Jag brukar ladda hos vänner o samma vänner brukar ladda hos mig så de går nog jämt ut?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag märker att jag är en helt annan kategori...
Jag hade kollat mätarna(som har har vid centralen per fas, har inte alla de:rofl:) så att jag maxade säkringarna och alla kunde få ladda.
Ironiskt nog så kommer någon säga- ska du plugga ur en bil då för att kunna koka kaffe.
Svaret på de är
1 Jag dricker inte kaffe;)
2 Men jag dricker te och eftersom jag redan idag har 2 laddstolpar som är lastbalanserade så kan jag koka te eller kaffe utan att bry mig. Så länge som jag maxar säkringar från start så kommer alla bilarna att ladda så mycket det går. Och gå ner i effekt medans fikas tillagas
Ja, det är ju bra för dig. Men jag tänkte mer på hur majoriteten av svenskarna har det, att de INTE har två stycken lastbalanserade laddstolpar att erbjuda sina gäster.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Vad säger ni om polaren med förbränningsbil vill plugga in motor- och kupévärmare under besöket?
 
  • Gilla
Lemans och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
useless useless skrev:
Vad säger ni om polaren med förbränningsbil vill plugga in motor- och kupévärmare under besöket?
Förmodligen enda fördelen m att bo i Skåne och dyraste elområdet - aldrig (nästan) någon som vill/behöver plugga in motorvärmare :crysmile:
 
  • Gilla
Dr.Mugg och 3 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Vad säger ni om polaren med förbränningsbil vill plugga in motor- och kupévärmare under besöket?
Det är ju lite skillnad mellan att köra kupévärmaren och motorvärmaren en halvtimme innan hemfärd och att plugga in laddsladden i elbilen under hela kvällen.

Om/när jag skaffar elbil skulle jag se till att ladda hemma och aldrig behöva försätta mig i situationen att behöva snylta ström när jag hälsar på hos någon.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 8 till
  • Laddar…
Jag tycker att det är lika självklart att erbjuda gäster lite el som att man betalar för sig.

Men det kan ju bli rätt så knepigt om vänners billaddning staffar ut på hela månadens elavgift för att man har maxat/höjt sitt tak för max antal kw per timme som många elbolag har börjat med...
 
S
Gäller att inte vara vän med Ove Sundberg när han skaffar elbil. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Lemans och 8 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Har inga vänner som behöver ladda sin bil, än. Men det ger mig dock en tankeställare, för det kommer ju att hända. Jag är snål, och vi lever inte så ”fett” i vår familj. Varje krona räknas här. hmmm…
Eller så kan man vända sig till att de som brukar elbilar är snåla.

Då de köper en överdrivet dyr elbil. Eller har dem som förmånsbil. Där de gladeligen berättar att de kostar ca 2.30 milen. Eller har rabatterat pris på jobbet inkl p-plats. Där vi skattebetalare betalar deras gratisplatser från kommunen. Men att det är otroligt dyrt att ladda på elstationer. Så de anser sig inte ha råd att tanka där och göra långresor. Men så finns det ju "vänner" där man kan ladda istället.

För att gasa med dem vill man inte göra för då brukar man för mycket el. Om inte ngn vill vissa hur snabb sin elbil är. Däremot att inte gasa och gärna ligga under hastighetsgränser för att spara på elen. Att sedan be sina "vänner" använda mössa och vantar i bilen för att spara på elen är däremot snålt. Du förstår att jag inte är så mycket för elbilar. Eller som någon sa. Låt en BMW få drivlinan från Tesla så kanske det blir något.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 6 till
  • Laddar…
H
Hade den praten på jobbet en dag.
Bråk om laddaren då flera vill ladda bilen på jobbet istället för hemma då det är gratis på jobbet.
Plus att dom som kör elbil får 6 kr km från jobbet och de andra får 4 kr km som kör bränslebil.

så jag fråga rakt ut om jag kunde backa upp min bil till dieseltanken på jobbet och fylla min bil med gratis.

