EddieHansson
K KapHilton skrev:
Problemet med solceller är att de producerar energi när du sannolikt har låg förbrukning (och inte har pool t.ex). När din förbrukning är hög så ger panelerna nästan inget. Ju mer sol som sätts upp desto lägre pris på el under den period då solcellerna alstrar energi.
Det är inget problem. Elpriserna är som högst dagtid då solen är uppe. Det borde innebära att behovet av el i nätet är som störst när solcellerna ger mest el. Att man behöver köpa tillbaka el på kvällen och natten gör inget eftersom efterfrågan i nätet är lägre då. Det är helt enkelt en utjämnade effekt.
 
  • Gilla
KapHilton
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Nej, eftersom våra idioter till politiker har tagit en hel serie av genomkorkade beslut så har man effektivt sett till att så inte är fallet.



Därför borde man ha börjat med detta för länge sen, det tar tid och kostar pengar.

Lämpligen använder man skattemedel man drar in på just el till nya investeringar, det hade också avrit lämpligt att driva elproduktionen statligt så inte vinsterna rinner ur landet som dom till stor del gör idag.



kan du kolla lite framtida aktiekurser i din spåkula också ?

Självklart skulle fungerande ren säker kraftproduktion leda till lägre priser långsiktigt. Tror du det var gratis att bygga våra nuvarande reaktorer som har tjänat oss så väl ?

..Sen borde vi ju ställa krav mot EU också, helt enkelt inte gå med på alla idiotpåfund som kommer därifrån, funkar det inte så swexit.

I stort sett kan man ju sammanfatta det hela med:

Vem har satt oss i denna situationen ? - korkade politiker.
Vem har gjort situationen värre pga grav inkompetens ? - korkade politiker
Om det är som du skriver så är det i förlängningen vårt fel som valt dessa politiker. Ett råd till dej. Engagera dej politiskt
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
S
S Seaknight skrev:
Om vi skall värna miljön, vilket alltid verkar vara målet... Så bör alla ha rörligt, fastpris uppmanar till slöseri. Själv är jag glad att nu eldar jag även det tryckimpregnerade och det verkar ha samma energivärde som blandveden :)
Det är nog så det kommer att bli, folk kommer börja elda allt möjligt. Plast har relativt mycket energi, varför åka och slänga det när man kan värma huset? Bara att pressa ihop och elda.
 
  • Gilla
Seaknight och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En hel del pensionärer som köpte på -80talet. Inflationen och ränteavdraget har betalat lånen för länge sedan. Sedan finns det naturligtvis de som konsumerat upp värdeökningen och har stora lån ändå. Men det är inte ovanligt med obefintliga eller små lån i den gruppen.
Vad menar du? Mitt hus byggt 1983 kostade 575 tkr. Tycker du att det är lite, eller? Lånen är återbetalda eftersom vi på den tiden stretade och kämpade till skillnad från idag. Nu är tydligen huset värt ca 10 Mkr eftersom det endast är ca 12 km till Stockholm, men vad hjälper det mig.
Vi pensionärer måste få hjälp så att vi klarar denna vinter. Nu när bensinen också blivit dyr blir även svårare att få råd med resor till fritidshuset.
 
  • Gilla
  • Arg
Lövborg och 2 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Vad menar du? Mitt hus byggt 1983 kostade 575 tkr. Tycker du att det är lite, eller? Lånen är återbetalda eftersom vi på den tiden stretade och kämpade till skillnad från idag. Nu är tydligen huset värt ca 10 Mkr eftersom det endast är ca 12 km till Stockholm, men vad hjälper det mig.
Vi pensionärer måste få hjälp så att vi klarar denna vinter. Nu när bensinen också blivit dyr blir även svårare att få råd med resor till fritidshuset.
Vad behöver ni hjälp med?
 
D Dinjo skrev:
Om det är som du skriver så är det i förlängningen vårt fel som valt dessa politiker. Ett råd till dej. Engagera dej politiskt
Och exakt hur hjälper det vad jag som en enda människa gör ?

