Inflationen är utom kontroll, nästan allt blir bara dyrare och det är ofta med tvåsiffriga procentsatser.

Var ska detta sluta?

Är du orolig?

Skriv av dig, spå framtiden, öppna ditt hjärta, håll tummarna!
 
  • Linjediagram som visar inflationstrend 2013-2021 med texter "OMG" och "Yippee!" vid toppar och dalar.
  • Haha
arkTecko
  • Laddar…
1: på botten

2: nej jag är inte orolig alls :) väntar på att allt ska gå åt skogen.
 
  • Älska
Darling McFluff
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
1: på botten

2: nej jag är inte orolig alls :) väntar på att allt ska gå åt skogen.
Varför är det på botten månntro?
 
Inte orolig. Mest irriterad. Det går ju att förutse såna här saker och vidta åtgärder i förväg. Men det är ju ändå tråkigt att behöva göra det
 
G GVR4 skrev:
Inte orolig. Mest irriterad. Det går ju att förutse såna här saker och vidta åtgärder i förväg. Men det är ju ändå tråkigt att behöva göra det
Hur förutser man det då? Och hur vet man hur länge den kommer stiga?

Om man som låntagare binder räntan vilken bindningstid ska man välja?
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Hur förutser man det då? Och hur vet man hur länge den kommer stiga?

Om man som låntagare binder räntan vilken bindningstid ska man välja?
Jadu efter en topp kommer en dal. Att folk köper hus för 2 miljoner när dom låg ute för 800 000 kr är en bra indikation på en topp. Nu väntar vi bara på dalen som kommer runt mitten av 2022 och början av 2023 :) en sån här topp och valår på det då väntar inte bra saker haha eller jo bra för oss som förberett oss :)
 
  • Gilla
Darling McFluff och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Hur förutser man det då? Och hur vet man hur länge den kommer stiga?

Om man som låntagare binder räntan vilken bindningstid ska man välja?
Allting går i cykler. Det visste t.o.m mayaindianerna. Exakt när saker kommer ske är ju svårt att veta. Men genom att vara förutseende och ha parallella lösningar så behöver man ju inte påverkas så mycket av vad som sker med ekonomi och samhälle osv.
 
G GVR4 skrev:
Allting går i cykler. Det visste t.o.m mayaindianerna. Exakt när saker kommer ske är ju svårt att veta. Men genom att vara förutseende och ha parallella lösningar så behöver man ju inte påverkas så mycket av vad som sker med ekonomi och samhälle osv.
Vad för parallella lösningar?
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Vad för parallella lösningar?
Odla egna grisar och tomater. Gör inte alla det?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Till att börja med så är det en bra idé att vara skuldfri. Och äga mark som ger en livsnödvändigheterna. Jag har vatten från marken. Ved att elda och mark att odla osv. Nu när elen blivit dyr t.ex är det ju bara elda ved istället. Blir maten dyr är det ju bara odla egen istället. Nu är jag ju ganska bekväm av mig så det är väl inget jag har lust med om jag inte behöver. Men bättre det än att hamna på gatan som en del kanske blir tvungna till.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Till att börja med så är det en bra idé att vara skuldfri. Och äga mark som ger en livsnödvändigheterna. Jag har vatten från marken. Ved att elda och mark att odla osv. Nu när elen blivit dyr t.ex är det ju bara elda ved istället. Blir maten dyr är det ju bara odla egen istället. Nu är jag ju ganska bekväm av mig så det är väl inget jag har lust med om jag inte behöver. Men bättre det än att hamna på gatan som en del kanske blir tvungna till.
Att vara skuldfri och äga mark brukar hänga ihop med vilka förutsättningar man har, hur gjorde du då?
 
K katho75 skrev:
Odla egna grisar och tomater. Gör inte alla det?
Jag tror det men är inte riktigt säker
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Till att börja med så är det en bra idé att vara skuldfri. Och äga mark som ger en livsnödvändigheterna. Jag har vatten från marken. Ved att elda och mark att odla osv. Nu när elen blivit dyr t.ex är det ju bara elda ved istället. Blir maten dyr är det ju bara odla egen istället. Nu är jag ju ganska bekväm av mig så det är väl inget jag har lust med om jag inte behöver. Men bättre det än att hamna på gatan som en del kanske blir tvungna till.
Är väl snarare bra att ha skulder, de äts ju upp av inflationen... ;)
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Att vara skuldfri och äga mark brukar hänga ihop med vilka förutsättningar man har, hur gjorde du då?
Ja inte är jag född med silversked i mun iaf. Blåser man pengar på nöjen och resor och andra saker i första hand och tycker stadslivet är viktigt så går det ju inte uppnå. Det är bara en fråga om prioriteringar för det mesta.
 
Magnus E K
Om man både har en högt belånad bostad och en betydande aktieportfölj (har själv ingetdera) kan det vara läge att sälja av en del av aktierna för att amortera på bolånet, innan börsen rasar och räntorna stiger. Även om man gissar fel om utvecklingen så är det inte helfel att minska risken på det viset.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.