B Byggahus48 skrev:
HUR SVÅRT KAN DET VARA?

Om det ska vara någon mening med en sådan här diskussion måste forumdeltagarna skriva antal förbrukade kWh och nätavgifterna. Dvs den TOTALA ELKOSTNADEN SKA REDOVISAS så att det går att jämföra.

En del skriver kilowattkostnaden och så tillkommer moms, nätavgifterna och andra avtalskostnader t ex månadsavgift, fakturaavgift. Det blir ju som att jämföra päron och ”puckon”.

Ska vi som läser detta kunna jämföra måste alla ”kort” upp på bordet. Tacka fan för att det låter som en del har gjort världens klipp eller förlust i energikarusellen om man bara redovisar en del av summan.

MIN TOTALA KOSTNAD PER KILOWATTIMME ÄR : 133 ÖRE INKLUSIVE ALLT!

56 öre till Vattenfall - resterande till EON, nätavgift mm

Så, nu är det er tur alla ni som skrivit - fram med er totala energikostnad per kilowattimme
Fastprisavtal S4 á 56,63 öre inkl moms, förbrukning december 2260 kWh ger totalpris per kWh 170 öre.
Skulle jag ha bytt till fastpris idag,140 öre inkl moms skulle det kostat 254 öre/kWh
 
1900 kw för hus 1977, 150 kvm lufvärmepump och oljefyllda elelement, SE4
Nät 1500
El 1100

Fritidshus byggt 2019 ,100 kvm , luft-vatten
SE4, 1280 kw

Nät 1100
El 800

Har Avtal sen tre år tillbaka på 46.10 ex moms

Totalt december för båda hus 4400 kr och ca 3200 kw förbrukning
 
  • Gilla
Perrolf
  • Laddar…
M Mommo90 skrev:
Hamnade på ca 1700 kr totalt för hela december, förbrukade endast 443 kWh tibber va 1200 och eon mätavgift ca 500

Bor i villa byggd 1952 med fjärrvärme, 140 kvm fördelat på två våningar plus källare 80 kvm. Bor i område SE4

Efter jag läst folks omänskligt höga elräkningar är jag nöjd med min.
Vad kostade fjärrvärmen?
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
A
TheGambler79 TheGambler79 skrev:
Bor i elområde 4 i ett hus på 120kvm byggt 1927. I november förbrukade vi 1154 kWh och betalade fakturan på 757kr. Har ett 5-årigt avtal på 49 öre / kWh och det känns idag som mitt livs bästa affär. MEN jag blir inte förvånad om våra styrande politiker snart inför någon reform och "nollställer" alla avtal.

Jag känner en väldig sympati med alla som sitter med skyhöga ellräkningar. Kände likadant när jag för några år sen köpte en dieselbil då jag pendlar 14 mil om dagen. Regeringen uppmuntrade att köpa diesel men kort därefter vände man och nu är det ruggigt dyrt för mig att ta mig till och från jobbet. Hade jag inte haft mitt elavtal vet jag inte hur vi skulle klarat det.

//Peter
Det är ju det i det hela som blir skrämmande..
Man har ett system som funkar.. Men sedan ändrar någon alla förutsättningar över en natt och när du då sköter dig enligt dina rutiner så är allt 3 gånger så dyrt utan att du vet om det eller kan påverka det...
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D Droynas skrev:
140kvm, 1,5 plan. 1980. SE4. November och december landade på 6100kr sammanlagt. Den sved tyckte jag men när jag läser era summor så var ju min jävligt billig.

Jan och Feb ska vi sänka värmen ytterligare hemma och fortsatt ha stängt i alla rum som inte används.

Det här är sjukt.
Inte billig, bara lägre.
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
B Bullebock skrev:
Vi kunde haft väldigt billige el i sverige. Vi kunde varit självförsörjande. El har alltid varit förhållandevis billigt, 20 öre för inte så många år sedan. El borde vara en mänsklig rättighet i sverige 2021. Vi kunde haft gratis el till en viss kilowattimmar i sverige om vi velat med det skattetrycket och möjlighet till kärnkraft. Hela vänsterpatrasket har orsakat detta och äntligen så svider det i allas plånböcker, inte bara i våra med bil.tur man hat fast på 0,75 och ved.
eftersom all elhandel går via NordPoll så skulle det inte blivit så men drömma går ju
 
A
J Jamtstårsa skrev:
eftersom all elhandel går via NordPoll så skulle det inte blivit så men drömma går ju
Nja marginell skillnad men med betydligt bättre förutsättningar för att kunnat sagt fuck you till EU och stängt av kablarna ner dit..
 
D Dilato skrev:
Vad kostade fjärrvärmen?
Fjärrvärmen kostade ca 3200 i december och då öste vi på lite då frugan är frusen av sig, inställd på 22 grader
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Flytta till Norrlands zon 1 eller 2..ellet kör fast pris
 
Ca 11000kr landade vår på
Skottpeng på mijöpartiet hela januari
 
  • Gilla
TommyC och 7 till
  • Laddar…
A
N noone70 skrev:
Ca 11000kr landade vår på
Skottpeng på mijöpartiet hela januari
bara då?
är det parning efter det eller va då? ;)
 
  • Haha
noone70
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Svårt att se att det över 31 dagar skulle gå upp med 100%. Oavsett förstår jag att det måste svida.
Det är ju exakt det som hänt nov->dec?
 
2252 kr för 2140 kWh, fast pris 26.5 öre exkl moms till och med 2021-12-31.
Bor i Skellefteå..

Kommer att stiga till 50-70 öre i januari tänker jag..

Kan dock binda i 9 mnd på 44 öre om jag vill..
 
Maskintok skrev:
bara då?
är det parning efter det eller va då? ;)
Med option på förlängning ända fram till september
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
A
N noone70 skrev:
Med option på förlängning ända fram till september
Ah jag förstår..
Det är helt beroende på om avskjutningen haft önskvärd effekt eller om det krävs skyddsjakt från länsstyrelsen för att skydda nationens intressen.. :crysmile:

Ja det kan nog vara en stor möjlighet för den skyddsjakten... :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.