Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
perra i skogen perra i skogen skrev:
Ja just mot denna varianten, lika som för SARS och MERS. Men inte mot våra vanliga förkylningar.
Varför är det relevant?
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
J
perra i skogen perra i skogen skrev:
Fortfarande ett fritt val att röka.. alla vet om riskerna av rökning.

Är man i övrigt frisk och under 55år är det väldigt liten risk att just bli svårt sjuk av viruset. Visst finns det alltid några som blir det. Men överlag är dom väldigt få.
Sen kommer vi ju aldrig kunna vaccinera bort viruset, utan vi kommer nog alla få det I någon form.
Om ett tag tror ju forskarna att detta kommer bli ett av våra årliga återkommande coronavirus (förkylningar)
perra i skogen perra i skogen skrev:
Varför skulle jag ta ett läkemedel som jag till 99,9% inte behöver??
Ta vaccinet om du är rädd för viruset, är ju i första hand din egna säkerhet det gäller.
Ja, risken per person för yngre är liten... men tillsammans blir de tillräckligt många för att ställa till det rejält i vården. Så om man har någon känsla för sina medmänniskor väljer man att vaccinera bort sin lilla risk ändå - då man inte vet på förhand vem av alla de med liten risk som drar nitlotten.

perra i skogen perra i skogen skrev:
En genomgådd sjukdom ger ofta en bättre immunitet än vad vaccinet ger.
Är det jag menar med naturlig/konstgjord.
Detta har ju redan bemötts men det faller ju på sin logik då man först måste ta risken med smittan för att därefter få skyddet...
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Dumt att ta läkemedel i onödan.
Ja, det kan man ju tycka förstås. Men då får man nog finna sig i att många tycker att det är respektlöst, korkat och osolidariskt.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 9 till
  • Laddar…
J
perra i skogen perra i skogen skrev:
Varför jag använder bälte?? .
Du förstår tydligen inte det jag skriver.
Större risk att bli svårt skadad/dö av en trafikolycka än av viruset.
Dumt att ta läkemedel i onödan.
Nu har jag inga siffror på det, men genom att konstatera hur många svårt skadade av trafikolyckor man ser på IVA och vårdavdelningar kontra covid-patienter så tror jag faktiskt inte att det är i närheten av sant.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Detta har ju redan bemötts men det faller ju på sin logik då man först måste ta
Dessutom avtar skyddet med tiden (precis som med vaccinet) med den skillnaden att med vaccinet så går det med ganska hög precision räkna ut när man behöver fylla på sitt skydd. Och det kan man göra utan att riskera att smitta andra.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J
A aka_the_barf skrev:
Vissa säger att vaccinet är bekräftat säkert och inget säger att det skulle vara farligt på något sätt.

Det är därför AZ vaccin är så populärt och folk under 30 bör inte ta modernas tror jag för att man kan få hjärtsäcksinfektion.

Nya studier visar dessutom att vaccin effekten är mer eller mindre borta efter ca 6 månader.

jag har tagit många vaccin men dom är säkra och VÄL testade under många år och har förfinats för att vara så nära perfektion det går.

Skyddet verkar dessutom vara högst begränsat... 8 i min arbetsgrupp som är dubbelvaccinerade (2 är trippel) ligger hemma med corona. jag har haft en tidig genomgången infektion så jag och de 5 andra som haft det och inte heller är vaccinerade är alla friska.
jag behöver således inget vaccin då en genom gången infektion alltid ger bäst skydd.

hade detta varit ebola hade jag stått fört i vaccin kön...(om jag inte överlevt en infektion på något mirakulöst sätt)

vaccin är jätte bra och har räddat miljontals människor men jag vill spruta in testade och säkra saker i min kropp.
Du får visa dessa studier som visar att effekten är borta efter 6 månader...
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J
Nyfniken Nyfniken skrev:
Dessutom avtar skyddet med tiden (precis som med vaccinet) med den skillnaden att med vaccinet så går det med ganska hög precision räkna ut när man behöver fylla på sitt skydd. Och det kan man göra utan att riskera att smitta andra.
Så lagom tills vi andra tar dos 4 så ordnar de med naturlig immunitet från covid-omgång 1 ett covid-paty för att fylla på den naturliga inmuniteten :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
J Nyfniken skrev:
Ja, risken per person för yngre är liten... men tillsammans blir de tillräckligt många för att ställa till det rejält i vården. Så om man har någon känsla för sina medmänniskor väljer man att vaccinera bort sin lilla risk ändå - då man inte vet på förhand vem av alla de med liten risk som drar nitlotten.



