A
G GVR4 skrev:
Normala svängningar är väl ingen som lipar över? Men ta höjd för att räntan stiger över hundra procent är väl få som gör? Frånsett mig själv då som är så oförståndig. :p
Det kommer den inte att göra på ett vanligt bolån... Men nog kommer det kännas för många med en ränta på 15-20%...om det vill säg illa...
Det är ju därför marknaden vill ha amortering.. Så smällen blir samma räntesats men summan lägre...
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
estwing estwing skrev:
Skall vi tycka synd om alla när boräntan går upp med?
Värre än elen.
Tänk alla som lever precus nu med en låg ränta. vad händer när den sticker till 5-7%?
Alla flashade familjer med nya fina bilar, nytt dyrt hus, flashar med båtar och husvagnar, dyra intedningsr, byter bilen som man byter kallingar.

Detta om nåt kommer ske.
Så tänk om alla redan nu så slipper vi denna långa tråden och gnäller om nån tusing för elen när det verkligen hettar till och familjer får sälja för ej har råd att ha kvar något.
Jag själv tänker jämt på detta för bubblan smäller snart.
Fyll på era plånböcker, se över era utgifter och lev smart.
Lev så gott man kan då livet kan va kort.
 
  • Gilla
Jasmin9371 och 1 till
  • Laddar…
Ja det är hemskt vilka lånesummor folk blivit tvungna att dra på sig idag
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
S spider22 skrev:
Nja solceller producerar bara el på sommaren och då är el priset typ 20öre ibland även mindre och det är vad du får när du säljer elen, på vintern när du förbrukar mest så får du köpa elen för 200öre. Alltså ingen vidare bra affär.
Just nu får man även lite extra tillbaka på deklarationen men det är nog bara en tidsfråga innan dom tar bort!
Jag sålde under 7 månader i somras för i snitt 115 öre och 60 öre tillbaka på skatten som kommer till våren så några 20 öre stämmer inte in hos mig.
Har inte fått någon elräkning än utan första blir nog i mars för februari.
Nytt hus hus som där jag lagt lite pengar på att få en billig drift inför pension om några år.
Lider dock med alla som har det tufft med att få det till att gå runt.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jo men såklart 100% till…
Vad hade du trott i somras?
 
Maskintok skrev:
Det kommer den inte att göra på ett vanligt bolån... Men nog kommer det kännas för många med en ränta på 15-20%...om det vill säg illa...
Det är ju därför marknaden vill ha amortering.. Så smällen blir samma räntesats men summan lägre...
Det är ju en höjning med typ 1000%.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
estwing estwing skrev:
Så tänk om alla redan nu så slipper vi denna långa tråden och gnäller om nån tusing för elen när det verkligen hettar till och familjer får sälja för ej har råd att ha kvar något.
Jag själv tänker jämt på detta för bubblan smäller snart.
Fyll på era plånböcker, se över era utgifter och lev smart.
Lev så gott man kan då livet kan va kort.
nej njet jag tycker om den här tråden.. ;)
det är inte hushållen däremot som skapat denna höjningen... Utan att när man skapade 4 elpris områden så glömde man ett nationellt elpris... Detta hade man kunnat haft en viss uppräkning på då södra Sverige har sämre produktionsmöjligheter..

Men då hade detta aldrig skett..
Varför tror ni att gasen är billig i Ryssland och dyr i Europa?
just det nationellt pris agerande...
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
G GVR4 skrev:
Ja det är hemskt vilka lånesummor folk blivit tvungna att dra på sig idag
har de?
är inte lån frivilligt?
Även om många lån är en direkt nödvändighet för överlevnad..
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Går pannan sönder kan man normalt låna hos banken, det kostar några tior på ett huslån.

