BiFuel BiFuel skrev:
[länk]

Handlar inte om geografi.
Det är ju mer en psykisk störning
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Jag funderar på att konvertera till vattenburen värme och sen ha både luft/vattenvärmepump och nån form av panna att elda med. Helst nåt som man kan elda ved i.
Jag har byggt ut 80 m2 och satsade då på vattenburen golvvärme, sedan konverterade jag gamla delen ca: 60 m2 till vattenburna element. Pannan IVT är sedan kopplad mot jordvärme, minskat förbrukning med 37% trots att jag värmer upp mer än dubbelt så mycket nu.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Att folk gör sin röst hörd skulle jag säga är motsatsen till diktatur. Snarare diktatur att invånarna sitter tyst med handen knuten i fickan samtidigt som politikerna ej agerar efter folkets bästa.

Men det verkar finnas någon utbredd känsla bland Sveriges invånare att det är fult att protestera och det rätta och ansvarsfulla är att snällt acceptera situationen och ej ställa till med besvär.
Å många ledande politiker kallar det för populism
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Å många ledande politiker kallar det för populism
Ja. En utmärkt metod.

I företagsvärlden så är enkla lösningar ofta vägen till framgång.

I politiken så är enkla lösningar populism som skall beläggas med skam.
 
  • Gilla
  • Haha
mnils och 4 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Ja. En utmärkt metod.

I företagsvärlden så är enkla lösningar ofta vägen till framgång.

I politiken så är enkla lösningar populism som skall beläggas med skam.
Eller så kan man göra som MPs Towatt
Dra rassekortet mot de som vet vad de snackar om:
Skärmdump av Twitter-konversation kring Sveriges behov av kärnkraft med grafer och kommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Elektra och 14 till
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Men förtjänar man sig att få ett bra jobb om man ej anstränger sig för att få ett bra jobb? Varför skulle vi få bättre ledare om vi ej anstränger oss för det?

Att lägga sin röst var fjärde år kan ju knappast räknas till att anstränga sig. Det tar max 2 timmar och ger mest en falsk känsla av att man kan påverka.

I alla tider har man påverkat genom att protestera och det gäller även idag.
Nja de som röstar har sin åsikt klar före valet..
Men visst finns det den skara som inte kan välja förens i sista stund
 
A
V vik_tor skrev:
Att folk gör sin röst hörd skulle jag säga är motsatsen till diktatur. Snarare diktatur att invånarna sitter tyst med handen knuten i fickan samtidigt som politikerna ej agerar efter folkets bästa.

Men det verkar finnas någon utbredd känsla bland Sveriges invånare att det är fult att protestera och det rätta och ansvarsfulla är att snällt acceptera situationen och ej ställa till med besvär.
Nu skriver du om början som leder till revolt..
medans jag skrev om vad det kunde leda till som vi kunnat se genom tiderna.
 
K Keski11 skrev:
Jag har byggt ut 80 m2 och satsade då på vattenburen golvvärme, sedan konverterade jag gamla delen ca: 60 m2 till vattenburna element. Pannan IVT är sedan kopplad mot jordvärme, minskat förbrukning med 37% trots att jag värmer upp mer än dubbelt så mycket nu.
Bor i 70-tals hus, platta på mark med uppreglat och isolerat golv. Så småningom kommer jag behöv riva upp golven och åtgärda ordentligt och då är det nog läge att dra rör för vattenburna element. Vattenburen golvvärme tror jag blir för dyrt att installera.
Jordvärme och bergvärme är bra, men funkar tyvärr inte för alla. Jag ha inte tomt nog för jordvärme och bergvärme tror jag inte är görligt där jag bor, men borde nog kolla för säkerhets skull.

Jag hade direktverkande el, men har bytt till luft/luft och dessutom nyligen bytt varmvattenberedaren. Förut låg jag på 18.500 kWh/år. 2021 hamnade jag på typ 12.500, men då har jag rätt kallt här och försöker spara varmvatten så mycket som möjligt.
 
Maskintok skrev:
Nu skriver du om början som leder till revolt..
medans jag skrev om vad det kunde leda till som vi kunnat se genom tiderna.
Sant. Jag ser det dock inte i historien att protester i en demokrati leder till diktatur. Snarare att protester i en demokrati förbättrar en demokrati.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Då är det ett fel som är trasigt hos Fortum.
Finns det hela fel? :cool:
 
A
V vik_tor skrev:
Sant. Jag ser det dock inte i historien att protester i en demokrati leder till diktatur. Snarare att protester i en demokrati förbättrar en demokrati.
protester är inte revolt med våld..
som jag skrev i början, när högaffeln kom in i bilden ;)
 
  • Gilla
vik_tor
  • Laddar…
A
K Kane skrev:
Finns det hela fel? :cool:
fråga vanheden;):rofl:
 
A
V vik_tor skrev:
Sant. Jag ser det dock inte i historien att protester i en demokrati leder till diktatur. Snarare att protester i en demokrati förbättrar en demokrati.
klart att man får protestera.
Men det som krävs är att en motion om tjänstemannansvarets återinförande läggs fram.
 
  • Gilla
Pära´n och 3 till
  • Laddar…
A
oavsett om vi har fredliga eller våldsamma protester så är det inget som ändrar faktumet att politiker och tjänstemän inte kan åtalas för sin utövning..
vilket är den främsta anledningen till att det kan och sker en massa saker inom våra myndigheter och organisationer...

Så vi behöver ha större transparens och lagliga krav att om man inte sköter sitt ämbete så skall man kunna bli ställd inför riksrätt.
Detta gäller även om man höjer sin egen lön under pandemier eller katastrof situationer.

alla beslut kommer med ansvar varför inte politikers?
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
J
Maskintok skrev:
njä men risken för skörbjugg är större.
näringsbrist får du om du inte får i dig tillräckligt med näring.. Men havre är ett av de sädesslag som innehåller mest med olika näringsämnen...

Så nej.
Ingen expert på näringsämnen men gissar att man behöver fler än de som havregryn innehåller. Sedan måste du äta ganska stora mängder för att täcka dagsbehovet. Lycka till med det. 100g havregryn är ca 3 dl… ‍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.