Detta har ju redan bemötts men det faller ju på sin logik då man först måste ta risken med smittan för att därefter få skyddet...
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, det kan man ju tycka förstås. Men då får man nog finna sig i att många tycker att det är respektlöst, korkat och osolidariskt.
Så solidaritet är att ta läkemedel man inte vill, mot en svår sjukdom man knappt riskerar få? .
Tydligen har vi olika syn på livet och våra kroppar..
 
  • Gilla
Dayangel och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Så lagom tills vi andra tar dos 4 så ordnar de med naturlig immunitet från covid-omgång 1 ett covid-paty för att fylla på den naturliga inmuniteten :crysmile:
Det blir till att hyra en festlokal i Järna. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Så solidaritet är att ta läkemedel man inte vill, mot en svår sjukdom man knappt riskerar få?
Ja, det tycker väl i vart fall 80-85%...
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
J
perra i skogen perra i skogen skrev:
Så solidaritet är att ta läkemedel man inte vill, mot en svår sjukdom man knappt riskerar få? .
Tydligen har vi olika syn på livet och våra kroppar..
Och likväl ligger dina gelikar inlagda på sjukhus och tar plats och resurser från andra helt i onödan.

Edit: @perra i skogen vad är det att skratta åt? Lidandet hos de med liten risk som trots allt blev rejält sjuka? Att andra får slita för att rädda deras liv helt i onödan? Att andra inte kan få den vård de behöver?
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Dessutom avtar skyddet med tiden (precis som med vaccinet) med den skillnaden att med vaccinet så går det med ganska hög precision räkna ut när man behöver fylla på sitt skydd. Och det kan man göra utan att riskera att smitta andra.
Vad menar du med att inte riskera smitta andra??
Du vet att det skiljer max 2 dygn mellan en vaccinerad och en ovaccinerad när det gäller smittspridning. Hoppas verkligen inte du tror att du inte kan smitta andra när du är vaccinerad..
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Och likväl ligger dina gelikar inlagda på sjukhus och tar plats och resurser från andra helt i onödan.
Jo precis. Finns ju inga vaccinerad inlagda på sjukhusen.. inga svårt sjuka eller avlidna vaccinerade.. Sen är det inget som säger att dom inte hamnat där iaf, även om dom tagit vaccinet.
Visst, risken är mindre, men är inget vi kan veta.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Vad menar du med att inte riskera smitta andra?
När en vaccinerad människa ska förnya sitt skydd, så gör man det med vaccin. Vaccin smittar inte.

När en ovaccinerad människa ska förnya sitt skydd, så är det genom sjukdom. Då smittar man. Man smittar mer och längre än en vaccinerad.

Du har naturligtvis rätt i det att när en vaccinerad blir sjuk så smittar ju även den. Men du måste ju ändå förstå att "max två dygn" är en ofantlig skillnad när vi pratar om totalt 5 eller 3 dygn. Det är nästan en halvering av smittspridningen.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
När en vaccinerad människa ska förnya sitt skydd, så gör man det med vaccin. Vaccin smittar inte.

När en ovaccinerad människa ska förnya sitt skydd, så är det genom sjukdom. Då smittar man. Man smittar mer och längre än en vaccinerad.

Du har naturligtvis rätt i det att när en vaccinerad blir sjuk så smittar ju även den. Men du måste ju ändå förstå att "max två dygn" är en ofantlig skillnad när vi pratar om totalt 5 eller 3 dygn. Det är nästan en halvering av smittspridningen.
Hur många, vaccinerad som ovaccinerad, springer runt på stan och smittar när man är sjuk menar du?
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.