men så kunde jag inte göra det var ju att stjäla bränsle.
Försökte då med att ni med elbil beter er ju lika med att ni kräver att få laddaren för att ladda gratis då de inte vill ladda hemma.
Men detta var inte samma sak menade dom.

har även en som laddar bilen på jobbet och använder den hemma med att köra in ström på systemet i huset, för att dagen efter köra med nästan tomt batteri till jobbet för att ladda upp igen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Fartland och 19 till
  • Laddar…
S
H Hallerudsbo skrev:
Hade den praten på jobbet en dag.
Bråk om laddaren då flera vill ladda bilen på jobbet istället för hemma då det är gratis på jobbet.
Plus att dom som kör elbil får 6 kr km från jobbet och de andra får 4 kr km som kör bränslebil.

så jag fråga rakt ut om jag kunde backa upp min bil till dieseltanken på jobbet och fylla min bil med gratis.

men så kunde jag inte göra det var ju att stjäla bränsle.
Försökte då med att ni med elbil beter er ju lika med att ni kräver att få laddaren för att ladda gratis då de inte vill ladda hemma.
Men detta var inte samma sak menade dom.

har även en som laddar bilen på jobbet och använder den hemma med att köra in ström på systemet i huset, för att dagen efter köra med nästan tomt batteri till jobbet för att ladda upp igen.
Heter den sistnämnda Ove?
Den personen är ju smartast. I alla fram tills att ledningen inser att de inte kan ha gratis laddning med såna anställda.;)
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
H
S sinuslinus skrev:
Heter den sistnämnda Ove?
Den personen är ju smartast. I alla fram tills att ledningen inser att de inte kan ha gratis laddning med såna anställda.;)

Nej praten går redan om att ta bort laddaren då det bråkas för mycket om dom 2 som är.
Om de får börja betala eller liknande så är säkert bråket borta.
 
  • Gilla
uuu och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag tycker att det är lika självklart att erbjuda gäster lite el som att man betalar för sig.

Men det kan ju bli rätt så knepigt om vänners billaddning staffar ut på hela månadens elavgift för att man har maxat/höjt sitt tak för max antal kw per timme som många elbolag har börjat med...
Ja eller i rullande 12 månader som i exemplet med BTEA. Varje toppbelastning triggar taxametern ett helt år framåt. Kommer Ove Sundkvist på besök igen efter några månader så "poff" en ny 12månadersperiod med 1000spänn extra i elräkning.
Nu menar jag inte att varken jag eller så många andra kommer neka gäster varken laddning, motorvärmare eller tekokning, för troligen har jag själv maxat redan första timmen jag slog på strömmen i mitt kallställda fritidshus, men exemplet som är högst levande visar att det inte är helt enkelt att beräkna hur dyr el man bjuder på.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
@
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
Du har ingen laddbox antar jag? Dina gäster laddar alltså bara 2.4 kW per timme. Stoppar dina andra gäster in sin bil med kupe- och motorvärmare så "stjäl" väl de lika mycket ström? ;)
 
L
KristinaRT KristinaRT skrev:
El är ju ett drivmedel om man har en elbil. Självklart kan man inte förvänta sig att ”tanka” gratis hos någon, men är det verkligen någon som gör detta idag??? Låter som en modern skröna i stil med rubrikerna om alla elbilar som blev stående i snöstormen.
Ja fast ebilsägarna var ganska insnöade :)
"Jonasson såg själv inte särskilt många elbilar alls, säger han, men han såg att de blev igensnöade.
– De hade inte på sin värme, så de frös hela natten, men de sparade ju batterier för att kunna köra därifrån. Det var ingen som inte kunde köra därifrån."
https://kallkritikbyran.se/svajiga-rapporter-om-strandade-elbilar-i-snon/
 
Det jag reagerar på när dessa diskussioner uppkommer är , varför köper alla en elbil när den uppenbarligen inte fungerar för deras användning?

Finns ju en uppsjö av elbilar idag med olika räckvidd , behöver man en bil med lång räckvidd får man ju välja en sådan så man inte behöver ladda vid alla tillfällen när man är hos någon.
 
  • Gilla
  • Älska
slurppe99 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.