V
V vik_tor skrev:
Jag uppmanar alla som får en chockfaktura att bestrida den i sin helhet samtidigt som man byter elhandelsbolag. Detta kommer jag att göra bestämt. Det är elhandelsföretagets uppgift att via kontrakt säkra acceptabelt inköpspris till sina kunder som har rörligt elpris.

Elhandelsföretaget får sedan ändra sina rutiner eller lägga in ett klagomål hos regeringen att dom ej kan bedriva verksamhet under rådande omständigheter där svenska kraftnät misslyckats med att säkra upp kapaciteten från norra till södra Sverige samtidigt som el exporteras ner till kontinenten för att maximera energiproducenternas vinst.

Det fungerar inte att elhandelsbolag säkrar upp längre kontrakt gentemot producenter där elhandelsbolaget betalar kanske 30öre/kWh, men sedan säljer vidare denna el för 190öre/kWh till konsumenter som har rörligt elpris enbart för att vissa europeiska länder har tillfällig elbrist och är villiga att betala 190öre/kWh.
Vad är du för människa? Ta dig i kragen, väx upp och lev med att du valt rörligt. Såhär fungerar det.

Du vill ta del av de låga rörliga priset men när de börjar svida i plånboken ska du bestrida.

Hela landet har de likadant, lev med dina val
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 8 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Vad är du för människa? Ta dig i kragen, väx upp och lev med att du valt rörligt. Såhär fungerar det.

Du vill ta del av de låga rörliga priset men när de börjar svida i plånboken ska du bestrida.

Hela landet har de likadant, lev med dina val
Jag nöjer mig inte längre med att knyta näven i fickan över Sveriges problem. Om vi skall ha någon chans att påverka framtiden så blir en bestridan den bästa vägen så får elhandelsbolagen ligga på regeringen.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Jag uppmanar alla som får en chockfaktura att bestrida den i sin helhet samtidigt som man byter elhandelsbolag. Detta kommer jag att göra bestämt. Det är elhandelsföretagets uppgift att via kontrakt säkra acceptabelt inköpspris till sina kunder som har rörligt elpris.

Elhandelsföretaget får sedan ändra sina rutiner eller lägga in ett klagomål hos regeringen att dom ej kan bedriva verksamhet under rådande omständigheter där svenska kraftnät misslyckats med att säkra upp kapaciteten från norra till södra Sverige samtidigt som el exporteras ner till kontinenten för att maximera energiproducenternas vinst.

Det fungerar inte att elhandelsbolag säkrar upp längre kontrakt gentemot producenter där elhandelsbolaget betalar kanske 30öre/kWh, men sedan säljer vidare denna el för 190öre/kWh till konsumenter som har rörligt elpris enbart för att vissa europeiska länder har tillfällig elbrist och är villiga att betala 190öre/kWh.
Är det så? :thinking:
har du som konsument rätt att avsäga dig ett kontrakt med rörligt och fått varan och förbrukat den, men sedan så bestrider du räkningen och byter till annat bolag..
stannar det verkligen där... Eller har du inte ingått avtal och sedan får du aktivt hålla koll på din förbrukning samt kostnaden för den själv?
 
  • Gilla
Elektra och 5 till
  • Laddar…
A
V Villaägarenr1 skrev:
Vad är du för människa? Ta dig i kragen, väx upp och lev med att du valt rörligt. Såhär fungerar det.

Du vill ta del av de låga rörliga priset men när de börjar svida i plånboken ska du bestrida.

Hela landet har de likadant, lev med dina val
även om jag kan anse att du har rätt i texten..kanske väx upp och såna uttalanden ger mer fientlighet än diskussion?

Men du skriver som du vill.. (y)
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Vad är du för människa? Ta dig i kragen, väx upp och lev med att du valt rörligt. Såhär fungerar det.

Du vill ta del av de låga rörliga priset men när de börjar svida i plånboken ska du bestrida.

Hela landet har de likadant, lev med dina val
Nu var det inte mitt val att lägga ner Sveriges kärnkraftverk samt exporta el från kvarvarande kärnkraftverk till kontinenten.

