S Seaknight skrev:
Bundna avtal motverkar ju minskning av förbrukningen så förhoppningsvis förbjuds bundna avtal med fastpris ganska så snart. Och då får folk tänka till om sin förbrukning alltid vilket jag tycker skulle vara bra för miljön. När tekniken väl tillåter bör alla hushåll även debiteras per timme så man inte kommer hem och lagar mat, dammsuger och kanske tittar på TV. Dessa aktiviter bör utföras mellan kl 00-05 när förbrukningen är låg...
Så vi ska alla laga mat, dammsuga och kolla på tv kl 00-05? Du är allt bra klipsk du....
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
FrökenFunkis FrökenFunkis skrev:
60-tals hus i Stockholm. Bergvärme
200 kvm boyta
155 kvm biyta

4016 kWh i dec
Och då har vi ansträngt oss att inte tvätta och diska när priset är högt.

elnät Ellevio 3800
El Tibber 9800

Totalt alltså 13600kr!!
Varför har ni timpris? Rörligt är nog att föredra om man inte kan styra 8ch bunkra upp.
 
T Tomasmexitegel skrev:
Varför har ni timpris? Rörligt är nog att föredra om man inte kan styra 8ch bunkra upp.
Man kan ha oflyt med timingen, vårt treårsbundna avtal löpte ut sista nov, och då får man nog härda ut och binda till sommaren
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
O Ola Johansson3 skrev:
Man kan ha oflyt med timingen, vårt treårsbundna avtal löpte ut sista nov, och då får man nog härda ut och binda till sommaren
Mitt löpte även det ut, hade 34öre/kw. Men då hamnar man på rörligt, vilket är ett genomsnitt på månaden. Så det spelar ingen roll om jag tvättar kl 16:00 eller kl 22:00, tror det gäller för dig med om du inte aktivt valt Tim debitering.
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Herrejössess!!!!!!!
Vilken förbrukning!!!!
498kwh i Dec
Vedeldning, 160m2 1,5 plan med hel uppvärmd källare.
Vedpannan kommer inte bytas ut på ett bra tag.
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Sorry för inblandning av politik men det måste ut.

Det är djupt oroande att läsa eländet i denna tråd. Mängder med familjer kan tvingas lämna sina hem, detta på grund av en djävligt dåligt skött energipolitik av den rödgröna röran. Även om vi hade haft all kärnkraft kvar så hade EL-priserna varit lite högre än normalt. Men - inte på dessa nivåer. Skapandet av de fyra EL-områdena (Mauds mästerverk) har ytterligare bidragit till EL-ländet. Får vi nu en kall och lång vinter lär nationen Sverige närma sig ruinens brant. Det mest tragiska är att staten vinner på att dom enskilda medborgarna med familjer går omkull, och då kostar det ändå staten stora adm-pengar att ge folk o fä konstgjord andning. Så här djävla misskött har aldrig vårt land tidigare blivit, och samtidigt har inte våra högsta politiker tjänat så mycket pengar som nu.
Tror att S o C kan förlora många röster fram till valet. Detta när folk mer o mer får klart för sig hur illa energisidan är skött. Man kan ana att Stefan lämnade skutan när han märkte att underhållet var miserabelt skött och skrovet började ta in vatten.
 
  • Gilla
MB77 och 8 till
  • Laddar…
K KapHilton skrev:
Du får tolka mitt inlägg hur du vill, men du verkar inte ha läst hela inlägget. För övrigt hade åtminstone ett av blocken i Oskarshamn så stora sprickor att det inte var lönsamt att totalrenovera. Man ska betänka att de har nåt sin tekniska livslängd och tekniken har utvecklats sedan 70-talet.

Men visst har den svenska obeslutsamheten varit förödande för energisystemet, inte snack om saken. Det samma gäller alla överklaganden om nya förstärkningar i stamnätet.
Vattenfalls ägare är staten och direktiven om lönsamheten som skylls på kommer från regeringen. En regering som till nyligen satt i klorna på miljöpartiklarna.
 
  • Gilla
EddieHansson och 2 till
  • Laddar…
A
F Fopes skrev:
Nej det är precis det som är grejen. Även med överkapacitet så hade vi haft samma priser i S3 och S4 som i Europa. Södra Sverige är integrerade med den europeiska elmarknaden så då blir det europeiska priser oavsett hur många kärnkraftverk eller vindsnurror vi har i Sverige.
Nja och du förstår säkert att hade överkapacitet funnits även där i södra Sverige så hade detta även funnits i den europeiska sidan och då skapat att priserna gått ner betydligt på en konstant basis..

Så jo du har rätt samtidigt som du har fel slutsats..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu har jag inte fått den för december än, men ska jag göra en educated guess baserat på hur november såg ut så hamnar den på mellan 7500 och 8000 spänn, så jag räknar med 10000... Förbrukat 2400 kWh ungefär...
Dryga 8000 fick jag... Det är solpaneler som gäller för min del. Elpriset kommer fortsätta att Stiga nu framåt. Europapriserna är på väg.
 
Ett stort misstag jag tycker många gör när dom skaffar värmepump är att slänga ut fungerande vedpannor eller pellets/oljepannor. Är dom i okej skick och det finns utrymme så låt dom sitta kvar och behåll en liten mängd ved/pellets.
 
Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 4 till
  • Laddar…
Johan Van Kuyl Johan Van Kuyl skrev:
Dryga 8000 fick jag... Det är solpaneler som gäller för min del. Elpriset kommer fortsätta att Stiga nu framåt. Europapriserna är på väg.
Ja, vad ska man säga? Det löser väl temporärt problemet på individnivå...
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Mitt löpte även det ut, hade 34öre/kw. Men då hamnar man på rörligt, vilket är ett genomsnitt på månaden. Så det spelar ingen roll om jag tvättar kl 16:00 eller kl 22:00, tror det gäller för dig med om du inte aktivt valt Tim debitering.
Jag tjatade på min nuvarande leverantör och fick behålla mitt fasta pris till sista jan, sen blir det nog timpris fram till sommaren och sen binda om.
 
K KapHilton skrev:
Klart de tjänar pengar på el, tror du att de får pengar ur luften?
De tjänar grova pengar på att inte dela med sig av din flexibilitet, en elbil pratar vi ca 1500kr/år som är uppkopplad, sen sina prylar i shopen. Det smarta är ju att allt de säljer stödjer deras affär så de tjänar ännu mer pengar på din flexibilitet.
Nej, de tjänar pengar på att sälja sina abonnemang och prylar i sin webbshop. På elen tjänar de inget. Hur menar du att de tjänar pengar på din billaddning?
 
D Dinjo skrev:
Instämmer. Är så djävla trött på alla som klagar och samtidigt sitter på stora tillgångar.
Varför ska man inte få klaga bara för man har stora tillgångar. Stora tillgångar kan ju bero på val i livet. Att vara förbannad på okunniga politiker som tar klantiga beslut i olika områden är ju en mänsklig rättighet i Sverige.
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
A
G GVR4 skrev:
Ett stort misstag jag tycker många gör när dom skaffar värmepump är att slänga ut fungerande vedpannor eller pellets/oljepannor. Är dom i okej skick och det finns utrymme så låt dom sitta kvar och behåll en liten mängd ved/eller pellets.
dagens visdomsord (y)
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.