Switchade över till att köra i högre grad med pelletsen i december och stängde av luftvärmepumpen. Höll mig på 580KWh i december.. Inväntar räkningen, får hoppas den håller sig inom rimliga gränser.

Gammalt hus, 149kvm plus 79 kvm källare.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Undrar hur räkningarna ser ut för eltunga industrier och liknande nu med tanke på hur illa det ser ut med den lilla förbrukning privatpersoner har i jämförelse :thinking:
Inte så fasligt mycket faktiskt skulle jag tro.
Riktigt eltunga företag som serverhallar och storindustrier ska få stora skattelättnader på elen om jag inte helt är ute och cyklar i det jag har läst mig till.

Med andra ord, bjässarna ska få det billigare.
Medelstora lär få det halvkämpigt.
Men det tyngsta ska belastas på gemene privatperson.
OSS!

Och det är ju på intet sätt avvikande från historien, mina vänner.
Gräsrötter som oss får ta, och vänja oss vid att ta de allt större smällarna.
 
  • Gilla
Helic och 2 till
  • Laddar…
HåkanDahlman HåkanDahlman skrev:
Men samtidigt nu december 2021 gick dom stora elbolagen ut med att kommer i framöver inte skriva några mera fasta avtal.
Det gick dom ut med denna information i rapport, aktuellt och tv4 nyheter.

Så risken är alla som sitter med fasta avtal nu. Kommer inte få längre skriva mera fasta avtal
Det verkar inte vara några svårigheter med att binda sig. Det är väl bara att man inte är så lockad av prisnivån...

Energibolagets prislista för fast och rörligt elpris med beräknade månadskostnader.

Det är väl bara att inse att man har missat tåget.
Jag har inte fått fakturan från nätägaren än, men min valbara del gick på 8.600 för december (jämfört med 1.700 föregående år), så jag tror att totalen hamnar på runt 12 tusen.
Det är väl bara att hoppas på mildväder i januari och skruva ned golvvärmen lite till.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Haha ja... ibland gör man fel.

I augusti ringde jag eon för att förhandla ny 3års period, de erbjöd 47öre. Näää tack, mycket dyrare än mitt gamla 21öre. Fick ett påtvingat avtal på 1 år, 84öre. Blev skogstokig, bad de dra åt helvete och riva avtalet, betalar deras blodspengar för att köpa mig ur avtalet.

Idag 237öre rörligt... men stolthet är väl värt att betala för.... antar jag............
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
sysmali och 11 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Rösta rätt i september...
och hur gör man då? Finns ju ingen vettig att rösta på
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J

Vi hade räkning på 6200 förra december, med årets priser hade det blivit över 40k med förra årets förbrukning så vi sänkte värmen från 22 till 20 och eldar en del, blir väl 15-20k i december i år. får väl värma sig med tanken att sossar och annat löst folk får belåna sig eller ställa in semester, det är ju ändå de som lett oss hit
 
  • Gilla
  • Haha
Hajen11 och 1 till
  • Laddar…
W wilhelm skrev:
Vad gnäller ni om? Har ni inte själva valt ett rörligt avtal??
men en 600% höjning var kanske inte väntad. Sa du samma under räntekrisen? onödig trist kommentar.

Har 155 m2 m källare stenhus byggt 1920 i skånska leran drog 4100 kWh i december men en ny luft vatten pump. Hade med förra årets pris varit en besparing jämfört med Pellets som vi hade tidigare. Nu blir det kokt kallt vatten till middag i januari februari
 
  • Gilla
mnils och 6 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Bara av det vi ser i denna tråd så kan jag förutspå vissa akutåtgärder vad gäller moms, skatt osv i närtid. Vanligt folk måste kunna klara sig annars funkar det inte, allt havererar.

Inget som kan vänta till nästa val. Akut kris nu. Agera.
Har startat "elupproret" på Insta.
Följ, ge kommentarer, skapa flöde.
Allt för att försöka göra en påverkan.
Vi Svenskar (jo, heter Olsson) tenderar att alltid knyta handen i fickan och klaga i efterhand.
Vi behöver aggera. Protestera lika Fransmännen och göra vår röst hörd.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Åh, tack! Jag anade att mitt elavtal var bra, men jag vill gärna ha några andra att jämföra med. Det är så svårt att få grepp om det alla skriver, för de har med olika parametrar.

Har du några uppgifter på på din totala elkostnad så som jag redovisat? Skulle vara intressant att se. Om du vill visa dem förstås. Vänligen S
Jadå. Inga problem. Sitter i Växjö dvs SE4.

Haft avtal med Bodens energi under en tid, bra fast 3-årigt men gick ut i slutet mars förra året. Låg på 34 öre / kWh. Jag missade att förnya detta så åkte på ett ettårigt från dom som går ut 31 mars i år, ca 60 öre / kWh. Inte horribelt just nu uppenbarligen.

Sedan har vi rätt styva avgifter från lokala eldistributören VEAB.

Kollar vi bara på november så ser det ut så här.

- Abonnemangsavgift för 16 A, 208,43 kr/mån.
- Överföringsavgift 915 kWh à 19,08 öre/kWh = 174,54 kr
- Energiskatt på 915 kWh á 44,50 öre /kWh = 407,18 kr

Delsumma för distribution, abonnemang, energiskatt = 790,15 kr
___

Kostnad från elleverantören Bodens energi:
- månadsavgift 24 kr
- elpris 915 kWh á 59,50 öre / kWh = 544,42 kr
- moms 25% på 568,42 kr = 142,10 kr

Delsumma för elhandeln: 710,52 kr.

