A
estwing estwing skrev:
1992 sattes rekordet för en 3 månaders ränta på 24 %. DÅ går man under samt man gör det ej ensam.
80-talet gick ej rörlig under 10%. 90-talet knappt under 8%.
Finanskrisen -08 låg storbankerna på ca 8%. 2012 låg den rörliga på ca 4%.

Alltså vi lever idag så flashigt så typ alla drar på sig massa skulder och blir begravda i i skulderna om räntan skulle gå upp några %.
Ingen klagar nu hur gött vi lever egentligen.

Stora delen av vi alla i sverige sprätter pengar på tokdyra resor och bilar, prylar höger och vänster.
Sen dyker en elfsktura på nån tusing ner i brevlådan och många blir som Matadoren:
Han sliter av sig håret……..
Jag försöker iaf investera och spara för när bubblan spricker så tänker jag köpa billiga bostäder för att sedan ligga på ett tag framöver och sälja sen…….
Ja det är riktigt..
många blir hysteriska..
Men inte så konstigt.. det är så många reagerar inför ett ovisst hot eller oförutsedd händelse... Det skapas en oro och otrevlig känsla i kroppen..

Jag har säkert en faktura på runt 1000 kr för december.. (inte fått den ännu)
Men det har jag räknat med då november var på runt 450 kr..

Inget jag hoppar av glädje över men jag blir inte toanödig heller...
höjer på ögonbrynet och sedan är det betalt..
Men jag förstår varför vissa reagerar.. Och det måste man få göra..
 
  • Gilla
estwing
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Vad då dåliga avtal, de erbjuder ett pris som vi är villiga att sälja för. Om vi värderar vår el högre än EU är beredda att betala så säljer vi inte.
Du vet om hoppas jag att Stefan skrev på avtal som hindrar Sverige att stoppa försäljning av el så länge naturgas från öst innehar högt pris..
 
Nej, det är inget avtal jag känner till. Det låter väldigt konstigt om vi får införa exportbegränsningar om gaspriset går ner.
 
Maskintok skrev:
Ja det är riktigt..
många blir hysteriska..
Men inte så konstigt.. det är så många reagerar inför ett ovisst hot eller oförutsedd händelse... Det skapas en oro och otrevlig känsla i kroppen..

Jag har säkert en faktura på runt 1000 kr för december.. (inte fått den ännu)
Men det har jag räknat med då november var på runt 450 kr..

Inget jag hoppar av glädje över men jag blir inte toanödig heller...
höjer på ögonbrynet och sedan är det betalt..
Men jag förstår varför vissa reagerar.. Och det måste man få göra..
Man måste få reagera såklart.
Man kan minimera det genom att då sänka värmen, tvätta på andra tider mm mm Om man har det knapert.
Jag kan inte åka på resor hit å dit lr ut å käka varje dag.
Jag får tänka om och planera.
Gäller väl här med
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inget avtal jag känner till. Det låter väldigt konstigt om vi får införa exportbegränsningar om gaspriset går ner.
inte det som det handlar om.
utan vi skulle inte ha rätt att neka.
Och sedan när eller om naturgasen blir billigare så skulle export nivån sjunka.
 
Nej, vill vi mara med i den fria inre marknaden så måste ju det gälla åt båda hållen och på alla varor. Vi kan inte ensidigt hitta på undantag.
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
A
estwing estwing skrev:
Man måste få reagera såklart.
Man kan minimera det genom att då sänka värmen, tvätta på andra tider mm mm Om man har det knapert.
Jag kan inte åka på resor hit å dit lr ut å käka varje dag.
Jag får tänka om och planera.
Gäller väl här med
självfallet.
Det kallas eget ansvar.
Men samtidigt så måste det finnas lite propositioner till en ökning på energi..
Om staten tabbar sig får de ta smällen själv först.. dvs myndigheten får ansöka om mer anslag och då får regeringen gå till riksdagen med motion om hur man ska gå vidare..
Här har man jobbat i det dolda
 
  • Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte de 2% som sätter priset. Det är den totala efterfrågan. Uppenbarligen är ju 100% av kunderna beredda att betala det priset för att få el. Inte 2%.
För Sveriges kunder skulle jag använda ordet tvingade och inte beredda. Länder som importerar el från Sverige är dock beredda att betala det priset.

Jag förstår att producenterna säljer till den som betalar bäst.
estwing estwing skrev:
1992 sattes rekordet för en 3 månaders ränta på 24 %. DÅ går man under samt man gör det ej ensam.
80-talet gick ej rörlig under 10%. 90-talet knappt under 8%.
Finanskrisen -08 låg storbankerna på ca 8%. 2012 låg den rörliga på ca 4%.

Alltså vi lever idag så flashigt så typ alla drar på sig massa skulder och blir begravda i i skulderna om räntan skulle gå upp några %.
Ingen klagar nu hur gött vi lever egentligen.

