Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
J Jonobe skrev:
...om det är så svårt att hitta kritiska röster så kan det ju vara klokt att fundera på varför det är så. Och svaret är inte att det är en konspiration eller dylikt.
Det borde inte jag behöva fundera över, att vara journalist innebär att man kritiskt granskar alla uppgifter man vill ta upp i sina artiklar/flöden. En anledning skulle jag tro är att vår regering och myndigheter har valt att gå en väg (vaccinvägen). Denna väg stöds väl kanske av 40% av befolkningen medan 40% är osäkra men har ändå valt att följa narrativet, resten är de 20% som inte tror att det bara finns EN lösning. Media vågar helt enkel inte något annat för vågmästargruppen (de osäkra) har tagit vaccinet (lite mot sin vilja) och då är det ganska säkert att media får sina inkomster säkrade med 80% intäkter.
 
J
T Texan skrev:
Det borde inte jag behöva fundera över, att vara journalist innebär att man kritiskt granskar alla uppgifter man vill ta upp i sina artiklar/flöden. En anledning skulle jag tro är att vår regering och myndigheter har valt att gå en väg (vaccinvägen). Denna väg stöds väl kanske av 40% av befolkningen medan 40% är osäkra men har ändå valt att följa narrativet, resten är de 20% som inte tror att det bara finns EN lösning. Media vågar helt enkel inte något annat för vågmästargruppen (de osäkra) har tagit vaccinet (lite mot sin vilja) och då är det ganska säkert att media får sina inkomster säkrade med 80% intäkter.
T Texan skrev:
Det borde inte jag behöva fundera över, att vara journalist innebär att man kritiskt granskar alla uppgifter man vill ta upp i sina artiklar/flöden. En anledning skulle jag tro är att vår regering och myndigheter har valt att gå en väg (vaccinvägen). Denna väg stöds väl kanske av 40% av befolkningen medan 40% är osäkra men har ändå valt att följa narrativet, resten är de 20% som inte tror att det bara finns EN lösning. Media vågar helt enkel inte något annat för vågmästargruppen (de osäkra) har tagit vaccinet (lite mot sin vilja) och då är det ganska säkert att media får sina inkomster säkrade med 80% intäkter.
Eller om man inte bara hittar på sin egen statistik, så kan man istället tänka sig att om man knappt hittar några artiklar som beskriver sin egen åsikt, eller kommer fram till sina egna slutsatser, så kan det bero på att ingen tycker som en själv, eller att granskningen inte hittade några felaktigheter värda att publicera. Det hade ju legat närmare till hands.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 7 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Det borde inte jag behöva fundera över, att vara journalist innebär att man kritiskt granskar alla uppgifter man vill ta upp i sina artiklar/flöden. En anledning skulle jag tro är att vår regering och myndigheter har valt att gå en väg (vaccinvägen). Denna väg stöds väl kanske av 40% av befolkningen medan 40% är osäkra men har ändå valt att följa narrativet, resten är de 20% som inte tror att det bara finns EN lösning. Media vågar helt enkel inte något annat för vågmästargruppen (de osäkra) har tagit vaccinet (lite mot sin vilja) och då är det ganska säkert att media får sina inkomster säkrade med 80% intäkter.
Att 40% av befolkningen skulle ha tagit vaccin mot sin vilja är ett antagande som du gör utan grund. Jag bedömer att den siffran snarare är under 10%. Men det är min bedömning utifrån min medicinska bakgrund.
Att gå ”vaccinvägen” som du uttrycker det är det korrekta valet i en situation med en pandemi med hög mortalitet hos de äldre och de med riskfaktorer.
Jag förstår inte ditt resonemang kring att media inte vågar ifrågasätta p g av att 80% har valt att vaccinera sig.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 9 till
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Att 40% av befolkningen skulle ha tagit vaccin mot sin vilja är ett antagande som du gör utan grund.
Absolut är det så!
 
V vanpire skrev:
Att gå ”vaccinvägen” som du uttrycker det är det korrekta valet i en situation med en pandemi med hög mortalitet hos de äldre och de med riskfaktorer.
Då räcker väl det med att vaccinera dem? Vaccinet skyddar ju mot svår sjukdom och död!
 
  • Haha
vanpire
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du glömmer att berätta att infektionen Pandemix skyddade mot gav många fler fall av narkolepsi. Det var viruset, inte vaccinet som narkolepsin var knuten till.
Så, även där var det en större risk att inte vaccinera sig än att göra det…
Det är väl inte fastlagts att så är fallet? Oavsett så ökade fallen i Sverige rejält pga. Vaccinet.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Jag förstår inte ditt resonemang kring att media inte vågar ifrågasätta p g av att 80% har valt att vaccinera sig.
Nej, jag har förstått det!
 
T Texan skrev:
Då räcker väl det med att vaccinera dem? Vaccinet skyddar ju mot svår sjukdom och död!
Du har alltså inte fattat ändå? Då behöver du läsa tråden från början.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Nej, jag har förstått det!
Då kanske du kan förklara dig?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Här är några aktuella sidor som framför kritik över att Västra Götaland inte har kunnat skala upp testverksamheten tillräckligt mycket.
[länk]
[länk]
[länk]

Men jag tänker ju inte gå och leta efter artiklar åt dig och om du under snart 2 år inte har sett några kritiska artiklar så beror det nog på att du inte har läst särskilt mycket.

