Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
A
P pegr skrev:
Löjligt,
Här har ni en kort lista på siter med bra källinfo.
  • thelancet.com
  • ssi.dk
  • medrxiv.org
  • papers.ssrn.com
Alla dessa siter har info som papphattarna på FHM senare bekräftat ofta flera månader senare.
Illustration av en person vid ett skrivbord med dator och en person i dörröppning, med en pratbubbla om upptäckt information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Du får visa dessa studier som visar att effekten är borta efter 6 månader...
Data från Danska SSI. Redan efter fyra månader går effektiviteten ned i källaren. Graf som visar vacciners effektivitet mot COVID-19 över tid, jämför Pfizer och Moderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
A aka_the_barf skrev:
[länk]

notera att den inte är helt granskad än men det ser ju lite små dåligt ut. mRNA vaccinets fader säger själv att mRNA inte är det bästa men anledningen till att det gjordes är att det går snabbt, mycket snabbare än mer stabila och pålitliga konkurrenter. jag själv väntar på det protein baserade vaccinet från danmark. hoppas dock det kommer snabbt och är bra testat. protein baserade vaccin är gamla stabila och beprövade metoder.
[länk]

man behöver inga studier för att se att dagens vaccin som är dåliga mycket PGA att dom baseras på gen 1 av covid, dagens covid är gen 4 eller senare. vanliga influensa vaccin kan vara gamla innan de ens kommer ut PGA mutation. covid muterar minst lika mycket, säkert mycket mer PGA den höga smittorisken. Därav är att mer eller mindre alla påverkas, vaccinerade eller ej.
Du får läsa igenom artikeln istället för vakens referat.

P pegr skrev:
Data från Danska SSI. Redan efter fyra månader går effektiviteten ned i källaren. [bild]
Effektiviteten i skydd mot infektion ja. Men då får man specificera vad man talar om.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
J
A aka_the_barf skrev:
[länk]

Där har du även en video där dom förklarar vad som gäller.
Föredrar att läsa artikeln, att säga att effekten är borta efter 6 månader utifrån den är att både fel- och övertolka resultaten.

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3949410
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
S
Det är väl upp till var och en om man vill bli vaccinpundare.

Alla har rätt till vård, så länge kriminella skjuter varandra och får vård på bekostnad av skattebetalarna så ska man nog inte ens ta upp frågan om fri vård för något som inte är ens olagligt, dvs vägra ta vaccin.

Acceptera andras fria val att göra som de vill eller flytta till Nord Korea så slipper ni störa er på sådana friheter.
 
  • Gilla
pegr och 2 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Jo precis. Finns ju inga vaccinerad inlagda på sjukhusen.. inga svårt sjuka eller avlidna vaccinerade.. Sen är det inget som säger att dom inte hamnat där iaf, även om dom tagit vaccinet.
Visst, risken är mindre, men är inget vi kan veta.
Jodå, klart det finns - men de är nästan alla allmänt skröpliga i hög ålder, till skillnad mot de ovaccinerade på sjukhusen som ligger där i alla möjliga åldrar.
https://www.svt.se/datajournalistik/vaccinerade-och-ovaccinerade-pa-iva/
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Analogin med bilbälte är ju faktiskt klockren här.

Risken att skada sig i en krock är relativt låg, men många gånger högre om man åker utan bilbälte än med. Det finns vissa risker med att använda bilbälte och bara för att du använder bilbälte så är du inte 100% säker heller.

Sen finns det de som åker utan bilbälte som säger att det verkar som att de som har bilbälte känner sig odödliga med tanke på hur de kör.

En del åker fortfarande utan bälte för de har inte fått det bevisat att det är 100% säkert än.
Håller med. Jag har med körkort i 37 år alltid använt bälte i bilen. Men jag kan säga att om jag aldrig använt bältet hade jag suttit här som jag gör nu för jag har aldrig egentligen behövt det. Men det visste jag inte under 37 år.

En kollega i 30-40 års åldern vägrade vaccinet, han trodde att hans immunförsvar var överlägset andras. Han fick covid och blev inlagd på iva i flera veckor. Nu har han ändrat åsikt till 100%. Vaccinera säger han till alla för att få covid är något av det värsta du kan råka ut för. Du har dödsångest där var du ligger med syrgasmask och tror att du kommer att dö under flera veckor. Och dessutom kändes det bara dumt att behöva belasta sjukvården eftersom risken för det hade varit avsevärt mindre om jag vaccinerat mig. Och jo han är numera dubbelvaccinerad trots att han haft sjukdomen.
 
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
perra i skogen perra i skogen skrev:
En liten reflektion över folks beteende.