Jag kan acceptera mycket men någonstans går gränsen för hur mycket medborgarna kan bli överkörda. Alla som nöjer sig med att bara knyta näven i fickan bör ta sig en funderare varför situationen är som den gör.
 
  • Gilla
heimer
  • Laddar…
V
V vik_tor skrev:
Jag nöjer mig inte längre med att knyta näven i fickan över Sveriges problem. Om vi skall ha någon chans att påverka framtiden så blir en bestridan den bästa vägen så får elhandelsbolagen ligga på regeringen.
Såhär fungerar det inte. Det förstår du själv.

Du kan inte kräva konstant lågt rörligt pris.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
V
Maskintok skrev:
även om jag kan anse att du har rätt i texten..kanske väx upp och såna uttalanden ger mer fientlighet än diskussion?

Men du skriver som du vill.. (y)
Det va lite lågt (y):cool: tar till mig av kritiken ;)
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 3 till
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Jag nöjer mig inte längre med att knyta näven i fickan över Sveriges problem. Om vi skall ha någon chans att påverka framtiden så blir en bestridan den bästa vägen så får elhandelsbolagen ligga på regeringen.
Nja det är en väg ut för dig isåfall...
Vilken jag är ytterst tveksam till att den kommer fungera överhuvudtaget..

lite naivt att tro att ett ingått avtal bara försvinner för att du bestrider en eller flera fakturor...

Men visst känner du att försöka så, men det kan kosta dig mer i slutändan...
 
A
V Villaägarenr1 skrev:
Det va lite lågt (y):cool: tar till mig av kritiken ;)
se det inte som kritik, se det som omtanke (y)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Såhär fungerar det inte. Det förstår du själv.

Du kan inte kräva konstant lågt rörligt pris.
Jag vet. Jag kan inte kräva något alls. All produktion kan läggas ner i Sverige utan att jag kan kräva något.
 
C
V vik_tor skrev:
Det är elhandelsföretagets uppgift att via kontrakt säkra acceptabelt inköpspris till sina kunder som har rörligt elpris.
Nä du, där är du helt ute och cyklar. Alla kunder med rörligt avtal i ett elområde betalar i grunden exakt samma spotpris oavsett vilken elhandlare du använder.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
A
V Villaägarenr1 skrev:
Såhär fungerar det inte. Det förstår du själv.

Du kan inte kräva konstant lågt rörligt pris.
Korrekt.
med rörligt så innebär det ju att priset kan stiga eller sjunka som det vill..
Men visst kan jag ju velat ha sett en mer agerande faktor i detta än en avvaktande regering... Norge har ju visat vägen hur en demokrati skall fungera, så varför gör inte våra folkvalda samma..?
 
V
V vik_tor skrev:
Jag vet. Jag kan inte kräva något alls. All produktion kan läggas ner i Sverige utan att jag kan kräva något.
Men förstår din tanke, tyvärr gör ju inte 1 person så stor skillnad.
 
A
V vik_tor skrev:
Nu var det inte mitt val att lägga ner Sveriges kärnkraftverk samt exporta el från kvarvarande kärnkraftverk till kontinenten.

Jag kan acceptera mycket men någonstans går gränsen för hur mycket medborgarna kan bli överkörda. Alla som nöjer sig med att bara knyta näven i fickan bör ta sig en funderare varför situationen är som den gör.
Nä det är riktigt.
Det var inte du personligen..

Men sedan har vi ju att elnätet inte kan leverera denna mängden energi från norr till söder utan stora förluster.. Och när då södra Sverige inte har resurser att producera egen energi för att fylla upp för förlusterna... Så blir energin dyr...
 
C cpalm skrev:
Nä du, där är du helt ute och cyklar. Alla kunder med rörligt avtal i ett elområde betalar i grunden exakt samma spotpris oavsett vilken elhandlare du använder.
Ja. I villkoren till mitt elhandelsbolag står det att kunden skall betala elhandelsbolagets inköpspris, ej spotpris. Jag skulle säga att ett elhandelsbolag som betalar spotpris har misslyckats fatalt i sin planering och kontrakt gentemot producenter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.