Jag har ALDRIG lagt min röst på något av dagens regeringspartier, mycket mer än så kan jag knappast göra.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
B Björn Johannesson skrev:
Det var ironiskt menat, ber om ursäkt.
Om man följt mediarapporteringen, både den fria obundna och den statligt tillrättalagda barntillåtna nyhetsrapporteringen fattar man faktiskt att staten har ont om kapital och måsta håva in någonstans. El och miljö är den perfekta skatteindrivaren. Skit samma att vi importerar smutsig kol-el och plutonium-el så länge vår allas Greta T är nöjd. Kolla på Björn Gillbergs videor på youtube så förstår du.
Tack för det. Kikade lite snabbt, Björn Gillberg hade gjort många videos. Får börja beta av några då. Om jag vetat om denna hemska prisökning på el hade jag bundit, naturligtvis. Ingen vill betala detta. Lite kuriosa, när jag köpte huset i dec 2000 valde jag att binda elen på tre år. Det fanns då att välja på följande: 1 år med 17,7 öre, 2 år med 17,8 öre och tre år på 17,9 öre. Det var priser det!
 
Kanske dags att välja vad som det röstas på i valet som kommer…
Med tanke på att ”alla” skall konvertera till elbil, vad tror ni kommer att hända med elpriserna…, framförallt när det inte blåser….
Fick en del klarhet i hur vindkraften hanteras i Sverige från en som sitter som sakkunnig i svenska domstolar och det är så mycket värre än ni kan tänka
 
December: 1713 kWh. 968:-
1 1/2 planshus från 1975
Boyta 165 m2
Hel källare 90 m2
Varmgarage +varmförråd 48 m2
Vinterbonat uterum 21 m2

Vatttenburen värme
Bergvärme borrhål 240 meter

Temperatur i hela huset inkl källare 21 grader
Temperatur i garage och förråd 15 grader
Temperatur i uterum 15 grader

Bor i Västra Götaland

Konverterade från direktverkande el till vattenburen värme och bergvärme för ca 6 år sedan

Tidigare elförbrukning ca 24-25000 kWh med sparvärme i källare och garage. Inget uterum med värme
Nuvarande elförbrukning ca12000 kWh

Bundet elpris 0,56 kr utan månadsavgift på tre år med Eon
En bra investeringar både ekonomiskt och komfortmässigt.
 
D Dinjo skrev:
Vad behöver ni hjälp med?
Han behöver hjälp med att förstå att han kan sälja huset för 12M
Flytta en timme bort och köpa hus för 5M och sedan leva som en PENSIONÄR KUNG.
Men men, han kanske ska fika på strandvägen varje morgon, då blir det jobbigt att åka en timme till stan.

Kanske status symbol att bo i ett gammalt hus "men nära kungen" för 12M.

Aja, hans 12M hus får mitt hus att gå upp i pris också för ingen normal människa kan köpa hus för 12M.

Att inse att hela ekonomin är knas kräver väl inget geni.
Inom de närmaste åren kommer ni se spektakulära saker hända. Covid-Facism är bara en förrätt.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Villa from 1886, 460 M2, 4105 KWh - SEK 5,457 - Ragunda with 50 KWh pellet boiler. Detta är för november 2021.

When it is -20, I use 150 kg of pellets per 24 hours.

Does anyone think that rock heating will be cheaper? For example 250 meters hole x 2 and a 19 KWh pump?
 
Redigerat:
D Dinjo skrev:
Om det är som du skriver så är det i förlängningen vårt fel som valt dessa politiker. Ett råd till dej. Engagera dej politiskt
Jag har inte valt dessa politiker. Men eftersom majoriteten av det naiva svenska folket valt så som gjort, får vi som inte valde dessa, glatt bara finna oss i denna idioti.
 
  • Gilla
1000konst och 6 till
  • Laddar…
D Dinjo skrev:
Tror du att det bara är att trycka på startknappen. Uppstartstiden är flera år om det ens är möjligt. Att bygga nytt är en investering på mellan 45 och 50 miljarder. Produktionskostnaden hamna över 1kr/kWh. Leder detta till länge priser för oss konsumenter?
Motfråga: Att inte bygga ny baskraft, leder det till god tillgång på elkraft till ett stabilt och förutsägbart pris?
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
U Uttese skrev:
Kanske dags att välja vad som det röstas på i valet som kommer…
Med tanke på att ”alla” skall konvertera till elbil, vad tror ni kommer att hända med elpriserna…, framförallt när det inte blåser….
Fick en del klarhet i hur vindkraften hanteras i Sverige från en som sitter som sakkunnig i svenska domstolar och det är så mycket värre än ni kan tänka
Hur hanteras vindkraften. Förklara för oss/mig som inte vet.
 
Undrar hur mycket man kunde utvecklat kärnkraften om man lagt alla pengar man lagt på vindkraften på det istället. :thinking:
 
  • Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.