A
F Fopes skrev:
Du vet väl hur litet Sverige är i förhållande till resten av Europa? Jag förstår inte vad du menar med att om vi hade haft överskott så hade även Europa haft överskott. Om vi hade haft några kärnkraftverk till och haft stort överskott så hade det sänkt priserna obetydligt i Europa och därmed för svenska konsumenter.

Anledningen till att våra elpriser skenar är att våra politiker har bestämt att el ska vara en exportvara som vilken som helst. Man jämför el med lastbilar och stål och det är klart att man inte kan ha ett pris i Sverige för en lastbil och ta dubbelt betalt för samma lastbil i Tyskland. Det här är medvetna beslut som tagits och man har varit fullt medveten om att elpriserna iom detta kommer harmoniseras med Europa.
Jodå. med mer kapacitet i södra Sverige så hade man pressat fram betydligt mer energi ner till Europa, vilket gett lägre prisbild.
Det är inte bara vi som producerar... Men tillsammans med övriga så hade överskott skett..



Och jo det är klart man ska ha ett pris för transporter i hemlandet och utlands transporter kostar mer..
ganska enkelt.

Samma här.
Men vi får vara oense där.
 
Redigerat:
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
En regering som till nyligen satt i klorna på miljöpartiklarna.
Jo måhända är det här varför de här "miljöpartiklarna" lämnade regeringen, de såg katastrofen komma och hur de ställt till det?
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Precis som barnbidraget då? Strös ut till en majoritet av familjer som inte behöver det utan lägger det på banken direkt. Men det kanske passar din röda ideologi?
Helikopterpengar förekommer överallt i vårat samhälle, ingen ny företeelse.

Sorry, off topic men kunde inte låta bli ;-)
Tja, nu handlar ju diskussionen om att införa något nytt, på ett område där pris och användning definitivt har en stark koppling. Subventionerar vi priset på el kommer användningen gå upp (eller inte minska i en omfattning som är möjlig) jag tror ingen skaffar mer eller mindre barn på grund en hundralapp hit eller dit på barnbidrag... Men visst, behovspröva barnbidraget kan jag ställa mig bakom...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Med dessa höga elpriser ligger veden i skogen risigt till.
Ja men det är ju ingen höjdare ur miljösynpunkt om folk börjar elda ved. Så det blir ju lite utav ödets ironi att vindkraften bidrar till att trissar upp elpriset så att folk börjar dra igång vedeldning.

Från Stockholms stads hemsida

Vedeldning är en av de största källorna till hälsofarliga luftföroreningar i Sverige. Utsläppen från eldningen beräknas bidra till att 1 000 personer om året dör i förtid. I Stockholm beräknas de lokalt emitterade partiklarna i ge upphov till 170–400 dödsfall per år. Sot från vedeldning har också en klimatpåverkan.
 
Vindkraften i sig bidrar väl redan till ökade utsläpp oavsett vedeldning eller ej
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
A
C Cancellara skrev:
Ja men det är ju ingen höjdare ur miljösynpunkt om folk börjar elda ved. Så det blir ju lite utav ödets ironi att vindkraften bidrar till att trissar upp elpriset så att folk börjar dra igång vedeldning.

Från Stockholms stads hemsida

Vedeldning är en av de största källorna till hälsofarliga luftföroreningar i Sverige. Utsläppen från eldningen beräknas bidra till att 1 000 personer om året dör i förtid. I Stockholm beräknas de lokalt emitterade partiklarna i ge upphov till 170–400 dödsfall per år. Sot från vedeldning har också en klimatpåverkan.
ger jag inte mycket för..

Men är det alltså trevligare med kolkraftverk från öst eller andra källor för att säkerställa sin värme i huset?

ibland får man välja.. vara en del av detta problem som uppstått eller vara en lösning och då en del av framtiden...
Vi har prövat mps lösning nu... vill du ha mer av den?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

80-90 talshus ca 150m2, elvärme, LVPl, 1956 kWh 4728 för december, Tibber som leverantör
 
Maskintok skrev:
ger jag inte mycket för..

