hsd hsd skrev:
Åsså momsen....+25%
Den hade jag faktiskt räknat med i mina siffror.
 
Mjahopp, då har jag fått fakturan för december.

Landade på 6449 kr för 1769 kWh, inkl moms, skatt, överföring, nät etc.
December 2020 hade jag en totalkostnad på 2361 kr så det är alltså nästan tre gånger så mycket 2021, men jag hade faktiskt 25% högre förbrukning 2021 så... ja.:rolleyes:
 
Det råkar inte vara någon här som har lagrat samtliga timpriser för det gångna året? Eller vet var det går att få tag på?

Jag är ej Tibber kund och har därför inte tillgång till deras API, om det nu går att få ut den datan därifrån.
 
nerdybynature nerdybynature skrev:
Det råkar inte vara någon här som har lagrat samtliga timpriser för det gångna året? Eller vet var det går att få tag på?
Kolla här:

https://www.nordpoolgroup.com/historical-market-data/

Sätt filtret till "Elspot prices" och "Hourly" (eller vilken upplösning som än önskas).
 
  • Älska
nerdybynature
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Kolla här:

[länk]

Sätt filtret till "Elspot prices" och "Hourly" (eller vilken upplösning som än önskas).
Perfekt! Tack!
 
Intressant tråd detta, att t ex investera i smarta styrsystem för att mer överskådligt kontrollera fastighetens stora elförbrukare. Med god planering lägga en del av driftstimmarna för uppvärmningen, laddning av bil, varmvattenberedare etc, under dygnets lågpristimmar. Under de senaste månaderna har många gjort en del observationer på nordpols hemsida eller gridio gratis app och sett att eltimpriset kan vara upp till 50 gånger lägre jämfört med dygnets högsta timpris/kwh, så här finns mycket pengar att spara med styrning t ex via app. Helt plötsligt så blir konverteringar från eluppvärmning till dyrare vattenburna Värmepumpssystem inte helt självklart, utan rentav kanske det istället blir en investering i nya wifi uppkopplade direktelelement, nyttja husets värmetröghet och t o m spara en del pengar med direktel...! Vad tror ni?
 
S krypgr-direktel-ftx skrev:
Intressant tråd detta, att t ex investera i smarta styrsystem för att mer överskådligt kontrollera fastighetens stora elförbrukare. Med god planering lägga en del av driftstimmarna för uppvärmningen, laddning av bil, varmvattenberedare etc, under dygnets lågpristimmar. Under de senaste månaderna har många gjort en del observationer på nordpols hemsida eller gridio gratis app och sett att eltimpriset kan vara upp till 50 gånger lägre jämfört med dygnets högsta timpris/kwh, så här finns mycket pengar att spara med styrning t ex via app. Helt plötsligt så blir konverteringar från eluppvärmning till dyrare vattenburna Värmepumpssystem inte helt självklart, utan rentav kanske det istället blir en investering i nya wifi uppkopplade direktelelement, nyttja husets värmetröghet och t o m spara en del pengar med direktel...! Vad tror ni?
Tveksamt för den stora massan. Kanske för den enskilda individer som är tekniskt intresserade. Men man vet aldrig.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag har problem med vår skyhöga elräkning. Vi har Tibber och elpriserna ändras timma för timma.

I den här tråden tänkte jag dag för dag presentera alla dygnets timpriser. Detta gör jag inte bara för att bearbeta min ångest, utan också visa de som inte känner till vad timprisavtal är hur fruktansvärt dyrt det är idag och hur priset ändrar sig timma för timma.

Genomsnittpriset för el idag fredagen den 17 december 2021 är 240 öre per kWh i södra Sverige där vi bor. Nätavgiften är exkluderad.

Högsta elpriset idag var mellan klockan 8 och 9 då priset var 489 öre per kWh + 67 öre per kWh i nätavgift. Totalt 556 öre per kWh.

[bild]

Genomsnittspriset imorgon lördagen den 18 december 2021 är 131 öre per kWh (+ 67 öre per kWh i nätavgift) i södra Sverige.