Var inne i affären idag och skulle handa lite. Brukar se till att jag håller lagom avstånd till folk, mest för deras skull om dom skulle vara rädda för tex covid-19 viruset..
Men vad är det man då råkar ut för?

Joo, blir ju nästan översprungen av folk, speciellt pensionärer eller i liknande åldrar.
Stod vid kyldisken och letade efter en vara, då trängde sig en av dessa personer in framför mig. Var tvungen ta ett steg bakåt för att inte behöva flåsa han i nacken.
Detta beteende upprepade sig 5 ggr till av olika personer i affären, på olika platser. Noll respekt på att hålla avståndet.

Så min fundering är nu, hur ska jag som person kunna ta hänsyn till andra och ev "skydda" dom mot smitta, när dom själva orsakar trängseln och är mer närgångna än vad jag tycker är okej. Detta för att dom inte vill vänta 5-10 sek på att jag ska hitta det har söker.
Nej det var inte mycket folk inte annars, så fanns absolut ingen anledning till att behöva trängas.

Men dom var kanske vaccinerade och därigenom odödliga?? Vad vet jag.

Men när man ser detta beteende så blir man ju ganska irriterad när "alla" skyller smittspridningen på en viss grupp av människor som väljer naturlig immunitet framför en konstgjord.
Varför inte vänligt be dem att hålla avstånd så att du inte smittar dem?
Det får dem kanske att tänka till lite.

Men annars håller jag inte med om att "alla" skyller smittspridningen på ovaccinerade efter att omikron kom men däremot är det ju alldeles för många ovaccinerade som tar upp plats på sjukhusen, vilket nästan alla av dem inte hade gjort om de hade vaccinerat sig.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
perra i skogen perra i skogen skrev:
Sen måste man ju även se vilka som behöver iva vård. Vilka grupper ligger där? Hur många i övrigt friska under 55år behöver denna vården?
För många!

Sjukhus består av mer än IVA.
De som är under 55 år och tillhör en riskgrupp har ju vaccinerat sig i större utsträckning så det är en överrepresentation av ovaccinerade som inte tillhör någon riskgrupp på sjukhusen. Det är för närvarande den totala belastningen på sjukhusen som ställer till med problem.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
perra i skogen perra i skogen skrev:
Visst är det ju så. Men 10ggr säger inget om man inte har en siffra att jämföra mot.
Först måste vi veta hur stor risken är för en vaccinerad att bli svårt sjuk..
Är det 1 på 10 då är ju 10ggr en stor siffra. Men är det 1 på 10000 är det ju en väldigt liten siffra.
Nej, det vi behöver veta är att risken för att en ovaccinerad ska behöva sjukhusvård är mycket större än att en vaccinerad behöver sjukhusvård (inkl. risken för sjukhusvård pga. vaccineringen).
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
perra i skogen perra i skogen skrev:
För väldigt många i övrigt friska är detta ingen svår sjukdom.
Men för alltför många blir det en svår sjukdom som nu belastar sjukvården i onödan.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
perra i skogen perra i skogen skrev:
Varför skulle jag ta ett läkemedel som jag till 99,9% inte behöver??
Ta vaccinet om du är rädd för viruset, är ju i första hand din egna säkerhet det gäller.
Okej, så om någon i din familj eller av dina vänner i morgon råkar ut för en trafik- eller skidolycka, hjärtinfarkt eller något annat som gör att de behöver sjukhusvård så anser du att det inte gör något att de får dålig vård på sjukhusen därför att sjukhusen har alldeles för många ovaccinerade covidpatienter.
Vems säkerhet är det då som påverkas?
Inte bara de som har bestämt sig för att inte vaccinera sig, eller hur?
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
perra i skogen perra i skogen skrev:
Varför chansa ta ett läkemedel som man än inte vet alla biverkningar det kan ge, när risken att bli svårt sjuk är extremt liten??
Risken för att bli sjuk av vaccinet är mycket lägre än risken att bli sjuk av covid.
Risken för att bli allvarligt sjuk av vaccinet är mycket lägre än risken att bli allvarligt sjuk av covid.
Risken för att avlida av vaccinet är mycket lägre än risken att avlida av covid.
Risken för att få symtom som varar mer än 3 månader av vaccinet är mycket lägre än risken för att få symtom som varar mer än 3 månader av covid.

Man vet mycket väl vilka biverkningar som uppstår efter vaccination, möjligen än så länge med undantag av gruppen 5-11 år men jag antar att du inte tillhör den gruppen.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Varför skulle jag ta ett läkemedel som jag till 99,9% inte behöver??
Ta vaccinet om du är rädd för viruset, är ju i första hand din egna säkerhet det gäller.
För att folk är värdelösa på att bedöma sannolikhet. Som du nyss bevisat.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
kashieda och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.