32% i kommunalskatt, dvs han får ut ca 49:-. Detta under förutsättning att han inte tjänar mer än 26400:-/månad. Då är ju inga kostnader som han har i firman medräknade och div. skatteeffekter som grundavdrag och div. andra skatteeffekter. Det kan slå lite både åt det ena och andra hållet beroende på hur hög årsinkomst rörmokaren i själva verket har. Att vi har högt skattetryck i Sverige tycks alla veta, så man kan dra till med vilka exempel som helst och man skall acceptera det snällt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.