D
Maskintok skrev:
Finns en del sanning i den så ja..
Citerar samma upphovsman, Kent Wisti, som jag tycker skrev tänkvärt, relaterat till vissas starka politiska polarisering, "om du religion kräver att du ska hata någon så behöver du en ny religion", en bra princip och jag tycker den funkar lika bra om man byter ut religion mot politisk idelogi.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Citerar samma upphovsman, Kent Wisti, som jag tycker skrev tänkvärt, relaterat till vissas starka politiska polarisering, "om du religion kräver att du ska hata någon så behöver du en ny religion", en bra princip och jag tycker den funkar lika bra om man byter ut religion mot politisk idelogi.
:crysmile: inte alls men du får tycka det...
;)
 
Maskintok skrev:
Jaså.. det man vill göra är ju att höja skatten för oss andra bilägare för att finansiera detta.. lika bra fortfarande?
Njae, de höjer väl bara malus på nya bilar... Det drabbar ingen fattig. Ge det ett år till och elbilar kommer för de flesta att vara billigare att äga än fossilbilar. Det kommer finnas kvar nog med fossibilar för att försörja de som inte kan ha elbil med bil i minst 10 år till...
 
A
J JohanLun skrev:
Njae, de höjer väl bara malus på nya bilar... Det drabbar ingen fattig. Ge det ett år till och elbilar kommer för de flesta att vara billigare att äga än fossilbilar. Det kommer finnas kvar nog med fossibilar för att försörja de som inte kan ha elbil med bil i minst 10 år till...
Tack för den..
läst vad sossarna verkligen vill?
Jo de vill höja fordonsskatten för oss med vanlig bil för att sedan kunna ta denna summa och subventionera elbilar med...

Så vilka fattiga är det som inte drabbas?
singelmamman?singelpappan?
9 barns familjen?
m, fl..
 
Maskintok skrev:
Tack för den..
läst vad sossarna verkligen vill?
Jo de vill höja fordonsskatten för oss med vanlig bil för att sedan kunna ta denna summa och subventionera elbilar med...

Så vilka fattiga är det som inte drabbas?
singelmamman?singelpappan?
9 barns familjen?
m, fl..
Jag har förstått det är på nya bilar?

Fordonsskatt tycker jag är lite tokig då det straffar den som kör väldigt lite. Bättre med skatt på bränslet.

Ensamstående 9-barnsmamman köper troligen inte en fabriksny bil. Och skaffar man 9 barn kanske man skulle tänkt efter innan om man har taskigt med pengar. Ett barn kan väl komma till utan man planerat det, men efter de 2-3 första barnen så kan man anta att de flesta förstått hur barn blir till...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Jag har förstått det är på nya bilar?

Fordonsskatt tycker jag är lite tokig då det straffar den som kör väldigt lite. Bättre med skatt på bränslet.
Samma elände..
Det straffar alla som äger en äldre bil..
Hoppas dessa får idéer för sig att finansiera något annat som även involverar er elbilsägare och höjer er skatt, rejält högt..
 
A
J JohanLun skrev:
Jag har förstått det är på nya bilar?

Fordonsskatt tycker jag är lite tokig då det straffar den som kör väldigt lite. Bättre med skatt på bränslet.

Ensamstående 9-barnsmamman köper troligen inte en fabriksny bil. Och skaffar man 9 barn kanske man skulle tänkt efter innan om man har taskigt med pengar. Ett barn kan väl komma till utan man planerat det, men efter de 2-3 första barnen så kan man anta att de flesta förstått hur barn blir till...
Men är du inte lite rolig

Detta gäller inte nya bilar utan det ska beskatta ÄLDRE fordon högre för att subventionera nyköp.

Så vad hade att 9 barns mamman köper en ny bil med detta att göra?
Det enda som har med detta att göra är att om hon äger en äldre bil så får hon högre skatt för att subventionera elvisp.
 
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Javisst… och jag subventionerar grannes kök i form av rotavdrag, och nästa grannes solcellsanläggning och vi har subventionerat massvis med tjänstedieselbilar när de ansågs vara miljövänliga i form av låga förmånsvärden. Så funkar vårt system.
Och allas barnfödande och de kostnader som sen kommer, inte att förglömma.
En del får t.o.m flerbarnstillägg.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Javisst… och jag subventionerar grannes kök i form av rotavdrag, och nästa grannes solcellsanläggning och vi har subventionerat massvis med tjänstedieselbilar när de ansågs vara miljövänliga i form av låga förmånsvärden. Så funkar vårt system.
Rot är ett avdrag inte ett bidrag. Det är en skillnad. Avdrag på miljöförstöring (solceller) är ju dock dumt.
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och allas barnfödande och de kostnader som sen kommer, inte att förglömma.
En del får t.o.m flerbarnstillägg.
bostadsbidrag...
soclån.
studiebidrag.
efterlevnadsbidrag.

Ja det finns så många att man inte orkar skriva dem alla..
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag betalar ganska mycket skatt, vägtull och annat.

Det är nog som sagt 9 barnsföräldrarna som får mycket valuta för skattepengarna.

Men, jag kan gnälla över skatten eller acceptera den och hoppas att det blir andra partier som får bestämma nästa gång om nuvarande gjort för mycket tok...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Rot är ett avdrag inte ett bidrag. Det är en skillnad. Avdrag på miljöförstöring (solceller) är ju dock dumt.
På rätt ställe är solceller nog inte så tokigt. Varken miljömässigt eller privatekonomiskt...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Jag betalar ganska mycket skatt, vägtull och annat.

Det är nog som sagt 9 barnsföräldrarna som får mycket valuta för skattepengarna.

Men, jag kan gnälla över skatten eller acceptera den och hoppas att det blir andra partier som får bestämma nästa gång om nuvarande gjort för mycket tok...
Nja jag är övertygad om att ingen skillnad kommer ske där heller...
Dock så ska väl en sittande få höra om den gör saker som orsaker stora problem eller mer klyftor i samhället medans den står och slår sig för bröstet och säger tvärtom... Eller hur?
eller skall kritik emot vänsterblocket och dess vänner tystas?

Jag kommer svära lika mycket över nästa regering om det blir höger..
Det gjorde jag med Reinfeldt också... lika dålig gödsel under himlen...
 
Maskintok skrev:
Jaså.. det man vill göra är ju att höja skatten för oss andra bilägare för att finansiera detta.. lika bra fortfarande?
Alla subventioner finansieras genom skattemedel. Även grannes nya lyxiga kök genom rotavdrag. Det är så det funkar.

Man använder skattemedel för att få en önskvärd utveckling. Gillar du det inte får du rösta på ett parti som vill ta bort just de subventioner du inte tycker är bra.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Rot är ett avdrag inte ett bidrag. Det är en skillnad. Avdrag på miljöförstöring (solceller) är ju dock dumt.
Benämn det vad du vill. Rotavdrag innebär en utbetalning till företagaren som ansöker och elbilspremien en utbetalning till den som köper en elbil. I båda fallen tas pengar från våra gemensamma medel för att gynna en enskild person.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.