S
L Lakritsianen skrev:
Om du syftar på vårt största missnöjesparti som lovar guld och gröna skogar höger och vänster som egentligen endast är ett högerparti. De som har snabba lösningar på allt utan kunskap hur allt hänger ihop. Deras enda lösning på Sveriges alla problem är att kasta ut invandrare fastän våra egna barn har samma problematik i utsatta områden.
Snyggt jobbat att dra upp invandringspolitik i en tråd om elpriser, den var faktiskt oväntad! :)
 
  • Gilla
  • Älska
GlennB och 4 till
  • Laddar…
N
S Staffan-N skrev:
Vad är hindret att bygga nya kärnkraftverk idag förutom att det är dyrt och olönsamt? Det finns anvisade platser att bygga på. Skatterna är samma som för vindkraft mm. Elcertifikatsystemet stoppades för nya anläggningar vid årsskiftet, så dessa subventioner för förnybar energi försvann.

Eller är det ni anser att skattebetalarna bör stå för utbyggnaden?
Hur mycket stöd i form av skattebetalarnas pengar har utgått till byggandet av vindkraft?
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Om du syftar på vårt största missnöjesparti som lovar guld och gröna skogar höger och vänster som egentligen endast är ett högerparti. De som har snabba lösningar på allt utan kunskap hur allt hänger ihop. Deras enda lösning på Sveriges alla problem är att kasta ut invandrare fastän våra egna barn har samma problematik i utsatta områden.
Höger!? De har ju rakt av stulit gammal S politik
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
N
A ajn82 skrev:
Höger!? De har ju rakt av stulit gammal S politik
Snarare tvärtom va?
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Elräkning är en sak men skatt och för att inte tala om nätet vi betalar för, det är den stora kostnaden. Varför är det så få som talar om den kostnaden? Den ökar med elförbrukningen och utgör nästan 60 procent av den totala kostnaden. För november hade vi 1300 för el och 1700 till EON. Vi har bergvärme +fast avtal. Irene
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Snarare tvärtom va?
S har stulit gammal SD politik? :thinking:
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Vad är hindret att bygga nya kärnkraftverk idag förutom att det är dyrt och olönsamt? Det finns anvisade platser att bygga på. Skatterna är samma som för vindkraft mm. Elcertifikatsystemet stoppades för nya anläggningar vid årsskiftet, så dessa subventioner för förnybar energi försvann.

Eller är det ni anser att skattebetalarna bör stå för utbyggnaden?
Finland bygger men är så mycket bättre än oss på många fronter
Ni miljöknuttar, säg då vad som är bättre än kärnkraftverk idag, vindsnurror eller ska var och en sitta hemma och trampa på någon sorts dynamo för att producera för eget bruk?
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
N
A ajn82 skrev:
S har stulit gammal SD politik? :thinking:
Ja det kan man nog säga. Det som S tidigare kallat rasistisk politik har de nu gjort till sin egen i många stycken. Inte minst efter att MP hoppade av.
Men nu är vi långtifrån vad denna tråd skulle handla om så jag sätter punkt här för min del.
 
J Jeppson skrev:
Problemet är ju att EU kräver att vi ska sälja energi till andra länder istället för att nyttja den inom landet vilket gör att priserna stiger. Samtidigt så är det så illa att när vi exporterar el så importerar vi samtidigt koleldad el från utlandet, bra logik..

Att sedan Tyskland stänger sina kärnkraftverk men fortsätter elda kol är för mig obegripligt.
Tyskland ville ersätta kärnkraften med något miljövänligt och därför stängde man ner kärnkraften och sen började man fundera på hur fort man kunde bygga vindkraft eller nåt. När det sen blev kallt så var man tvungen att dra igång kolkraft.

Det är väl ungefär samma sak som vi gjort med Barsebäck och annan kärnkraft, dvs vi har eller ska lägga ner den och ersätta med något annat, men beter oss som idioter och stänger innan vi har ersättning på plats.
 
  • Gilla
spider22 och 3 till
  • Laddar…
I Irene Ahlström skrev:
Elräkning är en sak men skatt och för att inte tala om nätet vi betalar för, det är den stora kostnaden. Varför är det så få som talar om den kostnaden? Den ökar med elförbrukningen och utgör nästan 60 procent av den totala kostnaden. För november hade vi 1300 för el och 1700 till EON. Vi har bergvärme +fast avtal. Irene
Räknar du in elskatten i nätavgiften då?
 
F Fondan skrev:
Vi får väl den energipolitik vi förtjänar genom att rösta i riksdagsvalen var 4:e år. Att stänga ner kärnkraft innan alternativen är säkrade måste väl vara höjden av symbolpolitik! Nya ledningar skall byggas söderut från Norrland men där uppe skrattar kommunpolitikerna i media och förklarar att man inte kommer att kunna skicka ner någon el i framtiden. Den behöver dom själva till alla nya energikrävande projekt typ serverhallar, fossilfritt stål, vätgasframställning, etc. Så vi får nog kallt räkna med att köpa in kol och naturgasproducerad el från kontinenten och starta upp våra egna oljekraftverk under vintrarna en lång tid framöver.

Tack för kaffet Per Bolund och c/o...!
Hur menar du ”innan alternativen är säkrade”? Vi är uppkopplade på europeiska elmarknaden så vi betalar europeiska priser oavsett hur mycket kärnkraft eller vindkraft vi har. Tacka våra politiker och EU för det istället.
 
A
S SueCia skrev:
Snyggt jobbat att dra upp invandringspolitik i en tråd om elpriser, den var faktiskt oväntad! :)
Nä inte alls...
 
pellefant pellefant skrev:
Sluta gnäll om elpriset, ni har gjort eget val att ha rörligt och har mestadels haft lägre pris än vi som valt fast pris. Alternativet är att ni ser till att bli omyndigförklarade och en god man sköter era räkningar.
Själv tror jag att jag att fasta priserna kommer öka så du skjuter bara upp din omyndigförklaring tills det är dags att förhandla igen ;)
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Sluta gnäll på de som drabbats av den här skiten till elpriser. Du behöver ju inte läsa dessa trådar.

Det är också många som behövt binda om i november december. Men enligt ditt argument är de ju dumma i huvudet som inte bundit ännu längre för flera år sedan.
Lill72 Lill72 skrev:
Tyvärr så hjälper det inte alltid med bundna priser för så småningom går avtalet ut och det är dags att binda igen.
[bild]
Problemet är att många inte binder igen förrän två veckor innan det gamla avtalet går ut. Elhandelsföretagen beräknar lång tid innan att de ska kunna tjäna pengar under avtalstiden och sätter priset därefter. I juni 2021 visste inget elhandelsföretag om att priset skulle rusa till hösten 2021.

Jag band för ännu en treårsperiod i juni 2021 att gälla från sep 2021. I juni beräknade elhandelsföretaget att de kunde erbjuda 71 öre till mig under de kommande 3 år med början i sep 2021 i E4 eftersom de inte hade en aning om höstens/vinterns priser.

Så jag är rena förlustaffären för dem i detta nu men ett påskrivet avtal är ett påskrivet avtal. Dock har jag ändå dubblerat elräkningen men det beror på att jag laddar elbilen för 160 km körning varje dag. Det oerhört positiva är att jag slipper bensinräkningen på 4 000 kr varje månad numera. Så summa summarum har jag aldrig haft lägre räkningar totalt än nu och elpriset har ökad med hela 2 öre kw sedan hösten 2018. 2018 till 2021 69 öre, kommande tre år 71 öre.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Varför binder du inte elavtalet. Jag låste mitt 1 nov för 51 öre/kWh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.