Stora delen av vi alla i sverige sprätter pengar på tokdyra resor och bilar, prylar höger och vänster.
Sen dyker en elfsktura på nån tusing ner i brevlådan och många blir som Matadoren:
Han sliter av sig håret……..
Jag försöker iaf investera och spara för när bubblan spricker så tänker jag köpa billiga bostäder för att sedan ligga på ett tag framöver och sälja sen…….
Jag bryr mig inte så mycket för egen del. Till sommaren kommer jag vara självförsörjande på el. Jag har 52kWp solpaneler på pall som snart kommer monteras upp på maskinhallen. Och till sommaren kommer jag ha ytterligare 80kWp som skall monteras på markstativ. Kraftigt överdimensionerat så att jag kan klara mig även på vintern. Senaste maskinhallen jag byggde på 440kvm har 550mm isolering i taket och 340mm i väggarna. Har 22 grader varmt även de kallaste dagarna med en enda FH50 värmepump.

För egen del kan jag kapa servisledningen nästa år.

Ni som säkrat upp för er egen del och sen skall kasta gödsel på andra invånare som klagar över landets ohållbara situation bör kanske bli lite mer medmänskliga mot era medmänniskor.

Jag blir inte upprörd för ev hög faktura. Jag blir upprörd över att det är för jävligt hur Sveriges invånare skall bli matade med propaganda i 8 år att vi ej har elbrist för att sedan rövknullas när kylan kommer och Sverige väljer att exportera el dyrt som sedan sätter marknadspriset inom landet.
 
  • Gilla
heimer och 8 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
självfallet.
Det kallas eget ansvar.
Men samtidigt så måste det finnas lite propositioner till en ökning på energi..
Om staten tabbar sig får de ta smällen själv först.. dvs myndigheten får ansöka om mer anslag och då får regeringen gå till riksdagen med motion om hur man ska gå vidare..
Här har man jobbat i det dolda
Hejja lövet(not)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Nej, vill vi mara med i den fria inre marknaden så måste ju det gälla åt båda hållen och på alla varor. Vi kan inte ensidigt hitta på undantag.
Säg det till EU istället.
Det kan kallas för fri marknad men det är bara ett sätt att få åt sig resurser på.
 
  • Gilla
Pära´n och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
T Thomas' skrev:
Jaså, det tycker du inte att den gör. Motivera gärna varför, då tråden behandlar höga elräkningar.

Jättebra. Då tycker jag du ska stå fast vid rörligt.
Gör dig gärna omaket att ägna 3 sekunder till att läsa TS första inlägg inklusive frågan "hur ser era elräkningar ut?" innan Du definierar vad som ska få lov att skrivas i tråden. Mitt inlägg besvarade TS fråga.
Dina inlägg hittills har lett till att jag är helt ointresserad av vad du anser om andra människor, inklusive mitt elavtalsval, så sluta upp med att kommentera mina inlägg, är du snäll. :rolleyes:
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
själva frågan handlar inte så mycket om rörligt eller fast avtal utan vilka underliggande orsaker som lett oss fram dit vi är i dag med prisläget.
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
Eriksgatan
V mutalisken skrev:
Vi har rörligt månadsmedelpris. Vi hade kommit ned en hel del i pris om vi hade timdebitering. Vi kan ladda huset med värme på natten och köra alla maskiner samt ladda bilen då.
Så har vi också gjort i vinter. Använder husets värmetröghet och sätter på värme, VVB och laddar elbilen nattetid. Luftvärmepumpen får vara på under dagen för cirkulationens skull. Kan fortfarande duscha när vi vill, bara det att VVB inte går på direkt efteråt utan först till natten. I vår blir det 20 kWp solel + 10 kWh batterier och då behöver vi aldrig mer tänka på det. Därutöver en "diverter" som laddar varmvatten till VVB och panna så fort solen ger lite överskott.
 
A
förstår inte riktigt varför man ger sig på Ryssland när det gäller gasen..

Det finns många aktörer på den europeiska marknaden för gas.. Och de agerar inte med politiska mål utan följer marknaden..

Brasilien köper rejält med energi från USA trots att landet har vattenkraft som stor energikälla.. Men efter torka så behövdes annan källa.

Samma i Europa..
Man stänger ner verk sedan har man väldigt små förutsättningar till att lagra gas, då hinner annan på marknaden köpa upp mycket gas..

samt att tidigare år så har kyla slagit hårt emot Europa... Och det har satt sina spår i resurserna..

Men att aktivt skylla på Ryssland och att Putin skruvar åt kranen stämmer inte..
utan det är klimatmålen som vissa trodde skulle vara utan påverkanseffekt som nu visar sig... Och det kunde vilken 5 åring som helst ha räknat ut...
 
  • Gilla
spider22 och 2 till
  • Laddar…
Ok, nu blottar jag min okunskap här men vad är det som skiljer när jag verkar kunna teckna fast prisavtal på 5 år på ca 79 öre (via Elskling) eller 119 öre hos Vattenfall (mitt befintliga elbolag). Som lägst har jag betalat 44öre i somras. Känns som en orimlig skillnad om villkoren är relativt lika. Vad missar jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.