Men är det alltså trevligare med kolkraftverk från öst eller andra källor för att säkerställa sin värme i huset?

ibland får man välja.. vara en del av detta problem som uppstått eller vara en lösning och då en del av framtiden...
Vi har prövat mps lösning nu... vill du ha mer av den?
Läs igen vad jag skrev….
 
S Seaknight skrev:
Bundna avtal motverkar ju minskning av förbrukningen så förhoppningsvis förbjuds bundna avtal med fastpris ganska så snart
I mitt fall i Skåne så är det E.on's sjuka nätavgifter samt elskatten som ser till att jag håller förbrukningen så låg som det bara går. 2657 kronor i skatt och avgifter, elen 1279 inkl moms.
 
A
C Cancellara skrev:
Läs igen vad jag skrev….
Jodå jag läste.
höga energikostnader kan komma att driva mer än 3-400 personer i döden förtidigt än vad eldning gjort..
samt att det redan ifjol väcktes ca 1200 barn i Sverige trots nollvision och barnkonvention... va fan tror man att höga energikostnader och nätavgifter ger, färre som vräcks eller fler? fler såklart.
Och den psykiska ohälsan ökar likaså samhällets kostnader.. mm
Så nä den gick inte.
Det är billigare att låta 3-400 dö i förtid.. Vilket inte är fastställt hur mycket än att ovanstående sker..
miljöaspekter har inget i detta att göra alls.
Detta är diskussion om elpris och varför det är högt.
Finns inga miljöaspekter där inte.
Däremot finns avgifter men de redovisas inte som enskilda skatter för att gynna klimatet eller den lokala miljön någonstans..
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jodå jag läste.
höga energikostnader kan komma att driva mer än 3-400 personer i döden förtidigt än vad eldning gjort..så nä den gick inte.

miljöaspekter har inget i detta att göra alls.
Detta är diskussion om elpris och varför det är högt.
Finns inga miljöaspekter där inte.
Däremot finns avgifter men de redovisas inte som enskilda skatter för att gynna klimatet eller den lokala miljön någonstans..
Ok du läste men förstod inte poängen…
 
A
C Cancellara skrev:
Ok du läste men förstod inte poängen…
informera mig gärna.
Tror mer på att du inte förstod vad jag menade.. jag har förtydligat..
 
M
P pennybridge skrev:
Ouch.
Jag Är glad att jag valde att binda mitt avtal i augusti.

150 m2, enplanshus på gjuten platta. Luftvatten installerad 2020. Ca 21 grader. 1100 kWh förbrukat i dec och kostnad på 1300kr
Var det SÅ dyrt att binda i Augusti? Känns som att du har betalat överpris en stor del av hösten isf.! Idag kan man ju binda på 12mån på 100öre inkl. skatt.
 
  • Haha
Tomasmexitegel
  • Laddar…
A
C Cancellara skrev:
Läs igen vad jag skrev….
som jag förstod det så anser du att det finns inte mycket annat att göra än att börja elda igen om man inte vill drabbas av dessa höga priser..

samt att miljöaspekten med eldning inte är den bästa lösningen med tanke på klimatet.

Och att forskning visat att det dör ca 3-400 personer i förtid i Stockholm..

Medans på nationell nivå så är det ca 900 personer..

Så då blir kontentan, är det värt det?
Ja det är det om man ska se till de andra mycket mer och djupgående anledningarna till att inte göra det...
 
K KapHilton skrev:
Problemet med solceller är att de producerar energi när du sannolikt har låg förbrukning (och inte har pool t.ex). När din förbrukning är hög så ger panelerna nästan inget. Ju mer sol som sätts upp desto lägre pris på el under den period då solcellerna alstrar energi.
Problemet med solceller är inget problem. Solceller överproducerar med hög sannorlikhet sommartid, med försäljning av överskott. Likvida tillbakamedel/innestående fakturaavdrag görs på årets förbrukningstoppar. Japp, fakturan kommer vara lika hög MEN medel att betala har adderats kassan.
 
  • Gilla
Tomasmexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.