[bild]
Hej!
Har läst en bit i tråden och undrar om du TS har kvar Tibber och om du är nöjd? Lärdomar? Även andra med kunskap eller erfarenhet av timpris får gärna hoppa in. Vi som haft fast elpris i tio år står plötsligt med rörligt elavtal och funderar på vad vi ska göra inför vintern. Jag grunnar särskilt på hur man hanterar att t.ex. jordvärmepannan vill värma upp huset när det är hög avgift - om jag inte vill köpa extraprylar från Tibber för att reglera det? Fick lite känslan av att de säljer en tjänst, men den fungerar bara som utlovat om man har alla deras prylar eller ett totalt smart hem från början.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MmeMim MmeMim skrev:
Hej!
Har läst en bit i tråden och undrar om du TS har kvar Tibber och om du är nöjd? Lärdomar? Även andra med kunskap eller erfarenhet av timpris får gärna hoppa in. Vi som haft fast elpris i tio år står plötsligt med rörligt elavtal och funderar på vad vi ska göra inför vintern. Jag grunnar särskilt på hur man hanterar att t.ex. jordvärmepannan vill värma upp huset när det är hög avgift - om jag inte vill köpa extraprylar från Tibber för att reglera det? Fick lite känslan av att de säljer en tjänst, men den fungerar bara som utlovat om man har alla deras prylar eller ett totalt smart hem från början.
Nödlösningen de timmarna under de dagarna som priset sticker upp över tio kronor (var nästan tio några timmar redan förra vintern) är helt enkelt att stänga av manuellt. Med timpris kan man i alla fall påverka; med så kallat "rörligt" betalar man ju som om man hade konsumerar mest de timmarna. Behövs inte Tibber för det: vilket bolag som helst duger lika bra.
 
MmeMim MmeMim skrev:
Hej!
Har läst en bit i tråden och undrar om du TS har kvar Tibber och om du är nöjd? Lärdomar? Även andra med kunskap eller erfarenhet av timpris får gärna hoppa in. Vi som haft fast elpris i tio år står plötsligt med rörligt elavtal och funderar på vad vi ska göra inför vintern. Jag grunnar särskilt på hur man hanterar att t.ex. jordvärmepannan vill värma upp huset när det är hög avgift - om jag inte vill köpa extraprylar från Tibber för att reglera det? Fick lite känslan av att de säljer en tjänst, men den fungerar bara som utlovat om man har alla deras prylar eller ett totalt smart hem från början.
Nej, vi har inte kvar Tibber. Jag tycker inte timpris hos Tibber passade oss som jobbar mycket hemifrån och som har ett behov av att ladda bilen dagtid. Jag lyckades inte anpassa hushållets förbrukning till när det är som billigast.

Idag har vi rörligt elavtal hos Skellefteå Kraft.
Jag har kvar produkten Pulse som mäter elförbrukningen i realtid som jag kan se i Tibbers app, men eftersom jag inte får se några historiska värden, bara några timmar tillbaka, så tycker jag inte att tjänsten är särskilt användbar för mig. Jag får inte heller se några timpriser i deras app, det får jag kolla på på Nordpools hemsida.

Skärmbild av Tibbers app visar realtids elförbrukning på 650 watt och dagens förbrukningsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MmeMim och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Nej, vi har inte kvar Tibber. Jag tycker inte timpris hos Tibber passade oss som jobbar mycket hemifrån och som har ett behov av att ladda bilen dagtid. Jag lyckades inte anpassa hushållets förbrukning till när det är som billigast.

Idag har vi rörligt elavtal hos Skellefteå Kraft.
Jag har kvar produkten Pulse som mäter elförbrukningen i realtid som jag kan se i Tibbers app, men eftersom jag inte får se några historiska värden, bara några timmar tillbaka, så tycker jag inte att tjänsten är särskilt användbar för mig. Jag får inte heller se några timpriser i deras app, det får jag kolla på på Nordpools hemsida.

[bild]
Menar du att Pulsen visar inget om man inte har elavtal hos Tibber ?
 
