Jag har en dräneringsbrunn till poolen. Slangen som dräneringspumpen är kopplad till (PEM) ligger nedgrävd men de sista 2 m innan utlopp ligger tyvärr på frysnivå. Dum fråga kanske men kan jag skjuta i en frostskyddskabel från utloppshållet och framförallt, vilken kabel ska jag använda? (Detta är första vintern med pool.....)
 
Ja du får ha en värmekabel i utloppet, den ska skyddas av en jordfelsbrytare.
Den värmekabel som jag har haft minst problem med heter ETL och är självbegränsande till ca 10 grader. Kanske inte den billigaste men i mina ögon bästa.
Den finns att köpa i färdiga längder med monterad stickpropp eller på "lösmeter" men kräver då en lite större kunskap om an och avslut av kabeln.
 
E elmont skrev:
Ja du får ha en värmekabel i utloppet, den ska skyddas av en jordfelsbrytare.
Den värmekabel som jag har haft minst problem med heter ETL och är självbegränsande till ca 10 grader. Kanske inte den billigaste men i mina ögon bästa.
Den finns att köpa i färdiga längder med monterad stickpropp eller på "lösmeter" men kräver då en lite större kunskap om an och avslut av kabeln.
Tack för svar.
Då skulle denna från Jula eller liknande fungera?

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...varmning/frostvakter/frostskyddskabel-417050/

Bara sticka in i slangen och sen i med stickproppen?
 
Troligen, men just Julas eget fabrikat Anslut har ju inte det bästa ryktet. MEN det kan ju vara en bra kabel som fått ett dåligt namn.
Så jag kan inte säga varken bu eller bä. Jag skulle kolla efter en "RAYCHEM FROSTGUARD" som är ETLs salunamn.
 
wildeside
Corpes Corpes skrev:
Tack för svar.
Då skulle denna från Jula eller liknande fungera?

[länk]

Bara sticka in i slangen och sen i med stickproppen?
Min erfarenhet är att Julas värmekabel fungerar utan problem har 2 st köptes för 7-8 år sedan
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Din sista biten av slangen ska luta neråt, den med frysrisk, sen ingen backventil i pumpen. Då klara du dig, men kanske svårt nu när kylan sätter till
 
Tack för alla svar! Nu klarnar det lite.
 
J jonaserik skrev:
Din sista biten av slangen ska luta neråt, den med frysrisk, sen ingen backventil i pumpen. Då klara du dig, men kanske svårt nu när kylan sätter till
Precis, där missa dom som grävde utloppet för dräneringen.
 
Troligtvis sitter pumpen bra djupt och har en backventil ,när den stannar så blir det vatten kvar i ledningen. Tar man bort backventilen och pumpen stannar, så kommer det att bli som en hävert tillbaka till brunnen och då sugs vattnet ur slangen, finns inget att frysa då. nästa gång pumpen startar så är varmare vatten som pumpas och då är då kanske bara är vatten i halva ( får man hoppas att det inte är en mage där det kan frysa ) slangen, av is åker då med ut eller tinar upp
 
Precis, pumpen sitter på 2-2,5m djup. Var hittar man denna backventil?
 
Den sitter om den finns mellan slanganslutningen och utgång från pumpen, blir till att lyfta upp den för att få bort. Nu finns ytterligare en sak , hur lång är slangen ut och är säkert en 25 mm , bäst med 16 mm, rymmer mindre vatten. Om slangen är lång kan det bli lite som att när vattnet går tillbaka så säger vippan att det är fullt igen.. Blir till att justera tillslaget lite.. I övrigt om den har vippa, så kolla att den verkligen ligger fritt i brunnen. Har en förmåga att ändra sig i läge och fastna .mot en vägg. Bäst är en med flottör och den går att rengöra om den kärvar. Vippa ska böja kabeln många gånger och går av så småningom och då bara byta pump, inget att reparera. Dessa pumpar går bra med billigare varianter och behövs ingen RR.
 
Slangen är runt 8m och pumpen har flottör, ingen vippa. Pumpen hakas på vid slanganslutningen som är fast monterad i brunnens sida.
 
8 meter ingen ting , bort med backventilen om det sitter en där , normalt brukar det vara en. Med så lite vatten och det ska vara nedförsbacke helst på slangen ut, Liten mage inte så farligt då suget baklänges blir stort på 2,5 meter och suger ur slangen. Tom slang kan inte frysa ihop totalt, lite i botten på slangen gör inget. Om det är en mage neråt på den så kan det bli en ispropp, men då ska den vara stor. Oavsett baksug så blir det alltid lite kvar som vill lägga sig i magen. är du med.
 
Sitter backventilen i början på slangen vid anslutningen till brunnen? I pumpen sitter ingen backventil vad jag kan se.
 
Nej inte i slangen, har du pumpen uppe så fyll vatten i röret från pumpen det brukar vara uppåt,, rinner det ut , ingen back , står det kvar finns en back, vad för pump har du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.