B
T Tcp skrev:
Det kostar en hel del att ta bilen till dig - betydligt mer än vad det kostar i förbrukning. Syftar framförallt på värdeminskning per mil. Det är rättvist att du står för en bråkdel av det genom att bjuda på el. Alternativet hade ju varit att du tog din bil till dem och betalde hela summan.

Men är det så att de kommer hem till dig med tomt batteri med två minuters färdväg för att snylta, då tycker jag att du ska avsluta den bekantskapen.
Och av samma rättviseskäl antar jag att du även kompenserar dem som åker till dig med en bensin eller dieselbil?
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 6 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Och av samma rättviseskäl antar jag att du även kompenserar dem som åker till dig med en bensin eller dieselbil?
Javisst, jag brukar även hälla i en deciliter spolarvätska, stryker på några micrometer gummi på däcken och tvättar ett par kvadratdecimeter av lacken. Allt för rättvisans skull! (Obs ironi - jag antar att även du var ironisk)
 
  • Gilla
  • Haha
Incoog och 2 till
  • Laddar…
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
Jag har flera gånger sett entreprenörer ansluta sina elfordon ute hos kund utan att fråga om lov. Oavsett kostnad är det stöld de ägnar sig åt. I de fall de debiterar bilersättning på fakturan blir det extra osmakligt.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
Jag brukar fråga om det är OK. Om ja så enas vi om pris. Typ spotpris plus 2 SEK brukar det bli. Tycker det är självklart att betala för sig. Saknar än så länge möjlighet att ladda hemma, så då är det alltid smidigt att toppa upp när möjlighet finnes.

/Pierre
 
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
5 Liter bensin är 100 kr. Då kommer du kanske 5 mil ? 5 mil för en elbil är 10 KWh=10 kr (om man inte spekulerar vilt med rörligt elpris). Du ser inte skillnaden ??? Elbilens kostnad är främst inom värdeminskning/investeringskostnad. El är billigt (samma pris de sista 25 åren). Källa: https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/elhandel/spotprisets-utveckling/
 
De flesta elbilar laddar bara på en fas, Tesla laddar på 3.
har du gäster hemma som laddar 1-fas 2,3 kw i timmen (10A) eller 3,6kw i timmen (16A). Så kostar de ju inte många spänn om de stannar nån timme.
Men har man gäster som kommer och laddar fullt ska de ju självklart pröjsa!

jag bor i elområde 2 men ca 60öre per kw för stunden… så ett 3 timmars besök hos mig kostar mig 7kr.. välkommna! (Tesla jvlar kostar 21kr, ej välkommna)
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Maria T
Jag har inte läst fler än de första två inläggen i denna tråd (so kill me) men alla i https://www.byggahus.se/forum/threads/vill-inte-lata-mig-ladda.438972/
Håller fullständigt med om att ett nej är ett nej, oavsett till vad och utan vidare förklaring, men när det gäller laddbilar (har inte en sån själv) och det verkar som "de flesta" som vill utnyttja denna tjänst hos annan, vill betala för sig, och möjligheten finns utan att huset brinner ner osv... så undrar jag ändå hur ni tänker?

Som förare/kör ett bensindrivet fordon är det en icke-fråga för mig, men om ni bjuder in gäster till en middag/kväll/fest och de som inbjuds frågar "kan jag ladda min bil" eller dylikt, och om ni själva har en laddbar bil, är det väl ingen konstig fråga. Som gäst skulle jag självklart, med råge, betala för kostnaden - sån är jag oavsett vad det gäller, som när min egen bil var på verkstad och jag var tvungen åka till veterinär med min katt, utan knot betalade jag dubbelt upp.

Att leva och ha släkt, vänner, som besöker en, speciellt efter en inbjudan, är att ge och i slutänden kommer det att jämna ut sig. Jag har ingen matallergi (tack för det!) men många av mina vänner har, och när jag bjuder hem dem så ser jag till att det inte finn nötter/skaldjur hemma och att maten bereds utan laktos och gluten etc.

Verkar som det är väldigt jobbigt numera att ha vänner.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
Beror väl på vad de har för elbil. Men en pluginhybrid går ca 11kr ladda från tom till full.
Vad kostar 5 liter bensin? 5*20? = 100kr.

Men visst jag betalar mer än gärna 11kr än dyr soppa. Har tom gjort sådan deal med en.

Visst bensin/dieselpris varierar så gör även el.
Men det som är största nackdelen med el är att det tar enorma tider ladda. Det är nog de eom flesta vill undvika och passa på ladda just när bilen står still någonstans.

Finns heller inte infrastruktur överallt att ladda. Även om vi i Sverige har rätt bra jämförelse med Finland. Tom affärsidéer att vissa affärer låter gratisladda.
 
R rosen011 skrev:
De flesta elbilar laddar bara på en fas, Tesla laddar på 3.
har du gäster hemma som laddar 1-fas 2,3 kw i timmen (10A) eller 3,6kw i timmen (16A). Så kostar de ju inte många spänn om de stannar nån timme.
Men har man gäster som kommer och laddar fullt ska de ju självklart pröjsa!

jag bor i elområde 2 men ca 60öre per kw för stunden… så ett 3 timmars besök hos mig kostar mig 7kr.. välkommna! (Tesla jvlar kostar 21kr, ej välkommna)
A andersmc skrev:
Hur är det med elbilar och laddstationer - är det någon standard så att alla kan ladda var som helst? Eller har alla elbilar en spann med adaptrar i bagaget?

Och hur är det med vanliga schuko? Kan alla elbilar koppla sig till dem? Eller om nu värden skulle ha en trefaskontakt i garaget. Då behövs väl ytterligare någon annan sorts sladd till den?