____
Summerat: 790,15 + 710,52 = 1500,67 kr

Ger pris per kWh baserat på 915 kWh under perioden: 1, 64 kr / kWh. Inkl moms och hela baletten.

_____________
_____________

PS. Med tanke på efterföljande diskussioner vill jag bara klarlägga att min elförbrukning i stort sett omfattar hushållsel, förutom att vi har en gammal L/L-VP igång som ger bra bidrag kring nollan vad gäller uppvärmning. Det kördes ca 800 kWh fjärrvärme också under november, kåken har ca 250 kvm uppvärmd boyta. Så var det utrett. Fjärrvärmen ligger på drygt en krona per kWh inkl fasta kostnader, vid detta energiuttag. Rörliga kostnaden på fjärrvärme är förvånansvärt låg jfr fasta avgifter så man kan egentligen bara bränna på hur man vill... typ 60 öre per kWh eller så. Bra för folk som har pool eller värmer upp garageuppfarten, inget vi pysslar med iofs.
 
Redigerat:
E eddiw skrev:
Switchade över till att köra i högre grad med pelletsen i december och stängde av luftvärmepumpen. Höll mig på 580KWh i december.. Inväntar räkningen, får hoppas den håller sig inom rimliga gränser.

Gammalt hus, 149kvm plus 79 kvm källare.
Ursäkta men varför uttalar du dig ens?
Du uppfattas bara som att du vill skryta med din extremt låga förbrukning.
Det är väl självklart att din elräkning kommer bli låg, oavsett om du har ett fastavtal eller ej.

Oerhört provocerande att människor som sitter med under 1000 ja nästan även 1500 kWh/månad ens uttalar sig i detta ämne.

Det blir bara skryt och en massa nedlåtande kommentarer emot oss som har en dyr verklighet att möta.

TS undrade om det är rimligt med 16000:- i elräkning för en månad.
Jag tror TS är rätt ointresserad av att höra om era låga kostnader och hur duktiga (jag skulle även kalla det en hel del tur) ni är med era fasta lågkostnadsavtal ni tecknat på mer eller mindre lång tid.

Diskussionen handlar om rimligheten i dessa extremt höga elräkningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Cruzze och 9 till
  • Laddar…
pellefant pellefant skrev:
Sluta gnäll om elpriset, ni har gjort eget val att ha rörligt och har mestadels haft lägre pris än vi som valt fast pris. Alternativet är att ni ser till att bli omyndigförklarade och en god man sköter era räkningar.
När mitt bundna 2 års avtal hade löpt ut och det var dax att binda om, så hade kostnaden ökat med 160%. Så att gnälla, när vi inte kan påverka priserna? Ologiskt argument.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Dalbotant Dalbotös skrev:
Betalar alla ni andra er elräkning varje månad? Jag har tre månaders förbrukning på varje räkning, blir en skojig överraskning i februari för min del. Har nov + dec + jan på nästa räkning. :sweat:
Ring och fråga redan nu hur du ligger till. Jag hade varit nervvrak att inte veta om jag skulle få 35'000 kr i elräkning hux flux.
 
J jocke31 skrev:
2214 kWh i december, 1744 kr. 196 kvm tvåplanshus inkl 2 elbilar, bergvärme, SE3.
bundet pris?
 
B
H Harald Blåtumme skrev:
Jadå. Inga problem. Sitter i Växjö dvs SE4.

Haft avtal med Bodens energi under en tid, bra fast 3-årigt men gick ut i slutet mars förra året. Låg på 34 öre / kWh. Jag missade att förnya detta så åkte på ett ettårigt från dom som går ut 31 mars i år, ca 60 öre / kWh. Inte horribelt just nu uppenbarligen.

Sedan har vi rätt styva avgifter från lokala eldistributören VEAB.

Kollar vi bara på november så ser det ut så här.

- Abonnemangsavgift för 16 A, 208,43 kr/mån.
- Överföringsavgift 915 kWh à 19,08 öre/kWh = 174,54 kr
- Energiskatt på 915 kWh á 44,50 öre /kWh = 407,18 kr

Delsumma för distribution, abonnemang, energiskatt = 790,15 kr
___

Kostnad från elleverantören Bodens energi:
- månadsavgift 24 kr
- elpris 915 kWh á 59,50 öre / kWh = 544,42 kr
- moms 25% på 568,42 kr = 142,10 kr

Delsumma för elhandeln: 710,52 kr.

____
Summerat: 790,15 + 710,52 = 1500,67 kr

Ger pris per kWh baserat på 915 kWh under perioden: 1, 64 kr / kWh. Inkl moms och hela baletten.
PRECIS SÅ MENAR JAG: man måste ju ha hela kilowattimmeskostnaden för att kunna jämföra.
TACK för att du tog dig tid
 
"Inklusive allt" för min del med elpris på 46 öre/kwh ex moms blev i december månad 1,67 kr/kwh. Elpriset/kwh blir ju de facto billigare ju mer el man förbrukar då de fasta avgifterna slås ut på fler kwh. Så för att få ett billigare pris/kwh är det bara att förbruka mer el:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.