Fairlane
X xLnT skrev:
Oavsett tycker jag man betalar för sig om man nyttjar någon annans tjänster, men alla är inte uppfostrade på det sättet.
Nej, vi är alla uppfostrade olika. Syrran var på nyårsfest med sin kille hos några för många år sen. När de skulle gå så ville värdparet ha betalt. Syrran som är uppfostrad som jag blev väldigt förvånad, men är man uppfostrad med att man ska betala för andras tjänster så är det väl naturligt.
 
  • Haha
Patrik440
  • Laddar…
H
X xLnT skrev:
Då fixar du en effektvakt.
Då lutar ju det ju ändå över till pengafrågan igen, för en sån kommer ju inte på plats gratis. :p
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, vi är alla uppfostrade olika. Syrran var på nyårsfest med sin kille hos några för många år sen. När de skulle gå så ville värdparet ha betalt. Syrran som är uppfostrad som jag blev väldigt förvånad, men är man uppfostrad med att man ska betala för andras tjänster så är det väl naturligt.
Det är skillnad om man blivit inbjuden på middag, då förväntas inte jag betala för detta.
Likaså om jag hade bjudit in mina vänner på en laddningsafton hade jag inte förväntat mig att de skulle betala för elen heller.
Men är man kantig och asocial förstår man sig inte på den typen av kutym, då kan det bli märkligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
H Huspappan skrev:
Då lutar ju det ju ändå över till pengafrågan igen, för en sån kommer ju inte på plats gratis. :p
Jo, det är rimligt för din egen del med en effektvakt om du tänker ladda bilen på 1-fas 230v.
Om du nu inte har 25-32A huvudsäkring.
 
Nu har ingen laddat eller frågat om att göra det hos oss. Skulle någon göra det skulle de givetvis få göra det. Inte konstigare än att man pluggar in värmaren när man hälsar på någon på vintern! Tror dock att om någon pluggade in laddning skulle det inte vara mer än de behövde! Givetvis skulle vi bjuda på det. Skulle aldrig komma på tanken om betslning. Tar ej heller betalt för maten av gästerna!
 
  • Gilla
kardborren och 6 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Ja, det är ju bra för dig. Men jag tänkte mer på hur majoriteten av svenskarna har det, att de INTE har två stycken lastbalanserade laddstolpar att erbjuda sina gäster.
Poängen är ändå att 11kw är en hel del i en normal villa. Så att inte kunna ladda en bil med 2kw eller för den delen 2st med 4kw totalt...
Men men
 
S
Skaffa timdebitering och be gästerna ladda när det är billigt. Sen när ni ska diska efter gästerna ätit på en dyr timme så ber ni att få koppla in diskmaskinen till elbilen. Win win :D

Förutsätter att de har modern elbil med V2L eller V2H typ Kia Ev-6 eller Hyundai Ionic 5.
 
  • Haha
  • Gilla
Guldtand99 och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Poängen är ändå att 11kw är en hel del i en normal villa. Så att inte kunna ladda en bil med 2kw eller för den delen 2st med 4kw totalt...
Men men
Du har säkert rätt, men jag fattar inte ett spån av vad du menar.
 
Hur är det med elbilar och laddstationer - är det någon standard så att alla kan ladda var som helst? Eller har alla elbilar en spann med adaptrar i bagaget?

Och hur är det med vanliga schuko? Kan alla elbilar koppla sig till dem? Eller om nu värden skulle ha en trefaskontakt i garaget. Då behövs väl ytterligare någon annan sorts sladd till den?

(Det finns tydligen någon slags elegant designade Tesla-laddstationer, där jag förmodar att det bara går att ladda Teslor.)
 
A andersmc skrev:
Du har säkert rätt, men jag fattar inte ett spån av vad du menar.
På ett vanligt elabm med 3 faser så kan man dra 16a på varje fas, totalt ger det en effekt på 11kw som man kan använda samtidigt. Använder man 11kw under en timme så har man förbrukat 11kwh
En elbil kan ladda så lite som 6a på en fas, så av 11kw tillgängligt på minsta säkringen till husets abm så kan elbilen ladda med 1,4kw av totalt 11kw.
Nog för att man absolut kan komma upp i 11kw när ugn, spis, vvb, tekokare och dammsugare går samtidigt men att man har lyckats maxa varje säkring med 3,6kw kontinuerlig är ganska imponerade, för att inte tala om vad elräkningen kommer kosta i slutet på månaden.
11kw dygnet runt blir ganska exakt 7900kwh, om nu varje kwh kostar 250öre så kostar det minst 19750kr den månaden.
 
A andersmc skrev:
Hur är det med elbilar och laddstationer - är det någon standard så att alla kan ladda var som helst? Eller har alla elbilar en spann med adaptrar i bagaget?

Och hur är det med vanliga schuko? Kan alla elbilar koppla sig till dem? Eller om nu värden skulle ha en trefaskontakt i garaget. Då behövs väl ytterligare någon annan sorts sladd till den?

(Det finns tydligen någon slags elegant designade Tesla-laddstationer, där jag förmodar att det bara går att ladda Teslor.)
Det finns egentligen 2st standader i Sverige med snabbladdning
Ccs max 250kw och chademo max 50kw

För långsammare laddning finns det också 2st standader
typ1 max 6kw och typ2 max 22kw


Shucko kan egentligen alla bilar ladda ifrån
 
Det kostar en hel del att ta bilen till dig - betydligt mer än vad det kostar i förbrukning. Syftar framförallt på värdeminskning per mil. Det är rättvist att du står för en bråkdel av det genom att bjuda på el. Alternativet hade ju varit att du tog din bil till dem och betalde hela summan.

Men är det så att de kommer hem till dig med tomt batteri med två minuters färdväg för att snylta, då tycker jag att du ska avsluta den bekantskapen.
 
  • Haha
Simonstahl
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Borde ju tillhöra vanlig hyfs att fråga om man ska Swisha en hundring eller två om man laddar hos någon annan. Även dålig stil att döma ut någon som snåljåp när de faktiskt vill ta emot Swishen.

Samtidigt skulle jag nog erbjuda gratis laddning till mina gäster utan att förvänta mig ersättning...

Artighet, gästfrihet och vilja att göra rätt för sig är ju viktigare än själva transaktionen. :)
Om jag laddade min bil hos vänner skulle jag betala, vad dom än säger. Det är inte deras sak att hålla min bil med energi. Gör dom det ändå skulle jag swisha pengar. Om inte annat för att dom ska veta att jag betalar för mig och därmed längre fram slipper få höra att "nej, vi har slutat ladda andras bilar då det blir för dyrt".

Folk är så... *vårdar mitt språk* dumma. Dom ojar sig över att värden vill ha betalt för att de ska få ladda sin bil, men vad är det som säger att samma hushåll inte har 4 gäster till den månaden, som samtliga vill ladda? Då blir det en märkbar summa.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, vi är alla uppfostrade olika. Syrran var på nyårsfest med sin kille hos några för många år sen. När de skulle gå så ville värdparet ha betalt. Syrran som är uppfostrad som jag blev väldigt förvånad, men är man uppfostrad med att man ska betala för andras tjänster så är det väl naturligt.
Det hade väl varit helt ok om man kom överens om det från början. Det är väl annars naturligt att värdparet blir bjudna nästkommande X antal år hos gästerna.
 
Har man effekttaxa så vill man nog inte att någon kommer och peakar förbrukningen, gäller att hålla koll på statistiken så man inte hamnar i en högre tariff. 6A extra vid fel tillfälle kan kosta nån femtiolapp...
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.