Om bränslet plötsligt gått upp 6 kr på ett år, elen gått upp2-400 % din lön stannat och maten är dyr, det tar man inte lån till helst.
Alla har inte bra lön.
Näe precis, så är det absolut.
Det är helt absurt det som händer i denna utveckling, eller om vi hellre kanske ska kalla det för vad det globalt är, en "reset".:worried:

Det här är såklart del av en planering eftersom så många kriser sammanfaller och vi är extra utsatta på så många olika områden samtidigt.
Hoppas verkligen folk bara inte normaliserar de här absurda prisnivåerna och finner sig i det, det behövs slagkraftigt motstånd, höga protester och aktion.
Svensk konsensus, tystnadskultur, knytnävar i fickan, väntan på att grannen ska agera (nån annan än en själv), och mjäkighet behövs ersättas med stenhårt motstånd.:strong:

Tillhör lyckligtvis ännu en av de få som haft turen att timeat bindningen av mitt elpris i slutet av augusti i elområde 2.
Förbrukningen för mitt 1.5-plans eternithus från 1957 på cirka 90kvm med källare blev i december 1245kwh och därmed ett par hundra kwh lägre än november faktiskt.
Räkningen från E-on landade på 1780kr i total.
Har en gammal bergvärmeanläggning på 7kw som turligt nog ännu lever.
Jag tror faktiskt att en del av orsaken där var att jag tejpat runt alla fönsterspringor och en källardörr så det blev tätare än förut.

Tillhör tyvärr jag en vad man kallar utsatt grupp med funktionsnedsättningar så jag personligen har dessvärre ingen hög lön att tala om.
Lyckligtvis är el-priset bundet till fast pris på 38,88 öre per kwh tills 2024-sept, men efter det har jag faktiskt ingen aning om hur det ska bli.
Jag hade en väldig röta/tur att timea in att knyta där i slutet av augusti och 3 år framåt.

För min del har det alltid känts väldigt illa med alla typer av spekulativa avtal, avtal/kostnader som är föremål för att kunna förändras snabbt om man inte håller stenkoll hela tiden.
Har ingen ork till att hålla på med börsmäkleri, aktiespel på kurser, gambling och sånt (alldeles för riskfyllt, speciellt då man inte kan ha full koll på såna saker) så känns bäst med fast.

Man blir väldigt orolig faktiskt, och hoppas att situationen stabiliserats tills man ska binda igen sen.
Jag vet i alla fall att hade det hänt mig nu, det som händer många av er (som tyvärr av olika skäl fortfarande dras med rörligt avtal) och mitt hus legat i S3-S4 så skulle det inte gå att bo kvar hemma.
Lider verkligen med er som får skyhöga femsiffriga räkningar, all styrka till er att ta er igenom detta.

Jag har ett väldigt starkt politikerförakt just nu.
 
  • Gilla
heimer och 4 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Det är ju en höjning med typ 1000%.
Ja och det är ingenting den dagen som det går illa.
 
Maskintok skrev:
har de?
är inte lån frivilligt?
Även om många lån är en direkt nödvändighet för överlevnad..
Visserligen har man ju ett eget ansvar. Men folk drivs ju mycket till att ta stora lån. Är man ung t.ex och inte stått i kö för lägenhet sen två år innan man föddes så kan det bli svårt att hitta boende när man ska flytta hemifrån. Tänker jag.
 
  • Gilla
40talshuset och 3 till
  • Laddar…
Excel
D Dinjo skrev:
Vuxna och förståndiga människor har elavtal med ett fast pris. Att välja rörligt är att spela högt. Sluta gnäll.
Vad tror du händer med de längre avtalen om det fortsätter så här? Alla vet att rörligt lönar sig i längden. Elbolagen precis som bankerna tjänar i länden på bundna avtal.

Såklart ska de som har dåliga marginaler överväga att binda för att lättare kunna veta kostnaden på förhand.
 
  • Gilla
a.o.f och 4 till
  • Laddar…
A
G GVR4 skrev:
Visserligen har man ju ett eget ansvar. Men folk drivs ju mycket till att ta stora lån. Är man ung t.ex och inte stått i kö för lägenhet sen två år innan man föddes så kan det bli svårt att hitta boende när man ska flytta hemifrån. Tänker jag.
Det är ju ett lån för överlevnad. (y)
för resa mm är det inte..
Du tänker rätt(y)
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det är ju ett lån för överlevnad. (y)
för resa mm är det inte..
Du tänker rätt(y)
Självklart. Lånar man till nöje då får man skylla sig själv när det skiter sig tycker jag
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
A
stefancrs stefancrs skrev:
Vad hade du trott i somras?
på närmare 12-15 kr inkl moms och skatt...
Där låg min analys iallafall..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.