MmeMim MmeMim skrev:
Hej!
Har läst en bit i tråden och undrar om du TS har kvar Tibber och om du är nöjd? Lärdomar? Även andra med kunskap eller erfarenhet av timpris får gärna hoppa in. Vi som haft fast elpris i tio år står plötsligt med rörligt elavtal och funderar på vad vi ska göra inför vintern. Jag grunnar särskilt på hur man hanterar att t.ex. jordvärmepannan vill värma upp huset när det är hög avgift - om jag inte vill köpa extraprylar från Tibber för att reglera det? Fick lite känslan av att de säljer en tjänst, men den fungerar bara som utlovat om man har alla deras prylar eller ett totalt smart hem från början.
Har nu haft timpris i typ 2 år och har hamnat under det rörliga priset varje månad utan att egentligen ha ändrat någonting så för min del har det enbart varit positivt och har sparat en hel del på det. Detta utan någon smart styrning öht. Kör diskmaskinen på natten, det är väl typ det :)

Om man förbrukar el ungefär som genomsnittet så kommer ett timpris aldrig bli dyrare än ett vanligt rörligt pris så jag tror att det enbart finns fördelar. Den största (enligt mig) är att man har koll hela tiden och kan undvika eventuella jättedyra timmar om man vill istället för att få en överraskning i slutet på månaden när fakturan kommer eftersom det vanliga rörliga är volymvägt för hela kundgruppen och din egen förbrukning spelar ingen roll alls egentligen.
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Har nu haft timpris i typ 2 år och har hamnat under det rörliga priset varje månad utan att egentligen ha ändrat någonting så för min del har det enbart varit positivt och har sparat en hel del på det. Detta utan någon smart styrning öht. Kör diskmaskinen på natten, det är väl typ det :)

Om man förbrukar el ungefär som genomsnittet så kommer ett timpris aldrig bli dyrare än ett vanligt rörligt pris så jag tror att det enbart finns fördelar. Den största (enligt mig) är att man har koll hela tiden och kan undvika eventuella jättedyra timmar om man vill istället för att få en överraskning i slutet på månaden när fakturan kommer eftersom det vanliga rörliga är volymvägt för hela kundgruppen och din egen förbrukning spelar ingen roll alls egentligen.
Det jag undrar är om Tibber kan vara "effektiv" för familjer som är hemma/jobbar hemifrån dagtid, när elen är som dyrast.
Det kan vara svart att styra värme kostnaderna när man vistas hemma under de perioden :thinking:
Klart kan man köra diskmaskinen under natten. Tvättmaskinen kanske. Men värmepumpen?
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
C CrazyAnt4 skrev:
Det jag undrar är om Tibber kan vara "effektiv" för familjer som är hemma/jobbar hemifrån dagtid, när elen är som dyrast.
Det kan vara svart att styra värme kostnaderna när man vistas hema under de perioden :thinking:
Klart kan man köra diskmaskinen under natten. Tvättmaskinen kanske. Men värmepumpen?
Så går även mina funderingar just nu. Vi går hemma båda som föräldralediga och iaf jag kommer vara det ända till januari. Får lägga om en stor del av schemat känns det som men om man lagar maten på lunchen så spar man nog en del.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Nej, vi har inte kvar Tibber. Jag tycker inte timpris hos Tibber passade oss som jobbar mycket hemifrån och som har ett behov av att ladda bilen dagtid. Jag lyckades inte anpassa hushållets förbrukning till när det är som billigast.

Idag har vi rörligt elavtal hos Skellefteå Kraft.
Jag har kvar produkten Pulse som mäter elförbrukningen i realtid som jag kan se i Tibbers app, men eftersom jag inte får se några historiska värden, bara några timmar tillbaka, så tycker jag inte att tjänsten är särskilt användbar för mig. Jag får inte heller se några timpriser i deras app, det får jag kolla på på Nordpools hemsida.

[bild]
Tack för återkoppling. Alltid intressant att höra längre fram vilka resultat som blivit. Känns oerhört osäkert att våga gå in i vintern med rörligt avtal då ingen binder oss under 300… vi hade turen att ha bundet hela förra vintern till 65 öre men nu är det slut med det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.