E EvertL skrev:
Jag har inte orkat läsa genom allt.
Men ni kommer väl inte ihåg detta vid nästa val?
Mp, C och S måste väl få en chans till? Så att de kan förstöra också det som fortfarande går att förstöra.

OBS! Ursäkta den drypande ironin.......
Och vad har just de förstört undrar jag ?
 
F fribygg skrev:
Nå, inte startade alliansregeringen bygget av nån ny baskraft i Sverige.
Vad har de startat överhuvudtaget?
 
Fröken Händig Fröken Händig skrev:
Haha Såg nu att jag formulerade mig lite klantigt. Jo att värme är merparten är jag väl medveten om (har även haft hus tidigare, dock med vattenburen värme via elpatron.

Det jag frågar är om jag skulle tjäna på att värma huset mer via elpris (som det ju blir om jag väljer sätta in eldrivna luftvärmepumpar) mot för fjärrvärmen. Men förstår enligt svaret att min fjärrvärme är rätt billig även om min el är bunden till rätt lågt pris (i två år till). Det jag tycker är lite jobbigt med Fjärrvärmen är att man inte har någon kontroll över priset. Går inte avtala, utan är fast.

Sen har jag svårt med jämförelsen fjärrvärme i kWh när det handlar om varmt vatten som kommer in direkt i huset via ledningarna. El som går åt via patron förstår jag bättre. Hushållsel ligger i snitt kring 6-8000 kWh så där vet jag att jag ligger inom normala. Men sen brukar det stå att värmen ska ligga runt 16 000 kWh för uppvärmning 100 m2.

Sen kan man ju fundera om det vore lönsamt med solpaneler på taket.. Men då jag inte gör av med sån el speciellt mycket och bor i norr, så verkar det inte riktigt det?
värmer hus och garage totalt 175 m2 med bergvärme i Norrland (UMEÅ) total elförförbrukning ca 10 000 kwh per år.

men den största vinsten av fjärrvärme om man har den möjligheten är att den är i billig genom att man slipper en dyr installation av värmepump borrhål eller markvärme luft luft är inget alternativ i norrland samt att många luft/vatten har problem med utedelen. sätt pengarna du spara i investering i lämpliga aktier så betalar dom troligen en stor del av din fjärrvärmetaxa. taxan på fjärrvärme kommer alltid att mätas mot el så om ett energibolag tar för hög taxa kopplar kunderna bort sig och väljer andra alternativ.

själv bor jag på landsbygd så räknar med att det lär dröja några 100 år innan fjärrvärmen når hit.
 
K kortis skrev:
Årsvärmefaktor visar ju inte hur effektiv vp är bara hur mycket den ger vid ex -15.
Ger den 1 till 5 eller, 1 till 1, el 1 till 3
Hur mycket stoppar du in och hur mycket får du ut. Kanske läser jag fel men ser inte det
Om du klickar på modellerna får du mer info. Årsvärmefaktor är just värmefaktorns medelvärde under året. Det skiljer givetvis mellan olika hus och olika orter. Den anges i testet för exempelhus i Malmö, Borås och Luleå. Dessutom anges värmefaktorn vid +7º, +2º, -7º och -15º. Klickar man exempelvis på Mitsubishi Electric MUZ-FH35VEHZ-E1/MSZ-FH35VE-E1 kan man se att den har vid 100% kompressoreffekt:
Utetemp: +7º | +2º | -7º | -15º
Värmeeffekt: 6,7 kW|5,4 kW|5,3 kW|4,3kW
Värmefaktor: 3,1|2,6|2,4|2,2
 
K kortis skrev:
Och vad har just de förstört undrar jag ?
Ja, har du inte insett det, när du kan se hur det ser ut i dagens Sverige, så kommer i alla fall inte jag lägga ned någon möda på att försöka förklara det för dig. Du kommer fortsatt att undra.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
E EvertL skrev:
Ja, har du inte insett det, när du kan se hur det ser ut i dagens Sverige, så kommer i alla fall inte jag lägga ned någon möda på att försöka förklara det för dig. Du kommer fortsatt att undra.
du har uppenbart inte förstått hur det fungerar på en elmarknad. om vi bygger mer produktion så kommer mycket av den effekten att säljas till högsbjudande på nordpol vilket är den handelsyta som större delen av europa använder sig av. så din lösning är med andra ord att Sverige ska investera i elproduktion som klarar hela europas behov.
svara på en fråga varför skulle El producerad i ett verk oavsett modell vind/kärnkraft etc säljas billigt till dig när energibolaget istället enligt nuvarande regelverk som är en följd av avregleringen kan säljas till någon i tyskland som betalar mer. priset på el kommer att sättas på nordpol under överskådlig tid och vara högt särskilt när Tyskland avvecklar ytterligare 4 reaktorer samt Putin trissar upp priset på gas. detta kan ingen Svensk politiker påverka allra minst de partier som driver ytterligare avregleringar.

vår "vinst" med avregleringar är följande
sämre tågtrafik
brist på mediciner på apotek
dyrare bilbesiktningar etc.
 
