S Styrman_jansson skrev:
Benämn det vad du vill. Rotavdrag innebär en utbetalning till företagaren som ansöker och elbilspremien en utbetalning till den som köper en elbil. I båda fallen tas pengar från våra gemensamma medel för att gynna en enskild person.
Fast det är ju ändå pengar som dras från skatt.
Tycker du även ränteavdrag är bidrag Mao?
 
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast det är ju ändå pengar som dras från skatt.
Är inte alla bidrag det? :thinking:


Ärligt talat.
* Någon ansöker om barnbidrag, och får en utbetalning från "statskassan"

* Någon (en företagare) ansöker om ROT-avdrag och får en utbetalning från "statskassan"

Det känns inte som att det är så mycket mer än namnet som skiljer.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Alla subventioner finansieras genom skattemedel. Även grannes nya lyxiga kök genom rotavdrag. Det är så det funkar.

Man använder skattemedel för att få en önskvärd utveckling. Gillar du det inte får du rösta på ett parti som vill ta bort just de subventioner du inte tycker är bra.
Ja men det är inte detta som detta handlar om..

utan man vill frångå den vanliga höjningen av fordonsskatten för att höja den rejält för att subventionera elbilsförsäljningen..

vilket ger en väldigt skev bild framöver i Sverige och detta är helt utan att blanda in kommande regering...
utan det är ett ogenomtänkt och framhastad åsikt..
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är inte alla bidrag det? :thinking:


Ärligt talat.
* Någon ansöker om barnbidrag, och får en utbetalning från "statskassan"

* Någon (en företagare) ansöker om ROT-avdrag och får en utbetalning från "statskassan"

Det känns inte som att det är så mycket mer än namnet som skiljer.
Håller med, det är mer att trolla med siffrorna...

Bidrag eller avdrag. Skillnaden är ju endast om man har så liten inkomst att man inte har nåt att dra mot. Avdraget kräver ju iofs att man använder den tjänsten (ha lån, renovera etc) - men bidrag kräver ju att man har eller inte har (lön, barn, är sjuk osv).

I slutänden så avstår man lite pengar och får lite pengar och service tillbaka.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är inte alla bidrag det? :thinking:


Ärligt talat.
* Någon ansöker om barnbidrag, och får en utbetalning från "statskassan"

* Någon (en företagare) ansöker om ROT-avdrag och får en utbetalning från "statskassan"

Det känns inte som att det är så mycket mer än namnet som skiljer.
Du ansöker väl inte om barnbidrag.. det får du per automatik när barnet är fött.
De går inte heller så bra att säga ifrån detta heller.. jag har försökt... väntar svar sedan 7 år.. när första barnet föddes...

Jag och frugan har löst detta på ett eget litet sätt... Så barnen har en avbetald fastighet att dela på när jag och frugan inte orkar med längre...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är inte alla bidrag det? :thinking:


Ärligt talat.
* Någon ansöker om barnbidrag, och får en utbetalning från "statskassan"

* Någon (en företagare) ansöker om ROT-avdrag och får en utbetalning från "statskassan"

Det känns inte som att det är så mycket mer än namnet som skiljer.
Inte riktigt samma sak då barnbidraget är pengar du får. Rot, ränteavdrag osv är pengar du för behålla.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte riktigt samma sak då barnbidraget är pengar du får. Rot, ränteavdrag osv är pengar du för behålla.
Resultatet är detsamma.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Rot, <klipp> är pengar du för behålla.
Nej. Det är pengar jag får (jag är ju hantverkare).
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Resultatet är detsamma.
Nej det är det såklart inte. Att få pengar utan vidare är mycket värre än att få behålla sina surt förvärvade slantar.

Jag tycker dock avdrag bara är ett bevis för att vårt skattesystem inte fungerar. Ta bort alla avdrag och sänk skatten rejält.
 
Maskintok skrev:
Ja men det är inte detta som detta handlar om..

utan man vill frångå den vanliga höjningen av fordonsskatten för att höja den rejält för att subventionera elbilsförsäljningen..

vilket ger en väldigt skev bild framöver i Sverige och detta är helt utan att blanda in kommande regering...
utan det är ett ogenomtänkt och framhastad åsikt..
Är inte detta redan infört i form av Bonus/malus? Ett system med en del stora brister, inte minstfinansieringsmodellen, det medges men grundtanken att man straffas om man köper skitiga bilar och premieras om man köper rena kan jag tycka är bra.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej. Det är pengar jag får (jag är ju hantverkare).
Det är ett hantverkarbidrag :)
Rot är ju i gråzonen. Ränteavdraget är ju mer klockrent exempel på icke bidrag.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det är det såklart inte. Att få pengar utan vidare är mycket värre än att få behålla sina surt förvärvade slantar.

Jag tycker dock avdrag bara är ett bevis för att vårt skattesystem inte fungerar. Ta bort alla avdrag och sänk skatten rejält.
Hmm.

Bilen kostar 50k mindre för att jag får bidrag om jag köper en elbil.

Min köksrenovering kostar 50k mindre för att jag kan nyttja rotavdrag.

Vad är skillnaden privatekonomiskt i kronor?
Vad är skillnaden för våra gemensamma medel i kronor?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Är inte detta redan infört i form av Bonus/malus? Ett system med en del stora brister, inte minstfinansieringsmodellen, det medges men grundtanken att man straffas om man köper skitiga bilar och premieras om man köper rena kan jag tycka är bra.
När pengarna tagit slut i potten så ansåg regeringen att detta var en succé.. Så då fann man denna idé.. Som kommer bli en mardröm för många.
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte riktigt samma sak då barnbidraget är pengar du får. Rot, ränteavdrag osv är pengar du för behålla.
Semantik, att efterskänka en skuld , kvittning, eller skänka en ny peng är i praktiken samma sak men det ena ibland enklare än det andra.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Semantik, att efterskänka en skuld , kvittning, eller skänka en ny peng är i praktiken samma sak men det ena ibland enklare än det andra.
I ena fallet har du skapat värde, i andra fallet är du en parasit. Går inte jämföra.
 
  • Haha
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.