Och kritik mot situationen på en akutmottagning: [länk]
@BirgitS , dessa artiklar är ju bara trams. Det är ju allmänhetens känsla som bekräftas d.v.s. helt i linje med vad medias läsare/lyssnare/tittare vill se/höra.
Någon annan som kan hitta kritiskt tänkande media/journalister och deras artiklar?
 
V vanpire skrev:
Då kanske du kan förklara dig?
Men kom igen! Det är tyvärr inte så klickvänligt att gå emot narrativet vilket gör att annonsintäckterna uteblir och så småningom finns inte den mediakanalen kvar längre. SVT/SR har jag ingen bra förklaring på eftersom de finansieras av våra skattepengar. Kanske någon annan som kan fylla i vad det kan tänkas bero på? Snälla, försök hålla er på mattan!
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Det är väl inte fastlagts att så är fallet? Oavsett så ökade fallen i Sverige rejält pga. Vaccinet.
Dina resonemang där du så att säga skuldbelägger Covid-19 vaccinen, därför att ett helt annat vaccin, mot en helt annan sjukdom, hade en oförutsedd biverkan är inte fullt ut logiska.

För att logiken ska fungera fullt ut, så bör samma typ av resonemang användas mot absolut alla läkemedel, i alla sammanhang.

Eftersom det historiskt har hänt att medicin haft oförutsedd biverkan, eller att medicin "felanvänts" och orsakat skador, så borde ett sammanhängande resonemang avse all medicin överhuvudtaget.

Ett historiskt exempel på en medicin som gav en svår biverkan är Neurosedyn, https://sv.wikipedia.org/wiki/Neurosedynskandalen.

Vägrar du att ens tänka dig att använda någon form av sömnmedel p.g.a. detta?

Överdosering av Alvedon kan vara dödligt, vägrar du att använda smärtstillande/febernedsättande medicin p.g.a. detta?
https://www.svd.se/paracetamol-hade-inte-godkants-i-dag
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
För att logiken ska fungera fullt ut, så bör samma typ av resonemang användas mot absolut alla läkemedel, i alla sammanhang.

Eftersom det historiskt har hänt att medicin haft oförutsedd biverkan, eller att medicin "felanvänts" och orsakat skador, så borde ett sammanhängande resonemang avse all medicin överhuvudtaget.

Ett historiskt exempel på en medicin som gav en svår biverkan är Neurosedyn, [länk].

Vägrar du att ens tänka dig att använda någon form av sömnmedel p.g.a. detta?

Överdosering av Alvedon kan vara dödligt, vägrar du att använda smärtstillande/febernedsättande medicin p.g.a. detta?
[länk]
Men det är väl ganska stor skillnad! Nu pratar vi om ett vaccin som funnits på "marknaden" ett år och som enligt narrativet är "obligatorisk", följer man inte den rekommendationen så får du inte leva fritt i samhället. Så den logiken kan jag inte alls hålla med om.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Dina resonemang där du så att säga skuldbelägger Covid-19 vaccinen, därför att ett helt annat vaccin, mot en helt annan sjukdom, hade en oförutsedd biverkan är inte fullt ut logiska.

För att logiken ska fungera fullt ut, så bör samma typ av resonemang användas mot absolut alla läkemedel, i alla sammanhang.

Eftersom det historiskt har hänt att medicin haft oförutsedd biverkan, eller att medicin "felanvänts" och orsakat skador, så borde ett sammanhängande resonemang avse all medicin överhuvudtaget.

Ett historiskt exempel på en medicin som gav en svår biverkan är Neurosedyn, [länk].

Vägrar du att ens tänka dig att använda någon form av sömnmedel p.g.a. detta?

Överdosering av Alvedon kan vara dödligt, vägrar du att använda smärtstillande/febernedsättande medicin p.g.a. detta?
[länk]
När det kommer till mina små barn ja, då är jag väldigt skeptisk om inte vaccinet är väl beprövat och som jag sa så är jag glad att dom är så pass små och ej aktuella för vaccinering ännu och kan således luta mig bakåt och se vad detta bär hän och kan senare vaccinera dem när vi vet vilka biverkningar som kan dyka upp efter 2-3 sprutor (kanske fler?) efter 1-2 år.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
T Texan skrev:
Men kom igen! Det är tyvärr inte så klickvänligt att gå emot narrativet vilket gör att annonsintäckterna uteblir och så småningom finns inte den mediakanalen kvar längre. SVT/SR har jag ingen bra förklaring på eftersom de finansieras av våra skattepengar. Kanske någon annan som kan fylla i vad det kan tänkas bero på? Snälla, försök hålla er på mattan!
Och jag föreslår att du håller dig till ämnet när du tar upp en hypotes eller fråga. Kom med sakliga och underbyggda argument så blir det mycket lättare att förstå dig.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.