  • Gilla
Baretta och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du klickar på modellerna får du mer info. Årsvärmefaktor är just värmefaktorns medelvärde under året. Det skiljer givetvis mellan olika hus och olika orter. Den anges i testet för exempelhus i Malmö, Borås och Luleå. Dessutom anges värmefaktorn vid +7º, +2º, -7º och -15º. Klickar man exempelvis på Mitsubishi Electric MUZ-FH35VEHZ-E1/MSZ-FH35VE-E1 kan man se att den har vid 100% kompressoreffekt:
Utetemp: +7º | +2º | -7º | -15º
Värmeeffekt: 6,7 kW|5,4 kW|5,3 kW|4,3kW
Värmefaktor: 3,1|2,6|2,4|2,2
Ok värmefaktor 2,2 vid -15
 
E EvertL skrev:
Ja, har du inte insett det, när du kan se hur det ser ut i dagens Sverige, så kommer i alla fall inte jag lägga ned någon möda på att försöka förklara det för dig. Du kommer fortsatt att undra.
Nej jag har inte insett det, vad jag däremot vet är att alliansen förstörde a-kassa, försäkringskassan, gjorde några genom tidernas sämsta affärer som Nuon, Vattenfall och PostNord sålde Absolut Vodka, sänkte skatten för rika o välavlönade (jo låginkomsttagare fick en smula) och då satt FifflarUffe o Svantesson i den regeringen
 
  • Gilla
Baretta och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Nej jag har inte insett det, vad jag däremot vet är att alliansen förstörde a-kassa, försäkringskassan, gjorde några genom tidernas sämsta affärer som Nuon, Vattenfall och PostNord sålde Absolut Vodka, sänkte skatten för rika o välavlönade (jo låginkomsttagare fick en smula) och då satt FifflarUffe o Svantesson i den regeringen
Tror du höjda skatter hade gjort saken bättre?
 
K kortis skrev:
Nej jag har inte insett det, vad jag däremot vet är att alliansen förstörde a-kassa, försäkringskassan, gjorde några genom tidernas sämsta affärer som Nuon, Vattenfall och PostNord sålde Absolut Vodka, sänkte skatten för rika o välavlönade (jo låginkomsttagare fick en smula) och då satt FifflarUffe o Svantesson i den regeringen
Ja, när du nu drar in så lång tid som vansinnet utvecklat sig under, så har vi ju samsyn i mycket. T.ex. Maud Olofsson (C) är väl den allra värsta landsförrädaren av dem alla genom sitt ansvar för Nuon-affären.
Som jag minns det så började nedmonteringen av Sverige med försäljningen (bortskänkningen) av SJ.
Och därmed så finns det ju bara ett parti kvar som är oskyldigt till vårat idag förstörda Sverige.
 
Redigerat:
Ministern: Kärnkraften inte grön eller förnybar

"Kärnkraften är varken grön eller förnybar, enligt energiminister Khashayar Farmanbar (S). Och avsett vad EU:s så kallade taxonomi säger ser han inga skäl att riva upp några riksdagsbeslut i frågan."

https://www.svd.se/ministern-karnkraften-ar-inte-gron
 
E EvertL skrev:
Ja, när du nu drar in så lång tid som vansinnet utvecklat sig under, så har vi ju samsyn i mycket. T.ex. Maud Olofsson (C) är väl den allra värsta landsförrädaren av dem alla genom sitt ansvar för Nuon-affären.
Som jag minns det så började nedmonteringen av Sverige med försäljningen (bortskänkningen) av SJ.
Och därmed så finns det ju bara ett parti kvar som är oskyldigt till vårat idag förstörda Sverige.
Ja jag vet det är Vänsterpartiet
 
  • Gilla
  • Haha
apotekarnes och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Ja jag vet det är Vänsterpartiet
Nej, kommunisterna har ju varit med och eldat på förstörelsen ända sedan Palmes tid.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tror du höjda skatter hade gjort saken bättre?
Nu måste man väl inte höja skatter bara för att man inte sänker dem. Men höjda skatter ja absolut fast för de som är höginkomsttagare o sänkta för låg, inkomstrelaterad fastighetsskatt, skatt på att flytta pengar hellre än på arbete finns mycket att gör på det området, ett helt nytt skattesystem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.