Jag bor i ett 60-talshus med självdrag. Luften i ett sovrum på ovanvåningen är inte så bra och jag tänkte därför installera en Freshventil där. När jag googlar runt hittar jag resonemang som går ut på att detta kan vara problematiskt i hus med självdrag eftersom det inte finns tillräckligt undertryck på ovanvåningen. Ventilen skulle i praktiken då bli en frånluftsventil som bara drar ut värme. Tipset skulle då vara att inte sätta ventilen ovanför fönster vilket, antar jag, skulle innebära att man sätter den i golvnivå.

Ligger det något i att det är problematiskt att installera Freshventil på ovanvåningen i hus med självdrag? Var bör jag i så fall installera den - högt eller lågt i sovrummet? Löser jag problemen om jag installerar en frånluftsventil på taket som drar ut luft? Jag har en ”skorsten” på taket som leder ut luft och man kanske kan installera något på den (antingen vinddrivet eller eldrivet)?
 
Har du någon frånluftsventil idag på övervåningen? Om du inte har det då kommer den nya bli det med risk för att luften från bottenvåningen dras upp.... jag hade liknande problem satte då in en frånluftsfläkt på övervåningen toalett den fläkten fick gå dygnet runt...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ventil i taket i ett badrum, möjlig för ventilation, utan synliga elanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H HSP skrev:
Har du någon frånluftsventil idag på övervåningen? Om du inte har det då kommer den nya bli det med risk för att luften från bottenvåningen dras upp.... jag hade liknande problem satte då in en frånluftsfläkt på övervåningen toalett den fläkten fick gå dygnet runt...
I badrummet på ovanvåningen har jag den här ventilen i taket (se bild). Jag antar att den är till för att hjälpa självdraget. Räcker den? Eller bör man boosta den med en Paxfläkt eller en fläkt på taket? Då har jag ett elproblem eftersom jag inte har el utomhus eller eluttag i badrummet. Fast det kanske finns bra vinddrivna lösningar som man kan sätta på taket?
 
det var en sådan ventil jag också hade på övervåningens toalett.
jag satt en varvtalsstyrd fläkt på vinden innan kanalen från ventilen gick in i skorstenen..
badrummet på nedervåningen kopplades in på samma kanal så fläkten sög ut luft även där.
Det drogs en ny elmatning till fläkten från centralen.

Jag fick hjälp av en bekant som projekterar ventillationsanläggningarhan berättade hur jag skulle göra. sedan blev det en tilluftsventil i var sovrum på övervåningen i överkant fönster.... bottenvåningen hade redan tilluftsventiler.
När allt var klart så trimmadehan in flödet i toaletten på övervåningan samt badrummet på bottenvåningen. på vintern kundejag köra på lägsta fart på sommaren fick jag öka fläktens fart....
Han rekomenderade inte paxfläktar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H HSP skrev:
det var en sådan ventil jag också hade på övervåningens toalett.
jag satt en varvtalsstyrd fläkt på vinden innan kanalen från ventilen gick in i skorstenen..
badrummet på nedervåningen kopplades in på samma kanal så fläkten sög ut luft även där.
Det drogs en ny elmatning till fläkten från centralen.

Jag fick hjälp av en bekant som projekterar ventillationsanläggningarhan berättade hur jag skulle göra. sedan blev det en tilluftsventil i var sovrum på övervåningen i överkant fönster.... bottenvåningen hade redan tilluftsventiler.
När allt var klart så trimmadehan in flödet i toaletten på övervåningan samt badrummet på bottenvåningen. på vintern kundejag köra på lägsta fart på sommaren fick jag öka fläktens fart....
Han rekomenderade inte paxfläktar.
Jag tror att frånluftsventilen i mitt badrum leder direkt till ett eternitrör så att sätta en fläkt i röret lär bli svårt då jag antar att röret måste sågas upp - med asbestproblematik som följd. I mitt fall antar jag därför att det måste bli en paxfläkt eller en fläkt på taket/i ”skorstenen”.

