Vill man i fortsättningen ha några större industrietableringar i södra Sverige bör man nog se till så att det finns tillräckligt med el och till vettiga priser i den landsändan.
Alltså slopar man dessa elområden med sjukt stora prisskillnader.
Kärnkraften bör byggas ut till hur det var innan nedläggningarna i Barsebäck och Ringhals, för att trygga en framtida elförsörjning med ett humant pris för alla.
 
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Man kan driva elförsörjningen kommunalt eller lönsmässigt med statligt regelverk i botten. Många sådana lösningar finns ju redan. Tex vatten och avlopp, sophämtning, osv. Där är det ju självkostnadspris som driver verksamheten. Man kan låta andra aktörer vara med också, likt man gör inom vård och skola och färdtjänst. Så visst finns det lösningar som skulle vara bättre än att vi har en elbörs där vår nationella trygghet och stabilitet säljs bort till högstbjudande så att vi hamnar i stark beroendeställning till oliksinnad tredje part.
Så var det en gång i tiden, bor i Malmö och här producerades elen lokalt och allt överskott investerades i kommunen.
 
L
Läs o förstå orsak o verkan:

https://www.energiforetagen.se/pres...ekordpriser-pa-el--energiforetagen-forklarar/

Gaspris och kol-priset driver elpriset. I hela Europa. Tror knappast tex din komunalpolitiker kan påverka det...

Noterbart: högsta elspotpriset inträffade faktiskt 2009:
"Det högsta noterade elpriset någonsin i Sverige och Norden uppgår till 14,577 kronor/kWh och inträffade den 17 december 2009 klockan 17–18."
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
N
anders07 anders07 skrev:
Grattis! (tror jag är på sin plats för den!) :cool:
Ja det känns så men samtidigt har jag betalat 67,1 öre till Skellefteå kraft i tio år så jag har en hel del att ta igen. :D
 
  • Haha
anders07
  • Laddar…
K Keski11 skrev:
Ärligt så har jag inte jättekoll, men förstått att de är under ”topparna” Sverige har problem med försörjningen. Tycker de är idiotiskt att stänga ner kärnkraftsverk när de hade löst problemen med eltillgången samt bortfallet av el när de ska transporteras långa sträckor. Tycker de är än mer idiotiskt att placera stora vindkraftsparker här i norr när elen behövs i södra Sverige…
Jag skulle personligen vara glad om energiproduktionen låg nära där jag bodde. Hade gärna haft mer kraft i Stockholmsområdet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Rösta rätt i september...
och hur tänker du att en annan majoritet i riksdagen kommer påverka energipolitiken?
 
T Träkirurgen skrev:
Och hur mycket energi har dessa åtgärder minskat
Sorry, glömde skriva det.

35.7% sänkning.
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Ganska normala priser i norra Sverige för december men rekord i SE3 och SE4.

Öre per kWh i december:

SE1. SE2 SE3. SE4
66,7 66,7 180,7 187,4

Lägg på 7-10 öre påslag och sedan moms 25% på ovanstående

Sedan tillkommer naturligtvis elnätsavgiften och även elskatten på 44 öre.

Grattis!
I SE4 2:50- kw
 
O Otto Kulladal skrev:
I SE4 2:50- kw
Plus elnät avgiften.
3860 :- för 1030 kw.!!
 
P Peter787 skrev:
Rösta rätt i september...
Hej kan du lägga upp ALLA partiers energiskatt program så vi vet vilket som är rätt i denna fråga.
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J

Det känns som vinsten av inte ha fastprisavtal är uppäten för dig?
 
O Otto Kulladal skrev:
Så var det en gång i tiden, bor i Malmö och här producerades elen lokalt och allt överskott investerades i kommunen.
I Borås har det kommunala bolaget Borås Energi valt att föra över en del av sin stora vinst till det kommunala bolaget Borås Djurpark. Så vi elkonsumenter och skattebetalare är dubbla medfinansiärer till djurparken. Men någon fribiljett lär vi inte få trots det.
Överskottet borde istället rimligtvis gå tillbaka till konsumenterna i form av lägre nätavgifter
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Snart dags för gasolkamin för värmen och värmeljus som ljuskälla men jag sparar några kronor på att duscha på arbetet varje dag... Bor i Skåne
 
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
Glad att jag fortfarande har oljepanna... Passade på att fylla tanken i början av pandemin då priset gick ner några kronor. Det är väl dessutom ganska miljövänligt jämfört med elvärme då marginalelen numera produceras med kolkraft? Och dessutom belastar jag inte elöverföringen så mycket. Tyvärr har jag bundet elpris på 30 öre/kWh exkl moms, men det avtalet går ut till våren.
 
  • Gilla
spider22
  • Laddar…
EddieHansson
T Träkirurgen skrev:
I Borås har det kommunala bolaget Borås Energi valt att föra över en del av sin stora vinst till det kommunala bolaget Borås Djurpark. Så vi elkonsumenter och skattebetalare är dubbla medfinansiärer till djurparken. Men någon fribiljett lär vi inte få trots det.
Överskottet borde istället rimligtvis gå tillbaka till konsumenterna i form av lägre nätavgifter
Precis. Men det blir en lokalpolitisk fråga som medborgarna kan engagera sig i. Till skillnad från nu när vi har 'traders' och andra externa aktörer som trissar priserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.