(Det finns tydligen någon slags elegant designade Tesla-laddstationer, där jag förmodar att det bara går att ladda Teslor.)
R rosen011 skrev:
De flesta elbilar laddar bara på en fas, Tesla laddar på 3.
har du gäster hemma som laddar 1-fas 2,3 kw i timmen (10A) eller 3,6kw i timmen (16A). Så kostar de ju inte många spänn om de stannar nån timme.
Men har man gäster som kommer och laddar fullt ska de ju självklart pröjsa!

jag bor i elområde 2 men ca 60öre per kw för stunden… så ett 3 timmars besök hos mig kostar mig 7kr.. välkommna! (Tesla jvlar kostar 21kr, ej välkommna)
Tycker man det blir för dyrt med laddande Teslor, så kan man be dem begränsa effekten på laddningen. Görs numera direkt från appen...
 
H
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
Stäng av elen till laddaren. Frågar de varför så säg att det har blivit ett problem när alla vänner laddar bilen utan att fråga om lov. Det blir för dyrt i längden. Är de vänner så har de säkert förståelse för det.
 
  • Gilla
gasell
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag som har BTEA som elnätleverantör betalar effektavgift 275kr inkl moms per kW.
Så när gästen pluggar i sin bil med 10A laddning så betalar jag 632kr extra i ett år framåt om laddningen olyckligtvis skulle maxa min tidigare uppnådda maxeffekt i minst 60 minuter.
Sen kanske man fått ström för 5kr eller 50kr.
Skulle man plugga in sig på 3fas handsken och ta 11kw så är det 3025kr extra i ett år framåt . Och då har man fått ström för kanske 20spänn i timmen. Elpriset per kWh vet jag faktiskt inte vad det kostar om jag ska vara ärlig, det är inte det som är grejen.

Risken att maxa effektnivån just då?!
Ja jag vet inte. Jag räknar inte. Och gästen är nog ännu mer ovetande.... 5kWh kostar inte många kronor... eller??
Men visst kan det hända.

Du Gösta... jag är schyst å bjuder på strömmen. Men swisha en 1000lapp för effektavgiften :D
off topic men det låter som ett dyrt elnätsbolag?

”Villakunder (20A och 9,4 kW) betalar cirka 215 kr/mån.” Läser jag om effektsvgiften, hur räknar dom då?!

edit: länken https://www.btea.se/core/files/2022-01-01 - Elnätstariffer 400V - 16-63A.pdf
 
R rosen011 skrev:
De flesta elbilar laddar bara på en fas, Tesla laddar på 3.
har du gäster hemma som laddar 1-fas 2,3 kw i timmen (10A) eller 3,6kw i timmen (16A). Så kostar de ju inte många spänn om de stannar nån timme.
Men har man gäster som kommer och laddar fullt ska de ju självklart pröjsa!

jag bor i elområde 2 men ca 60öre per kw för stunden… så ett 3 timmars besök hos mig kostar mig 7kr.. välkommna! (Tesla jvlar kostar 21kr, ej välkommna)
Tesla laddar bara enfas med upp till 13A via AC adaptern som medföljer. Med trefas kan man komma upp i 11kw på AC.
 
Har själv kört elbil med litet batteri sedan 2018.
En Hyundai Ioniq, bara 28kwH i det batteriet.
JAG har aldrig förutsatt att jag kommer kunna ladda gratis någonstans, någonsin.

Men jag är fullt medveten om att det finns gott om folk som ser det som en rättighet att ladda gratis...

Som elbilsförare vet man i förväg om man kommer behöva ladda eller ej för att komma hem.
Vid behov frågar man innan besöket isåfall.
Annars planerar man in ett stop på vägen dit eller hem på en snabbladare.
Om man laddar i någon annans uttag, som ej är avsett för detta ställer man ner effekten till 6A.

Dvs ca 3kW då, ska du förlänga med 2 mil, måste du stanna i minst 2h, så ofta är det inte lönt, om det inte är på julafton...
 
  • Gilla
gasell och 2 till
  • Laddar…
Om vi vänder på det, brukar vi som kör fossilt ha med oss slang, dunk och tratt när vi åker bort på middag? När vi väl är framme så frågar vi "är det ok att jag slangar lite från din bil?".
Skulle inte tro det.
Elbilar har el som "bränsle", inte slangar man "bränsle" från sina vänner när man kommer på besök? Eller tänker jag tokigt?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
GlennB och 9 till
  • Laddar…
F frenberg skrev:
off topic men det låter som ett dyrt elnätsbolag?

”Villakunder (20A och 9,4 kW) betalar cirka 215 kr/mån.” Läser jag om effektsvgiften, hur räknar dom då?!

edit: länken [länk] - Elnätstariffer 400V - 16-63A.pdf
Som det står i din länk,

"
Effektavgift debiteras månadsvis (utifrån antal
dagar) i efterskott. Underlaget utgörs av den senaste
12-månadersperiodens högsta timförbrukning
(medeleffekt under 60 minuter). Detta innebär att
årseffektkostnaden fördelas över tolv fakturor från
det att ett nytt högsta timvärde uppstått."

Alltså om din normala peak är 5kW, så är din årsavgift 275×5= 1375:- (114,50 per mån)
Om du då har en gästande elbilist som råkar dra 3kW samtidigt som du har din normala peak så blir nya peaken 8kW och du får betala nästa 12 mån för 8kW-peaken. 275×8/12 = 183.30 / mån. Total fördyring alltså 3×275=825:-

Så visst kan en elbilist få komma och tanka 3kW i ett par timmar om den betalar 850:- så jag inte går back.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.