Varför rekommenderade din vän inte Pax? För att de låter och saknar finjusteringsmöjligheter?
 
Om man skippar ytterligare frånluftsventil, räcker självdraget på vintern för att Freshventilen ska ta in luft? Jag har förstått att självdrag funkar bättre på vintern, men det är också då jag behöver få effekt från Freshventilen, på vår/sommar/höst har jag fönstren på glänt.
 
jag hade också eternitrör de plastade jag in och lyfte bort samt ersatte med spiro rör....
går ditt rör in i en skorten /murstock
isåfall är murstocken varm dvs eldar du....
i mitt fall fungerade det inte förrens man kom ner till -15grader utomhus vid kall skorsten. därför tillkom fläkten...

att trycka in luft med en fläkt i eternitrör var inte att rekomendera då skarvarna oftast är oäta för trycknade fläkt. isåfall ska du nog använda en sugande fläkt på skorstenen.

att han inte rekomenderade paxfläktar var för att de tappar fort effekt med långa kanaler eller många böjar, samt låter, syns och lite svårare att reglera flöden.....

det jag gjorde tog ett par dagar efter arbetet kostade runt 3.000:- det här var runt 2013
 
Jag monterade ventiler i alla sovrum på ovanplan och precis som du skriver blev det frånluft när ventilerna monterades nära tak (ovan fönster). Flyttade ventilerna till under fönstret ovan/bakom elementen och då fungerade det fint. Blev bra till-luft.
 
H HSP skrev:
jag hade också eternitrör de plastade jag in och lyfte bort samt ersatte med spiro rör....
går ditt rör in i en skorten /murstock
isåfall är murstocken varm dvs eldar du....
i mitt fall fungerade det inte förrens man kom ner till -15grader utomhus vid kall skorsten. därför tillkom fläkten...

att trycka in luft med en fläkt i eternitrör var inte att rekomendera då skarvarna oftast är oäta för trycknade fläkt. isåfall ska du nog använda en sugande fläkt på skorstenen.

att han inte rekomenderade paxfläktar var för att de tappar fort effekt med långa kanaler eller många böjar, samt låter, syns och lite svårare att reglera flöden.....

det jag gjorde tog ett par dagar efter arbetet kostade runt 3.000:- det här var runt 2013
Jag tror att den riktiga skorstenen har separat murstock, men jag är inte säker. Det funkar fint att elda när det är plusgrader.

Kanske är bäst att köra sugande fläkt på taket då. Men jag har ett eternitrör i köket som tidigare hade en gammal maskindriven köksfläkt kopplad till sig. Den fläkten kopplades loss och eternitröret kapades av en asbestfirma - sen limmade vi på ett stålrör mot asbeströret via en skarv. Och till det röret har vi en ny maskinfläkt och det funkar bra, har inte märkt läckage.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Jag monterade ventiler i alla sovrum på ovanplan och precis som du skriver blev det frånluft när ventilerna monterades nära tak (ovan fönster). Flyttade ventilerna till under fönstret ovan/bakom elementen och då fungerade det fint. Blev bra till-luft.
Ok! Har du som jag i övrigt, bara självdrag och ingen frånluftsfläkt på ovanvåningen?
 
Har ett badrum på ovanvåningen med frånluft/fläkt som går på lågt varv. Dock installerade jag friskluft ett par månader tidigare och det fungerade även då.
 
S sinuslinus skrev:
Radiatordon är bästa lösningen.

[länk]
I mitt fall eller generellt? Har vattenelement så gissar att det bli meckigt att installera sådana.
 
S
J johanlund77 skrev:
I mitt fall eller generellt? Har vattenelement så gissar att det bli meckigt att installera sådana.
Bäst för att det är mindre risk för övertryck närmare golvet än en ventil vid taket.

Rot-modellerna är gjorda för eftermontage. Delen bakom radiatorn är mjuk och sticks ner bakom. Se respektive produkt för att se vilka mått som krävs under fönstret respektive bakom radiatorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.